×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۲۸ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
شهر مردم بی رو دربایستی با رییس شورای شهر

شهر مردم بی رو دربایستی با رییس شورای شهربه گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه، «به مردم فهيم اطمينان مي دهيم كه به دور از بازي‌هاي سياسي، جناحي و گروهي، با استفاده از همه‌ ابزارهاي قانوني و توانمندي تمامي شخصيت‌هاي حقيقي و حقوقي شهرستان، استان و كشور و از طريق ارتباط با تمامي سطوح مديريتی و تقنينی، براي ارتقاي شهر شيراز به جايگاه واقعی اش، از هيچ كوششي فرو گذار نخواهيم كرد و در انجام اين وظيفه خطير دست نياز به سوی آحاد شهروندان عزيز به خصوص نخبگان جامعه دراز نموده و انتظار داريم با ارايه پيشنهادات و اطلاعات مفيد و سازنده و نيز نقدهاي صحيح، دقيق، عالمانه و عادلانه و راهكارهاي اجرايي مناسب مارا در رسيدن به اين هدف متعالي، ياري فرمايند.شفافيت در همه‌ بخش‌ها، عدالت در همه ابعاد و مردمداري همه جانبه، شعار محوري و دستور كار اصلي شوراي ششم است و براي رسيدن به اين اهداف مقدس، در اولين گام دو كميسيون ويژه با نام‌های «شيراز سومين حرم اهل بيت (ع)» و «ساماندهي حاشيه نشيني و رفع محروميت مناطق كم برخوردار» در كنار كميسيون‌هاي موجود در شورا، تصويب شده و امید است با تلاش شبانه روزي اعضاي شوراي ششم، شاهد اشاعه عدالت اجتماعي و رفع تبعيض و مبارزه با فساد و بي‌عدالتي و افزايش آسايش و آرامش شهروندان عزيز شهر شيراز باشيم و بتوانيم شهري بسازيم در خور شهروندان و همشهريان عزيز شیراز جنت طراز. »

این بخشی از بیانیه شورای ششم شهر شیراز در ابتدا فعالیت این شورا بود، البته گرچه در سال نخست فعالیت این دور شورا و انتخاب شهردار حتی یکی از این قول‌ها عملی نشد، اما در ادامه با یک‌ انتخاب تازه شورای ششم توانست تا حدود یک سال سوخته خود را تا حدودی جبران کند و‌ طی این مدت هر چند هنوز تا تحقق همه اهداف فاصله ای مانده است، اما اتفاقات خوبی نیز افتاده است از جمله اجرای چندین کلان پروژه شهر که هر کدام به فراخور تاثیر بسزایی در توسعه شهر داشته است. این در حالی که بیش از ۳سال از عمر شورای ششم سپری شده و چند ماهی به پایان کار این دور شورا باقی مانده به همراه خانم الهام فیروزی مدیر مسئول و صاحب امتیاز، عباس امیری سردبیر و‌حسین کشتکار فیلمبردار روزنامه شهر مردم در دفتر دکتر سید ابراهیم حسینی رئیس شورای اسلامی شیراز حضور یافتیم و با وی به گفت و گویی صمیمانه نشستیم ،گپ و گفتی خودمانی که بیش از یک ساعت به طول انجامید و دکتر حسینی با رویی باز و البته شفاف به سوالات خبرنگار ما پاسخ داد که حاصل این گفت و گو  در زیر می آید.

* بیش از ۳سال از فعالیت شورای ششم می‌گذرد از نظر شما مهمترین تصمیم و‌اقدام صورت گرفته طی این مدت چه بوده و تا چه حد شورا توانسته به اهداف خود دست یابد؟

امیدواریم این اطلاع رسانی برای مردم مفید و‌موثر باشد و این سوالات زمینه را برای خدمت بهتر به مردم ایجاد کند. معتقدم مهمترین اقدامی که در این دور شورا رخ داد این بود که  شورا و شهرداری مبتنی به برنامه کار کند چرا که دستگاهی که بیش از ۴۰۰وظیفه دارد اگر برنامه نداشته باشد گرفتار مسایل درونی خود خواهد شد. هنر شورا برای جلوگیری از این اتفاق این بوده که دو کار انجام دهد، اول اینکه تمام کارها را مبتنی بر برنامه انجام دهد که برای این کار برنامه‌های میان مدت و‌بلندمدت روی میز است. یکی از کارهای مهمی که ما که در ابتدای سال چهارم  شورای ششم انجام دادیم تدوین سند سومین حرم اهل بیت(ع) است که بسیار مهم، اساسی و ریشه ای است. گرچه شهرداری و شورا بر تدوین این سند اصرار کردند اما سند تدوین شده برای همه است و اکنون برنامه عملیاتی آن نوشته می‌شود یعنی وظایف همه دستگاه‌های اجرایی  تا سال ۱۴۲۰ مشخص است که چه اقداماتی باید در شهر انجام دهند که شیراز همانی شود که می‌خواهیم. کسانی که تخصصی کار می‌کنند شورا ششم را موفق می‌دانند “حرکت‌های جهادی و بزرگ با نگاه بلند، مبتنی بر برنامه و برای رضایت مردم” این شعار شوراست و در این راه موفق بوده است.

