
یک دختر و تصویرش در آینه، به گزارش فاطمه ملوزه خبرنگار فارس اگاه، تئاتر کوری از ۱۷ام تا ۱۹ام اردیبهشت در تماشاخانه استاد فقیه به اجرا درآمد.
این تئاتر با شرکت در جشنواره «ستاره ها»ی شیراز به که به همت شهرداری این شهر برگزار شد جوایز متعددی در زمینه های مختلف دریافت کرد،مقام اول کارگردانی، مقام اول نویسندگی، مقام اول بازیگری مشترک، مقام اول طراحی صحنه، مقام دوم موسیقی و مقام اول مدیر صحنه.
این تئاتر روایتکننده داستان دختری ۱۶ساله است که فقط با آینه و تصویر خود در آینه صحبت میکند و تنها دو شخصیت دارد. شخصیت اول دختر داستان و شخصیت دوم تصویر است. تصویر در تلاش است تا دختر نوجوان نمایش را از تفکر اشتباهی که نسبت به خودش و اطرافیانش دارد دربیاورد. البته کار پایان باز دارد. ولی در نهایت دختر طی دعوایی آینه را میشکند و بعد از آن در آینه شکسته به اشتباهات خود اعتراف میکند.
تئاتر کوری در سبک سوررئال به روایت افکار نوجوانان میپردازد و تنهایی آنها را در جهان امروز به اجرا درمیآورد و مخصوص مخاطب نوجوان است. گرچه مخاطب بزرگسال را هم میتواند با خود همراه کند.
مهمترین نقطه قوت این تئاتر که در ابتدای ورود به سالن اجرا به چشم میخورد آینههای خوردهای است که بر روی زمین خودنمایی میکنند و این آینه شکستهها در ورودی تماشاخانه شروع میشود و تا سالن اجرا ادامه دارد که خود نشاندهنده قویبودن طراحی صحنه است. همچنین نویسنده این اثر شهاب میرباقری باوجوداینکه تازهکار است و این اثر اولین کار اوست از پس دیالوگهای ویژه نوجوانان بهخوبی برآمده است و کارگردان تئاتر هم خانم مرجان تمیزکار اولین کار کارگردانی را در این تئاتر به انجام رسانده؛ ولی بهخوبی از پس کارگردانی کار برآمده است. چرا که بازیگران که دوقلو هستند، به زیبایی نقش خود را در این تئاتر اجرا کردهاند.
اما تنها نقطهضعف این تئاتر در نورپردازی بود که کمی با تأخیر نورها روشن میشد. ولی در کل کاری است که ارزش دیدن را دارد. در جایی هم هر دو بازیگر روبروی هم در حال ورزشکردن بودند و یک حرکت تعادلی را تمرین میکردند که بازیگر نقش جلوه(تصویر در آيینه ) تعادلش را از دست داد و نزدیک بود که بیفتد. بازیگر نقش دختر نوجوان بهآرامی گفت نیفتی. بهتر بود کارگردان این نکته را به بازیگران تازهکار یادآوری کند که نباید در هنگام اجرا خارج از دیالوگها صحبتی با هم کنند.
در ادامه با نویسنده و کارگردان و یکی از تماشاگران حرفهای تئاتر صحبت کردهایم.
تئاتر «کوری»؛ روایتی از دنیای پیچیده افکار نوجوانان است
تهیهکننده، کارگردان و مدرس سینما و تئاتر شیرازی درباره تئاتر کوری گفت: این کارویژه گروه نوجوان نوشته شده است. در مورد ویژگی بارز این تئاتر هم باید گفت که این کار تلاش دارد به افکار پیچیده نوجوانان بپردازد و تمامی دنیای نوجوان بر اساس این فکر شکلگرفته است و کارگردان باوجود تجربه اولی که در این زمینه دارند بهخوبی توانسته است از پس این کار بربیاید.
محمدمهدی ستوده در ادامه با تأکید بر شناخت قشر نوجوان برای پرداختن به آنها در زمینه نمایشنامهنویسی هم بیان کرد: ضروری است که قشر نوجوان بهخوبی برای نمایشنامهنویس و کارگردان شناخته شده باشد چرا که این قشر دارای ادبیات مخصوص به خود است. هر چه درباره این گروه سنی نوشته شود و کار شود کم است.
ستوده در مورد زمان نمایش هم اظهار کرد: باوجودی که زمان هم بسیار کوتاه بود توانسته بود پیام خود را به مخاطب بهخوبی انتقال دهد.
