×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
اجرای طرح باز آفرینی محله پودونک الگویی برای محله های دیگر شیراز

جلال الدین عرفانی-فارس آگاه
یکی از موضوعاتی که چند سالی است در دستور کار شهرداری شیراز قرار گرفته، بحث باز آفرینی شهری است. در این بین شهرداری منطقه ۱۱ به عنوان یکی از شهرداری‌های پیشرو در این عرصه اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است. در این بین یکی از مهمترین پروژه های باز آفرینی این منطقه پروژه بازآفرینی محله پودونک است که امروز به خط پایان رسیده و کسانی که این روزها قدم به این محله می‌گذارند با چهره ای متفاوت‌تر از گذشته این محله روبرو می‌شوند. دیگر از آن دیوارهای سیمانی، کوچه های پر از پستی و بلندی و نازیبایی‌ها خبری نیست و این نتیجه یک مشارکت میان مدیریت شهری و شهروندان است که می‌تواند به الگویی برای سایر نقاط و محلات شهر تبدیل شود.
رییس شورای اسلامی شهر شیراز، در نشست تشریح عملکرد منطقه۱۱ در اجرای پروژه باز آفرینی شهری محله پودونک در جمع خبرنگاران با تاکید بر این موضوع که در روند بازآفرینی و بهسازی هویت مسجد و محله تغییری نمی‌کند،گفت: با بهره‌گیری از دانش شهرسازی تاکتیکال، مداخله نرم در بازآفرینی یک محله را آغاز کردیم و پس از ثبت بازخوردها به محلات دیگر خواهیم رفت.
دکتر سید ابراهیم حسینی، در بخش دیگری از سخنانش افزود: شهرسازی تاکتیکال بر مبنای عدالت اجتماعی محل سکونت استوار است. طی سالیان گذشته مداخله هایی در محلات صورت گرفته که بعضا ناموفق بوده است.
وی، تصریح کرد: برای مثال در زمان اجرای پارک‌های محله ای از مردم نظرسنجی نکردیم که به چه امکاناتی نیاز دارند و این امر سبب شده است تا جامعه در راستای حفظ و نگهداری از آنها، آنچنان که باید عمل نکرده و برخی از پارک‌های محله‌ای با استقبال شهروندان روبرو نشدند.
ناظر منطقه ۱۱شهرداری شیراز در شورای شهر گفت: امروز عزم شورای شهر برای محرومیت‌زدایی از مناطق مختلف شیراز جدی است.
*شهرداران دیگر مناطق باید از این پروژه ها الگو برداری کنند
رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای شهر شیراز هم با تقدیر از شهردار منطقه ۱۱ شیراز و انتخاب فراشاییان از جانب شهردار شیراز برای این پست گفت: امروز مردم این محله از اقدامات انجام شده رضایت کامل دارند و این را می‌توان از رفتار آنها مشاهده کرد و حتی تعدادی از آنها تقاضا دارند برای اجرای این پروژه از شهردار منطقه تقدیر شود.
سیده مریم حسینی افزود: ما حتی اعلام کردیم که تا کارهای انجام شده در بازآفرینی خراب نشده، مراسم جشن افتتاحیه انجام شود اما مردم محله اعلام کردند که خودشان نگهداری می‌کنند و اجازه تخریب نمی‌دهند.
وی، با تقدیر از نگاه شهردار این منطقه در استفاده بهینه از اعتبارات و امکانات در بازآفرینی شهری محله های سطح منطقه گفت: در محرومیت‌زدایی کار با صبوری پیش رفت اما امروز داریم نتیجه آن را می‌بینیم و اعلام کردیم که رونمایی از این اقدامات با جشن همراه باشد و امیدواریم  شهرداران سایر مناطق هم بیایند، این اقدامات را ببینند و الگو بگیرند.
*استفاده از نظر مردم در حوزه شهرسازی در دستور کار شهرداری منطقه۱۱ 
شهردار منطقه ۱۱ شیراز نیز از تلاش برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان با اجرای پروژه های محرومیت زدایی خبر داد و گفت : اخذ نظرات مردمی در تعریف و اجرای پروژه‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین رویکردها در پیشبرد طرح‌های عمرانی در منطقه ۱۱ شهرداری شیراز برشمرده می‌شود. با اتخاذ این راهکار است که مدیریت شهری می‌تواند شهروندان را با خود همراه ساخته و میزان مشارکت‌های مردمی را ارتقا بخشد.
