×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۱ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
دل پر فعالان اقتصادی فارس از قوانین دست و پاگیر تا چالش‌های نفس بر

دل پر فعالان اقتصادی فارس از قوانین دست و پاگیر تا چالش‌های نفس بر، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه، نشست فعالان اقتصادی استان فارس واعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پنج شنبه گذشته در شیراز برگزار شد و مسئولان این کمیسیون پای درد دل سربازان اقتصادی فارس نشستند. فعالان حوزه اقتصادی استان دل پری از برخی مشکلات و ناملایمات برخی مسئولان این حوزه اثر گذار داشتند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پس از شنیدن سخنان آنها در پاسخ به یکی از نارضایتی‌ها در خصوص تعطیلی پنج شنبه ها گفت: با توجه به روابط اقتصادی و تعاملات بنگاه‌های اقتصادی کشور با مقاصد خارجی قطعا با تعطیلی پنج شنبه‌ها مخالف هستیم، نظر کمیسیون اقتصادی مجلس نیز همین است.

سید شمس الدین حسینی تصریح کرد: این در حالی است که اگر تعطیلی ها بیش از حد باشد نیز بنگاه‌های اقتصادی به سمت تعطیلی و ورشکستگی می‌روند که دود آن به چشم همان کارگری که آنجا کار می‌کند خواهد رفت. البته در خصوص تعطیلی پنجشنبه به جای آنکه کمیسیون اقتصادی اظهار نظر کند شاهد هستیم که کمیسیون اجتماعی مجلس اقدام به بررسی تعطیلی پنجشنبه کرده است.

وی درخصوص زیان‌های قطعی برق هم اظهارداشت: بر اساس آماری که وزیر اقتصاد اعلام کرده رشد اقتصاد کشور امسال نسبت به سال گذشته کمتر بوده که اصلی ترین عامل آن قطعی برق بوده است.

حسینی با اشاره به تدوین سند شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) به عنوان نقشه راه توسعه استان حول این سند، از توجه مجلس در تصمیم گیری‌ها برای فارس بر این اساس خبرداد واظهار داشت: فارس با توجه به ظرفیت هایی که دارد می‌تواند عاملی برای توسعه منطقه باشد از این رو باید شرایط توسعه‌محوری فارس فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه استان فارس پیشران توسعه الکترونیک و جزو استان های پیشرو در حوزه اقتصاد الکترونیک است، افزود: می‌توان از این ظرفیت برای توسعه یافتگی اقتصاد فارس استفاه کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس  با اشاره به اینکه حضور نمایندگان مجلس در میان فعالان اقتصادی می‌تواند به شناخت مشکلات اقتصادی جامعه کمک کند تا بتوان برنامه ریزی و تدوین قانون با توجه به نیاز فعالان اقتصادی صورت بگیرد گفت: مشکلات اقتصادی کشور موجب شده تا سرمایه اجتماعی با کاهش مواجه شود از این رو باید با اجرای برنامه هفتم توسعه بخش قابل توجهی از مشکلات که توسط دولت، مجلس و اتاق بازرگانی احصا شده و راهکارهای برون رفت از آن نیز در نظر گرفته شده است، حل شود.

وی ادامه داد: در خصوص مشکلات واحدهای اقتصادی و تامین اجتماعی با توجه به اینکه میزان درآمدها و هزینه ها برابری ندارد و ناترازی در این حوزه دیده می شود مجبور خواهد بود از طرق مختلف اقدام به جذب منابع مالی از افراد کند.

استاندار فارس نیز به عنوان دیگر سخنران این نشست گفت: امروز بیشترین مشکل واحدهای اقتصادی در استان فارس مسائل مرتبط با حوزه بانکداری است، این در حالی است که بانک های استان فارس کمتر از ۲۵ درصد از منابع خود را در استان هزینه کرده اند و البته بخش زیادی از آنها هم بانک‌های خصوصی هستند.

محمدهادی ایمانیه اظهار داشت: با توجه به مشکل بررسی برخی لایحه های دولت در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد من این است که مطالب ابتدا در کمیسیون های مجلس و با حضور وزرا  بررسی و سپس در صحن مجلس مطرح شود تا با این کار کمتر لوایحی که از سمت دولت به مجلس میاید با مشکل مواجه شود ومجلس هم نقش بهتری در لوایح داشته باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور و به تبع آن فارس در حوزه های مختلفی نظیر حوزه آب، برق و گاز مشکلاتی دارد و امیدواریم بتوانیم نیاز صنایع در حوزه تامین آب، برق و گاز را برطرف کنیم.

ایمانیه افزود: افزایش قیمت تمام شده محصولات کارخانه ها موجب شده تا شرایط رقابت در بازار از بین برود از این رو پیشنهاد می‌کنیم تا با تفویض اختیارات به استان ها زمینه ایجاد فضای رقابتی در تولید محصولات کارخانه ها فراهم شده و از تعطیلی واحدهای تولیدی جلوگیری شود.