*اولویت بندی شما در این مسیر بیشتر در چه حوزه ای بوده است؟

البته معتقدیم شورا و‌شهرداری این نیست که نقاط ضعف نداشته نباشد اما بزرگترین کار شورای ششم کار مبتنی بر برنامه است در این مسیر شاهدیم گرچه که هر کدام از شهرداری‌های کشور در دوره‌های مختلف بر روی یک موضوع عمرانی، فرهنگی، خدماتی و‌سایر بخش‌ها تاکید داشتند، اما در شورای ششم در همه موارد برنامه داریم به عنوان مثال همانگونه که در مقوله فرهنگ شاهد افتتاح پردیس سینمایی امین تارخ  هستیم در کنار آن در حوزه عمرانی شاهد افتتاح بزرگراه آیت الله حائری هستیم که شهر شیراز ‌ زیبایی‌های آن از آنجا بیشتر دیده می‌شود و در کنار آن در اطراف ارگ و گذر عرفان اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است. در دروازه قرآن ما ۱۰۰ میلیار تومان لوله را کردیم زیر خاک که کسی هم نمیبیند اما در همین نقطه چند سال قبل با ۲۱ میلیمتر باران ۲۰ کشته دادیم ولی امروز به گونه‌ای شده که اگر خودمان هم بخواهیم سیل راه بیاندازیم نمی‌شود این یعنی مدیریت شهر شیراز در  همه بخش‌ها کار کرده و تک بخشی نبوده است.

* در۸ماه آینده که به پایان عمر ششم باقی مانده مهمترین کار انجام نشده  شورا چیست؟

ما مبتنی بر برنامه کار می‌کنیم، برنامه‌هایی که برخی در این شورا به بهره‌برداری می‌رسد و برخی در آینده به عنوان مثال ما چندین پروژه در حال ساخت داریم از جمله آکواریوم، پارک آبی، باغ پرندگان، تله کابین و .. که شاید برخی در این دوره به بهره برداری برسد اما مثلا اگر پارک آبی در این دوره به بهره برداری نرسد بازهم تجهیزات آن هم در این دوره خریداری شده است و مهم نیست که در این دوره افتتاح شود یا نه بلکه مهم آن است که اجرای آن در این شورا انجام شده حال برخی در همین دوره افتتاح می‌شوند و برخی نیز با ۸۰تا۹۰ درصد پیشرفت تحویل دور بعد می‌شود،در این بین پروژه هایی مثل آکواریوم، تله کابین، باغ پرندگان، شهربازی و‌پارک آبی دو‌ویژگی دارند اول اینکه مردم و‌گردشگران دوستشان دارند و دوم اینکه ما از پول نقد جاری شهرداری برای ساخت آنها استفاده نکردیم، بلکه سرمایه گذار  جذب کردیم و مردم باید بدانند ما پس از بررسی لازم به سراغ مواردی رفتیم که بیشتر مردم به آنها علاقه داشتند.

*در خصوص ارتباط میان شهرداری با شورا تا چه حد از شهرداری حمایت کردید و به آن آزادی عمل دادید؟در حال حاضر این ارتباط چگونه است؟

شورای ششم در سال اول که شهردار را انتخاب کرد مقداری که جلوتر  آمد دید کارهای شهرداری با شهرداری که انتخاب شده پیش نمی‌رود.

