×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
شمارش معکوس برای کشیدن صندلی از زیر پای مدیران اتوبوسی و سفارشی

شمارش معکوس برای کشیدن صندلی از زیر پای مدیران اتوبوسی و سفارشی ، به گزارش فرنگیس شنتیا خبرنگار فارس اگاه، «این قول را می‌دهم که هیچ‌گاه منفعت مردم را درگیر جناح‌بازی‌ها نکنم.» این جمله یکی از ده‌ها وعده مسعود پزشکیان در جریان رقابت‌های ریاست‌جمهوری بود. قول و قراری پرتکرار که در هر دوره از رقابت‌های انتخابات ریاست‌ جمهوری گوش مردم از آن پر است؛ وعده‌ای که اگر عملی می‌شد و هر کس می‌توانست به دور از سلایق سیاسی و با نگاهی مبتنی بر تخصص و تعهد در جای خودش بنشیند، کارگشای بسیاری از مشکلات باشد. به‌ویژه در استان پهناوری چون فارس که با روی کار آمدن هر دولت جدید، صندلی‌های مدیریتی تنها سهم مدیران اتوبوسی و همسو با جناح غالب بوده است و دیگر هیچ.

*تفاوت خوب بودن و کاربلد بودن از زمین تا آسمان است

خوب بودن هرگز نمی‌تواند نشانه عمل‌گرا بودن در کسوت مدیری توانمند و کارکشته باشد و نمونه مثال‌زدنی آن در استان فارس، انتخاب مدیران ارشدی است که اگرچه شاید در مسئولیت‌های پیشین خود کارنامه نسبتا رضایت‌بخشی داشته‌اند، اما ورود آن‌ها به دایره‌های گسترده‌تر مدیریتی نه تنها نمره قابل قبولی نصیب آن‌ها نکرده است، بلکه در زیرمجموعه‌های خود دست به انتخاب افرادی زده‌اند که داشتن خط فکری و رویه سیاسی موافق بر تخصص آن‌ها غلبه کرده است. و البته عبور از این رویه کهنه و تکیه بر دانش و تخصص مدیران انتخابی می‌تواند یک نقطه عطف در کارنامه استانداری باشد که هفته گذشته کلید فارس به دست او سپرده شد.

* کوبیدن بر ساز مخالف

در روزی که زور مخالفان به گزینه انتخابی دولت نچربید و حسینعلی امیری با رأی هیأت وزیران به‌عنوان استاندار فارس انتخاب شد، جعفر قادری، نماینده شیراز و زرقان در مجلس با اشاره به انتخاب استاندار جدید فارس گفت: «مجمع نمایندگان استان فارس تمام تلاش خود را برای انتخاب استاندار بومی برای فارس انجام داد، ولی تفرق دیدگاه ها بین نمایندگان فارس، باعث شد که استاندار غیر بومی انتخاب شود.»

دنبال کردن این رویه‌های متداول و تکیه بر بومی یا غیر بومی بودن ارشدترین مدیر استان فارس به جای پیگیری و بیان مطالبات این استان جویای توسعه و کار، چیزی نمی‌تواند باشد جز فرصت‌سوزی و تکرار مکرراتی که سالیان سال استان فارس گرفتار آن است.

از سوی دیگر، شورای تبیین مواضع سازمان بسیج رسانه استان فارس، ضمن تأکید بر دوری از جناح‌بندی‌های سیاسی با صدور بیانیه‌ای خطاب به حسینعلی امیری، استاندار جدید فارس اعلام کرده است: «لازم است جنابعالی به توصیه امیرالمؤمنین علی(ع) در نامه ۵۳ به مالک اشتر که در واقع نامه به همه مسئولان نظام اسلامی در مقاطع مختلف تاریخ است، گوش جان بسپارید و با فشار دلالان این عرصه، وارد بازی‌های کثیف سیاسی چپ و راست، اصلاح‌طلب و اصول‌گرا که جز نخبه‌کشی و فرار استعدادها از استان هیچ نتیجه دیگری نداشته، نشوید و تنها به خیر مردم نه خواص بیندیشید و عمل کنید.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «استاندار محترم استان فارس! ناگزیر هر مسئولی که می‌خواهد عاقبت‌به‌خیر شده و طعمه گرگان حریص عرصه سیاست که در لباس میش همواره در حال چرا از مزرعه مردم هستند، نشود، باید بداند که این عامه مردم هستند که به وقت گرفتاری به دادشان خواهند رسید، نه خواص سیاسی کیسه‌به دوش که تا دیروز مجیزگوی کسی بودند که امروز نقدش می‌کنند و امروز شعرهای خود را برای تملق شما سروده‌اند تا به تحریک نفس‌تان بر عقل‌تان فائق آیند و در غفلت شما اندک سرمایه باقی‌مانده از بیت‌المال را نیز به یغما ببرند.»

