×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
از بازآفرینی شهری تا الگویی برای مشارکت مردم در باززنده سازی شهر

نماینده ولی فقیه در فارس: این نمونه اقدامات می تواند الگویی برای شهر شیراز و برای کل کشور باشد

شهردار شیراز: شهرداران مناطق دیگر باید از این پروژه الگوبرداری کنند

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز: شورای شهر بر روی محرومیت زدایی اصرار و تاکید دارند

جلال الدین عرفانی– فارس آگاه
آیین افتتاح فاز یک پروژه بازآفرینی و محرومیت زدایی محله قدیم پودنک در حالی با حضور نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شهر شیراز، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز و ناظر منطقه ۱۱، شهردار شیراز، رئيس کمیته محرومیت زدایی شورای ششم و تعدادی از شهروندان برگزار شد که شرکت کنندگان، ضمن تقدیر از این حرکت، از آن به عنوان الگویی برای مشارکت مدنی برای سایر نقاط شهر، یاد کردند، حجت الاسلام لطف ا… دژکام، نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهر شیراز، در این آیین با تقدیر از دست اندرکاران این پروژه، گفت: مسئولان، پای کار شما مردم ایستادند تا قدم موثری برای آبادانی برداشته شود، خداوند بندگانش را جانشین خود، در زمین قرار داده است و وظیفه این جانشین ها، آبادانی است،
وی، با بیان اینکه این اقدامات آبادانی، رونق نشاط و شوق را به همراه دارد، افزود: در محله پودنک، شاهد کار زیبایی هستیم که همراهی مردم اصیل و با فرهنگ محله پودنک را نشان می دهد.
امام جمعه شهر شیراز، تصریح کرد: همراهی مردم و شهرداری منطقه یازده در این پروژه، دو سویه بوده است و اگر مردم، احساس رضایت می کنند، نشان از این همراهی است، از سوی دیگر، ساکنان این محله، شورا و شهرداری را از خود می دانند و این احساس، در کنار آبادانی با اقدام کوچک، اثرات بزرگ را رقم می زند.
دژکام، با تقدیر از اقدامات صورت گرفته در محله پودنک، گفت: همراهی مسئولان و ایجاد مدیریت شهری، با همراهی مردم، می تواند منجر به آبادانی گردد و فرهنگی که در بین مردم وجود دارد، زمینه حفظ، حراست و ماندگاری اقدامات صورت گرفته را فراهم می کند.
وی، ضمن اشاره به اقدامات شهرداری برای آبادانی محله و رضایت خداوند از این اقدامات، اضافه کرد: این اقدام با این نیت خیرخواهانه، می تواند بهترین مصلحت را برای بندگان رقم بزند.
دژکام گفت: خوشبختانه کاری که انجام شده، حول محور مسجد جامع پودنک بوده است که در راستای مسجد محوری صورت گرفته است و کارکرد مسجد را نشان می دهد، این نمونه اقدامات، می تواند الگویی برای شهر شیراز و برای کل کشور باشد.

*احساس رضایت مردم مهمترین اصل این پروژه است
رئیس شورای شهر شیراز نیز با اشاره به اینکه پیش از این، مدیر یکی از مدارس این محله و ساکن همین محله بوده است، گفت: مردم این محل، قدرشناس، نجیب و همراه هستند و بزرگواری خودشان را در این پروژه، نشان دادند.
سیدابراهیم حسینی، افزود: فعالیت شهرداری، تابلوی خوبی از بزرگواری و منش مرد و زن بوده است و مردم محله پودنک، بزرگواری، قدرشناسی، ادب و درک شرایط ویژه فعالیت ها را بخوبی نشان دادند .
وی، تصریح کرد: شهرداری، پروژه های متعددی دارد، اما در این پروژه، مهمترین و زیباترین چیز، احساس رضایت مردم است، مردم، احساس می کنند با شهرداری، همراه هستند و این، ارزشمند است .
حسینی، گفت :خوشحالی، نشاط اجتماعی و انسجام محل، زبانزد است و باید این کارها را در جاهای دیگر هم انجام دهیم و دنبال کنیم.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، ضمن تقدیر و تشکر از شهردار شیراز و شهردار منطقه ۱۱ و اعضای شورای شهر، تصریح کرد: شورای شهر، بر روی محرومیت زدایی اصرار و تاکید دارد، اما انصافا، رئیس کمیته محرومیت زدایی، خانم حسینی، شبانه روزی پای کار ایستادند و به نوعی برای طرح، مادری کردند.
حسینی، اظهار داشت: یاوران شورا و دلسوزان محله، پیگیر موضوعات هستند و از زحمات و لطف مردم شریف، تشکر می کنم و انتظار است کار خیر و ارزشمند این محله، به تمام محله ها ارتقا پیدا کند و برخی موانع، برطرف گردد و بعضاً مسیرهایی برای تردد خودروهای خدمات رسانی و امدادی، فراهم شود تا محله، زیبا، امن و همراه با رفاه باشد.