*البته در این مورد البته شائبه هایی مطرح شد مبنی بر اینکه این انتخاب سیاسی، محفلی و  با تاثیر از جریاناتی خارج شورا بوده است این آیا درست است؟

اینگونه نمی‌گویم که سیاسی بوده اما قطعا تحت تاثیر گروه‌های سیاسی بوده چون من خودم هم جز گروه‌های سیاسی بودم، اما من به آن شهردار که تحت تاثیر این تصمیمات بود رای ندادم. دلیلم هم  این بود که گفتم ایشان شرایط این پست را ندارد چرا که باید دارای ۹سال مدیریت ارشد باشد که نداشت. البته نه اینکه آدم بدی باشد اما گفتم یک جوان چگونه می‌خواهد این شهر با این عظمت با این همه مسائل را اداره کند که بعد معلوم شد ما درست گفتیم، اما شورای ششم یک شجاعت هم به خرج داد که  اگر از من بخواهند سه اقدام شجاعانه شورا ششم را بگویم  اولین مورد همین است که وقتی فهمید در انتخاب شهردار اشتباه کرده جبران و‌ اصلاح کرد. در این بین ما دو سال است آقای اسدی را به عنوان شهردار  انتخاب کردیم. فردی که حتی در کشور او را می‌شناسند در چند پست وزارتی کار کرده است، اما حقیقت آن است که انتخاب ایشان از آنچه فکر کردیم موفق تر بود. البته او‌ در شهرداری پیش از این موفق بود  اما پیش بینی نمی‌کردیم در وضعیت فعلی که مملکت از نظر اقتصادی در بحران است اینگونه خوب عمل کند.

*بیشتر در چه موردی وی را موفق ارزیابی کردید؟

سال اول که با آقای اصنافی شهردار سابق کار را شروع کردیم یادش بخیر بودجه ۶هزار میلیارد تومانی را به ۹هزار میلیارد تومان افزایش دادیم و سال دوم ۱۵ هزار میلیارد و همان زمان آقايان بودجه را به ۱۸هزار میلیارد تومان افزایش دادند و سال بعد ۲۳ هزار میلیارد تومان پیشنهاد داد که در متمم شد ۲۴ هزار میلیارد و بعد ۲۵۵۰۰میلیارد تومان بودجه محقق شد. او‌توانست اعتبارات مورد نیاز را تامین کند. اگر پول نباشد کار می‌خوابد و پول در بیاید بعد می‌شود مدیریت هزینه کرد و این می‌شود که امروز در شهر یک پروژه نیمه تعطیل هم نداریم، این یعنی مدیریت موفق. در این بین در حالی که سال اول ۳۴ درصد مصوبات شورا محقق شده بود امسال در گزارش مرداد ۹۲ درصد مصوبات شورا محقق شده است، خب این موفقیت قابل تقدیر است.

 *البته ما وکیل مدافع شهرداری نیستیم اما چرا با وجود این موفقیت‌های شهرداری و آقای اسدی و اتفاقات خوبی که در شهر افتاده شاهد جدال چند عضو معدود و برخی اتهام زنی ها به وی و حتی گاه تخریب شخصیتی وی توسط یک عضو شورا هستیم ؟

ما نمی‌گوییم شهردار نقطه ضعف ندارد در هر جایی نقطه ضعفی وجود دارد. همانگونه که اگر فردی گفت همه چیز گل و‌بلبل هست اشتباه است. اگر فردی نیز هم بگوید همه چیز تیره و‌تار است آن هم  اشتباه است. دو هفته قبل در صحن در واکنش به سخنان برخی همکاران  گفتم سیاه نمایی نکنید. این سیاه‌نمایی یک واژه علوم اجتماعی است. به هر حال هر جا کاری می‌شود نقطه ضعف و قوت دارد اگر کسی فقط نقطه ضعف را بگوید سیاه نمایی و‌اگر فقط نقطه قوت را ببیند  سپید نمایی کرده، آنچه باید باشد واقع نمایی است .

*پس این برخوردها از کجا نشأت می‌گیرد ؟

وقتی می‌گویند شهرداری موفق بوده به این معنا نیست که نقطه ضعف نداشته اما برخورد با این نقاط ضعف با بر طبق منطق باشد. در رابطه با سخنان یک یا دو عضو‌ شورا باید به این نکته توجه شود که عکس العمل و‌ رفتار یک عضو، نظر کل شورا نیست. یک عضو‌ سوال می‌کند بعد که رای گیری می‌کنند ده نفر قانع و سه نفر قانع نمی‌شوند. در اینجا رای به اکثریت است. عملکرد خوب هم به معنی اینکه همه چیز خوب است نیست. شورا یعنی رای اکثریت. امروز فرد  می‌تواند اظهار نظر کند، موافق و مخالف باشد البته اخلاقاً ما رعایت حال هم را هم باید بکنیم. همچنین درست اینکه حرفی که دوستانه دور  میز می‌توان زد را همانجا حل کنیم. به جای اینکه مشکل مردم را حل کنیم نباید اعصاب مردم را خراب کنیم. عوام الناس به ما اعتماد کردند که مسایل شهر را اداره کنیم نه اینکه ذهنمان را درگیر مسائل حا‌شیه ای کنیم  این باعث‌ می‌شود شاید آنها فکر کنند در انتخاب اعضا اشتباه بوده و این بد است.

