×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۵ آبان - ۱۴۰۴  
true
true
پایان سلطه غول های بیابانی د‌‌‌ر خیابان‌ها و کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر

رونمایی از توقفگاه ۱۱۳ هکتاری خودروهای سنگین تا شهریور سال آینده ، به گزارش جلال‌الدین عرفانی – خبرنگار فارس آگاه، یکی از مشکلاتی که چند سالی است باعث بروز مشکلاتی برای شهروندان شیرازی شده، بحث تردد و توقف خودروهای سنگین در خیابان‌ها و کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر است که گاه باعث اختلال در رفت‌وآمد مردم شده و حتی در برخی مواقع، صاحبان این خودروها بی‌توجه به قرار گرفتن در محیط شهری، اقدام به تعمیر خودرو در اطراف محل سکونت خود می‌کنند و نظافت شهر را نیز به مخاطره می‌اندازند.

در این راستا، از چند سال قبل بحث احداث پارکینگ یا مرکزی جامع برای توقفگاه خودروهای سنگین مطرح شد و حدود دو تا سه سال قبل پروژه‌ای تحت عنوان توقفگاه ۱۱۳ هکتاری خودروهای ترکیبی در حوالی پل فسا و در حاشیه ورودی جاده نیروگاه سیکل ترکیبی کار خود را آغاز کرد تا شاید با اجرای این پروژه کمتر شاهد تردد و توقف خودروهای سنگین در شهر شیراز باشیم. پروژه‌ای که در کنار سایت ۲۸ هکتاری ضایعات، هدف بازدید شهردار، جمعی از اعضای شورای شهر، مدیران شهرداری شیراز و خبرنگاران بود.

شهردار شیراز در حاشیه این بازدید با حضور در جمع خبرنگاران گفت: این دو پروژه از بزرگ‌ترین پروژه‌های خدماتی و سرمایه‌گذاری کلان‌شهر شیراز است که می‌تواند یک حرکت اساسی و مهم شهرداری شیراز در راستای اجرایی شدن یکی از وظایف قانونی شهرداری‌ها بر اساس ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها باشد.

محمدحسن اسدی با ابراز خرسندی از روند اجرای این پروژه ادامه داد: به گفته معاون مالی و اقتصادی شهرداری، طی چند سال اخیر ۶۱ هزار میلیارد قرارداد سرمایه‌گذاری در شهر منعقد شده که حدود چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به سرمایه‌گذاری در توقفگاه ۱۱۳ هکتاری است.

وی ادامه داد: در این رابطه از مسئولین شرکت سد عمران پارس‌گستر به‌عنوان شریک سرمایه‌گذار پرسیدم که ارزش فعلی پروژه چقدر است؟ در پاسخ گفتند ۱۵ هزار میلیارد تومان، اما بر اساس برآوردهای جدید و ارزش افزوده ایجاد شده، امروز می‌توانم به‌جرأت بگویم ارزش واقعی پروژه به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

شهردار شیراز گفت: احداث این مجموعه پاسخی به نیاز رانندگان و ساماندهی تردد خودروهای سنگین در سطح شهر است که قرار شد خودروهای باری و سنگین که معمولاً در نقاط مختلف شهر پارک می‌کردند، در این محل مستقر شوند. این نقطه در جنوب شرق شیراز قرار دارد و دسترسی مناسبی به راه‌های مواصلاتی و کمربندی‌های شهر دارد، به‌گونه‌ای که رانندگان ورودی از شرق و جنوب کشور می‌توانند به‌راحتی به این محل برسند.

وی اظهار کرد: در طراحی این مجموعه، تمامی امکانات مورد‌نیاز رانندگان ازجمله توقفگاه، محل استراحت، پایگاه اورژانس، ایستگاه آتش‌نشانی، دفاتر کاری، سرویس‌های بهداشتی و انبارهای نگهداری در نظر گرفته شده و این پروژه در جهت احترام به قشر شریف رانندگان است که در کنار آن اثرات زیست‌محیطی، ترافیکی و ترانزیتی قابل‌توجهی نیز برای شهر در پی دارد.

اسدی ادامه داد: امروز رویکرد مالی مدیریت شهری تغییر کرده است؛ زمانی شهرداری تنها با عوارض اداره می‌شد، اما در حال حاضر کمتر از ۴۰ درصد درآمد شهرداری متکی به عوارض است و بیش از ۶۰ درصد درآمد ما از محل درآمدهای پایدار و سرمایه‌گذاری‌ها تأمین می‌شود که اجرای چنین پروژه‌هایی در همین راستاست.

وی تصریح کرد: سال گذشته برای نخستین‌بار در بودجه مصوب شهرداری، بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه و منافع حاصل از سرمایه‌گذاری ثبت شد که اتفاقی بزرگ در تاریخ مدیریت شهری شیراز است.

شهردار شیراز گفت: هدف ما از بازدیدهای میدانی و حضور در پروژه‌های عمرانی این است که از نزدیک موانع و مشکلات پروژه‌ها را بررسی کنیم؛ اگر مشکلی وجود دارد از جمله در زمینه صدور پروانه، تأسیسات یا معارض ملکی، این مشکلات موجب کندی روند اجرا نشود و درجا مشکلات برطرف و کار با سرعت بیشتری پیگیری شود.

