×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۱۶ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
آخرین اقدامات برای خانه‌دار شدن مردم فارس چیست؟

آخرین اقدامات برای خانه‌دار شدن مردم فارس چیست؟ تولید مسکن با هدف خانه‌دار کردن اقشار مختلف از محوری‌ترین رویکردها در استان فارس به شمار می‌رود که اقدامات عملی برای تحقق این مهم به صورت مستمر در حال پیگیری و انجام است.

 

به گزارش فارس آگاه، مهمترین رویکرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در عرصه محرومیت‌زدایی پیشبرد امور در بخش مسکن شهری و روستایی در مناطق مختلف کشور است؛ رویکردی که در استان فارس نیز در دستور کار متولیان امر قرار دارد.

اخیرا نشست بررسی و ارزیابی طرح‌های نهضت ملی مسکن و تجاری‌سازی این طرح‌ها در استان فارس با حضور معاون پشتیبانی و مدیریت منابع انسانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برگزار شد که در این نشست اهمیت پیشبرد این طرح‌ها مورد تأکید قرار گرفت و اعلام شد که اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن پیشران توسعه صنعت ساختمان و جهش تولید است.

تحویل بیش از ۱۹ هزار واحد مسکن شهری

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع انسانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این نشست گفت: بخش عمده ای از واحدهای نهضت ملی مسکن با همت بنیاد مسکن در دست ساخت است که بخشی از آنها به بهره‌برداری رسیده است.

علیرضا فلاحی افزود: تاکنون بیش از ۸۰۱ هزار واحد نهضت ملی مسکن توسط بنیاد مسکن در روستاها و شهرها وارد فاز عملیاتی شده است.

وی از تکمیل و تحویل بیش از ۲۹۷ هزار واحد از این واحدها به متقاضیان استان فارس خبر داد و گفت: اجرای این طرح‌ها زمینه افزایش و رونق اشتغال را نیز فراهم کرده است.

فلاحی که معتقد است باید از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای خانه‌دار شدن اقشار مختلف و همچنین ایجاد اشتغال و کار آفرینی در کنار طرح‌های نهضت ملی مسکن بهره برد، افزود: از مجموع ۸۰۲ هزار و ۵۲ واحد نهضت ملی مسکن که در فرآیند اجرا قرار گرفت، ۵۲۹ هزار و ۷۴۲ واحد روستایی و مابقی شهری است که از واحدهای روستایی آغاز شده نیز ۲۷۸ هزار و ۴۲ واحد تکمیل و تحویل شده و مابقی در دست اجراست.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع انسانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یادآور شد: از واحدهای شهری در دست اجرا توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز ۱۹ هزار و ۲۱۰ واحد تکمیل و تحویل شده و بقیه در حال اجراست و در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی قرار دارد.

وی افزود: بسیاری از این طرح‌ها با ایجاد انگیزه کار و تلاش در کنار خانه دار شدن متقاضیان به عنوان پیشران توسعه صنعت ساختمان در کشور قلمداد می‌شود.

به گفته فلاحی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از ابتدای دولت سیزدهم بخشی از تعهدات چهار میلیون واحدی نهضت ملی را بر عهده گرفت که تاکنون موفق شده بیش از ۸۰۱ هزار واحد را وارد فرایند ساخت کند و از این تعداد نیز بیش از ۲۹۷ هزار واحد را تکمیل کرده و تحویل متقاضیان داده است.

اجرای طرح نهضت ملی مسکن در فارس به کجا رسید؟

مدیرکل بنیاد مسکن فارس نیز که معتقد است استان فارس برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن با کمبود زمین مواجه است، گفت: طرح‌های نهضت ملی مسکن در ۱۱۰ شهر استان فارس قابلیت اجرایی شدن دارد و تاکنون ۲۰۸ هزار و ۸۴۶ متقاضی در طرح‌های نهضت ملی مسکن فارس نام‌نویسی کرده‌اند.

به گفته علیرضا حمیدی شمار متقاضیان و افراد ثبت نام شده در این حوزه افزایش یافته و نهضت ملی مسکن در شهرها و روستاهای فارس پرشتاب و پیشران توسعه است.

آن طور که حمیدی می‌گوید سهیمه زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در روستاهای فارس ۳۰ هزار قطعه است که برنامه بنیاد مسکن برای تأمین ۶۰ هزار قطعه است و استاندار فارس تاکید دارد تأمین قطعات زمین روستایی به ۱۲۰ هزار قطعه افزایش یابد.

مدیر کل بنیاد مسکن فارس درباره میزان پیشرفت‌های طرح نهضت ملی مسکن در استان گفت: بر اساس آمارهای موجود، بنیاد مسکن فارس تاکنون ۲۹ هزار و ۳۱ واحد مسکن مهر را در این استان به سرانجام رسانده و از ابتدای سال ۱۴۰۰ نیز ۹۹۳ واحد مسکن مهر در این استان اتمام یافت و کل واحدهای قرارداد شده به ۳۰ هزار و ۳۷ واحد رسید.