# این گوی و این میدان

حسینعلی امیری شاید تنها مدیر غیربومی استان فارس باشد که نامش برای مردم این استان از مدیران بومی آشنا‌تر است و آن هم به‌واسطه خدماتی است که در زمان ریاستش در دادگستری استان فارس از خود به یادگار گذاشت. تأکید بر صلح و سازش و جایگزین کردن مجازات‌های جایگزین حبس در پرونده‌های قضایی، تشکیل و گسترش شوراهای حل اختلاف و از همه مهم‌تر دوری گزینی از حاشیه و شعار، جناح‌زده نبودن و سفارشی عمل نکردن از ویژگی‌های مدیری است که کلید حساس‌ترین منصب فارس به او سپرده می‌شود.

این مدیر غیربومی که البته دانش‌آموخته دانشگاه شیراز است، علاوه بر سابقه ریاست در دادگستری خوزستان، کردستان و فارس، سابقه حضور در جایگاه معاونت قوه قضائیه و همچنین معاونت حقوقی رئیس‌جمهور در دولت اعتدال را نیز دارد.

وی در زمانی که ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را برعهده داشت، با برچیدن سیستم خاک‌خورده و کلافه‌کننده سنتی و مکانیزه کردن امور ثبتی، گام مهمی را در جهت انضباط اداری و شفاف‌سازی مالی در این حوزه برداشت.

توصیه‌های شورای تبیین مواضع سازمان بسیج رسانه استان فارس به حسینعلی امیری؛ وارد بازی‌های کثیف سیاسی چپ و راست، اصلاح‌طلب واصول‌گرا که به جز نخبه‌کشی و فرار استعدادها از استان نتیجه دیگری نداشته، نشوید

استاندار محترم! هر مسئولی که می‌خواهد طعمه گرگان حریص عرصه سیاست نشود باید بداند که این عامه مردم هستند که به وقت گرفتاری به دادشان خواهند رسید نه خواص سیاسی کیسه به دوش

حال بر اساس همین تجربه‌هاست که امید می‌رود با دور شدن سایه سنگین مدیران جناحی از سر فارس، فصل جدیدی از مناسبات مدیریتی به دور از زد و بندهای سیاسی و با تکیه بر تخصص‌گرایی در این استان رقم بخورد. چشم‌اندازی دور از دست که نظرکردن بر آن می‌تواند فارس را از هزارتوی مشکلات چندین و چندساله نجات بخشد؛ از بی‌آبی و ضعف‌های حوزه کشاورزی گرفته تا چرخ‌های از نفس افتاده تولید و بیکاران دست روی دست گذاشته و مایوس.

# تکیه استاندار جدید به گردشگری فارس

حسینعلی امیری در گفت‌وگوهای اخیر خود از گردشگری فارس به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های اصلی این استان یاد کرده و این نشان می‌دهد که او برای توسعه فارس روی این بخش مغفول‌مانده حساب باز کرده است.

وی در همین رابطه گفته است: «موضوع گردشگری استان فارس هم از جهت تاریخی، هم از جهت مذهبی، هم از جهت طبیعی و هم از جهت توریست درمانی، ظرفیت قابل توجهی دارد و باید زیرساخت‌های لازم این موضوع فراهم شود و من از اعضای محترم دولت که در این حوزه‌ها مسئولیت دارند درخواست کردم که انشاءالله کمک کنند تا موضوع گردشگری که یکی از ظرفیت‌های قابل توجه استان فارس است در جهت کارآفرینی و در جهت تولید ثروت مد نظر قرار بگیرد.»

استاندار جدید فارس ادامه داد: «این استان فرودگاه فعالی دارد، دو یا سه فرودگاه غیرفعال هم دارد که در جهت موضوعات زیربنایی گردشگری بسیار مهم خواهند بود. ورودی‌های استان فارس و تجهیزاتی که در استان فارس وجود دارد نیز نیاز به نوسازی دارد؛ بنابراین این ظرفیت کاملاً مورد توجه قرار خواهد گرفت.»

# سوت پایان برای جناحی‌ها و سفارشی‌ها؟

پاشنه آشیل استان فارس را می‌توان مدیران فاقد تخصص و سفارشی برشمرد. افرادی که در هر دوره با تکیه بر جناحی که با آن قد کشیده‌اند، اتوبوسی می‌آیند، چند صباحی در مناصب فارس اتراق می‌کنند و پس از چند سال، صندلی‌های خود را ناگزیر به مسافران سفارشی اتوبوسی از جناحی دیگر می‌دهند. بی‌شک نگاه فراجناحی ارشدترین مقام فارس و گوش به فرمان نبودن سفارشات دیکته‌شده از این طرف و آن طرف، تنها روزنه امیدی است که می‌تواند استان فارس را به نقطه‌ای برساند که به آن می‌گویند سرآغاز توسعه. اما آیا حسینعلی امیری از پس این دست‌های پنهان که در لایه‌های زیرین مدیریتی فارس رخنه کرده‌اند و سر بزنگاه، مهره خود را هر چند نابه‌جا در هر جا که بخواهند می‌نشانند، برمی‌آید؟ آنچه حافظه تاریخی فارس از این مدیر فراجناحی و عمل‌گرا سراغ دارد، متصل نبودن به خرده فرمایشات جناحی و بند و بسط‌های پشت پرده است. نقطه عطفی که می‌تواند صندلی پرکن‌ها و بی‌تخصص‌ها را براند و متخصصان و صاحب‌نظران را بر سر جای آن‌ها بنشاند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true