×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
از نهضت پیاده روسازی و آسفالت تا توسعه فضای سبز عمومی

ناظر شورای شهر در منطقه ۹ شهرداری شیراز:در راستای محرومیت زدایی باید تمام دستگاه های اجرایی به وظایف خود عمل کنند، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه،منطقه ۹شهرداری شیراز با توجه به وجود برخی مشکلات و محلات محرومی که در آن وجود داشته است از گذشته همواره به عنوان یکی از نقاط محروم و کم برخوردار شهر مطرح بوده در این بین طی سال های اخیر به ویژه در دور ششم شورای شهر شیراز و اجرای برخی پروژه ها به ویژه در حوزه محرومیت زدایی شاهد اتفاقات خوبی در این منطقه بودیم. در این میان گرچه به نسبت گذشته وضعیت این نقطه از شهر بهتر شده اما هنوز هم نیازمند اقدامات و البته اعتبارات بیشتری برای رفع مشکلات این نقطه از شهر هستیم، عضو ناظر شورا در شهرداری منطقه ۹ شیراز در این رابطه در جمع خبرنگاران گفت: معتقدم  در راستای محرومیت زدایی باید تمام دستگاه های اجرایی  به وظایف خود عمل کنند و این تنها به عهده شهرداری نیست.

سیده مریم حسینی با اشاره به اقدامات مناسب در زمان فعالیت افضلی شهردار سابق منطقه ۹شیراز و تشکر از زحمات وی اظهار داشت: خوشبختانه تمام برنامه‌های محرومیت زدایی در منطقه ۹ شهرداری شیراز با استقبال شهردار جدید منطقه روبرو شد که جا دارد از زحمات جناب آقای رستم‌زاده در راستای ارتقای سطح زندگی شهروندان در منطقه  تشکر و قدردانی گردد.

رئیس کمیته محرومیت زدایی شورای شهر شیراز با بیان اینکه ارتفای سطح رفاه زندگی شهروندان نیاز به تلاش و همت جمعی دارد، افزود: تلاش جمعی بدین معنی است که تمام دستگاه‌های خدمات رسان به مردم، همگی در راستای تکمیل و ادامه دهنده راه یکدیگر باشند تا به هدفی مشترک دست یابیم.

رئیس کمیته محرومیت زدایی شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: در منطقه ۹ شهرداری شیراز با توجه به درخواست و نیاز مردم و شناخت وضع موجود، باعث شد تا چند هدف در را دنبال نماییم. در این راستا اجرای پروژه‌های بزرگ مقیاس با ویژگی فرا منطقه ای ماهیت محلات را تغییر می دهد و یا اجرای پروژه های زیست محیطی که اثرات زیاد و خوبی بر روی محیط زیست و کاهش آلودگی ها دارد که احداث بوستان ها نمونه هایی از این دست هستند.

حسینی گفت: پروژه‌های فرهنگی- اجتماعی نیز در رفع محرومیت منطقه اثرات زیادی را به همراه داشته و دارد که راه‌اندازی مجدد خانه محلی شهرک مهدی آباد و یا احداث سالن‌های ورزشی که موجب ایجاد نشاط و رفاه شهروندان ساکن در سطح منطقه ۹ شهرداری شیراز می گردد.

وی اضافه کرد: نگاه ما، زدودن محرومیت و تقویت بنیه اقتصادی خانواده‌ها در محلات است که به زودی پروژه‌های خوبی در این زمینه معرفی می‌نماییم.

حسینی گفت: از آنجا که جمعیت منطقه رو به رشد است لازم است در این زمینه به گونه‌ای برنامه ریزی شود که تصمیمات منطبق بر عدالت اجتماعی باشد.

عضو ناظر شورا در شهرداری منطقه ۹ شیراز ادامه داد: شهردار منطقه نگاه بلندی به این منطقه  دارد و جای خوشحالی است که شهردار در جهت کاهش فقر شهری گام‌های موثری را برداشته که نشان دهنده فهم درست وی از مدیریت شهری است زیرا باعث ارتقا توان شهر و شهرداری می‌شود.