*بحث اصلی ما نیز همین است که این کار یک عضو شورا باعث ‌می‌شود وقت شورا تلف شده و از  اصل مبحث‌ شورا  یعنی رسیدگی به مسائل شهر دور شده و در پرداختن به مسایل حاشیه ای تلف شود.

این را به همکاران گفتم وقتی ما مردم، مردم می‌گوییم این وقت هم مال مردم است. ما هم نوکر مردمیم. اگر به معنای واقعی دنبال کار مردم هستیم نباید راه بیافتیم دنبال کار خودمان که به من توهین شد. به من بد حرف زدند اینکه همش بحث من است بحث مردم نیست، این جمله که «من نماینده مردم هستم» را سپر کردیم پشتش ایستادیم و‌ همه اش مساله خودمان است! سوال این است حواشی چند هفته اخیر چقدر به نفع مردم بوده است؟ اصلا این حواشی نفعی برای مردم دارد؟ یا من می‌خواهم خودم را بزرگ کنم. یا می‌خواهم درگیری شود و از فلانی انتقام بگیرم و یا اینکه می‌خواهم با این کار سطح شورا را از بیست پایین تر بیاورم. این حرف ها درست نیست باید خود را اصلاح کنیم .

*نگاهی که از بیرون نشان می‌دهد شورا دچار یک دو گانگی شده و‌مانند روز اول نیست که این عدم انسجام به ضرر شهر است.

ما در مسایل کلان شهر اختلاف نداریم، این ۱۳ نفر هم همه افراد متدین، خانواده دار و ‌خوب شهر هستند. این موارد یک اختلاف سلیقه است که در هر خانواده‌ای وجود دارد. طبیعی است مانند یک خانواده که به رغم مشکلات باز هم با تعامل کنارهم زندگی می‌کنند در شورا هم همین است، اما اینکه یک یا چند نفر بگویند چون فلان جا نظر من تامین نشد «آقا برسید مملکت به هم ریخت» درست نیست. من یکشنبه هم به آقای  اسکندری گفتم شما یک سیزدهم شورا هستید نمی‌شود هر چه شما میگویید همان بشود،هفته های قبل هم آقای کمالی یک توئیت زدند و‌گفتند من با کمک میراث مخالف بودم،گرچه این کمک اول  ۸میلیارد تومان بود بعد شد ۳ میلیارد و در نهایت با دو میلیارد تومان موافقت شد اما در آن توئیت او باید می‌گفت چون بیش از ۷نفر رای دادند قانونی مصوب شد .

*یکی دیگراز سوالات ما در همین مقوله است که در برخی موارد شاهد مصوباتی از شورا در خصوص برخی مواردی هستیم که اعتبار ملی دارد اما از جیب مردم شهر هزینه می‌شود و‌یا برخی کمک‌های دیگر که گاه جنجال برانگیز می‌شود ؟

ما یک شخصیت حقیقی داریم که در زندگی شخصی است و به خود ما ارتباط دارد و در کنار آن یک رای به عنوان عضو‌شورا که شخصیت حقوقی است، اما مهمتر از این دو هویت شوراست. یعنی وقتی ۷نفر به بالا به مصوبه‌ای رای می‌دهند مطلبی مطرح می‌کنیم ویک موضوع را پیگیری می‌کنیم و‌ فرمانداری هم مهر تایید می‌زند که خلاف قانون نیست ‌این دیگر می‌شود قانون. حال حتی اگر ۶نفر هم رای منفی داده باشند باید با رای به اکثریت که همان ۷نفر است همراه شوند.

