×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۱۲ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
مصیبت بزرگ اجتماعی ترک تحصیل کردگان ایران

مصیبت بزرگ اجتماعی ترک تحصیل کردگان ایران، به گزارش سید محی الدین حسینی ارسنجانی خبرنگار فارس اگاه، یکی از جمله مصائب بزرگ و دردناک کشورمان که  هم اکنون و بعدها در بروز بسیاری از آسیبهای اجتماعی، خودنمایی میکند مساله ترک تحصیل دانش‌آموزان کشورمان در سه چهار دهه اخیر است. ترک تحصیل و بیزاری از مدرسه و عدم تمایل به سواد آموزی که دلایل فراوان  دارد و بویژه بعلت فقر و نداری مردم و خانواده های این دانش آموزان است اتفاق افتاده و می‌افتد. وزارت آموزش و پرورش و دولت های آمده و رفته اقدامات جدی و مستمر در این زمینه نداشته و روز به روز بر آمار دانش آموزان فقیر که در کودکی و نوجوانی و جوانی طعم فقر و نداری چشیده‌اند و با دنیای شیرین کودکی و بازیهای آن خداحافظی کرده و به کارهای سخت و گاه اجباری مشغول می‌گردند محصول ناکارآمدی نظام آموزشی کشورمان بوده و هست. برابر اصل صریح و روشن سی ام قانون اساسی دولت موظف است اسباب و لوازم رایگان تحصیل دانش آموزان ایرانی تا مقطع متوسطه را برای شهروندان ایران فراهم نماید. امروزه از یک طرف با دور شدن از عدالت علمی و آموزشی با پدیده شوم و ننگین مدارسی با شهریه های ثبت نامی ۵۰ تا ۱۰۰ میلیونی و فراتر از آن با شهریه های ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی در تهران و برخی از شهرهای ایران رو بروییم و از طرف دیگر مدارس کپرنشین و‌ گلی و کانکسی و سنگی با دانش‌آموزانی داریم که محتاج یک دفتر و خودکارند و به دلیل سوء تغذیه دچار بیماریهای مختلف شده و پول کیف و کفش و لباس و حتی شهریه کم ثبت نام مدارس روستایی را ندارند. به راستی چرا کشوری با این همه در آمد و منابع عظیم نفت و گاز و دریافت مالیاتهای سنگین از بخش صنعت و فعالان اقتصادی باید افزون بر دو میلیون دانش‌آموز ترک تحصیل کرده، بالغ بر ۵ میلیون معتاد و بی خانمان و کارتن خواب، دو سه میلیون زندانی و زندان رفته و ده میلیون آسیب دیده جسمی و روحی و روانی و میلیونها نفر دیگر از مردم دچار مشکلات خاص زندگی همچون طلاق و جدایی و بدهکار و مقروض و بیمار داشته باشد؟ آیا آموزش و پرورش نمیتواند از محل ۵ درصد مبالغ دریافتی مدارس غیر دولتی و شهریه هنگفت بگیر به بازگشت دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده کشور کمک کند؟ چرا بخشی از درآمد سرشار سرویس مدارس و پوشاک دانش‌آموزان کشور به کاهش تعداد دانش آموزان ترک تحصیل کرده اختصاص داده نمی‌شود؟ آیا ایران کشوری آنقدرها ندار و فقیر و فلک زده است که توان ریشه کن کردن ابلیس شوم فقر و سوء تغذیه فرزندانش در مدارس را ندارد؟ ایران کشوری با تاریخ و تمدن چندین هزار ساله است و دولت باید در دوره و زمانه ای که همه دنیا پیشرفت کرده و زود به زود طرحهای نوین آموزشی را به اجرا در می‌آورند برای پوشش دهی آموزشی در گستره جغرافیایی کل ایران برنامه داشته باشد. ای کاش کمی به خود می آمدیم و لا اقل به یک مساله یا نیاز فوری و آنی کشور که همانا توجه به ساحت مقدس علم و دانش است بیش از پیش توجه می‌کردیم. هر دانش‌آموز ترک تحصیل کرده در مملکت ما یعنی یک عامل مخرب و تنش زای خطرناک برای آینده هاست که ناخواسته با سوء تدبیر مدیران کارنابلد و ناآگاه تعلیم و تربیت به این حال و روز افتاده اند. نه حق آنان است که در این گرداب خوفناک بیفتند و نه به صلاح کشور است که فرزندان مستعد و کوشایش اینچنین مورد بی مهری و بی توجهی قرار گیرند. باید با اجرای طرحهای نو و ضربتی در راستای مقابله با تعدد دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده، کار و تلاش مضاعف نمود. سند تحول بنیادین در ایران به درستی مورد استفاده صاحبان تعلیم و تربیت کشور قرار نگرفته و در این راستا کم کاری و ترک فعلهای بسیار صورت گرفته است .همچنان که در زمینه ترک تحصیل دانش‌آموزانمان به دلیل فقر و نداری و ضعف جسمی و بیماری همه ما و بویژه مدیران آموزش و پرورش مناطق، شهرستانها و نواحی کلانشهرها مقصریم. ترک تحصیل دانش آموزان در سالهای اخیر علاوه به دلیل فقر و استضعاف مردم به دلایل نبود معلم و نبود مدرسه در مناطق کمتر برخوردار و سختی و صعوبت راه رسیدن به مدارس در مناطق دوردست و عشایری و مرزی و روستایی  خصوصا مناطق محروم و توسعه نیافته در سال های اخیر نیز میباشد.

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true