×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۸ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
احترام تمام قد به سربازان خط مقدم اقتصاد در جامعه

رئیس اتاق اصناف مرکز استان خطاب به نمایندگان فارس در مجلس: دست دولت را از بازار کوتاه و بازار را به اصناف باز گردانید ، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه، همایش استانی روز ملی اصناف، با عنوان (اقتصاد ملی، اصناف مردمی) با حضور جمع زیادی از اعضای اتحادیه ها و فعالان حوزه کسب و کار برگزار شد.

معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این مراسم، گفت: دولت شهید رئیسی، اقدامات تحولی و زیرساختی انجام داد که هیچ دولتی مشابه آن را انجام نداد.

سردار علی کارگر، با تصریح اینکه ملت ایران یک میدان ترسیم می‌کند که هر کسی از دل میدان بیرون بیاید، پیروز می‌شود و آن میدان قدرت است، گفت: ملت ایران باید خودش میدان رقابت را مشخص کند. میدان رقابتی که در آن حل مشکل از رشد اقتصادی منفی، به رشد اقتصادی ۷ درصدی می‌رسد. این الگوی ارزشمندی است که اگر امروز در تبیین این الگو و انتخاب رئیس جمهور جدید بی‌توجهی کنیم، مدیون هستیم.

وی ادامه داد: شهید رئیسی، طراز خدمت را بالا برد و تبدیل به الگوی خدمت شد. معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با بیان اینکه ایران قبل و بعد از عملیات وعده صادق تفاوت دارد، افزود: این عملیات ابعاد بسیار بزرگی داشت. دیپلماسی و میدان در کنار هم عملیات وعده صادق را ساختند.

کارگر، با گرامیداشت یاد شهید جمهور، آیت‌الله رئیسی گفت: با شهادت رئیس جمهور، کشور وارد چهارمین حادثه یا تحول شد. بخشی از تحولات، قابل مدیریت است که خیلی مشکلی ایجاد نکرده و نمی‌کند، اما کار اصیل در جریان سیاسی اتفاق افتاد.

معاون سیاسی سپاه پاسداران، اظهار داشت: امروز دشمن تلاش می‌کند تا فضای سیاسی را به گونه‌ای بچیند که خودش بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد، افزود: در عالم سیاست، میدان رقابت، جریانات سیاسی است و این جریانات سیاسی هستند که میدان رقابت ساختند و این میدان رقابت هم بر اساس دوگانه‌هایی که وجود دارد، ساخته می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه شهید رئیسی، طراز خدمت را بالا برد و تک بعدی نبود، افزود: شهید رئیسی، حتی یک بار نگفت که مقصر مشکلات، دولت قبل بوده است بلکه همیشه می‌گفت باید مشکلات حل شود، لذا این شهید بزرگوار الگویی برای خدمت شد.

معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اضافه کرد: شهید رئیسی در حوزه اقتصاد طرح‌های تحولی ایجاد کرد که اگرچه این طرح‌ها نیاز به تکمیل دارد، هدف اصلی دولت این بود که موانع کسب و کار را بردارند و در این زمینه هم اقداماتی انجام داد.

*اصناف همیشه همراه انقلاب هستند

جانشین فرماندهی سپاه فجر فارس نیز  با اشاره به اقتدار امروز ایران اسلامی در دنیا، گفت: در انتخابات پیش‌رو، رئیس جمهوری انتخاب کنیم که این اقتدار را حفظ کرده و از این دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی محافظت کند.

سردار هاشم جمالی، افزود: نقش اصناف در پیروزی انقلاب بر هیچ کس پوشیده نیست. حمایت‌های مالی از جریان انقلاب در زمان رژیم ستم شاهی، توسط اصناف انجام می‌شد، لذا اصناف نقش مهمی در تحول انقلاب داشته‌اند.

