×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۱۴ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
از تبدیل سایت قدیمی به تفرجگاه و پارک جنگلی تا ایجاد دو سایت جدید دفن نخاله های ساختمانی/ تولید روزانه ۸هزار تن نخاله ساختمانی در شیراز

جلال الدین عرفانی فارس آگاه
یکی از تهدیدها و فرصتهایی که سالهاست شهرهای بزرگی مانند شیراز را با خود درگیر کرده، بحث دفع پسماند از پسماندهای خانگی گرفته تا سایر موارد است، در این بین، اما بحث نخاله های ساختمانی به دلیل میزان و نوع آن، جایگاه ویژه تری دارد و طی این سالها، در راستای تفکیک آنها، اقدامات گوناگونی انجام شده و از طرفی تکمیل ظرفیت سایت دفن نخاله های ساختمانی شیراز نیز مشکلات را افزون کرده است،
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز در پاسخ به سوال خبرنگار شهر مردم، گفت: در حال حاضر روزانه ۸هزار تن، پسماندهای حاصل از عملیات ساختمانی و تخریب و عمرانی شهر شیراز، به محل سایت دفن نخاله های ساختمانی منتقل و هر روز ۱۲۰۰ کامیون برای انتقال این نخاله ها وارد سایت میشوند و این نخاله ها در آنجا، دفن می شود.
روح ا… خوشبخت، تصریح کرد: سایت فعلی دفن نخاله در محل جاده منتهی به روستای کیان آباد قرارداد و مساحت سایت، حدود ۳۰ هکتار در کف می باشد که با توجه به ظرفیت سایت فعلی تا حداکثر ۳ تا ۴ سال آینده، ظرفیت آن هم تکمیل می شود.
وی تصریح کرد: در همین راستا، سازمان مدیریت پسماند در سال ۱۴۰۰، اقدام به مکان یابی محل جدید دفن پسماندهای ساختمانی نمود، که در حال حاضر، زمین مورد نظر شناسایی شده و در مرحله طراحی و ایجاد زیر ساخت های لازم، جهت تبدیل مکان جدید به سایت می باشد.
خوشبخت، گفت: تولید روز افزون پسماندهای ساختمانی و ترکیبات آن که نشان می دهد حدود ۵٠ درصد از نخاله های ساختمانی، حاصل از خاکبرداری است، لذا برنامه ریزی جهت استفاده بهینه از خاک های موجود در جهت جداسازی، سرند، شستشو و تولید شن و ماسه و غیره در دستور کار قرار دارد تا بتوان از این فرصت استفاده کرد.
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز، ادامه داد: علاوه بر این، امکان استفاده از سایر ترکیبات پسماندهای ساختمانی؛ شامل، بتن، آجر، آسفالت و سنگ نیز وجود دارد که سازمان مدیریت پسماند در نظر دارد در مکان جدید دفع پسماندهای ساختمانی، اقدامات لازم در خصوص بازیافت مصالح ساختمانی را به اجرا گذاشته و بخش قابل بازیافت را مجدداً به چرخه مصرف بازگرداند.
وی، اضافه کرد: با توجه به نیاز کلان شهر شیراز، حداقل به دو مرکز دفع پسماند ساختمانی نیاز داریم که به همین منظور، مکان هایی جهت ایجاد سایت دوم پیش بینی شده که در صورت اخذ مجوزهای لازم، در بخش غربی شهر شیراز، سایت دوم نیز احداث خواهد شد.
خوشبخت، تصریح کرد: سایت فعلی دفع پسماندهای ساختمانی، پس از تکمیل و با هماهنگی های صورت گرفته با سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری، با خاک نباتی پوشیده شده و تبدیل به فضای سبز جنگلی و تفرجگاهی زیبا در جنوب غربی شهر، خواهد شد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true