×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۲۱ اردیبهشت - ۱۴۰۴  
true
true
این حرکت کلاه گذاشتن بر سر مردم است

رئیس بنیاد نخبگان فارس :تعداد دانشگاه‌های استان فارس برابر کل ایتالیا است، به گزارش فاطمه ملوزه خبرنگار فارس اگاه، در نشستی که صبح روز پنجشنبه گذشته با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری برگزار شد مشکلات تعدادی از دانشگاه‌های کشور و استان فارس بررسی شد و بر ضرورت طرح آمایش آموزش عالی تأکید شد.

در این جلسه که تعدادی از رؤسای دانشگاه‌های استان فارس مشکلات دانشگاه‌های خود را مطرح کردند و در نهایت استاندار همه دغدغه‌های آنها را جمع‌بندی کرد و وزیر به آنها پاسخ داد.

مهم‌ترین طرحی که در این نشست مطرح شد طرح آمایش آموزش عالی است. در این طرح با بررسی دقیق نیاز کشور بناست دانشگاه‌ها اداره شوند و دانشجو بپذیرند و در نهایت با ارتقا کیفیت آموزش‌ها بر مبنای آموزش‌های مورد نیاز بازار کار دانشجویان متخصص برای ورود به بازار کار تربیت شوند.

*توسعه کمی دانشگاه‌ها باید متوقف شود، اما مجلس مانع است

وزیر علوم تحقیقات و فناوری ضمن تأکید بر اینکه سیاست آموزش عالی کشور خاتمه کمیت گرایی و اهتمام به ارتقای کیفیت دانشگاه‌ها است، در این جلسه گفت: در یک بازه زمانی شاهد شکل‌گیری رقابت منفی میان دانشگاه‌های آزاد، پیام‌نور و دیگر مؤسسات آموزش عالی بودیم که سبب گسترده شدن دانشگاه‌ها و بلای جان نظام آموزش علمی کشور شد.

حسین سیمایی صراف در ادامه درباره راهکار ارتقا دانشگاه‌های کشور بیان کرد: برای ارتقای دانشگاه‌ها، بهبود رتبه علمی کشور و معیشت دانشگاهیان باید سه اقدام انجام شود.

توجه به معیشت دانشگاهیان، مولدسازی و پذیرش دانشجو به اختیار دانشگاه‌ها سه اقدام مهمی است که باید آن را دنبال کنیم.

سیمایی صراف در مورد اختیاراتی که باید به دانشگاه‌ها داده شود هم اظهار کرد: باید به دانشگاه‌ها این اختیار داده شود که بر اساس نیازسنجی و با حمایت کامل بهترین گزینه‌ها از بین داوطلبان شرکت‌کننده جهت‌پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های خود جذب کنند.

وی خاطرنشان کرد: جلوگیری از توسعه کمی دانشگاه‌ها با موانعی روبرو است و با این موانع نمی‌توان لایحه‌ای به مجلس برد چرا که به‌اتفاق آرای منفی رد خواهد شد و باید با یک طرح قوی جایگزین به سراغ مجلس برویم.

وزیر علوم و تحقیقات فناوری در ادامه تاریخچه‌ای از مطالعات آمایش آموزش عالی ارائه داد و افزود: این طرح از سال ۹۲ آغاز شده است و تاکنون موفق نبوده است. همچنین آمایش آموزش عالی سیاستی ابلاغی از جانب رهبر معظم انقلاب است و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز آن را در ۱۱ ماده ابلاغ کرده اما تاکنون اجرایی نشده است.

حسین سیمایی صراف با تأکید بر ترجیح منافع ملی بر منافع شخصی و شهرت در ایجاد دانشگاه‌های جدید و یا افزودن رشته‌ای در یکی از دانشگاه‌ها، از رؤسای دانشگاه‌های فارس در خواست کرد راهکار عملی برای تحقق طرح آمایش آموزش عالی ارائه دهند.