اسدی با بیان اینکه شیراز به روزهای عالی خود نزدیک است، با استقبال از سرمایه‌گذاران گفت: گارد ما برای سرمایه‌گذاری در شهر باز و فرش قرمز ما برای سرمایه‌گذاران پهن است.

وی در خصوص سایت ۲۸ هکتاری ضایعات‌فروشی‌ها نیز گفت: اجرای سایت ۲۸ هکتاری به‌منظور ساماندهی ضایعات‌فروشی‌های سطح شهر است. امروز می‌بینیم که برخی اتباع و معتادان در شهر پرسه می‌زنند، سطل‌های زباله را خالی کرده و مواد بازیافتی را برداشته و زباله‌ها را در کف شهر رها می‌کنند. از طرفی تعداد زیادی گاراژ به محل ضایعات‌فروشی تبدیل شده که برای مردم مشکل ایجاد کرده‌اند. ایجاد چنین سایتی می‌تواند موجب ساماندهی این وضعیت شود.

وی با اشاره به خروج کمربندی در آینده از این محل و ایجاد پروژه‌های عمرانی حوزه حمل‌ونقل به‌منظور کاهش مشکلات تردد در این مسیر، در پاسخ به خبرنگار «شهرِ مردم» درباره اینکه به‌رغم این اقدامات، به‌دلیل نبود قوانین مناسب بازدارنده شاید اجرای این پروژه‌ها برای رانندگان خودروهای سنگین جذابیتی نداشته باشد، با تأیید این موضوع گفت: این یک دغدغه به‌جاست؛ متأسفانه جرایم ما بازدارندگی ندارد و این نه‌تنها برای خودروهای سنگین بلکه برای سایر تخلفات در شهر از جمله پارک دوبل و سرعت غیرمجاز هم صدق می‌کند. اما این جزو وظایف ما نیست و باید قانون‌گذاران فکری به حال آن کنند. در خصوص خودروهای سنگین، ما در حوزه حمل بار شهرداری با کمک شورا می‌توانیم با وضع قوانینی شهری کاری کنیم که بخشی از این خلأ قانونی برطرف شود و رانندگان خودروهای سنگین به حضور در اینجا تمایل پیدا کنند.

*ساماندهی دو نیاز مغفول‌مانده شهر از گذشته

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز هم گفت: اجرای طرح‌های ساماندهی در حوزه خدمات شهری از اقدامات مهم و ماندگار مدیریت شهری در دوره ششم است. در این دوره از مدیریت شهری، تحقق ساماندهی به‌صورت جدی دنبال شد و در مجموعه‌هایی نظیر سایت ۱۱۳ هکتاری، ۲۸ هکتاری و ۳۰۰ هکتاری اقداماتی صورت گرفته که شهر سال‌ها به آن نیاز داشت.

مسعود زارعی اضافه کرد: ساماندهی یکی از نیازهای اساسی و اولویت‌دار شیراز از گذشته تا حال بود که در چند دهه گذشته مغفول مانده بود. امروز شاهدیم که شهرداری با برنامه‌ریزی دقیق به این مسئله ورود کرده و نتایج خوبی نیز به‌دست آورده که قابل مشاهده است.

وی در خصوص دو پروژه توقفگاه ۱۱۳ هکتاری و ۲۸ هکتاری ساماندهی ضایعات‌فروشی‌ها گفت: در این طرح‌ها هم از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده شده و هم شهرداری خود در مقام سرمایه‌گذار وارد عمل شده است. همچنین بسته‌های متنوعی در قالب پروژه‌های ساماندهی تعریف شده و این تنوع خود نشانه‌ای از نگاه جامع مدیریت شهری به موضوع خدمات‌رسانی است.

عضو شورای شهر شیراز گفت: امروز شهرداری شیراز با مدیریت آقای اسدی که شهرداری موفق، محبوب و مؤثر در سطح کشور است، توانسته در حوزه ساماندهی و ارائه خدمات شهری الگوی مطلوبی ارائه دهد و جا دارد شهرداری مجموعه این خدمات و اقدامات را در قالب کتابچه‌ای مدون تهیه و به آگاهی شهروندان برساند تا مردم بدانند که چه کار بزرگی در این حوزه صورت گرفته است.

*این مدل مشارکت اقتصادی اکنون به الگویی موفق برای سایر کلان‌شهرها تبدیل شده است

رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای شهر شیراز نیز هنگام بازدید از این پروژه‌ها، از آن‌ها به‌عنوان نمونه بارزی از رویکرد مدیریت شهر در استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی یاد کرد و گفت: در آغاز دور ششم فعالیت شورا، مطالعات اقتصادی در خصوص ایجاد توقفگاه خودروهای سنگین انجام شد و قرار بود یک پیمانکار آن را اجرا کند، اما با همکاری معاونت‌های شهرسازی و مالی شهرداری و سازمان سرمایه‌گذاری، به‌جای اجرای یک پروژه عمرانی با بودجه شهرداری، این پروژه به یک بسته سرمایه‌گذاری تبدیل شد و سال ۱۴۰۲ عملیات عمرانی آن آغاز شد و سرمایه‌گذار خصوصی اجرای پروژه را بر عهده گرفت که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، در شهریورماه سال آینده شاهد بهره‌برداری رسمی این پروژه خواهیم بود.