*در خصوص کمک‌های ماده ۱۶و ۱۷ تصمیمات چگونه است؟

شما قبول دارید شورا متعلق به شهر است؟ پس هر چه به بزرگ شدن شیراز و خدمت به مردم و معرفی شیراز کمک کند من پای آن هستم. مثلا مردم می‌خواهند عشق و دلدادگی خود به اباعبدالله را نشان دهند و‌  شهرداری ۶۰۰تا۷۰۰ نفر نیرو را برای خدمت به زائرین به مرز شلمچه اعزام می‌کند   این پول مال مردم است و‌عشق آنها به امام حسین(ع).در این همایش ملی میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز شاهد همکاری همه دستگاه‌ها بودیم. آنها می‌خواستند میراث شهر را معرفی کنند و بالای ۵۰ میلیارد تومان هزینه کردند و به ما گفتند ۸ میلیارد تومان بدهید. گفتیم وسع ما دو میلیار تومان است. من هم به این دلیل رای دادم که هر ر‌ویدادی که شیراز را معرفی کند با آن موافق هستم. من فقط مسئول خدمات نیستم مسئول فرهنگ هم هستم. وقتی کسی می‌خواهد میراث شهر را معرفی کند من وظیفه دارم کمک کنم، اما اگر بخواهم برای کمک دو میلیارد تومان از همه رای گیری کنم هم نمی شود و‌به همین دلیل نیز شورا راه اندازی شده تا به نمایندگی از همه این ۱۳نفر تصمیم گیری کند. هر چند برخی حتی برای ساخت نمازخانه و حسینیه امام حسین هم مخالف هستند .

*یکی از مشکلاتی که سال‌هاست شهرهای مختلف با آن درگیر هستند. کاهش اختیارات شوراهاست که هر سال کمتر می‌شود در این رابطه آیا رایزنی‌ها لازم با نمایندگان مجلس برای برخی تغییرات انجام شده است یا خیر؟

دراین رابطه مجلس باید تصمیم بگیرد. در حالی که در کتاب شوراها که مصوبه مجلس است ودر  سال ۷۵  نوشته شده و‌سال ۹۶هم بازنگری شده ماده ۸۰ آن ۳۴ وظیفه برای شوراها تعیین شده که یکی از آنها انتخاب شهردار است. هر چه از سال ۷۵ پیش تر آمدیم از اختیارات شوراها کم شد. شما درست می‌فرمایید باید با نمایندگان مجلس  گفت و گو ‌کنیم. در این راستا خرداد سال قبل ۸نفر از اعضا کمیسیون شوراهای مجلس را به اینجا دعوت کردیم و‌۳ساعت نشستیم ضعف و ایرادات قانون را گفتیم و‌خیلی از آنها را  پذیرفتند اما تا کنون هیچ اتفاقی نیافتاد و منجر به اصلاح قانون نشد. این در حالی است که قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراها الان در دستور کار کمیسیون شوراهای مجلس است. این در حالی است که قانون می‌گوید شوراها مجلس محلی هستند و در کشورهای دیگر پارلمان محلی برای شان از مجلس ملی مهمتر است. عضو شورا در خط مقدم زندگی مردم است. نگاه مجلس باید به شوراها مجلس محلی باشد که الان نیست گرچه در قانون اساسی این نگاه وجود دارد. این تشخیص ماست اما تشخیص ما زمانی قانون می‌شود که اکثریت مجلس به این نتیجه برسند ما هم فکر می‌کنیم اختیارات شوراها باید وسیعتر از این باشد

برخی نطق‌هایی که اعضا انجام می‌دهند جنبه ملی و جهانی دارد و نفعی به حال شهر ندارد. البته این درست و بجاست که اعضا عقاید شخصی خودشان را بیان کنند، اما گاه برخی از این نطق‌ها خارج از مباحث شهری است و تنها وقت شورا را تلف می‌کند و البته گاه عدم انتشار آنها در رسانه‌ها نیز مورد انتقاد اعضا قرار می‌گیرد که شاید به همان دلیلی است که نطق در چارچوب وظایف اعضا نیست و تأثیری در اداره شهر ندارد. نظر شما در این زمینه چیست؟

من شفاف هستم، همه چیز روی میز است و چیزی برای پنهان کردن ندارم و گاه همین شفافیت من صدای خبرنگاران را هم درآورده است. در این رابطه، عضو شورا در همه مسائل حق اظهار نظر دارد اما اگر به مسائلی که در حیطه وظایف ما نیست پرداخیتم کار اصلی‌مان می‌ماند، درست نیست. من به عضو نمی‌توانم بگویم چه بگوید یا چه نگوید، اما خود به شخصه این کار را نمی‌کنم. اما طبق قانون، همه مقامات محلی از بخشدار، فرماندار و استاندار باید پاسخگوی شورا باشند که البته نیستند. البته استاندار قبل و حال انسان‌های وارسته‌ای هستند اما امروز فرماندارانی هم داریم که زور می‌گویند به شوراها.

*این شاید باز می‌گردد به موضوع عدم اجرای مدیریت واحد شهری.

