×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
تاآخر سال تاکسی های شیراز به دستگاه های پوز هوشمند تجهیز می شوند

چرا شیوه پرداخت کرایه ها تاکسی با کیو آر کد ‏مورد استقبال شهروندان قرار نگرفت؟به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار فارس اگاه، با تصویب کرایه ۶ هزارتومانی برای هر کورس تاکسی در شیراز، رانندگان تاکسی با دردسرهایی برای گرفتن کرایه مواجه شدند. پرداخت این وجه که مستلزم داشتن اسکناس هزار تومانی است به مشاجره ای دائمی میان رانندگان و مسافران تبدیل شده است. در حالی که اسکناس هزار تومانی به تنهایی ارزش کمی دارد، اما در مجموع ۶ هزارتومان رقمی معنادار به حساب می آید.

این در حالی است که سیستم پرداخت الکترونیکی «کیو آر کد» که شهرداری برای راه اندازی آن زمان و هزینه بسیار گذاشت همچنان بدون استفاده مانده و با اقبال شهروندان مواجه نشده است. برخی از رانندگان تاکسی در گفت‌وگو با «فارس اگاه» اشاره می‌کنند که با وجود راه‌اندازی این سیستم به منظور تسهیل پرداخت کرایه، عدم آگاهی شهروندان از این روش باعث شده که استقبال مناسبی از آن نشود. بسیاری از مسافران هنوز ترجیح می‌دهند با پول نقد کرایه را پرداخت کنند؛ ‏وضعیتی که به‌علت پایین بودن نرخ کرایه هر سفر به زعم رانندگان و حذف هزارتومان آن در مسافت های کم توسط مسافران؛ به درگیری‌های مکرر بین رانندگان و مسافران ‏منجر می‌شود‎.‎

پرداخت کرایه‌های تاکسی با کیو آر کد (QR Code ) مدتی طولانی توسط شهرداری بررسی و پیگیری شد. درنهایت با سپردن کار به پیمانکار و چاپ کیو آر کد برای نصب در تاکسی های شیراز و باز کردن حسابی دربانک برای رانندگان تاکسی که این کد به آن حساب متصل بود این شیوه پرداخت نوین رونمایی شد.هدف این طرح ایجاد امکان پرداخت کرایه‌ها از طریق اپلیکیشن‌های پرداختی مانند آپ، تومن، و تاپ بود؛ به‌گونه‌ای که شهروندان بتوانند با اسکن کیو آر کد، پرداخت‌های خود را به سادگی انجام دهند.با این حال رانندگان معتقدند با همه هزینه هایی که شهرداری برای مجهز کردن تاکسی ها به کیو آرکد کرد اما به محض رونمایی و تجهیز تاکسی ها به کیو آر کد طرح به حال خود رها شد وشهرداری هیچ برنامه ای برای آموزش و آگاهی‌رسانی به شهروندان در این زمینه نداشت. این ناآشنایی و عدم اعتماد شهروندان به این شیوه پرداخت یکی از اصلی‌ترین دلایل ناکامی این طرح به شمار می‌رود. به‌نظر می‌رسد که برای موفقیت طرح های نوآورانه، علاوه بر زیرساخت‌های فنی، نیاز به یک استراتژی مؤثر برای آگاهی‌رسانی به کاربران نیز وجود دارد.

مدیرعامل جدید تاکسیرانی شیراز درگفت و گویی با «فارس اگاه» در پاسخ به این سوال که شهروندان استقبال خوبی از پرداخت الکترونیک به وسیله اسکن «کیو آر کد ها» نداشتند و این شیوه پرداخت عملا بلا استفاده مانده است گفت: بله متاسفانه علاوه بر آنکه عده ای از شهروندان به کار با گوشی هوشمند آشنا نیستند، عده ای نیز به این سبک پرداخت اعتماد ندارند که همه اینها عاملی شد که استفاده از کیو آرد کد برای پرداخت کرایه عملا بلا استفاده بماند.