علیرضا اسکندری با اشاره به برگزاری نشست آسیب‌شناسی در حوزه سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۲ ادامه داد: در سال‌های گذشته شاهد بودیم که بیشتر طرح‌های سرمایه‌گذاری شهرداری در حوزه‌های مسکونی و تجاری بود، اما با بررسی‌ها و آسیب‌شناسی‌های انجام‌شده توانستیم سمت‌وسوی سرمایه‌گذاری‌ها را به‌سمت پروژه‌های خدماتی سوق دهیم که امروز هم بخش اعظم ۶۰ هزار میلیارد تومان پروژه سرمایه‌گذاری که در این چند سال انجام شده، در حوزه‌های خدماتی است.

وی تصریح کرد: پروژه ۱۱۳ هکتاری توقفگاه خودروهای سنگین یک الگوی موفق از این‌گونه پروژه‌هاست و زمینه‌ساز تعریف طرح‌های مشابه مانند پروژه ۲۸ هکتاری ساماندهی ضایعات‌فروشان و طرح ۳۰۰ هکتاری ساماندهی مشاغل شد.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای شهر شیراز با اشاره به قراردادهای سرمایه‌گذاری کلان در سال‌های اخیر گفت: در دو تا سه سال گذشته، قراردادهایی به ارزش حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان در حوزه‌های خدماتی و گردشگری منعقد شده که تنها یکی از آن‌ها مربوط به حوزه مسکونی است. این نشان می‌دهد مدیریت شهری توانسته با بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی، به نیازهای خدماتی و زیرساختی شهر پاسخ دهد.

وی افزود: این مدل مشارکت اقتصادی اکنون به الگویی موفق برای سایر کلان‌شهرها تبدیل شده و بسیاری از شهرها از تجربه شیراز در این زمینه استفاده می‌کنند.

اسکندری با اشاره به شرایط اقتصادی ناپایدار کشور تصریح کرد: در خصوص این سرمایه‌گذاری‌ها به این نکته توجه داشته باشید که انعقاد این حجم از قراردادها در شرایطی انجام شده که ثبات اقتصادی نداشتیم، اما انعقاد این حجم از قرارداد سرمایه‌گذاری نشان از عزم جدی مدیریت شهری شیراز در این حوزه دارد. با این حال باید مراقب باشیم تا اعتماد شکل‌گرفته میان شهرداری و سرمایه‌گذاران حفظ شود؛ چراکه این اعتماد شاید یک‌شبه به‌دست نیاید و حاصل سال‌ها تلاش باشد، اما یک‌شبه می‌تواند از بین برود. تداوم این اعتماد و تقویت ارتباط میان سرمایه‌گذاران و مدیریت شهری، تضمین‌کننده مسیر توسعه پایدار شیراز است.

*امضای ۶۱ هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری در سه سال

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز هم ضمن ارائه گزارشی از روند به ثمر نشستن پروژه سرمایه‌گذاری توقفگاه ۱۱۳ هکتاری خودروهای سنگین، از این پروژه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین قراردادهای سرمایه‌گذاری شهرداری در سه سال اخیر یاد کرد و گفت: در این مدت ۳۰ قرارداد سرمایه‌گذاری به ارزش ۶۱ هزار میلیارد تومان منعقد شده که پروژه توقفگاه ۱۱۳ هکتاری از جمله این طرح‌هاست.

حمیدرضا اسماعیلی ادامه داد: از ۶۱ هزار میلیارد تومان قرارداد منعقدشده سرمایه‌گذاری، چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سهم این پروژه بوده که با ارزش افزوده ایجادشده، امروز ارزش پروژه توقفگاه حدود هشت هزار میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی در شیراز از گذشته تا حال، توقف خودروهای سنگین در معابر و کنار منازل رانندگان بود که موجب نارضایتی شهروندان می‌شد. با اجرای این پروژه که محل توقفگاه خودروهای سنگین است، این معضل برای همیشه برطرف خواهد شد.

اسماعیلی گفت: زیرساخت‌های اصلی پروژه از جمله عملیات آماده‌سازی معابر، اجرای شبکه دفع آب‌های سطحی و فاضلاب، نصب تیرهای برق داخلی مجموعه و طراحی مسیرهای گاز و برق انجام شده و بخش مربوط به پارکینگ‌ها و توقفگاه‌ها تا پایان امسال تکمیل و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۲ هزار میلیارد تومان برای ایجاد برخی از زیرساخت‌ها و مراحل اولیه این پروژه هزینه شده و عملیات اجرایی بخش‌های اصلی به پایان رسیده و تا پایان سال، پارکینگ‌های آن به اتمام می‌رسد و تا شش‌ماهه نخست سال آینده کل مجموعه آماده و از سوی سرمایه‌گذار و شریک پروژه به شهرداری تحویل داده می‌شود

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true