×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
همه دردسرهای یک لبخند زیبا!

آیا خطرخدمات زیبایی نظیر بیلیچینگ و لمینت دندان در آینده ‏‏گریبان گیر زیباجویان نمی شود؟ ‏به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار فارس اگاه، در دنیای پر ازچالش و رقابت امروز زیبایی و آراستگی ظاهری به یک ضرورت تبدیل شده است. با توجه به اینکه صورت، ‏‏‏نخستین و مهم‌ترین بخش از بدن است که در تعاملات اجتماعی به چشم می‌آید، توجه به زیبایی آن به ویژه در دندان‌ها به اوج خود ‏‏‏رسیده است. از اصلاح طرح لبخند با باندینگ کامپوزیت و بلیچینگ گرفته تا لمینت سرامیکی و کانتورینگ، هر یک از این ‏‏‏خدمات دندانپزشکی زیبایی چنان قوی تبلیغ و دنبال می شوند که گویا قرار است لبخند به یک اثر هنری تبدیل شود!‏‎

در گذشته، دندانپزشکی ترمیمی بیشتر به خواسته‌های عملکردی مانند ترمیم آسیب‌های ناشی از پوسیدگی متمرکز بود، اما امروزه ‏‏‏با افزایش اهمیت زیبایی‌شناسی دندان‌ها، شوربختانه افراد به سمت داشتن لبخندی درخشان و زیبا گرایش بیشتری پیدا کرده‌اند‎  ‎تا ‏سلامت دندان ‏‏ها. ‏

گرچه با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته و نوآورانه در دندانپزشکی، امکان دستیابی به دندان های سفید و درخشان فراهم شده است ‏اما با ‏‏توجه به اینکه زیبایی در دندان پزشکی تا حدی مبهم است و در مطالعه ها نشان داده درك مردم عادي از اصول و اجزاي ‏زيبايي دهان و دندان‌ها در موارد تخصصي با نظر ‏متخصصان متفاوت ‏بوده است همین باعث مي‌شود در برخي بيماران نتيجه ‏زيبايي حاصل ‏از كار دندانپزشك پايين‌تر از سطح انتظارات ‏‏بيمار باشد ‏و ‏این موضوع و دیگر موضوعات از قبیل عوارض ‏ناخواسته درمان های زیبایی عاملی برای افزایش شکایت ها از دندانپزشکان به سازمان نظام پزشکی شیراز شده است. این میان وجود افراد ‏‏سودجو که با داشتن ‏مهارت های اندک بدون تخصص های دانشگاهی دست به اعمال زیبایی دندان ها می زنند نیز بازار زیبایی ‏‏را با چالش های ‏دیگری روبرو کرده است. ‏

برای درک بهتری از عوارض احتمالی درمان های دندان پزشکی و کم کردن این عوارض و برای آشنایی با روش های تشخیص ‏متخصصان واقعی از نادندانپزشکان با عضو هیات مدیره سازمان نظام پرشکی شیراز و یک دکترای حرفه‌ای دندانپزشکی گفت و گو ‏کردیم . ‏

‏** برخی از مردم بدون توجه به فیزیک بدن خود می‌خواهند دندان‌هایی شبیه هنرپیشه ها داشته باشند

عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی شیراز در گفت و گو با «فارس اگاه» با اشاره به اینکه با توجه به افزایش خدمات دندانپزشکی در حوزه زیبایی در چند سال گذشته میزان شکایات از دندان پزشکان نیز افزایش یافته است، گفت: جز پزشکان مجوز دار تعدادی از افراد نادندانپزشک که بر فرض مدتی در یک کلینیک یا مطب دندانپزشکی به هر نحوی مشغول به فعالیت بوده اند، وارد فازهای ارائه خدمات درمان های زیبایی شده اند و به صورت زیر زمینی به ارائه خدمات زیبایی مشغولند.

دکتر نوید ناصری در ادامه افزود: مردم نیز از روی ناآگاهی تنها به سبب آنکه خدمات این مراکز زیر زمینی، ارزان تر است به آنها مراجعه می کنند و دچار مشکلاتی در زیبایی دندان ها یا حتی مشکلات در سلامتی دهان و دندان می شوند.

وی بیان کرد:  بخش دیگری از شکایت ها مربوط به تفاوت درك دندانپزشكان و بيماران از نيازهاي زيبايي از يكديگر است كه سبب می‌شود در برخي بيماران نتيجه زيبايي حاصل ‏‏از كار دندانپزشك پايين‌تر از سطح انتظارات بيمار باشد. همین موضوع میزان شکایات از دندانپزشکان را به سازمان نظام پزشکی چند برابر کرده است.  برخی از مردم عکس هایی از مدل های مختلف خارجی را الگوی زیبایی خود قرار می‌دهند وانتظار دارند دندانپزشک بتواند دندان‌های او را شبیه به مدل‌های هالیوودی کند، درحالیکه فیزیک وساختار بدن او اصلا چنین قابلیتی را ندارد و این خود باعث اختلاف بین بیمار و پزشک می شود و به شکایت از او منجر می‌شود. البته در چنین مواردی وقتی نتیجه درمان مورد تایید کارشناسان نظام پزشکی باشد بیمار توجیه خواهد شد که خدماتی کامل دریافت کرده است.