‏ آرش نعمتی در ادامه افزود: با توجه به عدم استقبال مردم از این شیوه پرداخت الکترونیکی در صددیم سخت افزارهایی نظیر دستگاه های پوزهای سیار را در اختیار رانندگان تاکسی قرار دهیم.

وی در ادامه توضیح داد: این سخت افزار با پوز سیار تفاوت هایی دارد بو ناست بر روی دستگاه هایی پوز نرم افزاری نصب شود بخش نرم افزاری پوز به پایانه اطلاعاتی وصل است تا با محاسبه کیلومتری که مسافر سوار تاکسی شده است هزینه بلیت را از کارت بانکی مسافران کم کند.

ما با شرکت های دانش بنیانی که می توانند این نرم افزار را بر دستگاه های پوز سیار نصب کنند مذاکره کرده ایم و یکبار نیز مناقصه اجرای این طرح را برگزار کردیم که مورد استقبال قرار نگرفت و با ایجاد تغییراتی مناقصه دوباره برگزار خواهد شد و تا آخر سال دستگاه های به پوز هوشمند ( TMS )مجهز خواهند شد.

نعمتی با اشاره به اینکه شهرداری با درنظر گرفتن این موضوع که روز به روز پول خرد در دست شهروندان کمتر خواهد شد درحال برنامه ریزی برای اجرای روش پرداخت نوین دیگری برای کرایه تاکسی های درون شهری است گفت: با توجه به اینکه مردم با اپلیکیشن آسان پرداخت پرشین یا همان آپ آشنا هستند و عمدتا این نرم افزار را بر روی گوشی های خود دارند از این رو بر آن شدیم تا با افزودن گزینه ای به این اپلیکیشن بتوانیم زمینه پرداخت کرایه تاکسی در شهر شیراز را به صورت الکترونیکی از طریق گوشی همراه شهروندان فراهم کنیم. چون استفاده از اپلیکیشن آپ هم اعتماد مردم را به دنبال دارد و هم مردم با کار کردن با این اپلیکیشن آشنا هستند.

مدیرعامل تاکسیرانی شیراز در ادامه با اشاره به اینکه شهرداری از ابتدای سال درحال پیگیری افزوده شدن این دو شیوه پرداخت است گفت: تا انتهای سال ۱۰۰۰ دستگاه پوز مجهز به نرم افزار محاسبه کرایه تاکسی های شیراز اضافه خواهد شد و با اضافه شدن این دستگاه های پوز سیستم پرداخت کرایه تاکسی تحولی اساسی خواهد یافت.

نعمتی در ادامه پاسخ به این سوال که آیا شهرداری شیوه پرداخت با کیو آرد کد را طرحی شکست خورده می داند گفت:  ترویج طرح های هوشمند سازی چه در پرداخت های مالی و چه در کسب اطلاعات و غیر زمان بر است و نیاز به جا افتادن فرهنگ استفاده از این طرح ها دارد و نمی توان گفت چون این طرح در یکسال یا دو سال اول مورد اقبال قرار نگرفته، شکست خورده است. از سویی دنیا در حال حرکت به سمت استفاداز کد خوان ها (کیو آر کد) برای انتقال اطلاعات مختلف و پرداخت های مالی است و از آنجا که این «کیو آر کد» جز پرداخت کرایه اطلاعات مسیر و غیره را به شهروندان می داد شیوه نوین و پیشرویی برای پرداخت کرایه بود از طرفی جز اعتماد نکردن مردم به این شیوه پرداخت شرکتی که ارائه این کیو آر کدها را برعهده داشت نیز به برخی از وظایف خود عمل نکرد و برخی از خدمات خود را ارئه نداد وهمین عاملی برای بدون استفاده ماندن این شیوه شد از این رو ما در صددیم که این طرح را در شیوه های دیگر پرداخت الکترونیک گسترش دهیم.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که روزی بتوانیم به سطحی از ارائه خدمات برسیم که شهروندان بتوانند با «کارت شهروندی» جز پرداخت کرایه مترو و اتوبوس‌های درون شهری به پرداخت کرایه تاکسی نیز بپردازند

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true