امروز تمام مدیران کشوری از بخشدار، فرماندار و استاندار ملزم به رعایت تصمیمات شوراها هستند و حتی جایی قانون‌گذار می‌گوید دستگاه‌ها باید برنامه‌هایشان را به مدیریت شهری بدهند. من این را قبول دارم که عضو شورا آزاد است عقاید خود را بیان کند اما باید چارچوب کارش را بداند. نماینده مجلس، رئیس‌جمهور و رهبر که همه حرف ملی می‌زنند اما کار من این نیست، من باید حرف محلی بزنم. البته نطق با تذکر فرق دارد. البته نطق کلاسش بالاتر است که باید کلاس آن را حفظ کرد، که یکی از بهترین کسانی که این مسائل را در نطق رعایت می‌کند آقای هاجری است. البته از وی تخصصی‌تر هم می‌شود حرف زد اما من می‌گویم باید کار خود را بکنیم. دولت و مجلس کار خود را می‌کنند و بهتر است من هم به حوزه کار خود در شورا بپردازم.

*ارتباط شورا ششم با رسانه‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در مدتی که رئیس هستم از هر ابزاری که می‌شود با مردم ارتباط گرفت استفاده کردم. من یک صفحه اینستاگرام، یک وب‌سایت دارم و در کنار آن یک هفته‌نامه به نام کاغذ اخبار شیراز راه انداختیم که شماره دوم آن منتشر شده و فعلاً در مترو توزیع می‌شود. خوشبختانه ارتباط دوستانه‌ای با خبرنگاران و رسانه‌ها دارم و خودم نسبت به آنها احساس خویشاوندی دارم. قبلاً می‌گفتیم قشر فرهیخته، بعد در شهرداری که آمدم احساس کردم همکاریم و امروز فکر می‌کنیم شما قوم و خویش ما هستید. به هر حال حسن شورا به اختلاف نظرهاست. همه شورا شاید نظرشان این نباشد، اما من از عمق وجود به رسانه‌ها اعتقاد دارم.

*پس چرا به عنوان یک دوست در حالی که دو سه هفته است چند عضو جنگ و جدال با روزنامه‌ها و خبرنگاران شهر شروع کردند و انگ تیتر فروشی و موارد دیگر را می‌زنند کاری نکردید؟

این را به حساب جوانی بگذارید.

*البته یکی از با تجربه‌ها و پیشکسوتان شورا هم این بحث را ابتدا پیش کشید.

شاید عصبانی هم شوند، اما من موضع خودم را می‌گویم. من روی دیگری ندارم. طبیعی است همه مثل هم فکر نمی‌کنند. آن برخورد آقای اسکندری را پای جوانی‌اش بگذارید. ایشان از شما عصبانی نیست اما نشسته می‌بیند از جایی می‌خورد. من به وی گفتم تو وقتی در فضای مجازی هستی وقتی می‌زنی کیف می‌کنی پس باید منتظر درد کشیدن هم باشی، وگرنه یا بنشین خانه یا وقتی حرفی می‌زنی منتظر خوردن هم باش. این خوب است که فرد هم می‌زند و هم می‌خورد، اما انتقادی به روش وی دارم. او فردی سالم و پاک است. در صحن هم به وی گفتم در بحث تیتر «بگم بگم» ما اهانتی در حرف‌های آقای شهردار ندیدیم و او اهانت نکرد. ما می‌گوییم سیاه‌نمایی نکنید. عضوی که دائم می‌گوید «می‌گم» اینگونه به شنونده القا می‌شود که پشت پرده مسائلی است که نمی‌گویند. این غلط است. خب اگر چیزی هست بگویید. اگر محرمانه است هم پس چرا اعصاب مردم را خورد می‌کنی؟ اگر چیزی نیست که طرحش غلط است و اگر هست خب، آقای اسدی هم گفت نگویید «می‌گم می‌گم» اگر چیزی هست بگویید. در خصوص مهندس طاهری هم موافق نبودم این مسائل را مطرح کنند. از تجربه ایشان هم بعید بود. البته نمی‌گویم کار درست بوده. ایشان یک صفحه چند روزنامه را که خبری برای کمیسیون عمران نوشتند را آورده بودند که چرا اینقدر به خبر یک کمیسیون اهمیت داده شده است.

*به هر حال ۸۵ درصد بودجه شهرداری مربوط به همین کمیسیون است.

