×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۹ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
استقبال طراحان از نمایشگاه لباس عفیفانه ‏نشانه‌ای از پذیرش جامعه است

استقبال طراحان از نمایشگاه لباس عفیفانه ‏نشانه‌ای از پذیرش جامعه است، به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار فارس اگاه ، در چند سال گذشته، دولت برای ترغیب مردم به استفاده از لباس‌هایی با پوشش کامل اسلامی، اقدام به برگزاری رویدادها و برنامه‌های منسجمی کرده است. این برنامه‌ها در دولت سیزدهم رویکردی جدی‌تر گرفت. نمایشگاه‌هایی تحت عنوان “نمایشگاه مد و لباس ایرانی-اسلامی” یا “عفیفانه” به صورت گسترده‌ای در تمامی استان‌های کشور فصل به فصل برگزار شد تا لباس‌های عفیفانه متناسب با هر فصل را در اختیار مردم قرار دهد و با جلب نظر آنها از فروشگاه‌های سطح شهر به این نمایشگاه‌ها بتواند سبک پوششی مد نظر خود را در میان مردم ترویج کند.

نمایشگاه مُد و لباس عفیفانه شیراز نیز پنجمین دور خود را طی ۲ سال و نیم برگزاری امروز به اتمام می‌رساند. اما این که آیا اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس طی ۵ دوره برگزاری نمایشگاه مد و لباس اسلامی بررسی صورت داده است که این نمایشگاه تا چه حد توانسته است تاثیری در ترویج لباس‌های عفیفانه بر متن جامعه داشته باشد و این که آیا بررسی صورت گرفته با معیارهای قابل ارزیابی است، سوالی است که از معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس پرسیدیم.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در گفت و گو با «فارس اگاه» در تشریح رویکردهای پنجمین نمایشگاه مُد و لباس شیراز گفت: این نمایشگاه اهدافی دو گانه به طور همزمان دنبال می کند اول آنکه به طراحان استان و کشور فرصتی برای ارائه آثارشان می دهد تا بتوانند توانایی های خود را به نمایش بگذارند و دیگری اینکه این ارائه فرصتی برای مخاطبینی که علاقمند به لباس هایی با ویژگی های ایرانی- اسلامی بتوانند در تنوع چشمگیری به انتخاب لباس بپردازند. ازطرفی نیز فرصتی برای تولید کنندگان کشور فراهم می‌کند تا با طراحانی که امکان نمایش آثار تولیدی خود را ندارند ارتباط بگیرند و درواقع یکدیگر را بیابند.

سید رسول موسوی نژادیان ‏تصریح کرد: اگر با برگزاری این نمایشگاه فقط چند طراح بتواند به تولیدکنندگان متصل شوند کاری درخور صورت گرفته است و ما نتیجه مد نظرمان را گرفته ایم.

موسوی نژادیان با تاکید برانکه عرضه لباس درسطح بازار با فرهنگ ایرانی- اسلامی فاصله دارد و به همین سبب ما در این نمایشگاه زمینه‌ای را فراهم کردیم تا ضمن آنکه طراحان بومی به ارائه لباس های همخوان با فرهنگ ایرانی متمایل شوند علاقمندان نیز بتوانند لباس هایی از این سبک پوشش را در تنوعی کم نظیر ببینند، ادامه داد:  لباس هایی که به این نمایشگاه عرضه می‌شود ضمن گذشتن از ممیزی کیفیت باید فاکتور همخوانی با فرهنگ ایرانی اسلامی را نیز داشته باشند .

وی اظهار داشت: در پنجمین نمایشگاه مد و لباس شیراز که با حضور ۱۰۰ طراح که عمده از فارس و باقی از سایر شهرهای کشور هستند برگزار شده است، لباس هایی عرضه شده از چنان تنوعی برخوردارند که می توان گفت بر روی یک رگال لباس های تولیدی هر طراح حتی یک لباس تکراری نیز دیده نمی شود و تنوعی که مخاطب در یک رگال می بینید شبیه به یک فروشگاه بزرگ است. حال با توجه به شرکت کردن ۱۰۰ طراح در این نمایشگاه روشن است که چه میزان از مدل های متنوع از لباس مجلسی و اداری تا لباس های خانگی و لباس های متنوعی که یک طراح از فصل گذشته نمایشگاه پیشین تا فصل حاضر تولید کرده که کاربردهای متنوعی دارند، ارائه شده است.