*این پروژه نشان داد، تا همه دست به کار نشوند نمی توانیم شاهد رفع محرومیت باشیم
شهردار شیراز هم با بیان اینکه محله پودنک، دارای پنجاه شهید و میزبان حداقل ۱۵۰ خانواده شهید است، گفت: قدمت محله پودنک، طبق برخی روایات به قدمت شیراز برمی گردد و قدمت آن بیش از هزار سال است.
محمدحسن اسدی، اضافه کرد: در سرکشی و بازدید امام جمعه شهر شیراز با هدف رفع مسایل و مشکلات، میز خدمت داشتیم و از ایشان برای بازدید از این محله، تقاضا کردیم که با روی باز پذیرفتند و امروز شاهد حضور ایشان هستیم.
وی، با تقدیر و تشکر از مردم محله پودنک، ادامه داد: حدود یک ماه پیش از محله پودنک، بازید کردم و با مشاهده کارهای انجام شده، مشخص شد، کار فقط هزینه کردن و بتن و آرماتوربندی نیست، ارزش این کار در این محل، از ساخت چندین تقاطع بیشتر است و همراهی مردم، مثال زدنی است .
شهردار شیراز، تصریح کرد: به همین دلیل، سایر شهرداران مناطق، باید از شهردار منطقه یازده در بازآفرینی محله پودنک، الگو برداری کنند که با همراهی یاوران شورا و مردم، در ساخت محله تلاش می کنند.
اسدی، گفت: در این محله، علاوه بر محرومیت زدایی، بخشی از مسایل و مشکلات منطقه که دفع آب های سطحی، زیرسازی و کانیوا گذاری و آسفالت معابر است، صورت گرفته است، اظهار داشت: اختصاص سه درصد از بودجه شهر به رفع محرومیت و بازآفرینی، یکی از اقدامات مهم شورای شهر بود و امروز اجرای این پروژه در محله پودنک، در کشور یک نمونه است و باید مورد بازدید از سوی مسئولان کشور قرار بگیرد.
اسدی گفت: همراهی و مشارکت مردم محله پودنک در بازآفرینی محله، یک ایثار ستودنی است و این نشان داد تا همه، دست به کار نشوند، نمی توانیم شاهد رفع محرومیت باشیم و وظیفه هم است که در این راه، تلاش کنیم.
وی، اضافه کرد: این پروژه، یک پروژه بسیار متمایز از سایر پروژه ها است و در هر نقطه شهر، چنین محلاتی وجود دارد که می توان در آنها نیز چنین طرح هایی را اجرا کرد، حتی در منطقه یک که به عنوان منطقه برخوردار است، ما محلاتی مثل تلخداش، گودگری یا ابیوردی را داریم که جای کار زیادی دارند.
وی، اظهار داشت: این تکلیف است که بر عهده سایر مناطق است که بازآفرینی و باززنده سازی را در جغرافیای محله، پیاده سازی کنند .
اسدی، گفت: محله پودنک، نقطه شروع خوبی برای بافت فرسوده شهر شیراز باشد و شهرداری، در بافت فرسوده، تسهیلات خوب در نظر گرفته است و تخفیفات عوارض را تسهیل کرده است و در شهرداری، قابلیت اجرا دارد.
شهردار شیراز، گفت: به زودی مردم این منطقه، میزبان دو شهید گمنام خواهند بود که پس از تشییع، در پارک ارغوان و پارک نماز، دفن خواهند شد.

*اجرای شهرداری تاکتیکال برای اولین بار در یک پروژه شهری
شهردار منطقه یازده شیراز نیز در این مراسم، گفت: در اجرای طرح بازآفرینی و محرومیت زدایی، برای اولین بار، شهرداری تاکتیکال اجرا شد و بیشتر مردم در اجرای پروژه، فعالیت و ما را همراهی کردند.
علی فراشاییان، تصریح کرد: این از جمله پروژه هایی است که کار مطالعاتی آن انجام شده است و نیازهای مردم، بررسی و بر اساس امکانات در بافت، تصمیم بر بهسازی انجام شده است.
وی، ادامه داد: این برای اولین بار است که در یک طرح بهسازی، تا این حد مشارکت صورت می گیرد و برای اولین بار با همراهی مردم و فرهنگ غنی مردم، شاهد این اتفاق هستیم.
فراشاییان، با تقدیر و تشکر از مردم پودنک و مدیریت شهری، به ویژه ناظر شورا در منطقه، رییس کمیته محرومیت زدایی و شهردار شیراز، گفت: در اجرای این پروژه ما کاری نکردیم، بلکه این مردم بودند که کار کردند و این، نشان از فرهنگ بالای مردم این محله است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true