
آیا شرکت در رویدادها و نمایشگاه ها گرهی از گردشگری شیراز باز می کند؟ به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار فارس اگاه، هفته فرهنگی ایران در قطر (هفتم تا دهم اسفند)، در حالی پایان یافت که در دیدار وزرای فرهنگ ایندو کشور بر گسترش همکاریهای فرهنگی در آیندهای نزدیک تاکید شد. همکاریهایی که یک روی دیگر سکه همکاری های گردشگری است. هفتههای فرهنگی نماد دیپلماسی فرهنگی و تلاشی برای تعمیق روابط میان دو کشور هستند و میتوانند در کاهش تحریفات فرهنگی که مانع ورود گردشگر به کشورمان میشوند، مؤثر باشند.
این رویداد با حضور بیش از ۶۰ هنرمند ایرانی و مقامات بلندپایه هر دو کشور، فرصتی مغتنم برای معرفی فرهنگ و تمدن غنی ایران به مردم قطر بود. شهرداری شیراز نیز به عنوان پیشگام گردشگری ایران، با هدف معرفی جاذبههای گردشگری “شهر راز” در این رویداد شرکت کرد و ظرفیتهای گردشگری و هنری استان فارس را از طریق بروشورها و کتابچههایی به زبانهای انگلیسی و عربی، و نیز تابلوهایی از اماکن طبیعی و تاریخی فارس، به نمایش گذاشت.
علاوه بر این، شیراز با همراهی تعدادی از هنرمندان برجسته صنایع دستی، کوشید تا عنوان دیگر این شهر، یعنی «شهر جهانی صنایع دستی» را نیز معرفی کند. همکاری شیراز با شهرداریهای یزد و اصفهان در قالب «مثلث گردشگری ایران»، نشاندهنده ارادهای برای توسعه صنعت گردشگری و ایجاد ارتباطات گستردهتر در این حوزه است.
سوالاتی درباره مهمترین مزایای این همکاری، جاذبههای توجهبرانگیز و برنامههای تبدیل این توجه به جذب گردشگران واقعی به شیراز، در گفتوگو با رئیس اداره گردشگری و امور زیارتی شهرداری شیراز مورد بحث قرار دادیم.
**فروش آثار صنایع دستی فارس در قطر چندان چشمگیر نبود
رئیس اداره گردشگری شهرداری شیراز درباره دستاوردهای همکاری مشترک شیراز، یزد و اصفهان در هفته فرهنگی ایران در قطر گفت: با توجه به هزینه بالای شرکت در نمایشگاههای خارجی، این حضور مشترک، علاوه بر صرفهجویی در هزینهها، به فروش خوب آثار هنری و صنایع دستی منجر شد.
علی نیری افزود: استقبال از صنایع دستی ایران در این نمایشگاه بسیار خوب بود و قطریها خریدهای قابل توجهی داشتند، اما فروش آثار صنایع دستی فارس چندان زیاد نبود. با این حال، این مدل رویدادها با معرفی صنایع دستی، زمینهساز خوبی برای صادرات فراهم میکند. علاقه قطریها به فرهنگ ایران بسیار زیاد است و قرار گرفتن در چهارچوب رویدادها، به دلیل حضور هنرمندان، معرفی آثار و تجمیع آثار فرهنگی در کنار پکیجهای معرفی اماکن گردشگری و طبیعی، به ترغیب فروش آثار هنری و سفر به مقاصد گردشگری کمک میکند.
وی در ادامه درپاسخ به ی سوال که کدام یک از ظرفیتهای گردشگری فارس از طبیعی تا تمدنی بیشترین توجه بازدیدکنندگان قطری را به خود جلب کرده است و چه برنامههایی برای تبدیل این توجه به جذب گردشگر واقعی به شیراز دارید؟ گفت: متاسفانه، اماکن و ظرفیتهای گردشگری ایران به دلیل معرفی ناکافی، حتی برای همسایگان ما نیز ناشناخته مانده است. لذا، ضروری است سفرای ایران در کشورهای خاورمیانه، بهویژه حاشیه خلیج فارس، تلاش بیشتری برای معرفی داشتههای فرهنگی و گردشگری کشور به همسایگان و جذب گردشگر از این منطقه انجام دهند.
