×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۶ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
اینجا چراغی روشن نیست!

مسئولین شهرداری و شرکت توزیع برق شیراز خبردادند؛ روشن شدن این بخش از کمربندی در آینده نزدیک، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه، دالان مرگ، گذر گاه وحشت و بسیاری از این نام‌های دیگر جز القاب کمربندی شیراز طی سالیان اخیر شده است. محوری که گاه رکوردار تصادفات مرگبار بود وسال‌ها قبل برای جلوگیری از ورود خودروهای سنگین به شهر و تردد بی خطر آنها از حاشیه شهر ساخته شد وبا گسترده تر شدن شهر امروز به مسیری شریانی در دل شهر تبدیل شده است.

این در حالی که با توجه به کم توجهی مسئولین حوزه راه وشهرسازی فکری به حال ایجاد کمربندی جدید نشده و از کمربندی جدید شیراز یا همان رینگ سوم خبری نیست و این پروژه بیش از آن که توسعه داشته باشد، توقف دارد.

این درحالی است که جمعیت شهر شیراز به دلیل پدیده‌هایی مثل خشکسالی و مهاجرت چند برابر می‌شود و با توجه به رونق شهرک‌های جدید اطراف کمربندی و نیز توسعه محور شمال غرب، تردد در کمربندی نسبت به سال‌های قبل چند برابر شده است.

در سال‌های اخیر، تفاهم‌نامه‌های متعددی میان دستگاه‌های اجرایی برای بهبود وضعیت این محور امضا شده است. برخی از این تفاهم‌نامه‌ها به اجرا درآمده و برخی دیگر ناقص مانده‌اند. به‌عنوان مثال، تفاهم‌نامه ساخت ۱۲ تقاطع غیرهمسطح با همکاری شهرداری و راه و شهرسازی، که شهرداری به تعدادی از تعهدات خود عمل کرده و برای مثال پل‌های نواب و میثم در حال ساخت هستند.اما اداره راه شهرسازی هنوز تعهداتش درساخت چند تقاطع دیگر از جمله تقاطع قائم، سفیرو… را باید انجام دهد.

یکی از تعهدات قدیمی میان شهرداری، توزیع برق و راه و شهرسازی، اجرای روشنایی کمربندی شیراز بوده است. قرار شد هر سه مجموعه به نسبت مساوی کار را به سرانجام برسانند. در حالی که در چند بخش از کمربندی روشنایی ایجاد شده، اما بخش‌های عمده‌تری، به ویژه در نقاط پرحادثه، آمد نظیر حدفاصل پل امام حسن تا ورودی بزرگراه حسینی الهاشمی همچنان تاریک مانده‌اند.

اما موردی که در این گزارش به آن خواهیم پرداخت تاریکی و ظلمات کمربندی جنوبی شهر در حدفاصل پل امام حسن(ع)تا سلطان آباد است.علیرغم وجود امکانات روشنایی و تجهیزاتی که در گذشته فعال بودند، این بخش برای مدتی طولانی در تاریکی به سر برده و همچنان خبری از برقراری چراغ‌ها نیست. سال گذشته، با امضای یک تفاهم‌نامه سه جانبه میان استانداری فارس، شهرداری شیراز و راه و شهرسازی، ۱۸ کیلومتر از این مسیر به شهرداری واگذار شد تا نسبت به ساماندهی آن اقدام کند، اما متأسفانه باز هم خبری از روشن شدن چهره کمربندی جنوبی شهر نشد.

* هزینه روشنایی هر کیلومتر از مسیر حدود یک میلیارد تومان است

مديرعامل شركت توزيع نيروي برق شيراز در پاسخ به خبرنگار ما در خصوص علت خاموشی کمربندی شیراز گفت: بر طبق قانون کمربندی ها در همه نقاط کشور جز حوزه استحفاظی راه و شهرسازی است و قانون آن مثل همه راه‌های بین شهری در حوزه اداره راه و شهرسازی است .

محمدرضا سلاحی افزود: روشنایی کمربندی‌ها هم بالتبع به عهده راه و شهرسازی در این بین چند سال قبل  توافقی سه جانبه میان راه و شهرسازی، شهرداری شیراز و توزیع برق بسته شد که هر کدام یک سوم هزینه را متقبل شده و اجرا کنند که برخی به تعهد خود عمل کردند و بخش‌هایی از  کمربندی روشن شد.

وی اضافه کرد: سال گذشته، بخشی از کمربندی به شهرداری شیراز تحویل داده شد و بر این اساس، شرکت توزیع برق نیز مانند سایر نقاط شهر ملزم به نگهداری روشنایی این بخش است. متأسفانه، سیستم روشنایی این منطقه به‌طور کامل تکمیل نشده و همچنین بخش‌های زیادی از آن تخریب و سرقت شده است.