وی با بیان اینکه در دفاع مقدس هم اصناف هم در جبهه و جنگ و هم در پشتیبانی، نقش مهمی ایفا کردند، گفت: از آن زمان تا کنون هر جا که نیاز شده است، اصناف جزو پیشتازان و پیشگامان کمک به نظام و انقلاب اسلامی بوده‌اند.

جمالی اظهار داشت: یکی از جاهایی که همیشه مورد تطمیع دشمنان بوده، همین اصناف است. اصناف همیشه همراه انقلاب هستند و برادری خود را به دین، مذهب و مکتب مولاعلی(ع) ثابت کرده‌اند.

جانشین فرماندهی سپاه فجر فارس، تصریح کرد: از ۱۵ هزار شهید استان فارس، ۶۰۰ نفر شهدای اصناف بوده‌اند که قطعاً تعداد آن‌ها بیشتر هم بوده است اما این شهدا، برگ زرینی در راستای تداوم انقلاب بوده اند.

وی ادامه داد: اگر امروز کشور ما به عنوان مظهر قدرت در دنیا معرفی می‌شود، بخشی از آن به دلیل وجود اصناف است که همیشه پای کار انقلاب و نظام هستند.

سردار جمالی با اشاره به قرار گرفتن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، افزود: بزرگ‌ترین و مهمترین کار امروز، حضور در انتخابات است، فرقی نمی‌کند به چه کسی رأی می‌دهیم و چه کسی رأی می‌آورد، چون هر رأی، یک رأی به نظام جمهوری اسلامی و پشتوانه‌ای برای دولت منتخب است.

وی افزود: در انتخابات، بهترین گزینه را پیدا کرده و به او رأی دهیم. به کسی رأی دهیم که اقتداری را که به سختی به دست آورده‌ایم، از دست ندهد.

جانشین فرماندهی سپاه فجر فارس، با بیان اینکه هیچ گاه در طول تاریخ ایران، مثل امروز مقتدر و با صلابت نبوده است، افزود: ۴۵ سال از عمر این انقلاب می‌گذرد، همه طواغیت با هم جمع شدند تا این کشور را زمین‌گیر کنند، اما موفق نشدند. اوایل نهضت انقلاب اسلامی، امام راحل یک سری سخنانی می‌گفتند که شاید آن زمان افراد بسیاری، آن را باور نمی‌کردند، اما امروز شاهد تحقق همه وعده‌های امام هستیم.

وی اضافه کرد: امروز به عینه مشاهده می‌کنیم که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، امروز رئیس جمهور آمریکا برای مذاکره با ما التماس می‌کند، به همین دلیل امروز در اوج عزت هستیم.

جمالی با تأکید بر اینکه رئیس جمهوری انتخاب کنیم که این اقتدار را حفظ کرده و از این دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی محافظت کند، گفت: تنها گره امروز کشورمان، درباره مسائل اقتصادی است. اقتصاد ایران از همان اوایل پیدایش نفت، یعنی از ۸۰ سال پیش، دارای مشکل بوده است چرا که اقتصاد ما وابسته به نفت بوده و تک محصول بوده است.

جانشین فرماندهی سپاه فجر فارس در ادامه سخنان خود به خروش مردم جهان علیه رژیم جنایتکار صهیونیستی پرداخت و افزود: امروز جمعیتی در اسرائیل، علیه نتانیاهو بیرون آمدند و امروز در دانشگاه‌های آمریکا، پرچم فلسطین و ایران بالا آورده می‌شود. در کلمبیا که مهد دانشگاه‌های برتر دنیاست، شعار مرگ بر آمریکا شنیده می‌شود.

وی تصریح کرد: امروز پیام شما به همه دنیا رسیده است و همه آزادی‎خواهان عالم، به شما نگاه می‌کنند، پس همین راه را ادامه دهیم تا شاهد شکوفایی کشورمان باشیم و دولت مقتدر در شأن ملت ایران را انتخاب کنیم.