سیمایی صراف در مورد ایجاد پردیس بین‌الملل در دانشگاه‌های کشور نیز اظهار کرد: نباید به هر قیمتی پردیس بین‌الملل در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم و تنها برای کسب درآمد ارزی، دانشجویان خارجی جذب کنیم. در صورت چنین کاری فقط به حیثیت علمی کشور صدمه وارد کرده‌ایم. بلکه  باید به دنبال جذب دانشجوی خوب و افزایش کیفیت آموزش این دانشجویان باشیم. در نتیجه این دانشجویان هم حامل فرهنگ و تمدن ایرانی خواهند بود و هم برای کشور درآمدزایی می‌شود. این کار به حفظ آبروی علمی کشور کمک می‌کند.

وزیر علوم و تحقیقات فناوری درباره حقوق و مزایای کارکنان و اساتید دانشگاه‌های کشور هم بیان کرد: اقداماتی انجام شده اما شاید به‌زودی اجرایی نشود؛ اما راهکار جایگزین آن در شرایط فعلی استفاده از ظرفیت‌های قانونی جهش دانش‌بنیان در کشور است.

سیمایی صراف در ادامه به دغدغه مسکن کارکنان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها پرداخت و بیان کرد: وزارت علوم برای تأمین مسکن دانشگاهیان عزم جدی دارد و موفقیت در این پروژه یکی از شاخص‌های ارزیابی مدیران دانشگاه‌ها است. با اختصاص بخشی از اراضی دانشگاه برای تأمین اساتید می‌توانیم آنها را در کشور حفظ کنیم. البته تأمین مسکن اساتید طی ۱۴ مرحله اداری انجام می‌شود و در حال حاضر ۳۷ دانشگاه کشور این مراحل را طی کرده‌اند و در مرحله واگذاری هستند و این فرایند در ۱۰۵ دانشگاه دولتی هنوز آغاز نشده است.

سیمایی صراف ضمن تشکر از تلاش‌های استاندار فارس در خصوص دانشگاه‌های استان اظهار کرد: استان فارس می‌تواند در تأمین مسکن دانشگاهیان پیشرو و الگو دیگر استان‌های کشور باشد و مدل خود را به دیگر دانشگاه‌ها ارائه دهد.

وی در پایان به گفت‌وگوی خود با وزیر نیرو اشاره کرد و گفت: بنا شده که فهرستی از خوابگاه‌ها و دانشگاه‌های کشور به وزارت نیرو داده شود تا این فهرست در یک ماه باقیمانده از سال تحصیلی، از جدول خاموشی برق، مستثنی شوند.

*آمایش آموزش عالی یک ضرورت برای کاهش هزینه‌هاست

استاندار فارس نیز در این نشست بیان کرد: این مسئله در آموزش عالی هم نمود پیدا کرده است و برای جلوگیری از این وضعیت و رسیدن به تولید علم واقعی اجرای طرح آمایش آموزش عالی یک ضرورت است که نیازمند داشتن تحلیلی واضح و روشن از وضعیت فعلی دانشگاه‌ها است و تحلیل باید مبتنی بر محتوا باشد. چرا که در دانشگاه‌ها موضوعات اولیه مثل نیاز کشور به رشته‌ها و دانشگاه‌ها نادیده گرفته می‌شود و به همین دلیل آمایش دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در استان را به جدیت پیگیری می‌کنیم.

حسینعلی امیری درباره این که هر بار که مسئول جدیدی روی کار می‌آید تعدادی دانشگاه جدید تأسیس می‌کند بیان کرد: این حرکت نوعی کلاه گذاشتن بر سر مردم است و در این دوره تصمیم گرفتیم دیگر دانشگاه جدیدی تأسیس نشود و همین دانشگاه‌های فعلی را بررسی کنیم و ببینیم چقدر ما نیازمند این دانشگاه‌ها هستیم.

امیری در ادامه مشکل برنامه‌ریزی در کل دانشگاه‌های کشور را برنامه‌ریزی بر مبنای ملی دانست و تصریح کرد: دانشگاه‌های دنیا عمدتاً در حال برنامه‌ریزی برای جهانی‌شدن هستند و برای پاسخگویی به نیازهای جهانی آماده می‌شوند. ولی در ایران متأسفانه چنین رویکردی وجود ندارد و حتی اساتید ایرانی مسلط به چند زبان هم نیستند. باید برای جهانی‌شدن برنامه‌ریزی کنیم و به تولید علم بپردازیم نه اینکه به دنبال مونتاژ علم باشیم و برای آن باید دانشجویان و اساتید را در زمینه تولید علم حمایت کنیم و ارتقا دهیم.