حسینی گفت: در منطقه مهدی آباد دو پروژه لوله گذاری اجرا شده است که از نظر دفع آب‌های سطحی و کارهای زیرساختی شهر اتفاق خوبی به شمار می‌رود و همچنین اجرای پروژه‌های زیرسازی و روکش آسفالت کوچه های محله مهدی آباد نیز اثرات خوبی درسطح منطقه داشت.

وی افزود: بودجه مناسب جهت اجرای پروژه های محرومیت زدایی در محله مهدی آباد در نظر گرفته شده است که پروژه های خوبی نیز اجرا گردید اما تا رسیدن به عدالت اجتماعی نیاز به تلاش مضاعف و همکاری تمام دستگاه های خدمات رسان و اجرایی است تا کمبودهای این محله مرتفع شود.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلات محله مهدی آباد عدم اجرای پروژه‌های فاضلاب در این محله است که اگر اداره آبفای شیراز پروژه های فاضلاب را اجرا نماید ما نیز سریعتر پروژه‌های محرومیت زدایی را اجرا و به بهره‌برداری می‌رسانیم.

عضو شورای شهر شیراز گفت: بنابراین از تمام دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان درخواست می‌نماییم تا قبل از اتمام تابستان عملیات های عمرانی خود را در محله مهدی آباد به سرانجام برسانند تا شهرداری نیز پروژه های محرومیت زدایی از جمله زیرسازی و روکش آسفالت را انجام دهد.

حسینی تصریح کرد: معتقدم که ساکنان منطقه مهدی آباد لایق زندگی بهتر در شرایط محیطی زیباتری هستند.

☆ساماندهی و اجرای۲۸۰ هزار مترمربع پیاده رو سال گذشته در منطقه ۹ شهرداری شیراز

شهردار منطقه ۹شیراز هم با اشاره به برخی اقدامات این منطقه در سال گذشته گفت: امسال بیشترین تلاش و سعی ما بر این است که ابتدا برخی اقداماتی را که سال۱۴۰۲ شروع کردیم به اتمام برسانیم و بعد به سراغ سایر پروژه ها برویم.

عبدالصالح رستم زاده افزود: سال قبل عمده فعالیت ما در منطقه در خصوص نهضت پیاده روسازی بود به طوری که سال گذشته ۲۸۰هزار متر عملیات کف سازی، ساماندهی و نوسازی پیاده رو در سطح منطقه انجام شد که در نوع خود کم نظیر است و امسال هم در طول ۴ماه گذشته ۹۲۰۰متر عملیات پیاده‌روسازی در سطح منطقه انجام شده که عدد خوبی است.

وی تصریح کرد: منطقه ۹ یکی از مناطق در حال رشد هست که بیشترین نرخ رشد را دارد و هنوز نیازمند زیر ساخت های بسیاری است.

رستم زاده گفت: یکی از نیازهای این منطقه آسفالت است و این جزء بیشترین درخواست مردم است. در همین راستا در این مدت ۱۷۴۵۰۰ متر مربع آسفالت با اعتباری بالغ بر ۴۳ میلیارد تومان اجرا شده که این روند همچنان تا مهر ماه به دلیل مناسب بودن هوا ادامه دارد و با اجرای آسفالت جدید بر این میزان افزوده می شود، تنها در یک مورد در شهرک سامان پس از گذشت بیش از یک دهه کوچه های این محله آسفالت شد که با اجرای آن برخی از شهروندان این منطقه در گفت وگو با ما اینگونه عنوان کردند که پس از ۱۵ سال امروز احساس شهروند بودن در شیراز را تجربه کردیم.

وی با اشاره به محرومیت شهرک سامان از گذشته از اجرای چندین پروژه از جمله ساخت پارک کودک و آغاز ساخت یک ورزشگاه در این نقطه از منطقه ۹ خبر داد و افزود: سال ۱۴۰۳ جهت گیری و اولویت ما بر افزایش فضای سبز عمومی است، امروز به رغم جوانی منطقه تنها ۳۳بوستان و فضای سبز عمومی به وسعت ۲۰ هکتار در منطقه وجود دارد که با احتساب جنگل کاری ها در ارتفاعات این رقم به ۱۷۴ هکتار می رسد اما همچنان این مقدار برای منطقه کافی نیست.