*اصناف در تمام عرصه‌های انقلاب اسلامی همواره پای کار بوده‌اند

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس نیز در جمع خبرنگاران، با تأکید بر اینکه نگاه دولت به اصناف حمایتی است، گفت: تلاش شده است تا دولت حداقل دخالت در بازار داشته باشد و بازار توسط بازاریان، اداره و نظارت شود.

مرتضی شریفی، با اشاره به فرا رسیدن روز ملی اصناف، گفت: اصناف در تمام عرصه‌های انقلاب اسلامی، همواره پای کار بوده‌اند.

وی افزود: در تمام رویدادها و عرصه‌ها و اوج دوران کرونا که شرایط کسب و کار بحرانی بود، دولت سیزدهم تلاش کرد تا حمایت‌هایی از اصناف داشته باشد.

شریفی، با تأکید بر اینکه استانداری فارس در کنار اتاق اصناف است و از آنان حمایت می‌کند، گفت: نگاه دولت سیزدهم به اصناف، نگاه حمایتی است و در بحث نظارت بر کار آنان هم بیشتر نگاه کمک است.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، با تأکید بر اینکه تلاش بر این است جایگاه اتاق اصناف در استان تقویت شود تا به صورت ویژه هم کار نظارتی داشته باشد، افزود: در همین راستا، مدیریت کارگروه ستاد مشترک نظارت بر بازار، به اتاق اصناف واگذار شد که این کارگروه که متشکل از دستگاه‌هایی است، کار نظارت بر بازار را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: اصناف در بحث تأمین کالاهای اساسی در استان فارس، همیشه پیشگام شده اند در همین راستا با محوریت اتاق اصناف و دعوت از تجار و بازرگانان تلاش شده است تا بتوانیم بحث تأمین کالاهای اساسی مردم را به خوبی دنبال کنیم.

شریفی گفت: نگاه استانداری و دستگاه‌های دولتی، بر این است که نگرشی که بر اتاق اصناف وجود دارد، تقویت شده تا بتوانیم همه کارها را با محوریت اصناف دنبال کنیم و دولت حداقل دخالت در بازار داشته باشد و بازار توسط بازاریان اداره و نظارت شود.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، ادامه داد: در همین راستا نیز تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شده است که ناظر به همین است تا محوریت کار به خود اصناف واگذار شود و در نهایت اصناف هم به بهبود معیشت مردم کمک کنند.

*تعامل مناسب اتاق اصناف شیراز با دستگاههای اجرایی

فرماندار شیراز نیز در حاشیه این همایش با حضور در جمع خبرنگاران، با اشاره به همکاری و تعامل مناسب اتاق اصناف شیراز با دستگاههای اجرایی، گفت: هیئت رئیسه فعلی و قبل، می توانند گواهی دهند که ما صمیمانه ترین همراهی ها را با مجموعه اتاق اصناف داشته ایم.

لطف ا.. شیبانی تصریح کرد: در همین راستا با تدبیر و هم افزایی روسا و هیئت رئیسه اتاق و روسای اتحادیه، مشکلات مرتفع شده و طی ۲ سال گذشته تمام دغدغه ها، این است که مشکلات مردم رفع شود و تعامل خوبی با فرمانداری شیراز داشته و در بسیاری موارد از ما جلوتر هستند

وی تصریح کرد: کسبه، طیف گسترده ای از جامعه را در بر می گیرند و یکی از خصایص صنوف، مورد اعتماد بودن آنهاست و به همین دلیل تعبیر حبیب ا… را برای آنها به کار می برند.

فرماندار شیراز، گفت: کسبه در بخش غیردولتی، نزدیکترین قشر به مردم هستند و آنها جزو  معتمدین هر محله هستند و یکی دیگر از ویژگی های آنها امانتداری است، روز ملی را به تمامی کسبه، صنوف و اتاق اصناف مرکز استان و روسای اتحادیه ها تبریک می گوییم.

