×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۷ اسفند - ۱۴۰۳  
true
true
افزایش بهره‌وری صنعت گردشگری کشور با بکارگیری فناوری‌های دیجیتال

به‌گفته نایب رئیس فدراسیون جهانی رباتیک و هوش مصنوعی استفاده از فناوری‌های دیجیتال می‌تواند بهره‌وری گردشگری را تا ۳۰ درصد افزایش و هزینه‌ها را ۲۵ درصد کاهش دهد البته اگر حال صنعت گردشگری کشورمان خوب باشد.

به گزارش فارس آگاه به نقل از تکانه، دکتر سروش صادق‌نژاد در هفدهمین جلسه کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران در دور دهم به بررسی فرصت‌ها و چالش‌های هوش مصنوعی و صنعت رباتیک در صنعت گردشگری کشور پرداخت و در این خصوص گفت: اکنون ۶۰ درصد از مسافران جهانی قبل از رزرو سفر از ابزارهای هوش مصنوعی برای تحقیق و بررسی مقاصد استفاده می‌کنند و تا سال ۲۰۲۵، ۸۵ درصد از تعاملات خدمات مشتریان در حوزه گردشگری توسط چت‌بات‌ها و هوش مصنوعی مدیریت خواهند شد.

نایب رئیس فدراسیون جهانی رباتیک و هوش مصنوعی فیرا افزود: پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰، درآمد بازار جهانی هوش مصنوعی به بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار برسد.

دکتر صادق‌نژاد بیان کرد: اکنون پلتفرم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی توانسته‌اند نرخ تبدیل کاربرانشان را تا ۳۰ درصد افزایش دهند و ربات‌های خدماتی مستقر در فرودگاه‌ها و هتل‌ها می‌توانند زمان انتظار مسافران را تا ۴۰ درصد کاهش دهند.

استادیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: تا جایی که من می‌دانم گردشگری حدود ۷.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران را تشکیل می‌دهد و یکی از صنایع مهم اشتغال‌زا محسوب می‌شود.

دکتر صادق‌نژاد گفت: ایران در سال ۲۰۱۹ میزبان ۸.۷ میلیون گردشگر خارجی بود اما این عدد به دلایل مختلف در سال ۲۰۲۳ به حدود ۵ میلیون نفر رسید.

نایب رئیس فدراسیون جهانی رباتیک و هوش مصنوعی فیرا با بیان اینکه طبق گزارش سازمان جهانی گردشگری، استفاده از فناوری‌های دیجیتال می‌تواند بهره‌وری گردشگری را تا ۳۰ درصد افزایش و هزینه‌ها را تا ۲۵ درصد کاهش دهد، ادامه داد: هر آنچه که تا به اینجا گفته شد در شرایطی محقق می شود که حال صنعت گردشگری کشور خوب باشد.

 