مهندس علی فراشاییان، با تاکید بر این موضوع که بنیان محرومیت‌زدایی بر مبنای بازگشت هویت اجتماعی استوار است، بیان داشت: ارایه خدمات محرومیت‌زدایی در محلات مبتنی بر ارایه خدمات عمرانی است و به موازات آن خدمات نرم نیز به جامعه ارایه می شود تا هویت اجتماعی تقویت گردد.
وی، با تقدیر از ردیف اختصاص ردیف بودجه مناسب برای محرومیت‌زدایی گفت: تحول در محلات محروم نظیر محله قدیم پودونک حاصل حمایت‌های شورای اسلامی شهر شیراز و به ویژه کمیته محرومیت‌زدایی و سرکار خانم دکتر حسینی است که از شعارگرایی وارد مرحله عمل و خدمت میدانی شده است.
فراشاییان، در بخش دیگری از سخنانش افزود: یکی از رویکردهای جدید دنیای امروز در حوزه عمران و معماری بر مبنای شهرسازی تاکتیکال تعریف می شود. در شهرسازی تاکتیکال بر مشارکت مردم در خلق فضاهای شهری با هزینه های کم و سرعت زیاد تاکید شده است. با اتخاذ این راهکار فضای کیفی محلات ارتقا یافته و شهروندان تلاش بیشتری برای حفظ، توسعه و نگهداری از فضای شهری نشان می‌دهند.
شهردار منطقه ۱۱ شیراز، برقراری دموکراسی در خلق فضاهای شهری را به عنوان یکی از عوامل اصلی موفقیت مدیریت شهری برشمرد و اظهار داشت: همانطور که در فضای سیاسی و اجتماعی به ایجاد فضایی باز برای تقویت گفتمان مردمی می
اندیشیم، در حوزه شهرسازی نیز باید نظرات مردمی را ارج نهاد. بر همین اساس تیمی متشکل از شهرسازان، معماران، کارشناسان عمران و طیف های ختلفی از جامعه در شهرداری منطقه ۱۱ شکل گرفته و با تمرکز بر اصل مسجدمحوری به فعالیت مشغول هستند.
این مقام مسئول، با تاکید بر این موضوع که به موازات بهسازی و زیباسازی محلات از اجرای پروژه‌های زیرساختی غافل نیستیم، بیان داشت: در حوزه خدمات زیرساختی، پروژه مهم در بافت قدیم محله پودنک اجرا شده است. علاوه بر عملیات بازآفرینی و بهسازی که به آنها اشاره شد، پروژه لوله‌گذاری، آسفالت، پیاده‌راه‌سازی و تقویت روشنایی شهری با بهترین و مرغوب‌ترین مصالح که در محلات لوکس شیراز استفاده می شود، در این محور انجام شده است.
مهندس فراشاییان، با اعلام این خبر که عملیات محرومیت‌زدایی در بافت قدیم محله پودونک با رویکردی نوین و مبتنی بر دموکراسی شهری و اخذ نظرات شهروندان اجرا می‌شود، گفت: شهرداری نسبت به رنگ‌آمیزی فضای شهری اقدام کرد و در پی آن کسبه نسبت به یکسان سازی تابلو مغازه‌ها همت کردند که این مورد یکی از مثال‌های موفقیت‌آمیز شهرسازی تاکتیکال است.
وی، با اشاره به این موضوع که در روند اجرای جزییات هم از مردم نظرسنجی می‌شود، بیان داشت: در زمان رنگ‌آمیزی دیوارها نظرات شهروندان در دستور کار قرار گرفت و بعد از جمع‌بندی لازم به رنگی رسیدیم که اجماع محله بر آن استوار بود و در نهایت با رویکرد رفیع اسلامی نظیر خطوط اسلیمی به مرحله اجرا در آمد.
وی تصریح کرد: البته ما پیش از اینکه بخواهیم بحث زیباسازی و بازآفرینی را انجام دهیم دو کار زیرساختی اساسی انجام دادیم کل عملیات لوله‌گذاری معابر اصلی پودونک را انجام دادیم بعد از چند دهه این کار صورت گرفت، دوم پیاده‌رو پودونک که بعد از گاه ۳۰تا۴۰ سال و در واقع زیباسازی فاز سوم کار ما بود، حتی روشنایی را هم تامین کردیم و با بهترین تاسیسات و از بهترین اجناسی که در بهترین مناطق شهر استفاده می‌شود در اینجا هم استفاده کردیم

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true