رئیس شورای تامین شهرستان شیراز، اظهار داشت: آماده هر گونه همکاری و همراهی با حوزه اصناف در شهرستان شیراز هستیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص گران بودن برخی اقلام و تفاوت قیمت برخی واحدهای تجاری و کمبود نظارت بر بازار، گفت: هر گران بودنی به معنای گران فروشی نیست و در خصوص گران فروشی، هر سازمان و اداره دولتی یک سیستم بازرسی دارند، مثلا جهاد کشاورزی، بر تولیدات کشاورزی بازرسی مستقل دارد، سازمان صمت، تعزیرات و… هم بازرسی دارند و باید هماهنگی بین بازرسی ها بیشتر شود و طی یک ماه گذشته، با تدبیر استاندار فارس قرار شد بازرسی ها در خصوص مایحتاج مردم با محوریت و هماهنگی سازمان صمت انجام شود و دستگاههای مختلف در این زمینه هم افزایی کنند، اتاق اصناف هم در بازرسی ها و نظارت ها، همواره مستمر و مطلوب عمل می کند.

*نقش پر رنگ اصناف در اقتصاد و جامعه

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت فارس نیز با اشاره به اهمیت و جایگاه اصناف در چرخه اقتصادی کشور و استان و تلاش این مجموعه بزرگ در تحقق شعار سال ابلاغی مقام معظم رهبری، در جهش تولید با مشارکت مردم، گفت: اصناف به‌عنوان تأثیرگذار ترین بخش‌های جامعه، نقش پر‌رنگی در اقتصاد کشور و استان بر عهده دارند.

حمید رضا ایزدی، با تاکید بر عملکرد خوب صنوف و بازاریان، بر ایجاد رضایتمندی بین مردم، رشد تولید، کاهش تورم و همچنین توسعه اقتصادی کشور، افزود: اصناف به عنوان پل ارتباطی در عرضه خدمات و کالا در فضای رقابتی بازار، تولید و اشتغال، نقش مؤثری در پویایی اقتصاد و توسعه صادراتی دارد.

ایزدی اضافه کرد: توسعه زیر ساختهای لازم با رشد سریع دانش و تکنولوژی، نوسازی و بازسازی سیستم‌های صنفی در بهره وری تولیدی و توسعه خدمات کیفی، همچنین برنامه ریزی و آموزش های مناسب کسب و کار متنوع فنی و مدیریتی و شغلی، جهت دانش فنی بیشتر نیروی کار برای افزایش کیفیت و کمیت صنفی و تولیدی ضرورت دارد.

وی اظهار داشت: استان فارس دارای حدود ۱۸۰ هزار صنوف تولیدی، توزیعی، خدماتی و خدمات فنی با اشتغالی بیش از ۳۶۰ هزار نفر و ۵۶۲ اتحادیه و ۳۶ اتاق اصناف است همچنین در شیراز، ۵۹ هزار واحد صنفی و ۷۶ اتحادیه فعالیت دارند که در بحث حمایت از کالای ایرانی، بهبود کسب و کار و اشتغال زایی مسایل اقتصادی، تجاری، تولیدی، موضوعات اجتماعی، فرهنگی و … نقش‌آفرینی می کنند.

*تشکیل شورای راهبردی اتاق اصناف مرکز استان

رئیس اتاق اصناف مرکز استان نیز ضمن ارایه گزارشی از فعالیت های این اتاق و برگزاری جلسات مستمر با مسئولین استانی و شهری، نمایندگان مجلس و… گفت: یکی از اقدامات ما، استفاده از تجربیات گذشته بود که در این راستا، با استفاده از ۹ پیشکسوت اتحادیه های گذشته که امروز در اتحادیه حضور ندارند، شورای راهبردی تشکیل دادیم و تیم ارزیابی عملکرد اتاق را شکل دادیم.