شهردار منطقه ۹شیراز گفت: به همین سبب با مطالعات انجام شده دریافتیم که ما پتانسیل خوبی در راستای ارتقا فضای سبز منطقه داریم که با استفاده از آن می توانیم هم مشکل کمبود سرانه را حل کنیم و هم به یک منطقه جاذب سفر تبدیل شویم که یکی از مهمترین ظرفیت های ما ۲۴۰ هکتار اراضی اطراف رودخانه چنار راهدار است که سال ۹۵در پنج فاز سال طراحی و بسته های سرمایه گذاری خوبی در آن دیده شد که با اجرای آن می توان بسیاری از مشکلات را رفع کرد.

وی ادامه داد: در کنار این مورد امسال اجرای  ۲۸ هکتار فضای سبز عمومی را شروع کردیم که با اجرای این پروژه سرانه فضای سبز منطقه بیش از ۲برابر می شود.

رستم زاده با اشاره به تعریف چند پارک موضوعی از جمله پارک فناوری و مادر و کودک در اطراف رودخانه چنار راهدار اظهار داشت: در اطراف این پارک ها ما فقط دنبال کاشت ۴ اصله درخت و ایجاد آب نما نیستیم بلکه هدف ما ابتدا خدمت دهی بیشتر به مردم محلات منطقه و در کنار آن ایجاد جذابیت سفر به این بخش شهر است که در همین راستا تا کنون چند قرار داد تنظیم کردیم.

وی اضافه کرد: یکی از مهمترین پروژه های اجرای پارک ساحلی حاشیه رودخانه چنار راهدار در بلوار طلاییه است که چند سال است آغاز شده اما ناتمام مانده بود که امروز با صلح و سازش قرارداد پیمانکار قبلی خاتمه یافت و پیمانکار جدید انتخاب شد و در حال تجهیز کارگاه است.

شهردار منطقه ۹شیراز گفت: این پارک به مساحت ۳و ۲دهم هکتار و با برآورد اولیه ۱۲۵ میلیارد تومان آغاز شده و شامل بخش های مختلفی است و امیدواریم اواسط سال آینده شاهد رونمایی از آن باشیم و در کنار آن  چند روز قبل کلنگ پارک تخصصی مادر و کودک نیز به مساحت ۳۵۵۸ متر مربع با ۱۷ میلیارد تومان اعتبار به زمین زده شد.

وی با اشاره به ساخت فاز اول پارک تخصصی کودک در ۹هزار متر مربع در شهرک سامان و اجرا عملیات فاز دوم آن در آینده نزدیک اظهار داشت: در کنار این موارد از یکی دو روز قبل نیز عملیات اجرایی فاز دو باغ خانواده سجادیه به مساحت  یک و دو دهم هکتار با ۱۲ میلیارد تومان اعتبار شروع شده است.

شهردار منطقه ۹شیراز اضافه کرد: یکی از هدف گذاریهای ما در سال جدید احداث سالن های ورزشی که در این ارتباط ۴سالن ورزشی به روز در سطح منطقه اجرا می شود که عملیات ساخت اولین ورزشگاه  در شهرک امام حسین (ع) به زودی با  بازشدن پاکت های مناقصه آغاز شده و دو سالن هم در شهرک های رضوان و سبحان ساخته می شود.

رستم زاده با اشاره به رتبه نخست این منطقه در صدور پروانه گفت: تسریع در صدور پروانه وپایان کار امروز به یکی از اهداف ما تبدیل شده و در کنار آن عملیات خوبی در ممیزی املاک آغاز شده است.

وی از شهروندان منطقه خواست برای جلوگیری از برخی مشکلات و احتمال اشکال در قبوض عوارض شهرداری حتما مشخصات و اطلاعات خود را در «سامانه سرو» به صورت خود اظهاری ثبت کنند و حتما از صحت اطلاعات ثبت شده خود اطمینان حاصل کنند  تا در این زمینه با مشکلی مواجه نشوند و این بستر سوء استفاده نشود.