*نمایشگاه لباس عفیفانه با قیمت‌های منصفانه

موسوی نژادیان با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری در نمایشگاه مد و لباس نیز با ممیزی دقیقی انجام شده، بیان کرد: نظارت بر قیمت‌گذاری لباس‌ها جز از سوی ارشاد، توسط مجمع امور صنفی نیز انجام شده است و مشتریان می‌توانند مطمئن باشند که لباس‌هایی که دارای ویژگی‌های طراحی انحصاری است را نیز به قیمت منصفانه‌ای می‌توانند بخرند.

وی اظهار داشت: در آثار ارائه شده به نمایشگاه، جز استانداردهای عفیفانه لباس، استانداردهای دوخت، کیفیت پارچه و تنوع طراحی نیز توجه شده است. از سویی شرکت‌کنندگان نمایشگاه، تولیدکنندگانی با بازاری بسیار کوچک هستند یا اینکه جایی برای عرضه لباس‌های تولیدی خود ندارند و این نمایشگاه فرصتی برای عرضه به این طراحان که برخی از آن‌ها بسیار بااستعداد هستند، داده است.

موسوی نژادیان همچنین بیان کرد: برگزاری فصلی این نمایشگاه، جز توجه به تغییر فصل و تأمین نیازهای مخاطبان، زمینه‌ای برای پوشش دادن نیاز مخاطبان مختلف از طبقات اقتصادی متنوع فرا راهم کرده است. نمایشگاه برای پایین‌ترین سطح توان اقتصادی تا افراد متمول لباس دارد و همه اقشار اقتصادی می‌توانند مخاطب این نمایشگاه باشند. این ویژگی در دیگر نمایشگاه مد و لباس دیده نمی‌شود.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در پاسخ به این سوال که آیا اداره ارشاد فارس طی ۵ دوره برگزاری نمایشگاه مد و لباس بررسی صورت داده است که آیا این نمایشگاه توانسته تاثیری در ترویج لباس‌های عفیفانه بر متن جامعه بگذارد و اگر بررسی صورت گرفته، با چه معیارهایی بوده است، گفت: در سال‌های گذشته دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس اسلامی-ایرانی در وزارت فرهنگ و ارشاد شکل گرفته و یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های آن بررسی همین موضوع است. در این نمایشگاه نیز ناظران از کارگروه مد و لباس گزارش‌های محتوایی و آماری فروش را دریافت می‌کنند و در اختیار کارگروه قرار می‌دهند.

موسوی نژادیان ادامه داد: یکی از مهم ترین وظایف این کارگروه رصد این موارد است و ما در هر دوره از برگزاری سعی کردیم درصد شرکت کنندگان در نمایشگاه به عنوان طراح و تولید کننده را افزایش دهیم در حالیکه در گذشته نمایشگاه های مد و لباس عفیفانه تنها به ارائه چند نوع لباس از چادر مشکی تا مانتو اداری می پرداخت ما با ایجاد تنوع در طرح و رنگ لباس های عفیفانه فرصتی برای شرکت طراحان مختلف فراهم کردیم و مرحله به مرحله نیز استقبال طراحان از این نمایشگاه افزایش یافته است به طوریکه در اولین نمایشگاه طراحان مختلفی که دعوت شدند، تعداد کمی دعوت را پذیرفتند و شرکت کردند، اما اکنون هر نمایشگاه با استقبال زیادی از سوی طراحان مواجه می‌شود به طوری که حتی اگر بخواهیم هر یک ماه یک بار در استان نمایشگاهی برگزار کنیم، می‌توانیم از طراحان متفاوتی برای ارائه آثارشان بهره ببریم. در واقع تاثیری که در جلب نظر و مشارکت طراحان داشته‌ایم، امکان تسری به جامعه را دارد و در جلب نظر مخاطبان با فرهنگ‌های پوششی دیگر نیز می‌تواند موفق شود.

وی درادامه با اشاره به اینکه  آمار فروش هر نمایشگاه نیز در حوزه دبیرخانه مورد بررسی قرار می گیرد افزود:  ما شاهد افزایش جدی در فروش نسبت به نمایشگاه های پیشین هستیم و می توانیم بگویم که نمایشگاه مدو لباس ایرانی – اسلامی در پنجمین دوره خود توانسته است مخاطبان ثابتی برای خود دست و پا کند که خریدهای فصلی خود را در این نمایشگاه انجام می دهند.

گفتنی است امروز نهم مهرماه، سومین و آخرین روز برگزاری ‎پنجمین نمایشگاه مُد و لباس شیراز است و علاقمندان می توانند از ساعت۱۱ تا ۲۱ در سالن تشریفات مجتمع رفاهی دانشگاه شیراز واقع در خیابان ساحلی غربی ‏از این نمایشگاه دیدن کنند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true