×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۸ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
مهندسی در جنگ در سطوح مختلف حائز اهمیت است

لزوم آمادگی برای جنگ احتمالی، به گزارش فرخنده آشوری خبرنگار فارس اگاه، مدیرکل راه و شهرسازی فارس روز گذشته هفتم مهرماه در آیین یادواره بزرگداشت شهدا با رویکرد مهندسی در جنگ با اشاره به اهمیت یادواره و تاثیر آن در معرفی شهدا به نسل جدید گفت: ما از نسل ایثارگران هستیم و در این فضا رشد کردیم و باید آنها را الگوی خود در برخورد با مردم قرار دهیم.

ناصر رضایی، با بیان اینکه مسئولان باید در مدیریت خود سلوک شهدا را الگو قرار دهند، افزود: راه و شهرسازی وظیفه خود می داند تا برای تجلیل از خانواده شهدا در حیطه اختیارات خود تلاش کند؛ بنابراین در این راستا در تامین مسکن ایثارگران و خانواده شهدا تلاش کردیم که استان فارس در این زمینه پیشرو بوده است و این را یک افتخار می داند.

رضایی خاطرنشان کرد: تامین زمین و بودجه برای ایجاد موزه دفاع مقدس یکی دیگر از فعالیت‌های ما بود که یکی از اقدامات اثرگذار در کشور خواهد بود. تامین مالی و پشتیبانی این کار انجام شده و سعی می‌کنیم در هفته‌های آینده عملیات اجرایی آن را نیز آغاز کنیم تا روحیه دفاع مقدس در بین مردم زنده نگاه داشته شود.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس ادامه داد: موزه دفاع مقدس در مکان کنونی توسعه خواهد یافت. فضاهای اطراف آن تملک می شود و زیرساخت‌هایی برای آن تعریف شده است که راه و شهرسازی در ساخت آن همکاری خواهد کرد. این مجموعه از اراضی مولدسازی در مجموعه بازآفرینی تامین شده و سپاه و بنیاد شهید در تکمیل آن همکاری دارند.

وی تصریح کرد: یادآوری خاطرات، اهمیت مهندسی در جنگ در سطوح مختلف و حوزه عملکرد اداری و آشنایی مدیران و کارشناسان با رویکرد دفاع مقدس از رویکردهای برگزاری این یادواره بوده است.

*نقش افراد در جنگ، درصدی نبود بلکه صد در صدی بود

مدیرکل جدید بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس نیز در ادامه این مراسم با اشاره به شهدای عملیات حصر آبادان گفت: چرا بعد از گذشت ۴۴ سال از شروع جنگ تحمیلی ایران و عراق، هر سال سالگرد شروع جنگ را جشن می گیریم و تلاش می کنیم که نگذاریم یاد آن دوران به دست فراموشی سپرده شود؟ جنگ فی نفسه بد است چرا که به دنبال خود، کشتار، ناآرامی، تخریب زیرساخت‌ها و غیره دارد، اینها پیامدهای جنگ هستند و طبیعی است که جنگ خوب نباشد اما چرا ما هر سال تلاش می کنیم که نگذاریم یاد جنگ فراموش شود؟!

ابراهیم بیانی، با اشاره به تاریخ ۲۰۰ ساله ایران، افزود: در این سده ها بیش از ۳ میلیون و نیم مساحت کشور ما بوده است که با بی‌کفایتی حاکمان و مداخله خارجیان بخش های وسیعی از خاک ایران عزیز را از دست دادیم، به طور مثال هرات و بخش های دیگری از افغانستان، عراق، پاکستان، ترکیه و غیره متعلق به ایران بوده است که از دست دادیم.

بیانی با اشاره به اعتراضات و ناآرامی های سال‌های اخیر ایران به ویژه از سال ۸۸ تاکنون عنوان کرد: عده ای جوان ناآگاه ایرانی در خیابان‌ها، دوران پادشاهی را پرافتخار برای ایران می‌خوانند اما حاضر به مطالعه و تحقیق و جستجو نیستند تا تاریخ ایران را بدانند و متوجه شوند که به واسطه حاکمان چقدر از خاک خود را از دست دادیم.

مدیرکل بنیاد شهید استان فارس با بیان اینکه در دو قرن گذشته نزدیک به ۲ میلیون کیلومتر از خاک ایران جدا شده است، تصریح کرد: در سال ۵۹ یک جنگ به ایران تحمیل شد و تمام مردم ایران با دستور امام خمینی (ره) با تمام کشورهای جهان مقابله کردند. ایران تک و تنها بود و هیچکس در کنار ما قرار نگرفت. ما حتی سیم خاردار نداشتیم و از اوکراین می خریدیم که ترکیه اجازه نمی داد وارد خاک ایران شود. ما در این شرایط ایستادیم و جنگیدیم و امروز مفتخریم که بعد از دو قرن برای اولین بار حتی در جنگ یک وجب از خاک خود را از دست ندادیم، پس به همین دلیل ما سالگرد آغاز جنگ را هر سال گرامی می‌داریم تا به نسل جدید یادآوری کنیم که این دوران مایه افتخار ما است و نباید از یاد ببریم.

بیانی ادامه داد: آن سال‌ها تمام استان‌های مرزی ما که درگیر جنگ شدند که شامل مرزهای آبی، خاکی و هوایی بود، ما در کوهستان و جنگل جنگیدیم و همه اینها ابزار خاص خودش را می خواست، بچه‌های مهندسی در شکل جهاد سازندگی در جبهه ها حاضر شدند و ۵۴۰ هزار نیرو در دفعات مختلف در جنگ برای پل سازی، سنگرسازی و احداث جاده ها، ایفای نقش کردند، نقش تمام کسانی که در جنگ شرکت کردند درصدی نبود بلکه صد در صدی بود.

*وقوع جنگ قطعی است و فقط زمانش مشخص نیست

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس نیز در ادامه این مراسم با گرامیداشت مقام شامخ شهدا گفت: شهادت افتخار است و قسمت هر کسی نمی‌شود، اینکه فردی هر ظلمی به مردم بکند و بعد بگوید که آرزوی شهادت دارم، درست نیست. باید وصیت نامه شهدا را خواند تا فهمید شهدا چه کسانی بودند و شهادت قسمت چه کسانی می شود.

سردار سعید کوشکی، با بیان اینکه ما در آن دوران که مسئله بی حجابی نداشتیم اما همه شهدا در وصایای خود بر آن تاکید کردند، تصریح کرد: شهدا این روزها را می دیدند، برای همین در وصایای تمام شهدا شاهد تاکید بر روی مسئله عفاف و حجاب هستیم.

کوشکی با اشاره به اهمیت نقش مهندسان در جنگ، اظهار کرد: دشمن در حوزه مهندسی خود معتقد است در هر خانه باید یک اتاقک ضد بمب هسته ای ساخته شود و ما در خیلی از کشورهای شاهد تغییر رویکرد مهندسی در راستای آمادگی در برابر جنگ‌های احتمالی هستیم. در روسیه مترو در عمق دریا ساخته شده است و این خود یک پناهگاه حساب می شود.

وی تاکید کرد: باید افق کشور را دید و نظام مهندسی در این زمینه برنامه ریزی داشته باشد. ما باید برای جنگ آتی آماده باشیم. جنگ حتما شکل خواهد گرفت و فقط زمانش مشخص نیست. دشمن به دنبال گسترش جنگ است. ما باید ساختار ساختمان‌ها و استحکام بناهایمان به شکلی باشد که جان مردم حفظ شود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true