رئیس اداره گردشگری شهرداری شیراز اضافه کرد: شیراز در این رویداد با ۵۰ تابلو از اماکن گردشگری، طبیعت بکر و صنایع دستی شرکت کرد تا بتواند معرفی مختصری از ظرفیتهای گردشگری استان ارائه دهد. عمده علاقهمندی بازدیدکنندگان به ظرفیتهای طبیعی فارس مانند پیست اسکی سپیدان، تنگههایقر و دیگر جاذبه های طبیعی چون رودخانه ها و چشمه ها و آبشارها از دو شهر یزد واصفهان جلب شد. همچنین، اماکن گردشگری تمدنی چون تخت جمشید، حافظیه، سعدیه، عالیقاپو اصفهان و امیرچخماق یزد بیشترین توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کرد و کنجکاوی آنها را در مورد لوکیشن، شیوه سفر و دریافت خدمات در سفر به این شهرها برانگیخت. این خود عاملی شد که در رویدادهای بعدی نقش بخش خصوصی و آژانس های گردشگری را برای شرکت در چنین رویدادهای پررنگ تر کنیم. به درخواست قطر، افزایش برگزاری چنین رویدادهایی تقاضا شده است تا جلوههای فرهنگ ایران از جمله آواها و نواها در این کشور به اجرا در بیاید و این خود فرصتی دوباره برای معرفی بخش دیگری از فرهنگ غنی استان است.
*** بلاگرها و فعالین گردشگری قطری در قالب فم تور به شیراز، اصفهان و یزد سفر خواهند کرد
نیری در پاسخ به این سوال که با توجه به استقبال از اماکن طبیعی استان آیا برنامههایی برای تبدیل این توجه به جذب گردشگر واقعی به شیراز وجود داشت؟ گفت: از طریق سفارت ایران در قطر در حال پیگیری هستیم. سفارت نیز زمینهای را فراهم کرده تا بهزودی از طریق این رویداد، یک فمتور با مشارکت شهرهای طلایهدار گردشگری ایران برگزار کنیم. با حضور بلاگرها و فعالان گردشگری قطر در شیراز، اصفهان و یزد، جاذبههای این سه شهر به قطریها معرفی خواهد شد. هرچند برگزاری این فمتور فعلاً در مرحله رایزنیهای اولیه است، اما در صورت تحقق، قطعاً از بخش خصوصی برای معرفی جاذبهها و پکیجهای سفر به شیراز و دو شهر دیگر بهره خواهیم برد. همچنین، در اولین فرصت سال آینده در نظر داریم پکیجهای سفر با رویکرد زیارتی، طبیعی، تاریخی و فرهنگی برای عرضه به همسایگان عربی ایران آماده کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری شیراز برنامه ای دارد که در این همکاری مشترک طلایه داران گردشگری از زیرکی اقتصادی اصفهانی ها برای جذب گردشگر به شهر شیراز استفاده کند و یا اینکه دراین همکاری مشترک هم کفه دستاورهای اقتصادی به سمت اصفهانی ها خواهد چربید، گفت: خلقوخوی مردم فارس به تنهایی در استقبال از سفر به شیراز در میان این سه شهر کمک شایانی میکند و این امر در همکاری مشترک ما در قالب طلایهداران در هجدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران مشهود بود. از سویی، در بخش اقتصادی نیز اصفهانیها خود اذعان دارند که نسبت به آژانسهای گردشگری شیراز ضعیفتر عمل میکنند و تقاضای همکاری در این زمینه از شیراز داشتهاند.
رئیس اداره گردشگری شهرداری شیراز در پایان در خصوص اجرای بازارچه نوروزی در پیاده راه حافظیه گفت: این بازارچه به صورت محدود و با شرکت ۴۰ غرفه و هنرمند برگزار خواهد شد و بناست دیزاین بازارچه مبتنی بر شهر جهانی صنایع دستی و محور زندیه شبیه به آنچه سال گذشته انجام شد صورت بگیرد.
در پایان باید گفت با وجود استقبال از جاذبههای شیراز در قطر و اثربخشی رویدادها، برای باز شدن گرههای گردشگری، برنامهریزی دقیق و همکاری استراتژیک شهرداری شیراز با اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان ضروری است. گرچه شهرداری گام مثبتی در زمینه معرفی ظرفیتهای گردشگری شیراز به همسایگان ثروتمندمان برداشته، اما نتیجه بخشی این تلاشها مشارکت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری فارس را می طلبد، تا با همافزایی این دو نهاد نتایج قویتر و شایستهتری در جذب گردشگر به شیراز رقم بخورد. نه فعالیت جزیرهای و جدا از هم که دراین غوغای تورم اثرات و برکات کمی در جذب و افزایش شب مانی گردشگران در شهر شیراز داشته باشد