ما هم گفتیم حالا مطلبی از یک عضو زدند و درشت کار کردند. می‌گوید شورا و شهرداری را بزرگ کن که حرف درستی هم هست. تا اینجای کار خوب است اما اشکال اینجاست که کاش ایشان به جای بالا بردن روزنامه‌ها در صحن به من نامه می‌نوشت می‌گفت این کار شده و ریشه‌اش کجاست و بعد تذکر دهید و من هم اگر مشکلی بود جلویش را می‌گرفتم.

*البته روزنامه‌ها بخش خصوصی هستند و کسی نمی‌تواند برای آنها تعیین کند چه مطلبی کار کنند یا کار نکنند، اما برای انتشار مطلبی که از عملکرد کمیسیون عمران کارشد هیچ هزینه‌ای به روزنامه‌ها پرداخت نشده بود که جای نگرانی باشد.

من هم در صحن گفتم بررسی کردم حتی یک ریال برای این خبر پرداخت نشده بود و کلاً ما حتی از شورا یک ریال برای انتشار خبری هزینه نکرده و نخواهیم کرد. مسأله‌ای که در شورا مطرح است بحث نحوه برخورد من با این مسأله است. جاهایی هم بوده که ما رفتیم که مواردی را دیدیم که یا اصلاحی انجام شده، یا شهردار جای طرف را عوض کرده، اما اینکه همه چیز را جلو دوربین بگویم درست نیست. گرفتن ایراد از شهرداری کار ماست اما معتقدیم خوبی را باید پشت بلندگو گفت و بزرگ کرد و اما عیب و ایرادها را نباید جار زد بلکه باید دنبال راه حل رفع آن باشیم.

*یکی از اتفاقات خوب شورای ششم کلید زدن طرحی به نام محرومیت‌زدایی و اختصاص بودجه‌ای به آن بود. تعریف محرومیت در این طرح چیست و چه مبنایی برای انتخاب نقاط محروم دارید؟

اقتضای عدالت این است که ما به همه مساوی نگاه نکنیم. در شهری که ۱۳۰۰ سال عمر مدیریت شهری دارد، طبیعی است مناطقی روند توسعه‌ای خیلی خوب، مناطقی قابل قبول و البته مناطقی عقب‌افتاده باشد که در آنجا که عقب است باید کمک کنیم که وضعیت بهتر شود و خود را به دیگران برساند. خیلی روشن می‌گوییم اینجا باید مناطقی که عقب مانده‌اند باید زیر پر و بالشان را بگیرید. امروز در مناطقی مانند منطقه ۸ یا محله سعدی در منطقه ۳ گاه ۴ تا ۵ برابر درآمدی که دارند هزینه می‌شود. حتی برخی از نقاط همین مناطق محروم خیلی عقب‌افتاده‌تر هستند. اینجاست که به شهرداری منطقه پولی داده می‌شود تا این موارد را حل کند. اما در برخی نقاط موضوع از این هم بدتر است و جاهایی را می‌بینیم که بعد از گذشت ۴۵ سال از انقلاب و اینکه دائم می‌گوییم کمک به محرومین، بعد کف کوچه آنها آب و لجن جاری است و اینجاست که باید به داد برسید. در این مورد ۳ درصد بودجه عمرانی شهر به محرومیت‌زدایی اختصاص یافت، چیزی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان و این اتفاق که افتاده کمک می‌کند برای محرومیت‌زدایی. امروز ما برای ۱۵۲ محله شهر یک کتاب و یک سند از ظرفیت‌ها و مشکلات‌شان داریم که تصویب شده و همه دستگاه‌ها پذیرفتند که از این میان ۴۰ محله در اولویت محرومیت‌زدایی هستند مثل محله ابیوردی و سعدی که اتفاقات خوبی در آنها افتاده است.

*یکی دیگر از ایراداتی که سال‌هاست به شورا وارد می‌شود ورود برخی طرح‌ها و لوایحی است که در حدی نیست که وقت شورای شهر را بگیرد، آیا فیلتری برای اینگونه لوایح در نظر گرفته شده است؟

می‌توانید مثالی بزنید؟

*مثل برخی موارد در کمک‌های اندک به افراد نیازمند از محل ماده ۱۵، ۱۶ و ۱۷ و یا برخی دستورات جلسه در ارتباط با اذن انتفاع یک زمین یکی دو‌متری.

