×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۲۰ اسفند - ۱۴۰۳  
true
true
آلبوم «هیچ، هیچ، هیچانه» کودکان چگونه شکل گرفت؟/ تاکید بر موسیقی ایرانی

آهنگساز آلبوم «هیچ، هیچ، هیچانه» با اشاره به تولید این آلبوم بر پایه دستگاه‌های موسیقی ایرانی گفت: تلاش کردیم ضمن آشنایی ذائقه شنوایی کودکان با موسیقی و فرهنگ ایرانی، گوش آنان را تربیت کنیم تا موسیقی ایرانی برایشان غریبه نباشد.

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس آگاه ، گروه موسیقی «دینگ و دانگ» ۲۲ و ۲۳ اسفندماه با اجرای کنسرت «هیچانه‌خوانی»، میزبان رونمایی از آلبوم موسیقی کودک «هیچ، هیچ، هیچانه» است، این آلبوم با اشعار جعفر ابراهیمی (شاهد)، مصطفی رحماندوست، افسانه شعبان‌نژاد، اسدالله شعبانی و شکوه قاسم‌نیا، آهنگسازی و تنظیم مهدی زارع بر پایه دستگاه‌های موسیقی ایرانی خلق ساخته شده است.

از ویژگی‌های منحصر به فرد آلبوم «هیچ، هیچ، هیچانه» خوانندگی و اجرای گوشه‌ها و دستگاه‌های موسیقی ایرانی توسط کودکان است.

زهرا فرهنگی (سنتور)، حسین واحدی (تار)، کیانا طلایی، سام صالحی (تنبک)، سعید عامریان (دف، دایره)، ملینا علیدوست، سمیه یوسف‌نژاد، آروشا درخشان، ساتیار افشاری (ویولن)، یسنا جلیلی، شایلین زرین، صبا صادقی، آرتین رهدار، متین نوروزی (پیانو)، مهدی زارع (کمانچه)، یسنا جلیلی، شایلین زرین، آلینا علیدوست، شایان شهبازی، ترمه اسماعیل یزدی، السا و مرسانا خداداد، درسا و باران احمدیان، بنیتا اکبری، نارمیلا جاهدی، بردیا مرادی، آرتین و ناروین رهدار، سروش هاشمی، امیر حسین حاجیان، نیلا اسماعیلی و مطهره دقیقی گروه خوانندگان کودک و نوجوان و همخوانان کنسرت «هیچانه‌خوانی» هستند.

چگونگی شکل‌گیری «هیچانه‌خوانی»

مهدی زارع آهنگساز و سرپرست گروه «دینگ و دانگ» درباره تولید آلبوم «هیچ، هیچ، هیچانه» به خبرنگار ایرنا گفت: این آلبوم براساس کتابی به همین نام از انتشارات افق آهنگسازی شده است. سال ۱۳۹۵، وقتی کتاب «هیچ، هیچ، هیچانه» منتشر شد، آقای رحماندوست این کتاب را به من هدیه داد و داستان شکل‌گیری آن را بیان کرد؛ کتاب «هیچ، هیچ، هیچانه» حاصل کارگاه شعر است که در هر جلسه، هر کدام از اساتید، شعری را خواندند و ماحصل آن جلسات تبدیل به کتاب شد.

وی گفت: پیش از سال ۱۳۸۹ در حوزه آهنگسازی انیمیشن کودک فعالیت می‌کردم و پس از این سال با آلبوم «پنج تا انگشت بودند که» فعالیتم را به صورت حرفه‌ای در حوزه موسیقی کودک آغاز کردم و تصمیم گرفتم که براساس موسیقی ایرانی، آثاری را برای کودکان ایرانی تولید کنم.

آلبوم «هیچ، هیچ، هیچانه» کودکان چگونه شکل گرفت؟/ تاکید بر موسیقی ایرانی
 مهدی زارع آهنگساز و سرپرست گروه «دینگ و دانگ»

زارع با اشاره به اهمیت تربیت شنوایی کودکان افزود: کودکان امروز آینده هر کشور و سرزمینی هستند و هر آنگونه که تربیت شوند، آینده آن کشور شکل می‌گیرد. موسیقی و هنر همانند زبان هستند، انسان از کودکی یک زبان و لهجه خاصی را می‌آموزد و به ارث می‌برد و تا پایان عمر آن را فراموش نمی‌کند، ذائقه شنوایی هم همین گونه است. دوره طلایی این تربیت در دوران خردسالی و کودکی است. اگر موسیقی در کودکی آموزش داده شود و کودک آن را بیاموزد، در تمام وجودش، مغز و ریشه‌های فرهنگی او جای می‌گیرد و دیگر از وجود کودک جدایی‌ناپذیر است.

این آهنگساز خاطرنشان کرد: با توجه به همانندی زبان و موسیقی، اگر زبان یک ملت و یک قوم و موسیقی آن فراموش شود، برگشت‌ناپذیر است، فرهنگ چیزی نیست که ما بتوانیم آن را بازگردانیم، فرهنگ همانند رویدادهایی است که در سرزمین خودش به وجود می‌آید، شکل می‌گیرد و رشد می‌کند، موسیقی و فرهنگ ایرانی را فردی به وجود نیاورده است، طی هزاران سال به وجود آمده است و امروز که فضای بسیار بیگانه‌ و آسیب‌زایی با بازی‌های فضای مجازی بر کودکان حاکم است، ممکن است آنان به سادگی فرهنگ کشورشان را از دست بدهند و فراموش شود.

