
به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس آگاه ، مترو بیشک امروز مهمترین وسیله حمل و نقل درونشهری در تمامی دنیاست. وسیلهای که هم پاک است، هم سریع و هم مقرون به صرفه. اما اجرای آن هم دشوار، هم هزینهبر و هم زمانبر است. در شرایط فعلی، این مشکلات دوچندان شدهاند. جلسه این هفته کمیسیون حملونقل و ترافیک شیراز نیز در حالی برگزار شد که موضوع اصلی این جلسه به مترو اختصاص داشت. رئیس کمیسیون عمران و حملونقل در پایان این جلسه در گفتوگو با خبرنگار ما گفت: از مجموعه اقداماتی که در حوزه توسعه مترو انجام شده، توجه ویژهای به اجرای خط دوم مترو شده است. فاز یک آن تا میدان نمازی تقریباً تکمیل شده و فاز دوم تا سعدی در حال اجراست و پیشرفت خوبی دارد. امیدواریم تا سال آینده این بخش هم به اتمام برسد.
رضا محمدیان ادامه داد:اجرای خط ۲ مترو میتواند تاثیر بسزایی در کاهش ترافیک شیراز به ویژه در تکمیل محور ترافیکی عرض شیراز داشته باشد .
وی اظهار داشت: یکی دیگر از پروژه های مهم ما که در این جلسه مطرح شد اتصال خط ۴ به یک بود که عملیات اجرای آن در ۴نقطه اغاز شد این خط از خط یک در ایستگاه زند آغاز و پس از رسیدن به حرم مطهر به ایستگاه میدان شاهزاده قاسم ختم و به خط ۴منتهی میشود .
محمدیان گفت:با اجرای این پروژه کسانی که قصد دارند به سمت حرم مطهر و بافت تاریخی بیایند به راحتی میتواند با مترو خود را به این محل برسانند و قرار است این پروژه در طول ۳۶ ماه اجرا و تا سال ۴۰۶به بهره برداری خواهد رسید .
عضو شورای شهر شیراز گفت:این پروژه از ابتدای سال و پس از انجام بررسی های میراثی آغاز شد. پروژه های مترویی در زمینه توسعه زیر ساختی میتواند کمک زیادی به شهر باشد و موجب روان سازی حمل و نقل و کاهش ترافیک میشود.
وی ادامه داد: در حال حاضر روزانه قریب به ۱۰۰ هزار نفر از طریق مترو خط یک جابجا میشوند. پیشبینی میکنیم با راهاندازی خطوط ۲، ۳ و ۴، این رقم به ۲۵۰ هزار نفر در روز افزایش یابد. این مقدار، حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از سفرهای درونشهری شیراز را شامل میشود و میتواند هزینه سفرها را به طور قابل توجهی کاهش دهد. همچنین، انتظار داریم شاهد کاهش ترافیک، به ویژه در نقاط مرکزی شهر باشیم