×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۱۷ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
آتشی بر جان جنگل؛ خشک و تر می‌سوزند!

آتشی بر جان جنگل؛ خشک و تر می‌سوزند! به گزارش سيد محی الدین حسینی ارسنجانی خبرنگار فارس اگاه، ارزش و اهمیت جنگلهای میلیونها ساله زاگرس بویژه در بخشهای جنوبی کشورمان کمتر از ارزش و اهمیت جنگلهای هیرکانی شمال کشور نیست. اما چه سود و چه حیف که جنگلهای ما چه در شمال ایران و چه در جنوب یا شرق و عرب کشورمان هر کدامشان به یک نحو مورد حیف و میل  قرار گرفته و یا به یک دلیل قلع و قمع میگردند. بخشی از جنگلها مورد دخل و تصرف سود جویان و منفعت طلبان و مورد تصرف و تجاوز حریم جنگل از سوی جنگل خوران و منفعت طلبان واقع شده و بخشی از جنگلها در آتش خواسته ما انسانها و آتشهای ناخواسته عوامل طبیعی می‌سوزند و مورد توجه قرار نمی‌گیرند و خلاصه جنگلها خاصه جنگلهای بلوط منطقه زاگرس در هر چهار فصل سال خشک و تر با هم  میسوزند و وسایل اطفای حریق هم نیست. باید از این نعمتهای الهی حفاظت کرد زیرا جنگلها در حکم ریه ها و مجاری تنفسی شهرها و همه ما هستند و روا نیست برای تهیه زغال و کسب درآمد اندک یا تهیه هیزم آتش و  تفریحات سالم و ناسالممان از بریدن شاخ و برگ و تنه جنگلها استفاده نمود یا اینگونه زیاده روی نمود. باید همانگونه که در مجازات شکارچیان متخلف جدی هستیم در راستای حفاظت و حراست از جنگل نیز جدی بوده و به تشکیل پلیس جنگل اقدام کنیم. منتها باید بودجه ها و امکانات، نیروی انسانی و تجهیزات مهار آتش و مقابله با دشمنان جنگل را در اختیار مدافعان جنگلها قرار داد. جنگلهای زاگرس کشور خصوصا در استان فارس سرمایه های مادی و برخوردار از گنجهای پیدا و پنهان معنوی‌اند که به زعم اینجانب بسیار فراموش شده‌اند لذا باید با عزمی همگانی در حفاظت همه جانبه از جنگلهایمان بسیج شویم و درختان بنه و بادام کوهی و بلوطهایمان را از خطرات انسانهای بی تعهد نجات دهیم و با تعریفی نو از زیست بوم گردشگری طبیعی وجهه همت خود را بر احیای به تمام معنای جنگلهامان بگذاریم. واقعا اگر جنگل نباشد زمین و زمان ما و کار و تفریحات ما چگونه خواهند بود؟

زاگرسی‌ها این سالها هم از کوه‌خواری و هم از جنگل‌خواری و تجاوز به عرصه‌های مختلف دشتها و دامنه‌های زاگرس زیبا و پر طراوت  تجربه های تلخی داشته و دارند و گویا که فریاد رسی یا پاسخگویی در این زمینه نیست. علاوه بر درختان پر ثمر و سایه گستر بلوط درختهای افرا، کیکم، بنه، زبان گنجشک، گلابی وحشی، ارغوان، بادام و نمونه‌های دیگر از درختان و‌ گیاهان، در زاگرس یافتنی و موجود است. بروز خشکسالی های پی درپی و بیماریهای مختلف درختان جنگلی زاگرس از جمله کرمها و حشرات برگ و ساقه خوار و آتش سوزیهای عمدی و غیر آمدی و بریدن درختان برای چوب و پنجره سازی یا تهیه ذغال و صنایع دستی از جمله خطرات بزرگیست که جنگلهای زاگرس  را تهدید می‌کند. جنگلهای زاگرس در استانهای ایلام، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه‌ و بویراحمد و فارس یافت می‌شوند اما کدام فیلم و سریال یا مستند و محتواهای روشنگرانه برای حفظ و احیا و تبلیغ و معرفی جنگلهای زاگرس ایران که ریشه در تاریخ و تمدن و فرهنگ و آداب و رسوم مردمان استانهایی که از موهبت جنگلهای زاگرس برخوردارند تهیه کرده و منتشر و منعکس نموده ایم.

باید قبول کنیم که در مورد جنگلهایمان خاصه جنگل های منطقه زاگرس مثل مسائلی همچون محیط زیست و زمین و آب یا انرژی و برق و خاک،‌ معادن، گاز و نفت و…که بی تفاوت بوده و به خوبی عمل نکرده ایم خود را مواخذه و در صدد جبران مافات برآییم

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true