رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز در گفت وگو با «فارس اگاه» :با آغاز فعالیت کمربند شمال شرق، تردد کامیون از کمربندی جنوبی ممنوع میشود، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه ، جلسه این هفته کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز با یک خبر خوب برای بدهکاران به شهرداری شیراز و کسانی داست که چکهای آنها به شهرداری برگشت خورده همراه بود.
رییس این کمیسیون در حاشیه این جلسه به «فارس اگاه» گفت: در این جلسه ما ۴دستور جلسه داشتیم که یکی از دستور جلسههای امروز ما در خصوص لایحه شهرداری در ارتباط با بخشودگی ۵۰درصدی اضافات چکهای برگشت خورده بدهکاران به شهرداری بود. براساس قانون به چکهایی که برگشت میخورد مبالغ افزایشی تعلق میگیرد و شامل جریمه میشوند تا زمانی که پرداخت کنند.
محمود صفایی افزود: بر اساس این لایحه که در این جلسه تصویب شد و برای تصویب نهایی به صحن علنی ارجاع میشود، صاحبان چکهای برگشتی که به شهرداری بدهکار هستند و چکهای برگشتی آنها تا پایان سال ۱۴۰۲ برگشت خورده، مشمول ۵۰ درصد بخشودگی جریمههای تأخیر در پرداخت چکهایشان میشوند. البته به شرط آنکه اصل وجه و ۵۰ درصد از جرایم را تا قبل از ۲۲ بهمن به شهرداری بازگردانند. در غیر این صورت، پس از این تاریخ باید کل جریمه را که البته ممکن است افزایشی نیز داشته باشد، بازگردانند.
وی با اشاره به دیگر دستورکار این جلسه در خصوص لایحه از جانب شهرداری، توضیح داد که ابهاماتی در جلسه قبلی وجود داشت که شهرداری برای آنها توضیحات لازم را ارائه کرد. از جمله این توضیحات، بررسی صلاحیت سرمایهگذار و صلاحیت فنی و مالی شهرداری بود. پس از افتتاح پروژه، سهم شهرداری در اجرای کمربندی شمال شرق شیراز مشخص شده و هدف آن برونرفت از مشکلات فعلی شهر، از جمله ممنوعیت ورود کامیون به شهر و پایان مشکلات کمربندی جنوبی و تبدیل آن به بزرگراهی در شیراز است.
صفایی افزود: بحث لایحه کمربندی شمال شرق شیراز در چند جلسه قبل مطرح شده بود، اما دارای ابهاماتی بود که شهرداری گزارشی ارائه کرد و با توجه به آن، صلاحیت سرمایهگذار و شهرداری از نظر فنی و مالی تأیید شد.
وی همچنین اضافه کرد: منافع شهرداری در همکاری با اجرای این پروژه نیز روشن شد و قرار شد با پیشنهاد این مصوبه، بررسی نهایی به صحن بیاید و سپس تبدیل به تفاهمنامه شود و پس از ۳ ماه به قرارداد تبدیل و اجرایی گردد.
عضو شورای شهر شیراز ادامه داد: بر این اساس، سهم شهرداری از ۳۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافت و سهم اداره کل راه و شهرسازی به ۵۰ درصد افزایش یافت. همچنین ۳۰ درصد سهم شریک سرمایهگذار خواهد بود. با اجرای این پروژه، شاهد ممنوعیت ورود کامیونها و افزایش ایمنی و تسهیل در رفت و آمد در کمربندی خواهیم بود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا کمربندی جدید ادامه همان پروژه تعطیلشده کمربندی شرق شیراز است، گفت: بله، این کمربندی از پل فسا آغاز شده و بخشی از آن نیز توسط اداره راه و شهرسازی اجرا شده بود، اما به دلایلی که احتمالاً مربوط به مسائل مالی است، سالهاست که متوقف شده. به همین دلیل، پیشنهاد تشکیل مثلث شهرداری، راه و شهرسازی و سرمایهگذار مطرح شد.
صفایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا با اجرای این پروژه میتوان به ممنوعیت تردد کامیون در کمربندی جنوب شهر امیدوار بود، تصریح کرد: یکی از دلایل مهم در اجرای این پروژه، نبود مسیر کمربندی در شمال شرق شهر بود. اگر این کمربندی به کمربندی اکبرآباد وصل شود، نه تنها میتوانیم ممنوعیت ورود کامیونها از شمال غرب را اجرا کنیم، بلکه قادر به ممنوعیت ورود کامیونها به کمربندی جنوب نیز خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه برای اجرای این پروژه زمانبندی تعیین خواهد شد، در مورد بودجه مورد نیاز آن گفت: بر اساس پیشبینیهای اولیه، هزینه اجرای این پروژه بالغ بر ۱۶۰۰ میلیارد تومان است که احتمالاً به بالای ۲ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. سهم شهرداری شیراز ۲۰ درصد است و این جدا از هزینههای تملکی احتمالی خواهد بود.
صفایی به بررسی ادامه اصلاح برنامه چشمانداز ۲۰ ساله شهر مبتنی بر برنامه چشمانداز سومین حرم اهل بیت (ع) اشاره کرد و گفت: با توجه به مصوبه برنامه چشمانداز ۲۰ ساله سومین حرم اهل بیت (ع) و گستردگی آن، این موضوع توسط چند کمیسیون بررسی شد. پس از تصویب در جلسه آینده کمیسیون برنامه و بودجه، این برنامه به کمیسیون تلفیق ارائه خواهد شد و در آذرماه در صحن علنی تصویب خواهد شد تا به عنوان یک برنامه راهبردی به تمامی دستگاههای اجرایی سومین حرم اهل بیت (ع) اعلام و به مرحله اجرا درآید.
کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در خصوص بحث خانه دار شدن کارکنان شهرداری شیراز هم گفت: یکی از مواردی که برای چندمین بار در این کمیسیون مطرح شد بحث مسکن پرسنل شهرداری شیراز بود که قرار است کارکنانی که فرم جیم آنها سبز است و برای مسکن ملی هم اقدام نکردند ظرف یکماه آینده ثبت نام کنند و پس آن برای آنها تعیین تکلیف نهایی شود تا بتوانیم خدمت خوبی را برای خانه دار شدن آنها انجام دهیم