این دو مثال خوبی بود و معلوم است به مباحث شورا دقت لازم را دارید، این دو مطلب فرآیندی قانونی دارد. شهرداری به افراد فقیر یا افرادی که کار خاصی برای شهر می‌کنند می‌تواند مثلاً از محل ماده ۱۵ تا ۱۰ میلیون کمک کند، اما اگر شد ۲۰ میلیون دیگر شورا باید تصمیم بگیرد. در خصوص مدال‌آوران هم گفته تا ۱۵ سکه می‌توانید هدیه دهید اما اگر شد ۱۶ سکه دیگر تصمیم با شوراست. در خصوص اذن انتفاع هم همین است، مثلاً ۲ متر زمین که از بر یک معبر خارج شده و از عمومی به خصوصی تبدیل شده و حال شهرداری باید برای فروش همین بخش زمین از شورا اجازه بگیرد. این موارد قانونی است و راهی هم ندارد و مجبوریم این را در صحن بررسی کنیم، چرا که الان ۲ متر است اما شاید بعد یک زمین ۲۰۰ متری بود و باید از همین‌جا جلوی آن را گرفت. این مثل اخلاق دینی که گناه صغیره و کبیره می‌گوییم و باید جلو همه آنها را گرفت هست.

*به عنوان یک استاد دانشگاه و معلم چه نمره‌ای به شورای ششم می‌دهید؟

به لحاظ مصوبات و نظارت بر اجرا نمره الف می‌دهم. یعنی بالای ۱۷، اما اگر مقایسه‌ای باشد، اگر ۶ دوره بررسی کنیم چه از نظر نظارت، بودجه، ترکیبی و همه جهات، شورای ششم شورای خوبی بود و چون خوب بوده، دلم برای برخی حواشی می‌سوزد. افکار عمومی البته شاید این نمره را ندهند اما من کف میدان عمل نمره خوب می‌دهم و عملکرد شورا قابل دفاع است و تاریخ قضاوت می‌کند. در رشد شهر، شورای خوبی بودیم، البته اگر خودمان بگذاریم. خودمان داریم خراب می‌کنیم واقعاً.

*خودمانی و شیرازی می‌پرسم، رک و راست و حسینی مهمترین نقطه قوت و ضعف شورای ششم چیست؟

مهمترین نقطه قوت شورا کار مبتنی بر برنامه است. همه ۱۳ نفر روی شیراز و رضایت‌مندی مردم شیراز یک نظر هستند. مهمترین نقطه ضعف ما این است که در اعلام نظر و اظهار نظر شخصی دقت نمی‌کنیم و از هیچ چیز برای شورا مسأله درست می‌کنیم. بی‌دقتی و توجهی به اطراف، مهمترین نقطه ضعف. کارهای بزرگ انجام می‌دهیم و بعد یک مشکل و حاشیه کوچک ایجاد می‌کنیم. با اینها کار خراب نمی‌شود اما ذهن بیننده را خراب می‌کند. حضرت عباسی همه دوستان علاقه‌مند پیشرفت شهر هستند اما خوب با مردم حرف نزدیم. نقطه ضعف ما این است که بد حرف می‌زنیم. مخاطب داریم اما نوعی حرف می‌زنیم که انگار کار که نکردیم هیچ شهر هم منهدم شده است. این همه کار شده، شما چسبیدی به یک پر کاه. از ابتدا شورا هم گیر بودیم بدو بدو، یکی یک گوشی می‌گیرد برای ما مسأله می‌شود.

*سخن پایانی شما با مردم:

مردم شریف شیراز ما بین خودمان و خدا هیچ چیز جز رضایت‌مندی و رضایت خاطر شما و امید شما به آینده برای خود قائل نیستیم. شما به عنوان ارباب باید از کار ما راضی باشید، چون خودم شاهد کار همکاران شورا و شهرداری بودم. تمام تلاش شبانه‌روزی ما برای آرامش و آسایش شما و توسعه شهر است. ادعا نداریم مشکل نیست، مشکل هست اما تلاش خود را می‌کنیم که به حداقل برسد. تقاضای ما این است که اخبار شورا و شهرداری را از کانال‌های معتبر و رسمی دریافت کنید و دوم اینکه ما را نقد کنید، مشکلات را از طریق کانال‌ها به اطلاع برسانید. ایراد بگیرید، از ما انتقاد کنید و درصد کمی حواشی شورا را تحمل کنید، البته تصور نکنید اگر یک اشکال کوچک را می‌گیریم همه چیز کن فیکون شده. صبر و تحمل کنید تا ما به وظیفه نوکری خود عمل کنیم.

قابل ذکر است خوانندگان می‌توانند فیلم کامل این گفت‌وگو را از طریق کانال اینستاگرام روزنامه «شهر مردم» به آدرس shahrmardom.newspaper مشاهده فرمایند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true