سلاحی اظهار داشت: با توجه به این موضوع، ما نیز اعلام کردیم که خود را موظف به نگهداری این سیستم می‌دانیم، اما ابتدا باید تاسیسات مورد نظر تکمیل شود و سپس به ما تحویل داده شود. در این راستا، به‌دلیل مسئولیت اجتماعی که احساس کردیم و ارتباط خوب با شهرداری، جلساتی برگزار کردیم و طی یک تفاهم‌نامه با شهرداری شیراز، قرار شد تأمین اجناس مورد نیاز توسط شهرداری انجام و اجرای آن توسط شرکت توزیع برق صورت گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر، بخشی از اجناس مورد نیاز توسط شهرداری تهیه شده و عملیات روشنایی اولین قطعه‌ای که در مورد آن تفاهم کردیم، به طول ۶ کیلومتر از پل شهیدان دست بالا (پل میانرود) تا سلطان آباد، که جزو مناطق پرخطر است، آغاز شده است. حتی یک کیلومتر از این مسیر در ورودی بنی هاشمی روشن شده است و در آینده نزدیک، کل این بخش روشن خواهد شد.

مديرعامل شركت توزيع نيروي برق شيراز ادامه داد: برای مابقی مسیر یعنی از پل امام حسن(ع) تا پل میانرود نیز تفاهم کردیم  که اجناس مورد نظر را تهیه کنند تا ما هم برای اجرای آن پیمانکار بگیریم اما همه این اتفاقات در حوزه محدوده خدمات شهری میافتد و مابقی کمربندی در محدوده فعالیت راه و شهرسازی است.

سلاحی با اشاره به اجرای روشنایی ۳۰ کیلومتر مسیر رفت و برگشت محدوده خدمات شهری از پل امام حسن تا سلطان آباد اظهار داشت: شرکت توزیع برق به تنهایی قادر به تأمین هزینه‌های روشنایی این کمربندی نیست. به‌عنوان مثال، در حالی که بودجه سالانه ما برای روشنایی ۲۰ میلیارد تومان است، هزینه روشنایی هر کیلومتر از ۳۰ کیلومتر مسیر حوزه خدمات شهری بالغ بر یک میلیارد تومان می‌باشد.به همین دلایل، ضروری است که این محور ابتدا تجهیز و روشن شده و سپس به ما تحویل داده شود. ما به‌عنوان مسئولیت اجتماعی خود، کمک می کنیم که این بخش از کمربندی به زودی روشن گردد.

*کاهش ۴۰ درصدی تصادفات مرگبار به دلیل ایمن سازی این ۱۸ کیلومتر

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز هم به خبرنگار ما گفت: کمربندی شیراز  ۴۳کیلومتر است که ۱۸ کیلومتر آن به شهرداری واگذار شده است که تا کنون به تمامی تعهدات خود در این بخش از جمله آسفالت، اجرای نیوجرسی و جدا کننده حاشیه کمربندی و اجرای سیستم‌های تصویری عمل کرده است.

محمد امین افزود: به گفته فرماندهی انتظامی استان، همین مقدار کار انجام‌شده، موجب شده است که در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل، ۴۰ درصد از میزان تصادفات مرگبار در کمربندی این بخش کاسته شود.

وی با اشاره به اینکه رفع تمامی مشکلات به‌تنهایی از عهده شهرداری خارج است و تمامی ارگان‌ها باید در این زمینه همکاری کنند، ادامه داد: در راستای روشنایی این بخش، شهرداری بخشی از تجهیزات روشنایی از پل میانرود تا سلطان آباد را تهیه کرده و در اختیار شرکت توزیع برق قرار داده است. بخشی از این تجهیزات نیز اجرا شده و آنها قول داده‌اند ظرف مدت ۳ ماه این بخش را روشن کنند.

امین همچنین گفت: در خصوص فاصله بین پل امام حسن مجتبی (ع) تا پل میانرود (شهیدان دست بالا) نیز قرار شد تجهیزات تهیه و در اختیار شرکت توزیع برق قرار گیرد و در آینده نزدیک شاهد روشنایی این ۱۸ کیلومتر خواهیم بود.

معاون عمرانی شهرداری شیراز تاکید کرد: البته در تفاهم‌نامه شهرداری مبنی بر واگذاری این بخش از کمربندی، هیچ بندی در مورد روشنایی کمربندی به عهده شهرداری نبود؛ اما به عنوان یک مسئولیت مدنی و به‌منظور تامین امنیت شهروندان، این موضوع را پذیرفتیم.

*شهرداری به تعهدات خود در کمربندی عمل کرده است

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر شیراز نیز به شهر مردم گفت: در تفاهم نامه ای که با شهرداری بسته شد قرار بود راه و شهرسازی نسبت به اجرای دو تقاطع غیر همسطح در کمربندی اقدام کند و شهرداری در جداره گذاری وایمن سازی، نظارت تصویری و اجرای آسفالت به نحو احسن کار خود را انجام داد اما راه و شهرسازی در خصوص اجرای این تقاطع‌ها کار چندانی انجام نداده است.

رضا محمدیان با اشاره به اینکه اجرای روشنایی به عهده شرکت توزیع برق است، اظهار داشت: در خصوص پایه‌های روشنایی شهرداری قبلا این پایه ها را اجرا کرده و چندین بار با شرکت توزیع صحبت کردیم که آنها اعتبار مورد نیاز را نداشتند و بعد از آن قرار شد شهرداری تجهیزات مورد نیاز را برای آنها تهیه کند .

وی افزود: امروز با اجرای نیوجرسی‌های جدا کننده در حاشیه کمربندی و جلوگیری از توقف وانت بارها و نصب دوربین‌های ثبت تخلف تا حدود زیادی از تصادفات و تخلفات کمربندی کاسته شده است .

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true