
اشغالگران میلیاردر پیاده روهای شیراز ! به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه، در نشست فوقالعاده کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر شیراز که چون هفته های گذشته در دفتر شهردار برگزار شد، موضوعات مهم ترافیکی شهر بررسی شد. یکی از این مسائل، بستن پیادهروها توسط برخی اصناف، بهویژه نمایشگاهداران خودرو در نقاطی مانند بلوار شهید رجایی بود که عبور عابران را با مشکل مواجه کرده و آنها را مجبور به تردد از کنار خیابانهای پرخطر میکند.
شهردار شیراز با تأکید بر ضرورت برخورد با سد معابر و پیادهروها به خبرنگاران گفت: از ابتدای تیرماه، صاحبان نمایشگاه خودرو حق ندارند خودروهای خود را در پیادهروها و معابر عمومی مستقر کند و در صورت تخلف، پلیس راهور با آنها برخورد قانونی خواهد کرد.
محمد حسن اسدی با انتقاد از این وضعیت اظهار داشت: اشغال پیادهروها به هیچ عنوان قابل قبول نیست و موجب اخلال در تردد شهروندان میشود. شورای ترافیک و کمیسیون حملونقل تصمیم گرفتهاند که این افراد تا پایان خرداد فرصت دارند وضعیت خود را سامان دهند.
وی با اشاره به اینکه شهرداری هیچ انتفاعی از اشغال پیاده روها توسط برخی کسبه نمی برد و به دنبال هیچ انتفاع از جهت اجاره یا دریافت هزینه بابت اشغال معابر شهر نیست تأکید کرد: از ابتدای تیرماه، هیچ نمایشگاه خودرویی به ویژه در فرهنگ شهر حق ندارد خودروهای خود را در پیادهروها و معابر عمومی مستقر کند و در صورت تخلف، پلیس راهور با آنها برخورد قانونی خواهد کرد.
محمدحسن اسدی در خصوص علت برگزاری جلسات این کمیسیون در دفتر شهردار اظهار داشت: با توجه به اهمیت حوزه عمران و ترافیک و پیگیری مطالبات شهروندان در این حوزه ها نزدیک به ۲ماه است که جلسات منظم با حضور اعضای کمیسیون، مدیران شهرداری و پلیس راهور در شهرداری مرکزی برگزار میشود.
وی تصریح کرد: در این جلسه نیز، موضوعاتی چون گرههای ترافیکی، استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت ترافیک، و راهکارهای روانسازی عبور و مرور شهری مورد بررسی قرار گرفت.
شهردار شیراز با اشاره به اینکه برخی اقدامات زیرساختی و نرمافزاری در حوزه حمل و نقل عمومی در دست اجراست گفت: در راستای تحقق این برنامه ما نیازمند مشارکت و همراهی شهروندان هستیم که در این زمینه خوشبختانه مردم شیراز همکاری مناسبی دارند، اما ما موظفیم توسعه سیستم حملونقل عمومی شامل مترو، اتوبوس، تاکسی و مینیبوس را در اولویت قرار دهیم تا استفاده از خودروهای شخصی کاهش یابد.
شهردار شیراز در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص تعیین تکلیف ورود خودروهای سنگین به محدوده شهر و رسیدن تعداد ورودی آنها به ۶هزار دستگاه در روز هم گفت:این موضوع مشکلات متعددی در حوزه ترافیکی ایجاد کرده است، به نظر میرسد نیاز است تا درباره تکمیل کمربندی و مدیریت عبور این خودروها تصمیمات جدی در سطح استان اتخاذ شود.
*کاهش تخلفات ثبت شده رانندگی در شیراز از ۲۵۰ هزار به ۱۶۰ هزار مورد
بررسی گرههای ترافیکی و پروژههای اصلاحی در شیراز یکی از موضوعاتی بود که در این جلسه مطرح شد، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر شیراز در حاشیه این نشست در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به تصویب و تایید چند طرح و پروژه در این جلسه برای رفع مشکلات ترافیکی شهر اظهار داشت: در این جلسه علاوه بر تصویب برخی پروژههای اصلاح هندسی و روانسازی ترافیک در نقاطی از شهر برخی پروژه های حساس از جمله تخریب و بازسازی پل شاهد به دلیل فرسودگی و خطرات احتمالی مورد بررسی قرار گرفت.
رضا محمدیان با اشاره به بررسی اصلاح هندسی و ساخت زیر گذر جدید در تقاطع کنارگذرهای «دانش آموز» و «خبرنگار» افزود: یکی دیگر از مواردی که بررسی شد در بررسی اجرای لوپ جدید پل شهیدان یغمور در بلوار باهنر، بلوار پاسارگاد و میدان پارسه و اصلاحات هندسی در این معابر است.
وی از استفاده از هوش مصنوعی و توسعه پارکینگهای توقیفی به عنوان دیگر موضوع مطروحه در این جلسه یاد کرد و گفت: در این جلسه بر استفاده بیشتر از هوش مصنوعی در سامانههای ترافیکی و همچنین فراخوان شرکتهای خصوصی برای ایجاد پارکینگهای توقیفی در نقاط مورد تأیید شهرداری و پلیس راهور تأکید شد.
وی از شهرداری و پلیس خواست تا با همکاری روزانه در محورهای پرتردد و اعزام نیروهای فیزیکی راهور، نسبت به روانسازی ترافیک و اعمال قانون بهصورت مستمر اقدام کنند.