حجت جوانمردی، با اشاره به برنامه ریزی برای تشکیل یک کنسرسیوم بانکی برای رفع مشکلات اصناف شیراز، برگزاری ۱۳۷ جلسه آموزشی، تهیه ۳۹ دستگاه موتورسیکلت برای بازرسین این اتاق، ۴۲ هزار مورد بازرسی از اصناف استان در طی چند ماه اخیر، به عنوان برخی فعالیت های این نهاد یاد کرد و گفت: همواره نام اصناف با نام کاسب همراه بوده و به همین دلیل از کاسب به حبیب ا.. یاد می شود و این نشان از اهمیت این بخش است.

وی تصریح کرد: بر طبق آمار سه ماهه اول سال، فقط ۳ درصد کاسب ها به دلیل برخی تخلفات  جریمه شدند و این نشان می دهد که مشکل جای دیگریست چرا که در سمت مقابل، ۹۷ درصد اصناف عالی عمل کردند.

جوانمردی گفت: معتقدیم هرجا در بازار آرامش باشد این به نفع مردم است و تقاضا داریم در جریان بازرسی، از خود اصناف هم برخی باشند، چرا که با حضور اصناف در تیم بازرسی، کار تخصصی تر انجام می شود.

وی با گلایه از برخی موازی کاری ها با برخی صنف ها، گفت: به عنوان مثال با اینکه معتقدیم حضور دفاتر پیشخوان و پلیس به علاوه ۱۰ بسیار خوب است، اما نه اینکه یک صنف را فلج کنند، اما امروز انجام عکسبرداری در این دفاتر، صنف عکاس ما را فلج کرده یا داروخانه ها که صنف عطار و لوازم پزشکی ما را فلج کرده و به ورشکستگی کشانده اند.

رئیس اتاق اصناف شیراز گفت: از نمایندگان مردم در مجلس نیز تقاضا داریم، قوانین را طوری مصوب کنند که دست دولتی ها از بازار کوتاه شود و بازار را به اصناف باز گردانند.

وی با اشاره به قرار گرفتن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، ضمن دعوت از همه اقشار به ویژه کسبه برای حضور در انتخابات، از آنها خواست تا با یک انتخاب مناسب، فردی را انتخاب کنند که به همه مسایل کشور به خوبی آگاه باشد.

*برگزاری ۴۲ پیش یادواره شهدای اصناف در فارس

رئیس بسیج اصناف فارس نیز با اشاره به در پیش‌رو بودن دومین کنگره ۱۵ هزار شهید استان فارس در آبان‌ماه امسال، گفت: در راستای برگزاری این کنگره، ۴۲ پیش یادواره شهدای اصناف در استان فارس برگزار خواهد شد.

مهدی دوکوهکی، با بیان اینکه یادواره شهدای اصناف در مردادماه سال جاری در شیراز، برگزار خواهد شد، افزود: در استان فارس، ۶۰۰ شهید از قشر اصناف تقدیم انقلاب اسلامی شده است.

رئیس سازمان بسیج اصناف فارس، گفت: در استان فارس، ۱۸۴ هزار واحد صنفی داریم که بزرگترین تشکل مدنی در کشور، متعلق به استان فارس و شیراز است. از این تعداد، ۷۴ هزار واحد صنفی در شیراز هستند.

وی افزود: اصناف همیشه از دیرباز در مباحث ارزشی و انقلاب پیشگام بوده‌اند، در راستای برگزاری یادواره شهدای اصناف، برنامه‌های متنوعی نظیر دیدار با خانواده شهدا، تهیه مستند شهدای اصناف و … را اجرا می‌کنیم.

گفتنی است در پایان این مراسم، به مناسبت روز اصناف و به پاس مجموعه فعالیت ها و خدمات دهی صنوف و بازاریان، از برخی  از خانواده شهدا و جانبازان اصناف، کسبه، معتمدین و پیشکسوتان اصناف در مرکز استان، با اهدا لوح و تندیس  تقدیر به عمل آمد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true