حمیدی اضافه کرد: همچنین بنیاد مسکن فارس از ابتدای تأسیس تاکنون در ساخت و تأمین پنج هزار و ۵۹۶ واحد مسکونی مشارکت داشته و در ۲سال گذشته هم ۷۵۷ واحد مسکونی با مشارکت بنیاد مسکن ساخته شد و به متقاضیان تحویل شده است.

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس گفت: طبق آمارهای موجود برای ۲۹ هزار و ۵۵ واحد نهضت ملی مسکن زمین مناسب تأمین و برای ۲۲ هزار و ۶۴۲ واحد مسکونی نیز پروانه ساختمانی اخذ شده، بر این اساس ۱۶ هزار و ۸۰۶ واحد مسکونی در حال اجراست که بسیاری از این واحدهای مسکونی در مراحل سقف و پایان کار است.

استاندار فارس نیز که همواره بر اهمیت اولویت‌دار بودن طرح نهضت ملی مسکن در این استان تأکید می‌کند در شورای مسکن اعلام کرده که بر تمام مراحل اجرای طرح در فارس نظارت خواهد شد.

محمدهادی ایمانیه اخیراً در جریان سفر به شهر داریون که از توابع بخش مرکزی شهرستان شیراز است از روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در این شهر بازدید کرده و میزان پیشرفت این طرح‌ها را مورد بررسی قرار داده است.

او در این بازدید بر لزوم تسریع در آغاز عملیات اجرایی احداث ۲۷۳ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در این شهر تأکید کرده است.

آخرین وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان های زرین دشت و کازرون

از دیگر شهرستان‌ها که اجرای این طرح را در دستور کار دارد شهرستان زرین‌دشت است؛ شهرستانی به مرکزیت حاجی آباد که با جمعیتی افزون‌بر ۸۰ هزار نفر در ۲۷۳ کیلومتری جنوب شرق شیراز مرکز استان فارس واقع شده است.

اخیراً مدیر بنیاد مسکن این شهرستان از اجرای یک هزار و ۹۵۴واحد نهضت ملی مسکن در حاجی آباد و شهرپیر خبر داده است.

مهرداد کاوه با ارائه آمار عملکرد یک ساله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی زرین دشت گفت: پرداخت تسهیلات مسکن روستایی به تعداد۴۵۰ فقره به مبلغ ۹۰۰ میلیارد ریال، اعطای تسهیلات ۳۵۰ میلیونی به تعداد ۳۰۰ فقره به مبلغ ۱۰۱۵ میلیارد ریال، پرداخت تسهیلات احداث حوادث روستایی و شهری به تعداد ۳۸ فقره و به مبلغ ۷۸ میلیارد ریال، پرداخت ۱۴۰ فقره تسهیلات تعمیرات حوادث شهری و روستایی به مبلغ ۴۲ میلیارد ریال و پرداخت کمک بلاعوض احداث حوادث روستایی و شهری به مبلغ ۲۲ میلیارد ریال از جمله اقدامات بنیاد مسکن در این شهرستان است.

به گفته او بنیاد مسکن با مسکن‌سازی و آسفالت معابر روستای به متراژ ۱۵۰هزار مترمربع در سه سال گذشته برگ زرینی بر افتخارات توسعه و محرومیت‌زدایی در این شهرستان افزود.

شهرستان کازرون که در فاصله ۱۴۳ کیلومتری از شیراز قرار دارد از دیگر شهرستان‌های فارس است که به گفته مسئولان بنیاد مسکن در این سال‌ها با اجرای طرح‌های مربوط به مسکن چهره بسیاری از روستاهای آن متحول شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان کازرون با ارائه گزارشی از عمران و توسعه روستایی در این شهرستان از پرداخت وام احداث مسکن روستایی در شهرهای زیر ۲۵هزار نفر و روستاها به میزان یک هزار و ۱۵ فقره و اعتبار پرداختی ۳۵۵ میلیارد تومان در سال جاری توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان کازرون خبر داد.

به گفته قاسم داوودی بهسازی معابر و بافت با ارزش روستایی در تعدادی از روستاهای شهرستان کازرون در سال جاری توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان کازرون دنبال شده است.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کازرون همچنین از اجرای طرح نهضت آسفالت معابر روستاهای این شهرستان در سال ۱۴۰۲ در بیش از ۸۰ روستا با حدود ۲۹۰ هزارمترمربع خبر داد و گفت: اجرای طرح نهضت ملی مسکن و ساخت ۲۲۰ واحد مسکونی در شهر کازرون در سال ۱۴۰۲ پیگیری شده است.

در قانون جهش تولید مسکن دولت موظف است نیاز سالانه مسکن کشور را براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی تأمین و به نحوی برنامه‌ریزی و اقدام کند تا در چهار سال نخست اجرای این قانون، سالانه به طور متوسط حداقل یک میلیون واحد مسکونی در کشور برای متقاضیان واجد شرایط عرضه شود.

به نقل از ایرنا، اگرچه طرح نهضت ملی مسکن در استان فارس پیشرفت‌های قابل توجهی داشته اما هنوز هم با اهداف اولیه فاصله دارد؛ لذا باید تلاش بیشتری برای تحقق این مهم شود تا شاهد عملی شدن وعده دولت برای خانه‌دار شدن مردم این استان پهناور در زمان مقرر باشیم.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true