****با جست و جویی ساده در سایت نظام پزشکی از مجوزدار بودن دندان‌پزشکتان مطمئن شوید

دکتر ناصری در ادامه در پاسخ به این سوال که مردم برای شکایت از نادندانپزشکان که خدماتی نامناسب به آنها ارائه کرده و زیبایی یا سلامت آنها را به خطر انداخته‌اند به چه صورت می‌توانند شکایت کنند، گفت: چون این افراد خارج از مجموعه سازمان نظام پزشکی هستند برای شکایت از آنها مستقیما باید به دادگاه مراجعه کرد. در دادگاه به این رسیدگی می شود که فرد خلاف آنچه ادعا می‌کرده بوده و سلامت بیمار را به مخاطره انداخته است.

عضو هیات مدیره نظام پزشکی شیراز ‏در انتها با اشاره به اینکه هر مرکزی که به ارائه خدمات دندانپزشکی مشغول است و به چند یونیت دندان پزشکی مجهز است به معنی این نیست که مجوز دارد به مردم هشدار داد: در سراسر کشور تعداد زیادی مراکز بدون مجوز دندانپزشکی به صورت زیر زمینی و بدون مجوز مشغول به کارند، از این رو از مردم می خواهم که حتما اطلاعات پزشکشان را در سایت نظام پزشکی در قسمت «جست وجوی پزشک» بررسی کنند نام پزشک یا دندانپزشک خود را در این بخش وارد کنند تا از هویت و مجوز فعالیت دندان پزشک مطمئن شوند و بعد از او خدمات درمانی یا زیبایی بگیرند.

*** آسیب برخی از درمان های زیبایی دندان تا آخر عمر باقی می ماند

یک دکترای حرفه‌ای دندانپزشکی شیراز نیز با اشاره به اینکه گاهی برخی از افراد با وجود نیازهای شدید درمانی دندان‌هایشان اولویت را به انجام کارهای زیبایی می‌دهند گفت: متاسفانه این فرهنگ که همه می خواهند شبیه به هم شوند تقاضایی ایجاد کرده است که داندانپزشکان اغلب با اصرار بیمار به ارائه خدمات دندانپزشکی زیبایی می پردازند اکنون همه می ‏خواهند دندان های سفید داشته باشند در حالیکه رنگ دندان باید با فیزیک چهره و رنگ پوست هماهنگی داشته باشد.

این دندانپزشک شیرازی در پاسخ به این سوال که آیا خدمات زیبایی نظیر بیلیچینگ و لمینت و…  خطراتی هم برای دندان‌ها ایجاد می کنند که در آینده گریبان گیر زیباجویان شود ‏چطورمی‌توان این خطرات را کاهش داد؟ گفت: کیفیت خدمات به مهارت دندان پزشک و موادی که استفاده می شود بستگی تام دارد. مثلا برخی از خدمات زیبایی نظیر بیلیچینگ ‏به سه روش انجام می شود: مواد شیمیایی، نوری و لیزری که روشن است کار بر روی دندان و سفید کردن آن با مواد شیمیایی ضررهایی دارد و گاه باعث حساسیت دندان ها به سرما و گرما می شود این روش هزینه کمتری هم نسبت به سایر درمان ها دارد. اما بیلیچینگ لیزری درمیان این سه نوع کمترین ضرر و بیشتر هزینه دارد و در شیراز هم چندان مرسوم نیست و اینجا اغلب بیلیچینگ به صورت شیمیایی یا نوری این کار انجام می شود که نوع نوری ضرر کمتری نسبت به نوع شیمیایی دارد.

این دندان پزشک با اشاره به اینکه درلمینت دندان در صورتیکه پزشک مهارت کافی نداشته باشد می تواند آسیب جدی به دندان بزند گفت: در این نوع درمان زیبایی چون دندان در حد نیم میلیمتر تراش می‌خورد می‌تواند بسیار آسیب زا باشد. از این رو توصیه می شود این درمان در کلینیک های معتبر انجام پذیرد تا دندان پزشک متخصص با کمترین تراش لمینت را انجام‌ دهد. چرا جز ایجاد حساسیت برای دندان ها امکان برداشتن لمینت و حذف ان وجود ندارد چرا که دندان تراش خورده و حساس شده است و دیگر نمی شود چنین دندانی بدون روکش لمینت باشند و شخص تا آخر عمر باید لمینت را روی دندان‌هایش نگه دارد

وی کم آسیب ترین درمان زیبایی برای دندان ها را کامپوزیت خواند و گفت: در این درمان تراشیدن دندان وجود ندارد و لایه ای محافظ بر روی دندان کشیده می‌شود که هر زمان فرد مایل بود می‌توان این لایه را بتراشد بدون آنکه آسیبی به دندان برسد و با توجه به اینکه این درمان بسیار ارزان تر از لمینت است مورد اقبال بیشتری نیز قرار گرفته است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true