بیش از ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی پروژه تقاطع غیرهمسطح «نواب-کمربندی-احمدبن موسی(ع)» حاصل تلاش شبانه روزی پرسنل شهرداری شیراز، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه، کاروان بازدید شبانه مدیریت شهر و خبرنگاران در حالی به پانزدهمین ایستگاه خود رسید که برای دومین بار در طول این بازدید نوبت به پروژه تقاطع غیر هم سطح نواب-کمربندی-احمدبن موسی(ع) رسیده بود تا روند اجرای شیفت شبانه آن از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.
پروژه ای که چندین سال اجرای آن متوقف شده و به عنوان بزرگترین تقاطع غیرهمسطح جنوب کشور مطرح بود حال با پیشرفت بالای ۷۳ درصدی حال چند قدم مانده به خط پایان فاصله دارد و با اجرای شیفت شبانه سرعت اجرای آن نیز بیشتر شده است.
سید ابراهیم حسینی رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در حاشیه از این بازدید با تقدیر از خبرنگاران که در طول ۱۵ هفته پیش از این با مدیریت شهری برای نظارت و بازدید از شیفت شبانه کلان پروژه های شهرداری شیراز همراه شده اند، گفت: از اصحاب رسانه که در جریان این بازدیدها علاوه بر پوشش خبری، پیشنهادهای خوبی هم در زمینه پیشرفت پروژه های مدیریت شهری ارائه میکنند، تقدیر می کنیم.
شهردار شیراز نیز در جریان این بازدید ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله(ع) گفت: از ابتدای امسال بازدید شبانه از اجرای پروژههای نوبت شب را آغاز کردیم.
محمدحسن اسدی ادامه داد: شهرداری شیراز بدون توقف و به صورت شبانه روزی برای توسعه هر چه بیشتر و خدمات دهی بهتر به شهروندان در حال فعالیت است و این حضور فعال اصحاب رسانه در بازدیدهای شبانه قابل تقدیر است. وی تصریح کرد:ما هیچ هدف و شأنی بالاتر از خدمت به مردم نداریم. شهردارشیراز در خصوص پروژه تقاطع غیرهمسطح نواب-کمربندی-احمدبن موسی(ع) نیز اظهار داشت: این پروژه در سال ۹۶ در دستور کار قرار گرفت و کلنگ آن به زمین زده شد اما تنها در حد تجهیزات کارگاه باقی ماند و در دیماه سال ۱۴۰۱ بود که فعالیت پروژه مجدداً از سر گرفته شد و امروز شاهد پیشرفت فیزیکی ۷۳ درصدی پروژه هستیم.
اسدی با یادآوری این موضوع که پل شماره ۳ این پروژه با حضور وزیر کشور در دهه فجر سال گذشته به بهرهبرداری رسید، اضافه کرد: ایمنسازی، شانه سازی، استقرار نیوجرسی و ترمیم و درزگیری آسفالت که در اختیار شهرداری است انجامشده و با همکاری شرکت توزیع برق شیراز روشنایی و همچنین پایش تصویری هم انجام خواهد شد.
شهردار شیراز ادامه داد: از ۴۲ کیلومتر کمربندی شیراز ۱۸ کیلومتر آن تحویل شهرداری شده، که در این بخش اتفاقات خوبی افتاد و همین اقدامات نیز باعث شد تا در ایام نوروز هیچ فوتی ناشی از تصادفات در این قسمت از کمربندی نداشته باشیم که این نشانه اقدامات اثر گذار و مطلوب انجامشده توسط شهرداری شیراز در این بخش است.
شهردار شیراز با ابراز خرسندی از اینکه در همه مناطق این کلانشهر پروژههای فعال در حال اجراست و هیچ پروژه نیمه تعطیل نداریم، گفت: با توجه به حجم بالای فعالیت ها، شیفت شب را راه اندازی کردیم و تلاش میکنیم در حد مسئولیت خودمان شبانهروزی فعالیت کنیم.
وی در پاسخ به خبرنگار ما در خصوص زمان تکمیل این پروژه نیز گفت: تمامی تلاش خود را به کار بسته ایم و امیدواریم تا قبل از پایان سال شاهد بهره برداری از این پروژه عظیم باشیم.
