×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۱۴ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
آغاز اجرای طرح کشت قراردادی در فارس

خرید تضمینی بیش از یک هزار تن گندم از کشاورزان فارس در سال گذشته

جلال الدین عرفانی-فارس آگاه
با اجرای طرح کشت قراردادی، کشاورزان می توانند از امروز برای اخذ قرارداد خرید محصولات خود، اقدام کنند.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان فارس، در جمع خبرنگاران فارس با اعلام این مطلب و با اشاره به برخی مزایای این نوع خرید محصولات برای کشاورزان، گفت: کشت قراردادی، با محوریت کمک هزینه کرایه حمل، مخصوص کشاورزانی است که سه محصول گندم، کلزا و گلرنگ تولید می کنند و دو مزیت این طرح برای آنها، یکی تخفیف ۲۰ درصدی بیمه فراگیر و دیگری افزایش کمک هزینه ۱۰۰هزار تومان به ازاء فروش هر تن محصولشان به ۱۵۰ تومان است.
مهدی جمالی، ادامه داد: کشاورزان می توانند با ثبت نام از طریق نصب اپلیکیشن مورد نظر، در این طرح شرکت کنند، بر اساس این طرح، بعد از انجام مراحل ثبت نام و احراز هویت آنها، کشاورزان جهت اخذ تضمین های لازم، به بانک کشاورزی معرفی می شوند.
وی، با اشاره به برخی ویژگی های این نوع خرید، گفت: در خرید تضمینی که امکان آن هم اکنون وجود دارد، کشاورز پس از تولید با قیمت مصوب، محصول خود را عرضه می کرد، اما در روش قراردادی، کشاورز می تواند بخشی از درآمد حاصل از پیش فروش محصول را نیز دریافت کند.
جمالی، افزود: در سال قبل، ۲۵۲ هزار هکتار از اراضی کشت شده در قالب ۳۶هزار قراداد، محصولاتش خریداری شد و امسال پیش بینی می کنیم ۱۹۸ هزار هکتار کشت آبی و ۷۲۵۰۰هکتار کشت دیم، و جمعا ۲۷۰هزار هکتار زمین، زیر کشت رفته و محصولات آن خریداری شود.
وی، با اشاره به اینکه همه مطالبات کشاورزان، در سال قبل پرداخت شده است، گفت: بر همین اساس، سال قبل یک میلیون و۳هزار تن گندم، به ارزش ۱۵ هزارو ۷۱ میلیارد تومان، ۴۴۵۳تن کلزا، به ارزش ۱۲۷میلیارد و ۸۷۱میلیون تومان و ۲۰۰۸تن گلرنگ، به ارزش ۵۱میلیارد و ۹۵۷میلیون تومان از کشاورزان خریداری و تمامی مطالبات آنها، پرداخت شده است.
وی، با اشاره به قیمت گذاری خرید تضمینی گندم، به قیمت هر کیلو ۱۵هزار تومان در سال قبل، گفت: کشاورزان از امروز تا پایان دی، فرصت دارند که برای کشت قراردادی، اقدام کنند، مهلت انقضا، پس از اخذ قرارداد تا زمان تحویل محصول کشاورز به ادارات غله است.
جمالی، در پاسخ به خبرنگاران، با اشاره به تاثیر فروش قراردادی بر بریده شدن دست دلالان و واسطه ها، اضافه کرد: قیمت ها امسال خوب بود هر چند حواشی داشت و اجرای این طرح ها در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز، خود باعث حذف دلالان و سوداگران، از چرخه خرید محصولات کشاورزی می شود. وی، با اشاره به تامین هزینه ها، در صورت بروز حوادث توسط بیمه، گفت: در خصوص کیفیت گندم نیز این بسته به میزان پروتئین آن که آن هم بسته به میزان ازت موجود در خاک است و بیشترین ازت هم توسط، باران تامین می شود و به همین دلیل باران، تاثیر به سزایی در کیفیت گندم دارد و به همین دلیل نیز ما گندم های تولیدی نقاط مختلف را در بین همه نقاط، توزیع می کنیم تا از ترکیب آنها، یک آرد خوب، تولید و مصرف شود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true