
دستورالعمل راهنمایی در دست بازنگری است و باید در تدوین، اصلاح و بهبود این دستورالعمل از نظرات راهنمایان هم استفاده شود.
به گزارش فارس آگاه، عضو هیأت عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این مطلب در نخستین همایش سالانه راهنمایان کشتی نگین سبز اظهار داشت: شما دریاییان و دریادلان بزرگ که بهعنوان راهنما فعالیت میکنید و همچنین تیمهایی که در قالب کشتیبانان در دفاتر خدمات دریایی حضور دارند، از نظافتچی گرفته تا دیگر امور، همه ما در نهایت اعضای یک خانواده هستیم.
علیاکبر مرزبان با اشاره به اولین همایش راهنمایان کشتی افزود: این نخستین سمیناری است که در آن شرکت میکنم؛ برگزاری این سمینار قراردادی است بین سازمان بنادر و سه شرکت نگین سبز، هدایت کشتی و شرکت زیرمجموعه قرارگاه خاتم الانبیا.
او خطاب به مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: خواهش بنده این است که این سمینار هر ۶ ماه توسط یکی از این سه شرکت
که در مناطق جنوبغرب، جنوبشرق و شمال کشور حضور دارند برگزار شود.
مرزبان تصريح کرد که جای یک چیز در این سیمنارها خالی است و آن هم تدوین و جمعآوری نتیجه و خروجی این سمینارها در قالب یک کتاب یا گزارش و ارائه آن به صورت مکتوب است.
او همچنین پیشنهاد کرد که این شرکتها، هر ۶ ماه یک بولتن تخصصی منتشر کنند؛ محتوای این بولتن میتواند از یافتهها و اطلاعات حاصل از سمینارها، راهنماییهای تخصصی و عملیات یدکی باشد و برای این منظور میتوانند از ظرفیت مجله وزین «بندر و دریا» هم استفاده کنند.
عضو هیأت عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: الان یک قرارداد ۵ ساله با شرکتها داریم و اگر هر ۶ ماه یک بولتن بیرون بدهند در پایان این دوران حدود ۱۰ بولتن خواهیم داشت.
مرزبان ادامه داد: اگر بتوانیم سالانه دو بولتن داشته باشیم و اخبار و محتوای علمی و تجربی همین سمینارها را جمعآوری کنیم، پس از ۱۰ سال به مجموعهای ارزشمند از دادهها دست پیدا خواهیم کرد که میتواند بهعنوان منبعی غنی در حوزه دریایی به کار گرفته شود.
لزوم برگزاری جلسات کارشناسی میان شرکتهای پایلوتیج
او خاطرنشان کرد: درخواست مشخص من از هر ۳ شرکت پیمانکار پایلوتیج این است که خودشان در سطح کارشناسی و سطوح پایینتر جلسات دورهای بگذارند. الان یک سال از قرارداد گذشته و سوال من این است که آیا تا الان، جلسهای مشترک برای انتقال تجربیات و تبادل دانش داشتهاید؟ لازم است این جلسات بهصورت سهماهه برگزار شود و مدیران با هم جمع شوند تا تبادل اطلاعات از طریق یک سازوکار منظم انجام گیرد.
علیاکبر مرزبان خطاب به راهنمایان کشتی گفت: در فرآیند انتخاب پیمانکاران که هماکنون پیمانکار ما و کارفرمای شما راهنمایان هستند، بیش از یک سال و نیم زمان و انرژی صرف تدوین شاخصها شده و تیم اداره کل امور دریایی سازمان در این زمینه تلاش زیادی کردهاند.
وی با بیان اینکه نیروهای انسانی، سرمایههای ملی هستند، افزود: الان در شمال کشور شرکت نگین سبز خاورمیانه را داریم که دارای تجهیزات و سرمایه انسانی بسیاری ارزشمندی است اما بخشهای مختلف آن باید تقویت شود؛ هم در بخش انسانی و هم تجهیزاتی. راهنمایانی که در جمع ما هستند، سرمایههایی هستند که باید حفظ شوند و بحث حقوق و مزایای آنها نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
مرزبان تاکید کرد که نباید به صرف برگزاری یک مراسم یا سمینار بسنده شود بلکه آموزش مستمر حین خدمت باید در قالبی مدون و با نظارت مدیران کل و دیگر عزیزان، برنامهریزی و تدوین شود.
او اضافه کرد: شما راهنمایان باید بدانید که کارفرمای اصلی شما سازمان بنادر نیست بلکه شرکت نگین سبز است. بنابراین قرارداد شما، مسئول امور شما و مسیر پیگیری خواستههایتان در چارچوب همان شرکت تعریف میشود. لذا سعی کنید در چارچوب قوانین کار، روابط خود را با شرکت بهبود ببخشید و خواستههای خود را ابتدا با بخشهای مختلف شرکت مطرح کنید.
وی یادآور شد: نظارت مستمر برای ما بسیار مهم است. دستورالعمل راهنمایی در دست بازنگری است. تاکید میکنم که در تدوین، اصلاح و بهبود این دستورالعمل از راهنمایان هم استفاده شود که به طور قطع تجربه و نظرات آنها به کار خواهد آمد.
معاون امور دریایی سازمان بنادر در پایان گفت: برخی سوانح به زمانی برمیگردد که راهنما روی کشتی میرود تا زمانی که کشتی بخواهد پهلو بگیرد و برگردد. ما با تمرکز بر این موضوع، عملیات پهلودهی را انجام میدهیم. ما به صورت سیستماتیک به موضوعات بررسی سوانح از لنگرگاه تا کانال دسترسی و حوضچه میپردازیم و بررسی میکنیم که باید راهنما در این مراحل چه کند. در این راستا نیز باید برنامه داشته باشیم و ماژولی را طراحی کنیم که ایمنی را افزایش دهد