رستم زاده با اشاره به اینکه تاکنون اقدامات خوبی در حوزه زیر ساختی انجام شده است، افزود: امسال یکی از مناطقی که  بهترین عملکرد دفع آبهای سطحی داشت ما بودیم و حتی با این میزان بارندگی اخیر ما یک مورد آب گرفتگی نداشتیم و حتی لوله گذاری هایی انجام دادیم که در آن بیشتر به فکر آینده نگری و حوادث احتمالی بودیم.

شهردار منطقه ۹شیراز گفت: در زمینه محرومیت زدایی اعتبار ما  از ۲۸ میلیارد تومان سال قبل امروز  به ۷۸ میلیارد تومان افزایش یافت که البته  به این هم بسنده نکردیم و خارج از این بودجه به عنوان مثال تنها اعتبار دو پروژه ما در منطقه محروم شهرک سامان بالغ بر ۱۰۵ میلیارد تومان است.

وی اضافه کرد: از تکلیف ۲۵هزار میلیارد تومانی جذب سرمایه گذاری امسال شهرداری، بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان آن سهم منطقه ۹است که بیش از ۳۰ درصد در این مورد رشد داریم. در این ارتباط نیز به تعریف بسته ۵۴۰ میلیارد تومانی سرمایه گذاری در ورودی شیراز زیر پل طبیعت پرداختیم، ۳بسته دیگر هم تعریف شده که یکی از آنها با عنوان اجرای جایگاه های تک نازله سوخت است که برای اولین بار است که در شیراز اجرا می شود و به نتیجه رسیده است.

وی با اشاره به نیاز به افزایش بودجه این منطقه در راستای توسعه عمرانی آن اضافه کرد: در خصوص باغ واقع در مسیر تکمیل بلوار طلاییه در سجادیه نیز در حال حاضر بحث تملک این محور به دلیل داشتن چند مالک در دادگاه در حال پیگیری است اما چون محور طلاییه نیاز به تملک دارد ما برای تملک های آن۹۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفتیم.

شهردار منطقه ۹ افزود: تنها در یک مورد ما در بلوار یاوران که سال هاست اجرا شده با موردی مواجه شدیم که فردی مراجعه کرد که ۷پلاک متعلق به وی در این بلوار قرار گرفته که در گذشته تملک نشده  و آسفالت شده بود که برای تملک همین یک مورد ۴۲ میلیارد تومان هزینه شد، در خصوص تکمیل لوپ پل شهیدان یغمور هم ۴پلاک ۲۰۰متری آن تملک شده و مابقی هم در حال تملک است.

رستم زاده گفت: یکی از مطالبات عمومی مردم  سرعت در اجرای پروژه ها است که این مورد با ورود کمیته محرومیت زدایی در محلات محروم سرعت خوبی گرفته و امروز حتی به صورت قرارگاه فعالیت می کند. در این بین یکی از اساسی ترین مشکلات ما عدم همکاری برخی از دستگاه های خدمات رسان به ویژه در حوزه آبفا و برق است چرا که به عنوان مثال  بر طبق قانون ما زمانی می توانیم آسفالت یک محل را انجام دهیم که دیگر هیچ دستگاهی هیچ حفاری نداشته باشد، این در حالی است که  به عنوان مثال ما امروز برای اسفالت یک محل ۸میلیارد تومان بودجه گرفتیم اما چون شبکه فاضلاب نیامده امکان آسفالت وجود ندارد وما هم فرصت ۳ماهه داریم که اگر این پول هزینه نشود باز می گردد.

وی با اشاره به تخصیص صد درصدی بودجه برای پروژه های محرومیت زدایی خواستار همکاری دستگاه ها برای اجرای این پروژه ها شد و از مردم و رسانه خواست در این زمینه مطالبه گری داشته باشند.

رستم زاده گفت: تا انتهای سال چند پارک دیگر هم در دستور کار داریم که یکی از مهمترین آنها پارک فناوری است که پروژه ای مثل پارک علم و فناوری شهرک  آرین است که مساحت خوبی دارد و  حتی یک بازارچه خود اشتغالی هم برای اهالی محل در آن دیده شده است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true