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر با اشاره به کاهش آمار تخلفات گفت: در آغاز جلسات بررسی ترافیک، آمار تخلفات هفتگی در شهر شیراز حدود ۲۵۰ هزار مورد بود که با اقدامات کنترلی این عدد به حدود ۱۶۰ هزار مورد کاهش یافته است.
وی افزود: این آمار باید به زیر ۵۰ هزار و در نهایت به نزدیک صفر برسد، اگر باور داریم شیراز شهر فرهنگ و ادب و هوای پاک است، باید شهروندان نیز در رعایت قانون پیشقدم باشند.
رئیس کمیسیون عمران ضمن قدردانی از همکاری شهروندان گفت: بیش از ۸۰۰ هزار خودرو در شیراز تردد میکنند و اگر ۳۰ درصد آنها مرتکب تخلف شوند، ترافیک شهر مختل خواهد شد، با کاهش این رقم به زیر ۵ درصد، میتوان به ترافیکی روان و شهری قانونمند دست یافت.
*پارک دوبل عامل ۶۴ درصد ترافیک شیراز
رئیس سازمان حملونقل و ترافیک و رئیس سازمان حملونقل مسافر شهرداری شیراز نیز در حاشیه این جلسه در گفت و گو با شهر مردم از اقدامات گسترده در حوزه هوشمندسازی ترافیک، کاهش گرههای شهری و توسعه زیرساختهای نرمافزاری برای کنترل تخلفات رانندگی خبر داد و گفت: امروز ۶۴ درصد از ترافیک شیراز ناشی از پارک دوبل است، اگر برای این تخلف اعمال قانون نشود، هیچ کمپین یا فرهنگ سازی تأثیرگذار نخواهد بود.
هادی شهدوست شیرازی با اشاره به برگزاری جلسات پیدرپی کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر شیراز با حضور شهردار، افزود: این جلسات بهطور مداوم با هدف تصمیمگیری و پیگیری جدی مسائل ترافیکی شهر برگزار میشود و نشان از اهتمام جدی مدیریت شهری در این زمینه دارد.
وی با اشاره اقدامات گسترده در حوزه هوشمندسازی ترافیک، کاهش گرههای شهری و توسعه زیرساختهای نرمافزاری برای کنترل تخلفات رانندگی گفت:سه موضوع مهم پارکینگهای توقیفی، توسعه سامانههای هوشمند و رفع گرههای ترافیکی در دستور کار جدی ما قرار گرفته است.
شهدوست شیرازی با اشاره به اختلاف فاحش در گذشته میان دادههای ثبتشده توسط دوربینها و اعمال قانون توسط پلیس راهور تصریح کرد: قبلاً تنها پنج درصد از تخلفات ثبتشده توسط دوربینها به مرحله اعمال قانون میرسید، اما امروز این رقم به بیش از ۶۷ درصد افزایش یافته است.
وی افزود: مذاکراتی با ۲ شرکت خصوصی انجام شده تا از هوش مصنوعی و رباتها برای بررسی و اعمال قانون استفاده شود. شیراز بهعنوان نخستین کلانشهر کشور قصد دارد ربات اعمال قانون را در اختیار پلیس قرار دهد.
رئیس سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان اینکه شیراز در برخی شاخصهای هوشمندسازی در رتبه اول کشور قرار دارد، گفت: برای نخستینبار در کشور، دوربینهای نظارتی در شیراز با تجهیز به هوش مصنوعی به ابزار ثبت تخلف تبدیل شدهاند.
وی ادامه داد: این دوربینها میتوانند بهصورت خودکار تخلفات مانند پارک دوبل را شناسایی کرده و پس از تایید پلاک، اعمال قانون کنند.
استفاده از موتورسیکلتهای هوشمند برای ثبت تخلف
شهدوست شیرازی از خرید ۱۰ دستگاه موتورسیکلتهای مجهز به دوربین هوشمند ثبت تخلف برای پلیس خبر داد و گفت: با توجه به محدودیت تردد خودروهای پلیس در معابر مرکزی شهر، استفاده از موتورسیکلتهایی با قابلیت ثبت تخلف در دستور کار قرار گرفته است. این موتورها میتوانند در حین حرکت، تخلفات را ثبت و گزارش دهند.
وی ادامه داد: از میان ۱۴۰ نقطه دارای ترافیک در شیراز، حدود ۲۰ نقطه بهعنوان اولویت درجه یک شناسایی شدهاند. این گرهها مانند عروق بسته قلب هستند که برخی با «بالن» باز میشوند و برخی نیاز به «جراحی» دارند.
شهدوست شیرازی گفت: اصلاح تقاطعهای «دانشآموز»، «خبرنگار»، و «پل شاهد» در اولویت قرار گرفته و طرحهای لازم برای این نقاط تهیه و در حال اجراست.
وی با تأکید بر نقش فرهنگ ترافیکی و لزوم بازگشت نظم به شهر گفت: مردم باید بدانند که قانون برای همه یکسان است. مردم در تهران با فرهنگ غالب جذب میشوند، ولی در شیراز متأسفانه با خردهفرهنگها همسو میشویم؛ مثل پارک مورب یا دوبل که ریشه در بیتوجهی به نظم شهری دارد