ضرورت سرمایه‌گذاری در زمینه استارت‌آپ‌های گردشگری

فرصت‌ها و چالش‌های هوش‌مصنوعی در گردشگری افزایش بهره‌وری صنعت گردشگری کشور با بکارگیری فناوری‌های دیجیتال/ به‌گفته نایب رئیس فدراسیون جهانی رباتیک و هوش مصنوعی استفاده از فناوری‌های دیجیتال می‌تواند بهره‌وری گردشگری را تا ۳۰ درصد افزایش و هزینه‌ها را ۲۵ درصد کاهش دهد البته اگر حال صنعت گردشگری کشورمان خوب باشد. به گزارش شهر مردم به نقل از تکانه، دکتر سروش صادق‌نژاد در هفدهمین جلسه کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران در دور دهم به بررسی فرصت‌ها و چالش‌های هوش مصنوعی و صنعت رباتیک در صنعت گردشگری کشور پرداخت و در این خصوص گفت: اکنون ۶۰ درصد از مسافران جهانی قبل از رزرو سفر از ابزارهای هوش مصنوعی برای تحقیق و بررسی مقاصد استفاده می‌کنند و تا سال ۲۰۲۵، ۸۵ درصد از تعاملات خدمات مشتریان در حوزه گردشگری توسط چت‌بات‌ها و هوش مصنوعی مدیریت خواهند شد. نایب رئیس فدراسیون جهانی رباتیک و هوش مصنوعی فیرا افزود: پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰، درآمد بازار جهانی هوش مصنوعی به بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار برسد. دکتر صادق‌نژاد بیان کرد: اکنون پلتفرم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی توانسته‌اند نرخ تبدیل کاربرانشان را تا ۳۰ درصد افزایش دهند و ربات‌های خدماتی مستقر در فرودگاه‌ها و هتل‌ها می‌توانند زمان انتظار مسافران را تا ۴۰ درصد کاهش دهند. استادیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: تا جایی که من می‌دانم گردشگری حدود ۷.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران را تشکیل می‌دهد و یکی از صنایع مهم اشتغال‌زا محسوب می‌شود. دکتر صادق‌نژاد گفت: ایران در سال ۲۰۱۹ میزبان ۸.۷ میلیون گردشگر خارجی بود اما این عدد به دلایل مختلف در سال ۲۰۲۳ به حدود ۵ میلیون نفر رسید. نایب رئیس فدراسیون جهانی رباتیک و هوش مصنوعی فیرا با بیان اینکه طبق گزارش سازمان جهانی گردشگری، استفاده از فناوری‌های دیجیتال می‌تواند بهره‌وری گردشگری را تا ۳۰ درصد افزایش و هزینه‌ها را تا ۲۵ درصد کاهش دهد، ادامه داد: هر آنچه که تا به اینجا گفته شد در شرایطی محقق می شود که حال صنعت گردشگری کشور خوب باشد. ضرورت سرمایه‌گذاری در زمینه استارت‌آپ‌های گردشگری دکتر صادق‌نژاد در ادامه تصریح کرد: به عنوان نایب رئیس فدراسیون جهانی رباتیک و هوش مصنوعی به بازیگران اصلی صنعت گردشگری کشور پیشنهاد می‌کنم که برای افزایش کاربرد هوش مصنوعی در صنعت گردشگری، در استارتاپ‌های هوش مصنوعی و رباتیک سرمایه‌گذاری کنند و زیرساخت‌های داده‌ای و پلتفرم‌های هوشمند را توسعه دهند. او افزود: تسهیل همکاری بین صنعت گردشگری و شرکت‌های فناوری برای پیاده‌سازی راه‌حل‌های هوشمند بسیار مهم است.بازیگران صنعت گردشگری کشور می‌توانند با ایجاد مراکز نوآوری و آزمایشگاه‌های تخصصی هوش مصنوعی و آموزش نیروی انسانی برای استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، بهره‌وری صنعت گردشگری ایران را بالا ببرند. نایب رئیس فدراسیون جهانی رباتیک و هوش مصنوعی در پایان تشریح کرد: کمیته ملی رباتیک ایران می‌تواند با ایجاد شتاب‌دهنده‌های تخصصی، برگزاری مسابقات و چالش‌های نوآوری، توسعه پروژه‌های پایلوت با همکاری سازمان‌های دولتی و خصوصی، حمایت از استارتاپ‌های فعال در حوزه گردشگری هوشمند و ایجاد پلتفرم داده‌های گردشگری، نقش کلیدی‌ای در توسعه هوش مصنوعی و اتوماسیون در صنعت گردشگری ایفا کند. گفتنی است، در پایان هفدهمین جلسه کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران از دکتر سروش صادق‌نژاد درخواست شد تا دبیری کمیته استارتاپی این کمیسیون را به‌عهده گیرد.

دکتر صادق‌نژاد در ادامه تصریح کرد: به عنوان نایب رئیس فدراسیون جهانی رباتیک و هوش مصنوعی به بازیگران اصلی صنعت گردشگری کشور پیشنهاد می‌کنم که برای افزایش کاربرد هوش مصنوعی در صنعت گردشگری، در استارتاپ‌های هوش مصنوعی و رباتیک سرمایه‌گذاری کنند و زیرساخت‌های داده‌ای و پلتفرم‌های هوشمند را توسعه دهند.

او افزود: تسهیل همکاری بین صنعت گردشگری و شرکت‌های فناوری برای پیاده‌سازی راه‌حل‌های هوشمند بسیار مهم است.بازیگران صنعت گردشگری کشور می‌توانند با ایجاد مراکز نوآوری و آزمایشگاه‌های تخصصی هوش مصنوعی و آموزش نیروی انسانی برای استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، بهره‌وری صنعت گردشگری ایران را بالا ببرند.

نایب رئیس فدراسیون جهانی رباتیک و هوش مصنوعی در پایان تشریح کرد: کمیته ملی رباتیک ایران می‌تواند با ایجاد شتاب‌دهنده‌های تخصصی، برگزاری مسابقات و چالش‌های نوآوری، توسعه پروژه‌های پایلوت با همکاری سازمان‌های دولتی و خصوصی، حمایت از استارتاپ‌های فعال در حوزه گردشگری هوشمند و ایجاد پلتفرم داده‌های گردشگری، نقش کلیدی‌ای در توسعه هوش مصنوعی و اتوماسیون در صنعت گردشگری ایفا کند.

گفتنی است، در پایان هفدهمین جلسه کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران از دکتر سروش صادق‌نژاد درخواست شد تا دبیری کمیته استارتاپی این کمیسیون را به‌عهده گیرد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true