×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۱۹ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
‏« مترو کتاب» کلید خورد

رییس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز مطرح کرد؛احداث ۳ کتابخانه بزرگ مقیاس در شرق، غرب و جنوب، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه، طی سال‌های اخیر، طرح‌های بسیاری در حوزه کتاب و کتابخوانی اجرا شده‌اند که هرچند در ابتدا شروع خوبی داشته‌اند، اما در ادامه کمرنگ‌تر شده و گاه به فراموشی سپرده شده‌اند. از ایجاد کیوسک‌های کتاب‌های امانتی در چند بخش شهر تا طرح کتاب در اتوبوس، نانوایی، آرایشگاه و… اکنون، پس از این فراز و فرودها، طرح جدیدی با عنوان «مترو کتاب» در شیراز کلید خورد تا شاید با استمرار آن شاهد شکوفایی فرهنگ کتابخوانی باشیم. رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در آیین رونمایی از ۴۰ عنوان مترو کتاب با تأکید بر ترویج فرهنگ کتابخوانی در فضاهای عمومی اظهار کرد: فرهنگ، با وجود پیچیدگی‌هایش، بسیار ساده است و نیاز داریم فرصت هم‌نشینی با فعالان این حوزه بیشتر شود و این اتفاق باید رقم بخورد.

محمد علی چوبینی افزود: اگر بتوانیم این فرصت هم‌نشینی را فراهم کنیم، باید هفته‌ها خرده‌رویداد برگزار شود تا این مهم به ثمر بنشیند، زیرا معتقدیم یک شهر را به رویدادهای آن می‌شناسند. این در حالی است که همواره به دنبال برگزاری رویدادهای بزرگ هستیم و از رویدادهای کوچک غافل می‌شویم. باید به برگزاری رویدادهای کوچک توجه بیشتری کنیم.

چوبینی با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ کتابخوانی جزو اولویت‌های سازمان فرهنگی شهرداری است، تصریح کرد: در توسعه زیرساختی کتابخانه‌های عمومی شهر شیراز، احداث ۳ کتابخانه بزرگ مقیاس در شرق، غرب و جنوب این کلان‌شهر در فرهنگسراهای شهروند، حکمت و بهمن‌بیگی در دستور کار قرار گرفت که به زودی به بهره‌برداری می‌رسند.

وی ادامه داد: بهره‌برداری از این ۳ کتابخانه عمومی کار بزرگی برای شیراز است که در اذهان باقی خواهد ماند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با ابراز امیدواری از این موضوع که کتابخانه‌های سیار و مشارکتی راه اندازی شود، اظهار داشت: اجرای تورهای کتاب خانه گردی در فرهنگسراها ویژه جوانان و‌ نوجوانان یکی از برنامه هایی است که دنبال می‌شود.

چوبینی افزود: در سطح کشور نمایشگاه‌های متعددی برگزار می شود اما هیچ نمایشگاهی شلوغ تر از نمایشگاه کتاب نیست و برای مردم این رویداد لذت بخش است.

وی با اشاره به رونمایی از طرح مترو کتاب، تصریح کرد: این اقدام فرهنگی کار بزرگی است و تاکید ویژه ای شد تا در فرهنگسرای کتاب برگزار شود.

معاون فرهنگی شهردار شیراز با اشاره به اینکه فرهنگسراها بسیار مهم هستند و باید رویدادهای مهم در آن ها اتفاق بیافتد،اضافه کرد: فرهنگسرای کتاب خانه اهل کتاب است و در این روند معتقدیم باید توسعه یافته و اتفاقات مهم در آنرقم بخورد.

چوبینی ادامه داد: با بررسی که صورت گرفت دریافتیم شهر شیراز در حوزه المان کتاب فقیر است. لذا فراخوان طراحی المان های کتاب اعلام شد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز تصریح کرد: مردم شیراز مردمی فرهیخته و با فرهنگ هستند و این دست از برنامه ها برای این شهر پیش بینی شده است اما فرآیندهای قانونی به صورت کند انجام می‌گیرد اما با تلاشی که در این عرصه داریم تا حد توان خدمتگذار شهروندان خواهیم بود.

معاون فرهنگی، هنری و ورزشی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز در این مراسم ضمن ارایه گزارشی از مراحل اجرای طرح «مترو کتاب» گفت: اجرای پروژه مترو کتاب شیراز در  راستای پر کردن بخشی از اوقات شهروندان در حمل و نقلی ریلی عملیاتی شد.

روح ا… مظفری افزود: این کتاب ها در ۴۰ عنوان توسط  ۲۰ نفر از  نویسندگان شیرازی تالیف و چاپ شده است که در ۵ ایستگاه مهم و پرتردد شهری مترو گذاشته می‌شود.

وی تصریح کرد؛ فاز یک این اقدام فرهنگی هم اکنون در حال اجراست. در تلاشیم تا راه اندازی یک سایت و شبکه به جهت رصد و خواندن کتاب توسط شهروندان دنبال شود. همچنین کتاب های صوتی و تهیه پادکست از دیگر اقدامات ما در آینده نزدیک در تکمیل این پروژه  است.

مظفری گفت: همچنین تا سال آینده یک کافه کتاب بزرگ در محل فرهنگسرای کتاب احداث خواهد شد تا این مکان به محلی برای جمع شدن اهالی فرهنگ و ادب تبدیل شود.

گفتنی است این مراسم با حضور معاون فرهنگی شهردار شیراز، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان فارس و تعدادی از نویسندگان مطرح شیرازی و نویسندگان ۴۰کتاب مترو برگزار شد.

شایان ذکر است در پروژه «مترو کتاب» که از سوی سازمان فرهنگی شهرداری شیراز به اجرا در آمد ۴۰ عنوان کتاب در ۵ بخش تقسیم بندی شده  که ۷ عنوان کتاب در حوزه دین و معنویت، ۹ عنوان در حوزه مهارت‌های اجتماعی، ۶ عنوان در حوزه شیرازشناسی، ۸ عنوان در حوزه شعر و داستان و ۱۰ عنوان کتاب اختصاصی ویژه رده های کودکان و نوجوان است. بناست از هر کدام از این کتاب‌ها هزار نسخه چاپ شود و در سازه‌هایی زیبا در در ۵ ایستگاه مترو شهید دوران، میدان ولیعصر(عج)، میدان امام حسین(ع)، ایستگاه میدان نمازی و میرزای شیرازی قرار داده شود تا شهروندانی که از مترو استفاده می‌کنند از آنها بهره مند شوند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true