×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۱۴ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
افتتاح مجتمع قضایی صدرا

افتتاح مجتمع قضایی صدرا ، به گزارش فرخنده آشوری خبرنگار فارس اگاه حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم موسوی، رییس کل دادگستری فارس، در آیین افتتاح مجتمع قضایی شهر صدرا که از مصوبات سفر ریاست قوه قضاییه، به استان فارس بوده است، گفت: استان فارس، رتبه ۲۶ کشور در ساخت و سازهای حوزه دادگستری است که با برنامه ریزی های انجام شده، به زودی به رتبه ۵ خواهیم رسید.

وی، با اشاره به موقعیت و گستردگی استان فارس، عنوان کرد: شهر صدرا، یکی از سه شهر پرجمعیت استان فارس است که حدود ۲۰۰ هزار نفر، روزانه به سمت سیستم قضایی شهر شیراز سرازیر می شود و یک مجتمع قضایی، نیاز این شهر بود که در سفر رییس قوه قضاییه به استان، این پروژه نیمه تمام دوباره در دستور کار قرار گرفت.

*مجتمع بزرگ قضایی شهر شیراز در حال ساخت است

موسوی، با بیان اینکه این مجتمع ۲۵۰۰ متر زیربنا دارد، اظهار کرد: این مجتمع، حداکثر تا تیر ماه آماده بهره برداری و استفاده عموم مردم می شود، این مجتمع، تمام استاندارهای لازم را دارد و ما در حال توسعه فضاهای فیزیکی، در تمام شهرستان ها هستیم، به جز خود شهر شیراز، ساختمان دادگستری فارس، مربوط به ۹۵ سال قبل است که در حال ساخت مجتمع بزرگی هستیم که امیدواریم به زودی بتوانیم آن را افتتاح کنیم.

رییس کل دادگستری، با تاکید بر تجهیزسازی ساختمان های دادگستری در شهرستان ها، تصریح کرد: ما به کمک خیرین، در شهر لامرد، در حال ساخت ساختمان هستیم، با اینکه مشکل بودجه داریم، دادگستری فارس هیچ وقت متوقف نبوده است، امیدواریم به این فضا، بتوانیم دو تا فضای ۴۰۰ متری دیگر اضافه کنیم.

این مقام ارشد قضایی، در ادامه صحبت های خود، از تمام ارگان‌هایی که در ساخت این مجتمع کمک کردند، تشکر کرده و افزود: قوه قضاییه، بودجه ویژه ای را برای اتمام این پروژه، در نظر گرفت، از مردم تقاضا داریم، مشکلات خود را در شوراهای حل اختلاف و داوری ها حل کنند و از این مجتمع، فقط برای دعواهای حقوقی و کیفری مهم استفاده شود، بنابراین مردم برای تشکیل پرونده هجوم نیاورند.

وی، با اشاره به سند تحول قوه قضایی، تاکید کرد: اجرای درست و اصولی این سند، می تواند رضایت مردم را به همراه داشته باشد، امکانات قضایی در شهر صدرا وجود دارد و کمبودی در این زمینه نداریم، سالم ترین و پاک دست ترین قضات را در این مجتمع، به کار خواهیم گرفت و اطمینان داریم، تبدیل به یکی از موفق ترین مجتمع های قضایی خواهد شد.

*نیروی انتظامی صدرا ارتقا یابد

حجت الاسلام و المسلمین، سید عباس موسوی، امام جمعه صدرا نیز در ادامه این مراسم، با بیان اینکه این مجتمع، بسیاری از مشکلات مردم را حل خواهد کرد، گفت: تقاضا داریم، نیروی انتظامی نیز در این شهر ارتقا یابد و ما آمادگی تامین زیرساخت ها را داریم.

*تاکید بر توسعه هوشمندسازی سیستم قضایی

ابراهیم شاهرخیان دهکردی، معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضائیه، با اشاره به وظایف و ماموریت های قوه قضاییه، گفت: رسیدگی به پرونده ها و تسریع موضوع، نیاز به الزاماتی دارد که قوه قضاییه، تلاش می‌کند تا آن را تامین کند.

وی، با بیان اینکه ورودی زیاد پرونده ها به مراجع قضایی، یکی از مشکلات و چالش های سیستم قضایی است، متذکر شد: گاهی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ پرونده در ماه، به یک شعبه ارجاع داده می شود که این موضوع، روند رسیدگی را کند می کند.

