×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
تغییرات احتمالی قانون نظارت بر رفتار نمایندگان

تغییرات احتمالی قانون نظارت بر رفتار نمایندگان ، بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس دوازدهم و بیان نکاتی درباره قانون نظارت بر رفتار نمایندگان، کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس طرحی برای اصلاح این قانون تهیه کرد که کلیات آن به تصویب مجلس رسید.

به گزارش فارس آگاه ، مقام معظم رهبری در ۳۱ تیر سال جاری در دیدار با رئیس و نمایندگان مجلس دوازدهم فرمودند: «یک هیاتی در مجلس تشکیل شد برای نظارت بر عملکرد نمایندگان. آقایانی که سابقه دارند یادشان است؛ یک تذکری در یک دوره‌ای داده شد، نمایندگان هم سریع رفتند و یک هیاتی را تشکیل دادند برای نظارت بر عملکرد نمایندگان. فلسفه این هیات چیست؟ فلسفه‌اش این است که گاهی یک نماینده‌ای از روی غفلت یا به هر انگیزه‌ای یک حرکتی انجام می‌دهد، ۲۹۰ نماینده زیر سوال می‌روند. یعنی با عمل یک نفر، یک مجلس از چشم مردم می‌افتد؛ نباید این‌جور بشود؛ باید پیشگیری بشود؛ اگر پیشگیری ممکن نشد، علاج بشود؛ این مهم است. ما نتوانستیم ببینیم و بفهمیم که آن‌چنان که باید و شاید و آن مقداری که از این هیات انتظار بود، کار انجام بگیرد.»

به دنبال این فرمایش مقام معظم رهبری،‌ کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس طرحی برای اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان تهیه کرد؛ کلیات این طرح در جلسه علنی ۲۹ مهرماه به تصویب رسید و سپس مجلس وارد بررسی جزئیات آن شد.

به گزارش فارس آگاه ، در توضیح طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان، محمدقسیم عثمانی سخنگوی کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس به ایسنا گفت: رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس دوازدهم اشاره‌ای برای ارتقای قانون نظارت بر رفتار نمایندگان داشتند که براساس آن،‌ این موضوع در دستور کمیسیون قرار گرفت.

وی ادامه داد: اصلاحات این طرح ناظر بر اعمال تغییراتی در ترکیب اعضای هیات نظارت بر رفتار نمایندگان و مجازات برای نمایندگانی است که از شون نمایندگی تخطی کرده‌اند.

طبق قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان،‌ هیات ۷ نفره نظارت بر رفتار نمایندگان شامل یکی از نواب رئیس، یک نفر از اعضای کمیسیون اصل نود، یک نفر از اعضای کمیسیون قضائی و حقوقی و ۴ نفر از سایر نمایندگان به انتخاب مجلس است.

حالا در این طرح پیش‌بینی شده که هیات نظارت ۹ نفره شده و متشکل از ۶ نفر از نمایندگان با حداقل دو دوره سابقه نمایندگی، یک نفر از اعضای ثابت کمیسیون اصل نود، یک نفر از اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی و یکی از نواب رئیس به انتخاب هیأت رئیسه مجلس باشد.

 

یکی دیگر از تغییرات پیش‌بینی شده در طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان،‌ افزایش مواردی که هیات نظارت صلاحیت رسیدگی به آن دارد که شامل گزارش‌های هیأت رئیسه مجلس درباره غیبت و تأخیر در جلسات شعب، صحن و کمیسیون‌ها و بی‌نظمی هر یک از نمایندگان مطابق مواد قانون آیین نامه داخلی مجلس و درخواست هر یک از اعضای هیأت برای شروع رسیدگی به تخلفات است.

همچنین مجازات محرومیت به عضویت در کمیسیون‌های خاص مجلس نیز در این طرح اضافه شده که این به قانون مبنی بر محرومیت از عضویت در مجامع و شوراها یا کمیته های تحقیق و تفحص اضافه می‌شود.

ترکیب هیات تجدیدنظر نیز در این طرح تغییر کرده بدین صورت که کمیسیون آیین نامه داخلی از بین نمایندگان داوطلب ۹ نفر را به عنوان اعضای هیات تجدیدینظر معرفی می‌کند که این افراد باید حداقل سه دوره کامل سابقه نمایندگی داشته و جزو ۷ نفر از مسن‌ترین نمایندگان و با سابقه قضاوت باشند.

با توجه به اینکه تاکنون هیچ کدام از مواد طرح ۶ ماده‌ای اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس بررفتار نمایندگان به تصویب نرسیده است،‌احتمال تغییر در طرح اولیه وجود دارد لذا این طرح بعد از تصویب در مجلس و تائید شورای نگهبان اجرایی خواهد شد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true