استاندار فارس با اشاره به ظرفیت های مناسب فارس در حوزه کشاورزی گفت: با توجه به وجود چنین ظرفیتی به نظر می‌رسد امروز افزایش بهره‌وری در حوزه کشاورزی مهم ترین نیاز در استان فارس است و باید در این زمینه برنامه دقیقی انجام شود.

معاون اقتصادی استاندار فارس نیز گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس نقش ویژه ای در کشور داشته و می‌تواند عاملی برای توسعه کشور باشد این در حالی است که قوانین و استاد بالادستی در کشور کمتر از ۳۰ درصد محقق شده است.

حسن شیخ‌نیا خواستار کاهش برخی قوانین دست و پاگیر و افزایش وظیفه نظارتی مجلس به عنوان یکی از خواسته های فعالین اقتصادی شد و با اشاره به برخی ظرفیت‌های فارس در حوزه اظهار داشت: ناترازی قانون گذاری در تخصیص بودجه نسبت به جمعیت در استان فارس موجب شده تا استان فارس جایگاه مناسبی در این بخش نداشته باشد. این در حالی است که  استان فارس طی سال گذشته بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان تولید ناخالص ملی داشته است.

وی نقدی هم برعملکرد بانک‌ها در فارس داشت و افزود: در حالی که فارس رتبه چهارم در جذب اعتبارات بانکی را دارد اما رتبه بیست و نهم را در مصارف دارد.

منوچهر متکی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: بزرگترین مشکل اقتصاد ما به گروگان گرفتن آن توسط، دولت است. در حالی که دولت نه تاجر خوبی است، نه تولید کننده خوبی و نه کشاورز خوبی اما هم تجارت می‌کند، هم  کشاورزی، هم صنعت و بعد هم می‌گویند بخش خصوصی بیاید مشکلات را حل کند. جادارد اتاق بازرگانی به عنوان زبان گویای بخش اقتصادی در اتاق فکرش کار کند و به نوعی عمل کند مثل اینکه می‌خواهد خود بودجه کشور را بنویسد و نتایج را به ما ارایه دهد در برنامه هایمان به آنها توجه کنیم.

معاون حقوقی و امور مجلس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هم با اشاره به توقف قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب سال ۱۳۹۰ از آن به عنوان یکی از دغدغه فعالان اقتصادی یاد کرد و گفت: یکی از مواد مندرج در این قانون، ماده ۲۵ است که تاکید دارد که قطع برق و گاز واحدهای تولیدی در اولویت قرار نگیرد در حالی که امروز این مساله برعکس شده و شاهد قطع برق واحدهای تولیدی هستیم.

محمد رضا رمضانی با تاکید بر لزوم مشارکت اتاق های بازرگانی و فعالان اقتصادی استان ها در اعلام نظر در خصوص طرح ها و لوایح مجلس گفت: این طرح ها و لوایح را زمانی که در مجلس اعلام وصول می‌شوند برای تمام اتاق های استان ها ارسال می‌کنیم که انتظار است فعالان اقتصادی نظرات خود را در خصوص آنها در اختیار اتاق ایران قرار دهند تا مطالب ارسالی پس از جمع بندی در اختیار کمیسیون های مرتبط مجلس قرار گیرد.

رییس اتاق بازرگانی فارس نیز به عنوان دیگر سخنران این نشست گفت: اجرای بد و نادرست برخی قوانین، مشکلاتی را در حوزه اقتصادی برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است.

محمد صادق حمیدیان افزود: در این ارتباط گاه شاهد هستیم که مجلس قانونی را تصویب می‌کند و آن قانون به مرحله اجرا هم گذاشته می‌شود اما نحوه اجرای آن باعث می شود که اثرگذاری لازم را در تصمیم گیریها نداشته باشد.

وی تصریح کرد: در کنار این، برخی بروکراسی ها و قوانین دست و پا گیر اداری نیز باعث کُندی روند فعالیت‌های اقتصادی شده و بعضا یک فعال اقتصادی برای تامین یک کالا از خارج با موانع بسیاری مواجه می‌شود و این کار ممکن است او را چندین ماه درگیر کند.

یکی از فعالان حوزه اقتصادی استان فارس هم درخصوص  پیش بینی رشد هشت درصدی اقتصادی در برنامه هفتم توسعه تحقق این پیش بینی را در گرو تامین زیرساخت ها دانست و گفت: آنچه که در صحنه عمل به عنوان یک تولید کننده قدیمی می بینم به نظر می رسد که با این روند این مهم قابل تحقق نیست چرا که زیرساخت لازم برای این کار را نداریم.

جمال رازقی ادامه داد: همین شهرک صنعتی شیراز با حدود چهار هزار واحد تولیدی امروز فاقد آب، برق و گاز است و واحدهای تولیدی آب مورد نیاز خود را با تانکر خریداری و تامین می کنند.

رئیس خانه صنعت و معدن فارس نیز در این نشست گفت: برخی قوانین که امروز در حوزه های مختلف حاکم است مربوط به چند دهه گذشته، بر خلاف منافع کارفرمایان و تولید کنندگان و نیازمند اصلاح است.