وی درباره اهمیت تئاتر در مدارس هم افزود: باید آموزشوپرورش به تئاتر نوجوانان اهمیت ویژهای بدهد و ضروری است نوجوانان با تئاتر آشنا شوند و بهعنوان الگویی نهادینه شده در ذهنشان تئاتر شکل بگیرد. چون تئاتر این فرصت را به مخاطب میدهد که گفتارها، نگرشها و تفکرها به نمایش گذاشته شود و دانشآموزان باید از سنین کودکی و نوجوانی تئاتر را ببینند و پیام تئاتر را ترویج دهند و از دوستانشان بخواهند که به دیدن تئاترهای مناسب سنشان بروند، آن موقع جریانی اتفاق میافتد که بسیار جذاب است. جشنوارههای نوجوان در مدارس هم بسیار مهم است که جدی گرفته شود و همچنین دیدن تئاتر باید جزئی از اردوهای دانشآموزی شود.
تئاتر باید پیامهای فراموششده را به جامعه بازگرداند
کارگردان تئاتر کوری در پاسخ به خبرنگار شهر مردم در مورد سختی ورود به جشنواره ستارهها گفت: چون کار اولی بود که کارگردانی میکردم برای من خیلی سخت بود و وقتی افراد تازه با ناشناختهها میخواهند روبرو شوند دچار ترس میشوند و این ترس همراه من بود.
چیزی که به من کمک کرد تا بتوانم ادامه دهم این بود که اصلاً به این فکر نمیکردم که قرار است در جشنواره چه اتفاقی بیفتد؛ بلکه به این فکر میکردم که باید یک کار خوب را بسازم و این بود که کمک کرد تا کار ما دیده شود.
مرجان تمیزکار دررابطهبا چالشهای کارش از تمرین تا مرحله اجرا هم بیان کرد: ما از صفر شروع کردیم و بازیگران هم تجربه اولشان بود و من همیشه نگران این بودم که باید هم به آنها آموزش دهم و هم تمرین کنیم. چالش دیگر من این بود که فکر میکردم باید همه کارهایی را که عوامل صحنه انجام میدادند من خودم بهتنهایی انجام دهم و این کار از من خیلی انرژی میگرفت. همچنین ما با دکور نتوانستیم تمرین چندانی بکنیم. عوامل صحنه ما تازه یک هفته است که به گروه اضافه شدهاند.
تمیزکار درباره این که چرا کار برای نوجوانان را انتخاب کرده است؟ گفت: دغدغه ما این است که چیزهایی که فراموش شده است و در جامعه دیگر به آنها پرداخته نمیشود را بیان کنیم. ما رودررو با مخاطب هستیم، برای همین این وظیفه ماست که پیامهای فراموش شده را به مخاطبان منتقل کنیم. ما به دنبال این هستیم که با شروع سال تحصیلی جدید به سراغ اجرا در مدارس هم برویم.
وی در مورد اصلیترین پیام تئاتر کوری هم اظهار کرد: اصلیترین پیام ما این بود که اول با خودمان نجنگیم و با خودمان آشتی کنیم و خودمان را بپذیریم و بعد به دنبال دوستی با جامعه بیرون باشیم و باید تغییرات را از درون شروع کنیم و با تغییرات بیرونی و ظاهری نمیتوان چندان کاری پیش برد.
مرجان تمیزکار دررابطهبا تئاتر هم از مسئولین درخواست کرد: امیدوارم مسئولین توجه ویژه به تئاتر داشته باشند و ببینند ما به دنبال انتقال چه پیامی هستیم و با ما حرف بزنند و از ما حمایت کنند.
نویسنده نمایشنامه کوری درباره نحوه شکلگیری ایده کار گفت: ایده کار براساس دغدغههای شخصی خود شکل گرفته است. من با مفهوم منفیگرایی و مثبت گرایی مشکل دارم و واقعگرایی را میپسندم و حتی با کاراکترهای سیاه یا سفید نمایشها مشکل دارد و ترجیحم این است که کاراکترها خاکستری باشند. این تم خاکستری هم در نمایشنامه در پردازش شخصیتها رعایت شده و هم در موسیقی صحنه آنجا که میگوید رنگ نه سیاه، نه سفید خاکستری و همچنین در رنگ صحنه هم رعایت شده است. این دغدغه همیشه برای من وجود داشت و دلم میخواست برای این رده سنی یک کار را انجام دهم و باتوجهبه تجربههایی که خودم در نوجوانی داشتهام این نمایشنامه را نوشتم.
شهاب میرباقری در مورد تعداد نمایشنامههایی که تابهحال نوشته است هم اظهار کرد: این اولین متن نمایشنامهای من است که به اجرا درآمده است. قبلاً فقط چند نمایشنامه کوتاه که قابلیت اجرا نداشته است نوشته بودم.