×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۱۲ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
آیا حریم آرامگاه کوروش و پاسارگاد نقض شده است؟

آیا حریم آرامگاه کوروش و پاسارگاد نقض شده است؟ روز گذشته مطالبی به نقل یکی از فعالان میراث فرهنگی فارس مبنی بر نقض حریم مقبره کوروش منتشر شد که ادعا می‌کرد “توسعه گورستان روستای مادر سلیمان” و “فعالیت معدن” ضابطۀ قانونی عرصه مجموعه تاریخی و جهانی پاسارگاد را نقض کرده است.

 

به گزارش فارس آگاه، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پاسارگاد اظهار کرد: معدنی که در غرب مجموعه تاریخی پاسارگاد فعال است خارج از حریم محدوده ثبت ملی و جهانی این آرامگاه است و در حوزه اعمال قانون اداره میراث فرهنگی نیست.

محمد نصیری افزود: یکی دیگر از معادنی که در مطالب روزهای اخیر و پیشتر به آن اشاره شده (معدن شن و ماسه حاتمی) هم خارج از حریم منظری و هم خارج از محدوده این شهرستان است و اثری بر مجموعه جهانی و ملی پاسارگاد ندارد.

وی توضیح داد: عرصه مقبره کوروش حدود یکهزار و ۵۰۰ هکتار است که هرگونه ساخت و ساز جدید در آن غیر مجاز است و این اجازه داده نمی‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پاسارگاد اضافه کرد: پس از حریم عرصه، حریم درجه یک و ۲ و سپس حریم منظری آن است که تحت پوشش میراث فرهنگی قرار دارد و ساخت و ساز در حریم درجه یک نیز تنها با مجوز کارشناسی این دستگاه امکانپذیر است.

نصیری ادامه داد: در هنگام ثبت جهانی مجموعه تاریخی پاسارگاد، خط الراس کوه‌های اطراف مجموعه به عنوان حریم منظری آرامگاه کوروش تعیین شده که از نقض آن نیز جلوگیری می‌شود.

آیا حریم آرامگاه کوروش و پاسارگاد نقض شده است؟

گلزای شهدای جوار عرصه مقبره کوروش توسعه نیافته است

او درباره ادعای مطرح شده درباره “توسعه گورستان روستای مادر سلیمان” پاسارگاد نیز گفت: توسعه و ساخت و ساز جدیدی رخ نداده بلکه دیوار این آرامستان که پیش از ثبت جهانی مجموعه نیز وجود داشته فرسوده شده و بخشی از آن تخریب شده بود که در همان نقطه بازسازی شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پاسارگاد با ارسال تصویری از بازسازی دیوار این گلزار شهدا، درباره آن توضیح داد: چنانچه در این تصویر نیز مشخص است بخشی از این دیوار مربوط به گذشته و بخشی از آن بازسازی است که در البته قرار است ارتفاع و نمای آن نیز تکمیل شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پاسارگاد با انتقاد از انتشار مطالب غیر مطمئن در این باره، گفت: هر فردی قصد انتقاد یا انتشار مطلبی دارد باید ابتدا از مسئولان سوال و مطالبه کند و پاسخ آنها را بشنود تا از نشر سخنان نادرست پیشگیری شود.

مجموعه پاسارگاد، در سال ۱۳۸۳ بر اساس بندهای یکم، دوم، سوم و چهارم معیارهای فرهنگی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

این مجموعه تاریخی همواره از مراکز گردشگر پذیر فارس بوده و بر اساس آمار اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس در ماه‌های گذشته نیز در میان سه مجموعه پربازدید گردشگری این استان بوده است.

به نقل از ایرنا، آرامگاه کوروش در فاصله ۱۲۳ کیلومتری شمال شیراز در شهرستان پاسارگاد قرار دارد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true