شاهرخیان، با بیان اینکه اقدامات جدیدی برای پیشبرد وظایف، در سیستم قضایی انجام شده است، تاکید کرد: استفاده از فناوری جدید و هوشمند سازی در رسیدگی به پرونده ها لازم است، تا مردم با استفاده از شناسه قضایی، بدون مراجعه حضوری، بتوانند روند پرونده خود را پیگیری کنند، به طور مثال در سال گذشته، حدود ۳ میلیون وقت رسیدگی، به صورت آنلاین انجام شده است، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار قرارداد وکالت، منعقد شده است، صدور گواهی سوءپیشینه، بدون حضور انجام می شود، امروز بیش از ۹۵ درصد ابلاغات، به صورت الکترونیکی انجام می شود و این در زمان و وقت دادرسی، صرفه جویی شده است.

وی، با اشاره به سایر خدمات الکترونیکی در حال انجام در سیستم قضایی کشور، تصریح کرد: اقدامات قابل توجهی در بحث هوشمندسازی، انجام شده است، دسترسی به سیستم اطلاعاتی بانکی و بانک اطلاعاتی فرد که سبب کاهش زمان رسیدگی می شود، یا برگزاری دادگاه آنلاین، بدون حضور متهم در دادگاه و غیره، از سری اقداماتی است که در سند تحول قضایی، گنجانده شده است.

این مقام قضایی، با اشاره به مبحث نیروی انسانی، اظهار کرد: بیش از ۳ هزار نفر، جذب سیستم قضایی شده است و توانستیم در تکمیل نیروی انسانی، تا حدودی اقداماتی انجام بدهیم و برنامه ریزی برای رفع مشکلات معیشتی کارکنان، در دستور کار قرار گرفته است، تامین فضای فیزیکی مورد نیاز، یکی دیگر از اقدامات است، ما نیازمند بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع هستیم که الان ۲ میلیون و ۵۰۰ مترمربع داریم و برای تامین فضاهای بیشتر، یک برنامه ۵ ساله در قالب یک نهضت تامین نیاز فضای اداری، تصمیمات خوبی گرفته شده است که این مجتمع، یکی از این اقدامات است.

*افتتاح دو مجتمع در شیراز، به زودی

وی، با بیان اینکه یک مجتمع مسکونی ۴۰ واحدی، برای کارکنان بزودی به بهره برداری می رسد، عنوان کرد: به زودی شاهد بهره برداری دو مجتمع شماره ۳ و ۴ به متراژ ۶۵ هزار مترمربع، در شهر شیراز خواهیم بود، یک کارگاه بزرگ ساخت و ساز در سطح استان فارس انجام شده است که نشان از تلاش و همت بلند رییس کل دادگستری فارس است.

شاهرخیان، ادامه داد: شهرداری شیراز، در کنار دادگستری بوده است و خیلی از دستگاه های دیگر نیز با ما همراه شدند.

*کاهش ترافیک شهر شیراز از دستاوردهای افتتاح مجتمع قضایی صدرا

محمد هادی ایمانیه، استاندار فارس نیز در این مراسم، اظهار کرد: شهر صدرا، رو به گسترش بوده و با افزایش جمعیت این شهر، طی سال های گذشته، جمعیت این شهر، در حال حاضر به بیش از  ۲۰۰ هزار نفر افزایش یافته و این میزان، به اندازه جمعیت شش شهرستان فارس است که در این شهر سکونت دارند.

وی، افزود: این شهر جدید، در خصوص استقرار ادارات و  مجتمع قضایی، کمبود داشت و مردم این شهر مجبور بودند، برای رفع مشکلات خود، به دادگستری فارس مراجعه کنند و یکی از دلایلی که در این خصوص وجود داشت، ترافیک میان شهر شیراز و‌ صدرا و مسافت زیاد بود، بنابراین بن بست شکنی توسط رییس کل دادگستری استان فارس، صورت گرفت و اولین واحد مجتمع قضایی شهر صدرا، به بهره برداری رسید.

استاندار فارس، ابراز امیدواری کرد: استقرار سایر ادارات، همچون آموزش و پرورش، ثبت اسناد و املاک، ورزش و جوانان استان فارس و پزشکی قانونی را شاهد باشیم و با توجه به اینکه تامین زمین برای ساخت و سازها ادارات، انجام شده است، سایر ادارات نیز به شکل نمایندگی در شهر صدرا حضور یابند. چرا که یکی از راه های تامین آرامش ‌و آسایش شهروندان این شهر جدید، استقرار ادارات به جهت دریافت خدمات است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true