×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  چهارشنبه - ۵ شهریور - ۱۴۰۴  
true
true
 استراتژی‌های صادرات محور دولت از تقویت واحدهای کوچک و متوسط تا راه‌اندازی پایتخت‌های تجاری

امیر روشن‌بخش با بیان اینکه در حال حاضر صادرات به‌صورت سنتی انجام می‌پذیرد و صادرات سنتی عموما متکی به تجربه است، به خبرنگار سازمان توسعه تجارت ایران گفت: این در حالی است که صادرت در دنیا به‌صورت حرفه‌ای به نتیجه می‌رسد. صادرات حرفه‌ای متکی به دیتا و مطالعات است. در صادرات سنتی حجم صادات بسیار کوچک است اما صادرات حرفه‌ای سازوکارهای درستی دارد و ذی‌نفعان و بازیگران کلیدی در زنجیره صادرات سهم بیشتری ایفا می‌کنند.

 

نقش واحدهای کوچک و متوسط در صادرات کشورها

به گزارش فارس آگاه: مهرنوش خانمحمدزاده: معاون سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: با مطالعه صادرات دنیا به این نتیجه رسیدیم که اغلب صادرات کشورهای صادرکننده دنیا از طریق واحدهای کوچک و متوسط (SME) انجام می‌شود و این کشورها صادرات خود را از این طریق توسعه می‌دهند.

وی افزود: متوسط صادرات خام و نیمه‌خام در هر تن بین ۳۵۰ تا ۳۸۰ دلار است. حال همین فرآیند را اگر در زنجیره پایین‌تر ببریم و تبدیل به کالای نهایی کنیم تا در نهایت محصول نهایی به کشور مقصد صادر شود، در پایان زنجیره ارزش محصول به طور متوسط در هر تن ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ دلار است.

روشن‌بخش در ادامه تصریح کرد: اما این موضوع به این مفهوم نیست که صادرات کالای خام و نیمه خام نداشته باشیم، به این معنی است که اگر بخواهیم سود بیشتری ببریم باید رویکرد تولیدمان صادرات محور و تمرکز آن در زنجیره «SME»ها باشد. یعنی باید محصولات نهایی یک کارگاه یا کارخانه کوچک را پیدا کنیم و به صادرات برسانیم.

این موضوع باعث افزایش اشتغال، بالا رفتن ارزش نهایی کالا و افزایش ارزش صادراتی محصول می‌شود.

معاون ارتقاء کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اینکه اکنون کشورهای صادرکننده از شرکت‌های «SME» که بازارهای هدف را به خوبی می شناسند برای صادرات محصولات خود استفاده می‌کنند، ادامه داد: این شرکت‌ها می‌توانند در کل یا بخشی از زنجیره صادرات در کنار صادرکننده باشند.

شرکت‌های کوچک یا متوسط مقیاس برای صادرات محصول خود باید در آزمونی مرسوم به آزمون ارزیابی آمادگی صادرات به نام «ERA» شرکت کنند.

در این آزمون آمادگی صادرات بنگاه‌ها بررسی می‌شود و اگر از سطح آمادگی لازم برخوردار نباشند می‌توانند از شرکت‌های «SME» کمک بگیرند.

وی تاکید کرد: ‌اکنون دولت در تلاش است که با تقویت شرکت‌های «SME» خدمات آن‌ها را برای بنگاه‌های اقتصادی ارزان‌تر کند تا بیشتر متمایل به بهره‌گیری از خدمات آنها باشند.

 

استراتژی‌های بنیادی دولت برای توسعه صادرات

به گفته این مقام مسئول، تمرکز بر تولید صادرات محور در کشور یکی از استراتژی‌های بنیادی دولت در سازمان توسعه تجارت ایران است و برای اینکه بتوانیم صادرات را در مسیر درستی هدایت کنیم باید مسیر عبور از صادرت سنتی و رسیدن به صادرات حرفه‌ای را در دنیا دنبال کنیم.

معاون کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد: اکنون در برنامه هفتم توسعه، آیین‌نامه‌ای برای واسطه‌های صادراتی در دست تدوین داریم که شامل شرکت‌های کنسرسیوم صادراتی، شرکت‌های مدیریت صادرات و بسیاری از واسطه‌های صادراتی دیگر می‌شود. همچنین تسهیلات و مشوق‌هایی برای آنها در نظر گرفته‌ایم که خدمات آنها برای «SME» ها ارزا‌ن‌ و قابل دسترس‌تر باشد.

 

راه‌اندازی پایتخت‌های تجاری در کشور

روشن‌بخش با بیان اینکه برخی محصولات صادراتی ما مزیت کالایی دارند و برای کمک به صادرت آنها و توسعه شرکت‌های «اس ام ای» می‌توان پایتخت‌های تجاری را در کشور راه‌اندازی کرد، ادامه داد: برای مثال مشهد می‌تواند پایتخت زعفران ایران شود و قصد داریم از ظرفیت مدیریت شهری و شهرداری‌ها که بخشی از اقتصاد کسب و کار شهری را در اختیار دارند، استفاده ‌کنیم تا هر شهر متکی به تجارت غالب در آن شهر شود و توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط در بستر جغرافیایی هر استان صورت پذیرد.‌

وی افزود: بنابراین قصد داریم پایتخت‌های تجاری ایران را با هدف حمایت از تولید صادرات محور، استفاده از ظرفیت مدیریت شهری در توسعه تجارت و تمرکززدایی از پایتخت راه‌اندازی کنیم.

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true