×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
از فرصت انتخابات استفاده می‌کنیم/زیر بار کاندیدای نیابتی نمی‌رویم

از فرصت انتخابات استفاده می‌کنیم/زیر بار کاندیدای نیابتی نمی‌رویم ، رئیس جبهه اصلاح طلبان گفت: راه رفته را تکرار نخواهیم کرد و زیر بار کاندیدای نیابتی نخواهیم رفت.

به گزارش خبرگزاری فارس آگاه، آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات ایران در نشست خبری این جبهه به تشریح روند تصمیم گیری در جبهه اصلاحات ایران پرداخت.

منصوری با ابراز تاسف مجدد از حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور اظهار داشت: با وجود انکه منتقد دولت هستیم اما این دلیل نمی‌شود که به لحاظ انسانی از این واقعه متاسف نباشیم.

رئیس جبهه اصلاح طلبان هم چنین حمله رژیم صهیونیستی به اردگاه رفح را محکوم کرد و ان را خلاف اصول حقوق بشر دانست.

وی با اشاره به مواضع متفاوت این جبهه در چند انتخابات اخیر اظهار داشت: در هر انتخابات ممکن است کنش متفاوتی داشته باشیم. در انتخابات ۱۴۰۰ که همه کاندیداهای اصلاحات رد صلاحیت شدند، و در ۱۴۰۲ بنا بر تحلیل و ارزیابی از رفتار حکمرانی و رصد شرایط اعلام کردیم باتوجه به محدود شدن دایره انتخابات و بی معنا شدن انتخاب مردم، در انتخابات شرکت نمی‌کنیم.خودمان را اماده می‌کردیم که برای ۱۴۰۴ برنامه انتخاباتی مان را تدوین کنیم، اما فوت اقای رییسی سبب شد در این شرایط وارد عرصه شویم.

رییس جبهه اصلاحات افزود: اینکه چرا در انتخابات ۱۴۰۲ جبهه اصلاحات اعلام کرد کاندیدایی ندارد، ولی در این انتخابات بخشی از راهبرد منعطف‌تر شد و تصمیم گرفتیم نامزد داشته باشیم بر اساس تحلیل شرایط بوده است.

رئیس جبهه اصلاحات درباره تغییر راهبرد جبهه اصلاحات از انتخابات مجلس ۱۴۰۲ تا انتخابات پیش رو، ادامه داد: جبهه اصلاحات استراتژی خود را براساس شرایط موجود تعیین می کند. در آن انتخابات اعلام کردیم نامزدی نداریم اما در این انتخابات اگر نامزد ما تایید شود، مشارکت فعال خواهیم داشت؛ البته تحلیل ما تا اینجا این نیست که قرار است انتخابات متفاوتی نسبت به انتخابات مجلس دوازدهم برگزار شود. ما تصمیم گرفتیم از فرصت انتخابات استفاده کنیم البته این تصمیم ما به رفتار جامعه و جریان های سیاسی و نهادهای مجری و ناظر انتخابات هم بستگی دارد. انتخابات یکی از راه هایی است که مطالبات جامعه از طریق مدنی دنبال شود؛ بنابراین هیچ جریان سیاسی نمی تواند از فرصت انتخابات استفاده نکند. در تحلیل از نخبگان سیاسی و جامعه به این جمع بندی رسیدیم که اگر امکانی برای جبهه اصلاحات برای حضور در انتخابات وجود داشته باشد، می تواند جامعه را همراه کند.

وی تاکید کرد: ما راه رفته را تکرار نمی کنیم و زیر بار کاندیدای نیابتی نمی رویم و ما باید نامزد خود را داشته باشیم و خود جبهه اصلاحات باید آن فرد را انتخاب کند. قبل تایید صلاحیت نامزدهای خود را مشخص کردیم و ستاد انتخابات جبهه اصلاحات بزودی راه اندازی می شود.

منصوری خاطرنشان کرد: سه نامزد خود (جهانگیری، آخوندی و پزشکیان) را معرفی کرده ایم و عزم خود را برای مشارکت فعال نشان دادیم. ما در چارچوب قانون اساسی می خواهیم مطالبات جامعه را دنبال کنیم. نامزدهایی معرفی کردیم که نشان عزم جدی ما برای مشارکت فعال باشد و منتظر بررسی شورای نگهبان هستیم.

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که جبهه اصلاحات چه برنامه ای برای توسعه فرهنگی کشور دارد؟ گفت: یکی از شاخص های توسعه پایدار، توسعه انسانی است. ما برنامه ای آماده برای سال ۱۴۰۰ داشته ایم که نامزد جبهه اصلاحات این برنامه را مدنظر قرار می دهد. ما در جبهه اصلاحات سه تشکل فرهنگی داریم که مسائل فرهنگی کشور را رصد می کنند. با تحقق توسعه پایدار، جامعه رنگ برابری و رفاه را خواهد دید. ما به تجدیدنظر در روش های آموزش و پروش و تعلیم نیاز داریم.

منصوری در ادامه در پاسخ به این پرسش که اگر سه نامزد جبهه اصلاحات تایید صلاحیت نشود، جبهه چه موضعی خواهد داشت؟ تصریح کرد: نامزدهای جبهه اصلاحات براساس سازوکار مشخص انتخاب شدند. احزاب و اشخاص آزاد بودند سه نامزد را مشخص کنند و سه نفری که فراوانی بیشتری در بین احزاب و اشخاص داشتند، به جبهه اصلاحات معرفی شدند و از میان آنها رای گیری شد و سه نفر انتخاب شدند. مشارکت مشروط یعنی اینکه جبهه اصلاحات می خواهند با نامزد اختصاصی خود در انتخابات شرکت کند. براساس ارزیابی از جامعه، نامزدی که بیشترین رای را داشته باشد و رای دو سوم اعضای جبهه اصلاحات مشخص می شود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true