وی در مورد تولید علم افزود: زمانی به تولید علم دست می‌یابیم که اساتید هیئت‌علمی  بتوانند از علم خودشان تحلیل ارائه دهند.

استاندار فارس خواستار حذف قانون تابعیت مضاعف برای جذب اعضای هیئت‌علمی شد و گفت: مادامی که این قانون برداشته نشود استادی که از ایران مهاجرت کرده است به ایران برنخواهد گشت.

حسینعلی امیری ضمن اشاره به چالش‌های پارک‌های علم‌وفناوری در پایان گفت: باید در سطح ملی تجاری‌سازی محصولات پارک‌های علم‌وفناوری دنبال شود. باید اجازه داده شود رؤسای پارک‌های علم‌وفناوری، پارک‌های علم‌وفناوری دنیا را ببینند.

*تعداد دانشگاه‌های فارس برابر کل ایتالیا است

حبیب شریف، رئیس بنیاد نخبگان فارس نیز از بر زمین ماندن سیاست طرح آمایش آموزش عالی کشور انتقاد کرد و گفت: این طرح به‌خاطر برخی فشارها در هر شهرستان اجازه عملی‌شدن نیافته است. متأسفانه در فارس ۲۱۳ دانشگاه معادل کل دانشگاه‌های کشور ایتالیا وجود دارد و ایران، به‌اندازه کانادا و مجموع کشورهای اروپایی مرکز آموزش عالی دارد. فارغ‌التحصیلان از این مراکز توانایی یافتن شغل و حل مشکلات جامعه را ندارند.

رئیس دانشگاه پیام‌نور فارس هم دغدغه خود را درباره مسئله آمایش آموزش عالی مطرح کرد و درخواست کرد: مسئله آمایش کیفی‌سازی دانشگاه‌ها ضرورت دارد و باید آن را به خود دانشگاه‌ها بسپارید. نباید آنها را با اجرای این طرح محدود کرد. چرا که هر دانشگاه مخاطبان خاص خود را دارد و مخاطب‌شناسی در دانشگاه‌ها ضرورت دارد.

احمد رستگار در ادامه از بالابودن کیفیت آموزش و امکانات بعضی از دانشگاه‌های پیام‌نور حتی نسبت به دانشگاه‌های دولتی سخن گفت و بیان کرد: دانشگاه پیام‌نور دانشگاه محرومین است و نباید آن را محروم‌تر کرد.

رزم‌جو، سرپرست دانشگاه علمی‌کاربردی فارس در این نشست بیان کرد: آمار مهاجرت اعضای هیئت‌علمی از کشور تکان‌دهنده است و مسئله درآمد و مسکن اعضای هیئت‌علمی باید حل شود وگرنه با این وضعیت کشور از نیروی متخصص خالی خواهد شد. در اواخر دولت دوازدهم حقوق اعضای هیئت‌علمی ۳۰ درصد افزایش یافت؛ اما پس از آن این ترمیم حقوق لغو شد و یکی از دلایل ریزش و مهاجرت همین بی‌احترامی بود.

همچنین محمد صادق‌پور، رئیس دانشگاه ملی مهارت نیز گفت: این دانشگاه نقطه امید هنرستانی‌ها است و آمار نشان داده که ۷۰ درصد دانش‌آموختگان در صنایع مرتبط با تحصیلات خود شاغل می‌شوند. وباید در آمایش آموزش عالی به این دانشگاه نگاهی متفاوت شود. چرا که بار اصلی حل معضلات بازار کار بر دوش این دانشگاه است.

خالدیان، رئیس دانشگاه هنر شیراز هم اظهار کرد: در کشور از نظر آموزشی بسیار به هنر بی‌توجه بوده‌ایم. کشور به توسعه در هنر نیازمند است و بسیاری از رشته‌های هنری بیشترین ارتباط را با جامعه دارند. متأسفانه باوجود این حد از اهمیت این دانشگاه با کمبود منابع و تجهیزات مواجه است و در دانشگاه‌های هنر محتواهای قدیمی چند دهه پیش تدریس می‌شود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true