×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
از تصویب طرح نوین و ساماندهی تا جمع شدن بساط دستفروشان غیر مجاز

از تصویب طرح نوین و ساماندهی تا جمع شدن بساط دستفروشان غیر مجاز، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه، برایشان فرقی ندارد کجا باشند، کنار یک جوی آب،کنار یک خیابان شلوغ یا وسط یک پیاده رو پر رفت و آمد، اصلا هر چه رفت و آمد بیشتر بهتر، برخی حتی پشت یک دوربرگردان یا خروجی یک میدان چنان میایستند که موجب ترافیک شده تا از آب گل آلود کندی رفت و آمد، ماهی خود را بگیرند، دستفروشان، سالهاست مهمان کوچه و خیابانهای شهرهای بزرگ و کلانشهرهایی مثل شیراز هستند، حال اما با مصوبه دولت و به رسمیت شمردن دستفروشی، به عنوان شغل و از طرفی افزایش مشکلات اقتصادی، شاهد رشد چندین و چند برابری تعداد آنها هستیم، اما در جلسه این هفته شورای شهر،  طرحی با عنوان طرح نوین ساماندهی دست فروشی مطرح شد و به تصویب رسید که طبق این مصوبه، شهرداری شیراز مکلف است حداکثر ظرف مدت شش ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه، طی لایحه ای با رعایت قوانین و مقررات فرادست و با لحاظ شیوه نامه اجرایی طرح نوین سامان دهی دست فروشان انجام دهد و با اخذ مشاور ذی صلاح، نسبت به تهیه نقشه GIS و لکه گذاری نقاط فعالیت دست فروشان در نقشه شهری، بصورت تفصیلی اقدام نماید.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز، به عنوان کمیسیون پیشنهاد دهنده این طرح، به فارس اگاه گفت: با پیشنهاد این طرح، ما برنامه ای را آغاز خواهیم کرد تا با اجرای آن، بتوانیم شهر را از آشفتگی نجات دهیم، مشکلی که بخش عمده مردم، از آن گلایه مند هستند.

مسعود زارعی، افزود: البته این کار بزرگی است و در واقع مانند یک جراحی است که باید تمامی جوانب آن در نظر گرفته شود، چرا که بسیاری از این افراد، سالهاست در جایی بساط خود را چه به غلط یا درست، پهن کرده اند و امروز هم با وجود مشکلات بسیاری که برای شهر دارند، می خواهند مانند گذشته، سرجای خود بمانند.

وی، افزود: این افراد چون سالیان متمادی در گذر و مسیری بساط داشتند، خود را محق می دانند که این نیازمند ساماندهی است، اما معتقدیم با توجه به مشکلات اقتصادی، باید با مدارا و ملایمت به سمت ساماندهی برویم و  با شیب تند نباشد.

زارعی، گفت: در طرح جامع که به نام طرح نوین ساماندهی دستفروشان، نامگذاری شده، مانند طرح های تفصیلی، فرصت ها و مکان هایی مشخص و آنها در این مکان ها ساماندهی می شوند.

وی، تصریح کرد: بر این اساس، در آینده جایی ثابت برای آنها ایجاد و برای هر کدام یک کد تعریف می شود تا با توجه به اینکه دستفروشی از طرف دولت، شغل محسوب شده، فعالان این حوزه هم برای معیشت خود کار کنند.

زارعی، در خصوص دیگر مصوبه جلسه این هفته شورا، در خصوص بهاء خدمات بهره برداری از معابر و فضاهای عمومی شهری، توسط روز بازارها، شب بازارها و میدان مرکزی میوه و تره بار که دارای شرایط فنی و ایمنی هستند و عدم ایجاد مزاحمت در تردد شهروندان، گفت: پیش از این، ما برای محاسبه این بها، فرمول غلطی داشتیم و ضرایب به گونه ای بود که ضرایب شب بازارها، چند برابر روز بازارها بود و این شرایط برای آنها سخت بود.وی، اضافه کرد: در همین راستا، ما این ضرایب را در کمیسیون تعدیل کردیم تا مانند روز بازارها باشند.

وی، افزود: شب بازارها از ساعت ۱۹ آغاز و بسته به فصل آن، تا ساعت ۲۴ ادامه دارند و این در حالی است که در نقاط خوب شهر هستند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز، در پاسخ به این سوال که آیا با اجرای این طرح ها، مشکل دستفروشان و سد معبر آنها حل می شود یا خیر؟ گفت: تا وقتی که طرح نوین ساماندهی، به طور کامل اجرا نشود، هر کدام از آنها دارای کد مخصوص نمی شود، اظهار نظر کرد: اما با اجرای کامل طرح، دیگر هر کسی حق ندارد در هر جایی از شهر و معابر آن، دستفروشی کند و تنها کسانی حق فعالیت دارند که مجوز داشته باشند و در نقاط مشخص شده، بساط خود را پهن می کنند.

البته در این باره، قصد داشتیم با معاون خدمات شهری و نیز رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری شیراز هم گفت و گویی داشته باشیم که موفق به این کار نشدیم.

 

——————————

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true