*تقدیر از اعضای شورای شهر و شهردار شیراز
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز که در این بازدید حضور داشت با تقدیر از اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار پرتلاش این کلانشهر بر لزوم مطالبهگری رسانهها و رصد وظایف مسئولان تأکید کرد.
سید اسماعیل حسینی با تصریح بر این نکته که ارزش کار فنی پروژهها بسیار بالاست، گفت: در شرایط سخت اقتصادی و محدودیتهای مالی، بهرهبرداری از پروژهها کار بسیار بزرگی است که جای تبریک دارد.
وی در ادامه از اجرای ایده خلاقانه راهاندازی نوبت شب پروژههای بزرگمقیاس توسط شهرداری شیراز تقدیر کرد و افزود: در مجلس تلاش خواهیم کرد تا حمایتهای کلان برای پیشرفت و تحول کاربردی و توسعهای شهرها و فضای فرهنگی انجام شود.
*کاهش تصادفات، و تسهیل دسترسی شهروندان جنوب به شمال کمربندی
نایبرئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز گفت: آمار تصادفات در کمربندی شیراز طی سالهای اخیر مسئولان را بر این داشت که تمهیدات جدی برای ایمنسازی این محور در دستور کار قرار دهند.محمدتقی تذروی ادامه داد: یقین داریم بهرهبرداری از این پروژه علاوه بر کاهش تصادفات، دسترسی شهروندان جنوب به شمال کمربندی را تسهیل خواهد کرد.
وی تصریح کرد: کوتاه شدن طول مسیر با اجرای این تقاطع، هزینه سفر شهروندان ساکن در این منطقه را کاهش خواهد داد.
* بهرهبرداری این پروژه در دهه فجر امسال
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز نیز در این بازدید ضمن ارائه گزارشی از ویژگی های این پروژه و فعالیت های صورت گرفته در اجرای آن گفت: این پروژه در تلاقی دو بولوار احمد بن موسی(ع) و نواب صفوی و بزرگراه امام خمینی(ره) یا همان کمربندی ورودی شیراز قرارگرفته است.
محمد امین اظهار داشت: طول عرشه این تقاطع که بزرگترین تقاطع جنوب کشور محسوب میشود ۴۵۰۰ مترمربع و سطح اشغال آن ۲۲ هکتار است.
وی اضافه کرد: این تقاطع باهدف تسهیل تردد ترافیکی، کاهش ترافیک در کمربندی جنوب شیراز، دسترسی شهرکهای جنوبی ازجمله حجتآباد، مهدیآباد و مدرس و همچنین ایمنی در محور کمربندی ایجاد شده است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با بیان اینکه سه دورگرد همسطح با بهرهبرداری از این تقاطع حذف خواهد شد، تصریح کرد: عملیات عمرانی این تقاطع در اواسط دیماه ۱۴۰۱ آغاز و حجم قابل توجهی تملک شد. تاکنون ۶۰ پلاک شناسایی و تملک شدند که ۴۴ پلاک سهم منطقه ۹ و ۱۶ پلاک سهم منطقه ۵ بوده است.
امین گفت: با اجرای طرح ترافیکی نیز سه کیلومتر مسیر کمربندی منحرف خواهد شد که فاز نخست آن هفته آینده آغاز میشود.
وی ادامه داد: اگرچه زمانبندی اجرای این پروژه ۴ ساله پیشبینیشده بود اما با تدبیر شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر شیراز مقرر شد این پروژه ۲ ساله به اتمام برسد. البته راهاندازی نوبت شب اجرای این پروژه به تحقق این هدف مهم کمک زیادی کرده است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری با بیان اینکه این پروژه بهمنماه امسال همزمان با دهه فجر به بهرهبرداری میرسد، افزود: هزینه اجرای بهروز این پروژه بالغ بر۲۵۰۰ میلیارد تومان است.
گفتنی است همزمان با پانزدهمین بازدید شبانه مدیریت شهری و خبرنگاران از روند اجرای شیفت شب پروژه های بزرگ مقیاس شهرداری شیراز عملیات ۱۵۰۰ متر مکعب بتن ریزی عرشه این پل نیز توسط شرکت سد و عمران پارس گستر اجرا شد.