×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
 احداث خط سوم آبرسانی به شیراز راهکار رفع بحران آبی شهر صدرا است

تنها نیمی از سهم شیراز از خط دوم انتقال آب سد درودزن به آبفا تحویل می‌شود، به گزارش عباس امیری خبرنگار فارس اگاه، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز، روز گذشته میزبان خبرنگاران و اصحاب رسانه بود. نشستی که با عنوان تقدیر از تلاش‌های خبرنگاران حوزه آب برگزار شد و بهمن بهروزی از زحمات یک ساله آنان تقدیر کرد و از خبرنگاران به عنوان همکاران و یاریگران این شرکت نام برد.

بهروزی همچنین از خبرنگاران خواست همچون گذشته در بحث آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در خصوص صرفه جویی در مصرف آب توسط خانواده ها و مردم تلاش کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت: بار عمده‌ای از مصرف آب در خانه بر دوش بانوان است و ۳۰ درصد آب تولیدی برای شست و شوی ظرف و لباس مصرف می‌شود، لذا کاهش این نوع مصارف کمک شایانی به تأمین آب شرب مورد نیاز می‌کند.

بهروزی اظهار کرد: اگرچه وظیفه تأمین آب سالم بر عهده شرکت آب و فاضلاب است اما دیگر دستگاه‌های مرتبط مانند شرکت آب منطقه‌ای فارس هم وظیفه دارند برای تأمین آب مورد نیاز و ایجاد دسترسی برای هر فرد به منابع آبی سالم تلاش کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز ادامه داد: امسال در برخی مناطق با قطعی برق مواجه بودیم و همین مسئله موجبات قطعی آب را نیز فراهم می‌کرد؛ برای برخی این پرسش مطرح است که قطعی آب چه ارتباطی با قطعی برق دارد؟ درصورتیکه صد در صد منابع آب به صنعت برق وابسته است شبکه برق از زیرساخت‌های اصلی در تأمین و توزیع آب محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: حدود ۲۰۰ حلقه چاه در شهر شیراز و حدود ۶۳ حلقه چاه در روستاهای پیرامون این شهرستان هستند که وظیفه تأمین آب را به عهده دارند و شرکت آب و فاضلاب شیراز سالیانه ۲۰۵ میلیون مترمکعب آب برای ۹۶۰ هزار مشترک تأمین و توزیع می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت: یک ساعت قطعی برق می‌تواند ما را با چندین ساعت قطعی آب مواجه کند؛ در برخی مناطق مانند شیراز و صدرا که شیب‌دار هستند این مشکل نمود بیشتری دارد اما تمام تلاش‌مان را به کار گرفته‌ایم تا با اندیشیدن تمهیدات کافی شاهد کاهش معضل قطعی و افت فشار آب باشیم.

وی با اشاره به مشکلات دو ماهه گذشته در تامین آب بخشی از شهرجدید صدرا، تاکید کرد که شرایط فعلی منابع و تاسیسات آب پاسخگوی نیاز رو به رشد آن شهر و شهرستان شیراز نخواهد بود.

او گفت: در روزهای ابتدایی تابستان امسال به دلیل خارج شدن ۴ حلقه چاه آهکی، بخشی از مشترکان شهرجدید صدرا با کم آبی و بی آبی مواجه شدند.

بهروزی توضیح داد: زیرساخت‌های مورد نیاز شهر جدید صدرا، متناسب با رشد سریع جمعیت آن، ارتقا و توسعه نداشته است؛ این شهر قرار بود در یک افق مشخص پذیرای حدود ۵۲۰ هزار نفر باشد، اما بسیار سریعتر از زمان پیش‌بینی شده با رشد جمعیت ساکن روبرو بوده و اکنون حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

مدیرعامل آبفا شیراز با تاکید براینکه علیرغم همه تلاش‌ها، با توجه به سیر صعودی جمعیت در این شهر، مشکل کمبود آب در آینده نیز گریبانگیر صدرا خواهد شد، گفت: یکی از راهکارهای پیش‌بینی شده، احداث خط سوم آبرسانی به شهرستان شیراز است که به تولی‌گری آب منطقه‌ای دنبال می‌شود.

به گفته بهروزی، طی یکسال گذشته حداقل ۱۰ هزار خانوار به جمعیت صدرا اضافه شده است، گفت: البته مشکل کم آبی و بی‌آبی صدرا، علیرغم تمام مصائب و دشواری‌هایی که برای ساکنان این شهر داشت، منجر به هم‌افزایی برای اجرای برنامه‌هایی شد که تا حدودی نگرانی از تامین آب مورد نیاز چند سال آتی را کاهش خواهد داد.

او عملکرد شرکت آبفا با همراهی و حمایت دستگاه‌های مختلف در رفع بحران آبی شهر صدرا، را یک اقدام جهادی توصیف و تاکید کرد: اجرای سه خط لوله، تجهیز ایستگاه پمپاژ و… در حالی ظرف مدت زمانی کوتاه عملیاتی شد که تاکنون کمتر از ۵ درصد کل اعتبارات آبفا تخصیص یافته است.

* تنها نیمی از سهم شیراز از خط دوم انتقال آب سد درودزن به آبفا تحویل می شود

بهروزی با بیان اینکه سهم پیش بینی شده شهرستان شیراز از خط دوم انتقال آب سد درودزن، ۳ هزارلیتر برثانیه بوده است، گفت: از مجموع این حجم آب، ۵۰۰ لیتر بر ثانیه سهم شهر صدرا، حدود ۱۰۰ لیتر بر ثانیه سهم بیضاء و مابقی نیز سهم شیراز است. اما هم‌اکنون تنها حدود نیمی از این میزان به آبفا تحویل می‌شود.

او ضمن انتقاد به اینکه برخی از مجتمع‌های آپارتمانی در صدرا، فاقد مخازن ذخیره آب مورد نیاز است، گفت: یکی از راهکارهای مد نظر استفاده از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب برای تامین آب مورد نیاز باغ‌شهری‌ها و فضای سبز شهری است که به جد پیگیری می‌شود.

*برگزاری مزایده برای واگذاری پساب به بخش خصوصی

بهروزی به برگزاری مزایده برای واگذاری پساب به بخش خصوصی اشاره و خاطرنشان کرد: یک سرمایه‌گذار در این مزایده شرکت کرده که در مرحله ارزیابی است و امیدواریم با نهایی شدن کار، آب مورد نیاز متقاضیانی نظیر پالایشگاه شیراز و … تامین شود.

*از امسال نصب کنتور هوشمند برای مشترکان الزامی است

مدیرعامل شرکت آبفا شیراز با بیان اینکه از امسال نصب کنتور هوشمند برای مشترکان الزامی شده است، گفت: بخشی از آب مورد نیاز از حدود ۲۶۰ حلقه چاه تامین می‌شود؛ تا قبل از خردادماه امسال بالغ بر ۲ هزار لیتر برثانیه عدم برداشت از این منابع زیرزمینی داشتیم و طی هفته‌های آتی برداشت از ۴۰ تا ۵۰ درصد این منابع، متوقف خواهد شد

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true