×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۱۷ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
قرارداد فروشگاه هایپرلند ۲۵ آبان تمام می‌شود

راه‌اندازی هاب جنوب کشور نیازمند فضا است، به گزارش فرخنده آشوری خبرنگار فارس اگاه، روح‌ا… عباسی، مدیرعامل شرکت پست استان فارس، در نشست خبری به مناسبت روز جهانی پست با اشاره به وضعیت صنعت پست در جهان گفت: شاید به نظر برسد که با گسترش صنعت الکترونیک، صنعت پست رو به زوال برود، اما در واقع نقش پست با توسعه صنعت الکترونیک پررنگ‌تر شده است. توسعه فضای دیجیتال باعث ایجاد اقتصاد دیجیتال شده که از موضوعات مهم جهانی محسوب می‌شود. همچنین شاهد گسترش تجارت الکترونیک هستیم که بخشی از آن فروشگاه‌های الکترونیکی بزرگی مانند علی‌بابا، آمازون، و دیجی‌کالا است.

مدیرعامل پست فارس با اشاره به توسعه فیبر نوری و زیرساخت‌های الکترونیک گفت: هرچقدر هم که در حوزه الکترونیک پیشرفت کنیم، باز هم برای جابه‌جایی کالا نیازمند خدمات پست هستیم. بخش عظیمی از توسعه زیرساخت‌ها به تجارت الکترونیک مربوط می‌شود. در ایام کرونا، ما شاهد افزایش چشمگیر فروش اینترنتی بودیم و پست به میدان آمد و به زنده ماندن کسب‌وکارها کمک کرد.

وی خاطرنشان کرد: شبکه پست تاثیر بسزایی در پروژه های ملی دارد، سالیان سال، پست، خدمات مرتبط به کنکور را تا پیش از الکترونیک شدن این حوزه ارائه می‌داد، نمونه دیگر این همکاری پروژه ارائه کارت سوخت به مردم بود، ثبت نام موبایل، نمایشگاه کتاب تهران، توزیع کالا برگ، کارت ملی و غیره از دیگر پروژه هایی است که در طول این سالها شرکت پست در آنها نقش مهمی را ایفا کرده است.

عباسی با بیان اینکه خدمات پست بسیار گسترده است و توانسته با ایجاد یک مکانیزم بین المللی سبب رونق اقتصادی در کشورها شود، ادامه داد: بخشی از اقتصاد هر کشور وابسته به خدمات پست است.

وی با اشاره به سختی نامه‌رسانی در شرایط ویژه مانند شیوع بیماری‌ها، سیل، زلزله و غیره بیان کرد: روزانه به طور متوسط ۵۰ هزار مرسوله در مرکز تبادلات پست فارس پردازش می شود که حدود ۳۰ هزار مرسوله وارده و مابقی صادره است. ۱۷ هزار از این مرسوله‌ها در شیراز و صدرا توزیع می‌شود، در حوزه توزیع شیراز نیز حدود ۱۹۰ نفر در حال فعالیت هستند.

مدیرعامل پست فارس با اشاره به عقب ماندگی‌های حوزه پست فارس که بخشی ناشی از کمبود امکانات و فضای عملیاتی است، تصریح کرد: در شیراز و صدرا فقط ۱۰ واحد دولتی داریم که در شهر مشهد ۱۲ واحد و اصفهان ۱۴ واحد دولتی دارد که ما در این زمینه دچار کمبود هستیم.

وی با اشاره به احتمال وقوع قاچاق کالا از طریق پست، گفت: استفاده اشتباه از یک زیرساخت به معنای تعطیلی آن زیرساخت نیست، ما باید کنترل و نظارت را افزایش دهیم، شهود و بازگشایی مرسولات پستی براساس قانون ممنوع است اما با حکم دستگاه قضایی این موضوع فایل انجام است. همچنین هر مرسوله‌ای براساس قانون باید درزمان ارسال توسط اپراتور پست رویت شود. تمام باجه ها باید دارای دوربین مداربسته با ظرفیت ذخیره طولانی مدت باشند، اگر جرمی انجام شود، اپراتور و باجه ارسال کننده مقصر است.

عباسی در پاسخ به سوال خبرنگار در مورد تعطیلی هایپرلند و بازگشت فضای آن به شرکت پست استان، عنوان کرد: هایپرلند تا ۲۵ آبان ماه قرارداد دارد، اعلام قانونی به مستاجر و پیگیری از طریق مراجع قانونی در حال پیگیری است. راه اندازی هاب جنوب کشور منوط به ایجاد فضای مناسب است، این فروشگاه ماهانه ۲۲۵ میلیون اجاره می دهد که مبلغ ناچیزی است، اما مسئله ما هزینه نیست بلکه این یک زیرساخت است. هیچ دلیلی ندارد زیرساخت عظیمی که طراحی شده را به بخش خصوصی واگذار کنیم. این ساختمان متعلق به دولت و مردم است و من نمی توانم خدماتم را به جای دیگری ببرم. فروشگاه می تواند جا به جا شود. وقتی توان مالی این فروشگاه اینقدر عظیم است که مکانی را برای پست تامین کند خب برای خودش تامین کند، صاحب این فروشگاه دانشی در مورد اداره پست ندارد که بخواهد در این زمینه اظهارنظری کند. این فروشگاه قرارداد ۵ ساله داشته و از اول می دانسته که باید در این تاریخ مکان را تخلیه کند.

مدیرعامل پست فارس در پاسخ به این سوال که چرا این فضا، علی‌رغم اینکه جزو زیرساخت‌های مورد نیاز اداره کل پست بوده، در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است، اظهار کرد: این‌که قراردادن این فضا در اختیار بخش خصوصی تخلف است یا خیر، باید توسط مسئولان نظارتی بررسی شود. موضوع فعلی ما این است که قرارداد بخش خصوصی به پایان رسیده و باید این فضا به اداره پست بازگردانده شود. اگر بخش خصوصی نیازمند حمایت از کسب‌وکاری است، باید فضایی که مازاد است در اختیار آن قرار گیرد؛ اما ما به این فضا نیاز داریم.

عباس در مورد بازگشت فضای هایپرلند به شرکت پست، ابراز کرد: مهمترین مزیت این اقدام کاهش مدت زمان ارسال مرسوله است. اولین اظهارنامه از ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ به صاحبان این فروشگاه تقدیم شده است، در ۲۵ آبان ماه امسال قرارداد فروشگاه هایپرلند تمدید نخواهد شد. در صورت تامین فضا و اعتبارات لازم به مدت ۳ ماه تجهیزات و ۵ ماه ساخت دستگاه انجام می شود که کل راه اندازی هاب و سورتینگ حدودا ۵ ماه زمان می برد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true