تاکید بر انتقال موسیقی ایرانی به کودکان

زارع اظهارداشت: تاکیدم بر تولید آثار موسیقی ایرانی برای کودکان به این دلیل است که بتوانیم ذائقه شنوایی آنان را با موسیقی و فرهنگ ایرانی آشنا کنیم و گوش کودکان را تربیت کنیم تا موسیقی ایرانی برایشان غریبه نباشد، این مهمترین اتفاقی است که تلاش کردم در آلبوم‌های «پنج تا انگشت بودن که»، «دنیا دنیا لالایی» و «خواب قشنگ کجایی»، «کی بود کی بود»، «گل زری، کاکل زری»، «تولدت مبارک»، «باغ قشنگ»، «بازی اشکنک داره» و «یلدا خانم» موسیقی ایرانی را ساده‌نگاری و ساده‌نویسی کرده و به صورت جذاب به کودکان منتقل کنم تا آنان نیز بتوانند با این گونه موسیقی ارتباط برقرار کنند.

وی گفت: در آلبوم «هیچ، هیچ، هیچانه» با توجه به اینکه اشعار براساس هیچانه‌ها و متل‌های قدیم است، شعرها دارای طنز جذاب و متل‌ها نیز حاوی بازی ریتم و کلمات هستند، آهنگسازی براساس همان ریتم‌ها و با بهره‌مندی از سازها و دستگاه‌های ایرانی انجام شده و خوانندگی اشعار و قطعه‌ها توسط کودکان انجام شده است. همچنین با توجه به تنوع اشعار، از گوشه‌های مختلف موسیقی بهره بردیم.

آلبوم «هیچ، هیچ، هیچانه» کودکان چگونه شکل گرفت؟/ تاکید بر موسیقی ایرانی

سرپرست گروه «دینگ و دانگ» افزود: چندین سال آهنگسازی، ساخت و ضبط آلبوم «هیچ، هیچ، هیچانه» با همراهی کودکان به طول انجامیده است و در جریان تولید و ضبط آلبوم، هر زمان که احساس کردیم کودکان ملودی‌ها را دوست ندارند و برایشان قابل فهم نیست، آنها را تغییر دادیم. یکی از نکات بسیار مهم و حائز اهمیت در موسیقی کودک این است که موسیقی به گونه‌ای باشد که کودکان دوستش داشته باشند، با آن همذات‌پنداری کنند و بتوانند آثاری را با ملودی‌ها اجرا کنند و بخوانند، سعی کردیم علاوه بر توجه به این نکات، جذابیت موسیقی برای کودکان را نیز مدنظر قرار دهیم.

زارع بیان کرد: این نکته را هم باید مورد توجه قرار داد که هر موسیقی که برای کودک موردپسند و جذاب است، موسیقی خوبی نیست، کودکان چیپس و پفک را هم دوست دارند اما خوراک خوبی نیستند، مضر هم هستند، بسیاری از موسیقی‌ها که برای کودکان ساخته می‌شود مضر و فست فودی هستند و سالم نیستند حتی اگر موسیقی خوبی باشد اما برای کودکان جذاب نباشد و کودکان آن را دوست نداشته باشند و گوش نکنند، باز هم موسیقی مناسبی نیست، باید تلاش کنیم در عین حال که موسیقی جذابی برای کودکان می‌سازیم، سالم هم باشد، به گونه‌ای نباشد که به گوش آنان آسیب وارد کند.

وی اظهارداشت: آلبوم موسیقی «هیچ، هیچ، هیچانه» توسط موسسه هنری سه‌گاه آوانو منتشر شده و با برگزاری کنسرت «هیچانه‌خوانی» و همراهی گروه عروسکی «شادزی» به کارگردانی ساغر لطفی‌نژاد چهارشنبه و پنجشنبه- ۲۲ و ۲۳ اسفندماه- ساعت ۱۹ در تالار سوره حوزه هنری رونمایی می‌شود، یکی از نکات قابل توجه این است که در این سال‌ها، در مجموعه‌هایی که برای کودکان ساخته شده است، حضور اساتید و شاعران این حوزه؛ جعفر ابراهیمی (شاهد)، مصطفی رحماندوست، افسانه شعبان‌نژاد، اسدالله شعبانی و شکوه قاسم‌نیا به صورت همزمان وجود نداشته است و این موضوع برایم بسیار ارزشمند است که افتخار آهنگسازی آن را داشتم و امیدوارم مورد توجه کودکان و خانواده‌های آنان قرار بگیرد.

آهنگساز آلبوم «هیچ، هیچ، هیچانه» خاطرنشان کرد: هدف اصلی از رونمایی این آلبوم و برگزاری کنسرت «هیچانه‌خوانی»، حفظ فرهنگ و موسیقی ایرانی و انتقال آن به کودکان است تا آنان در آینده با موسیقی ایرانی غریبه نباشند و برایشان موضوع آشنایی باشد. کودک ایرانی با هویت و فرهنگ ایرانی باید ایرانی تربیت شود و نغمه‌های جاودان، زیبایی‌های که در فرهنگ و هنر ماست و میراث زیبایی که به ما رسیده است را بتوانیم با آموزش به فرزندان این سرزمین منتقل و حفظ کنیم.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true