سهراب شرفی افزود: اگر بخواهیم به اهداف و برنامه‌های اقتصادی پیش بینی شده دست یابیم باید این اصلاحات انجام شود چرا که این قوانین ما را به مقصد نمی رساند.

وی با اشاره به اینکه با تکیه بر درآمد تک محصولی نفت نمی‌شود کشور را اداره کرد، ادامه داد: امیدواریم این سفر و حضور اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در فارس به تشکیل یک کارگروه یا تیم کارشناسی برای بررسی برخی قوانین و اعمال تغییرات اساسی در آنها منجر شود.

یکی دیگر از فعالان اقتصادی فارس نیزگفت: متاسفانه سال‌هاست که تصویب بودجه در مجلس بر مبنا چانه زنی است و  هر وزراتخانه چانه زنی بیشتر داشته باشد بیشتر بودجه می‌گیرد در حالی که بودجه باید بر اساس عملکرد باشد.

طیبی به اشاره به کاهش ارزش پول کشور  گفت: در حالی که دولت قرار بود کوچک سازی کند اما امسال بودجه نهاد ریاست جمهوری نسبت به سال قبل ۸۷ درصد افزایش داشت. این هزینه صرف چه چیزی شده؟  دولت هر وقت کم میاورد بارش بر دوش بخش خصوصی می‌گذارد اما باز هم شاهد  ۷۲درصد افزایش مالیات نسبت به سال قبل هستیم و حتی برای افرادی که این مالیات را وصول می‌کنند هم جایزه تعیین کرده‌اند.

مجید قلی زاده رییس کارخانه شایان دیزل و آرشام هم با گلایه از کاهش و دیر پرداخت کردن اعتبارات ارزی و البته فرق گذاشتن میان شرکت‌ها در پرداخت ارز گفت: در خصوص خودروهای وارداتی هر گاه واردات مطرح شود ریشه تولید زده می‌شود.

حسام جوکار فعال حوزه  کشاورزی و دامداری هم با اشاره به برخی مشکلات این حوزه گفت: مشکل اصلی مابا شبکه بانکی است و در همین راستا بسیاری از ما سر و کارمان به دادگاه کشیده، و بانک پول اضافه می‌خواهد و البته قضات هم نظراتشان در پرونده های بانک با تولید کنندگان متفاوت است که جا دارد طرحی پیش بینی شود تا قضات سلیقه ای عمل نکنند.

شکری کارشناس مکانزایسیون کشاورزی نیز با اشاره به پیگیری اسقاط ماشین آلات فرسوده کشاورزی گفت: در حال حاضر  ۵۰ درصد ماشین الات کشاورزی استان فارس بالای ۱۳ سال سن دارند  و فرسوده هستند که نوسازی آنها نیاز به اعتبار دارد که با توجه به قیمت گران این ماشین‌ها نیازمند تسهیلات است.

منیری نماینده تولید کنندگان بذر، گندم و جو استان هم گفت: سالیانه بیش از ده هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش ارز در کشور داریم،از سویی ضوابط و دستور العمل بخش کشاورزی نوعی است که امکان کسب اعتبارات وزارتی نیست و تنها ۳شرکت توانستند از تسهیلات بانکی استفاده کنند.  این در حالی است که شرکت‌های بذری نتوانستند مطالباتشان را از وزارتخانه بگیرند. میزان این مطالبات در فارس ۱۴۰ میلیارد تومان است که  پرداخت نشده. علاوه بر آن مطالبات سال قبل هم هنوز وصول نشده است.

ذنوبی رییس کانون کارگران فارس هم گفت: امروز موضوعات و مصوباتی در مجلس و جای دیگر تصویب می‌شود که مشکلات آن گریبان گیر ما خواهد شد.

وی با اشاره به بخشنامه ۱۷۷۷اصلاح عناوین شغلی و جریمه سنگین برای کارگرانی که درحال بازنشستگی هستند، افزود: این بخشنامه تنش بسیاری برای جامعه کارگری ایجاد کرده و باعث مشکلات زیادی برای آنها شده است.  این در حالی است که در این موضوع باید وحدت رویه وجود داشته باشد در قانون افزایش سن بازنشستگی هم طرحی غیر کارشناسی بود و همین باعث شده بسیاری از نیروها از کارهای خود خارج شوند.

ذنوبی خواستار جلوگیری از تورم بالا و افزایش حقوق کارگران شد و گفت: یک مورد دیگر آن است که امروز  ۷تا ۱۰ هزار افغانستانی را می‌توانند در برخی بخش‌های تولیدی بیمه کنند اما کارگران ما بیمه نمی‌شوند.

وی از نبود امنیت شغلی کارگران و قراردادهای کاری سه ماهه، قطعی برق و مشکلات بیمه تامین اجتماعی به عنوان برخی مشکلات حوزه کسب و کار استان یاد کرد و خواستار رسیدگی مسئولان شد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true