×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۲۷ مرداد - ۱۴۰۳  
true
true
الزام به ثبت بارنامه‌ها در سامانه بارفرابران

الزام به ثبت بارنامه‌ها در سامانه بارفرابران؛ رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران و روسیه نسبت به عدم ثبت و عملیات بارگذاری بارنامه‌ها در سامانه بارفرابران از سوی شرکت‌های حمل و نقلی انتقاد کرد.

به گزارش فارس آگاه، روشنعلی یکتاقرابایی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه در نامه‌ای خطاب به کامبیز جهانبانی، مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر از وی خواست تا جهت جلوگیری از بروز مشکلات آتی، بخشنامه الزام به ثبت همه بارنامه‌ها در سامانه (بارفرابران) سامانه جامع تجارت را به تمامی معاونت‌های کشتیرانی خزر ابلاغ تا برای اجرای آن اقدام شود.

در نامه رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه به مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر آمده است:

«بازگشت به بخشنامه انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران همانگونه که استحضار دارید در آن بخشنامه به صراحت اعلام شده: «همه شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی مکلف هستند تمامی بارنامه‌ها را در سامانه (بارفرابران) سامانه جامع تجارت ثبت کنند».

متاسفانه در مواردی نماینده کشتیرانی اظهار بی‌اطلاعی کرده و اعلام می‌کند چنین بخشنامه‌ای ابلاغ نشده است و این اختلافات مشکلاتی را برای تجار به وجود آورده است که نه تنها اتلاف وقت را در پی دارد بلکه هزینه انبارداری و دیگر خسارات را نیز به بازرگانان تحمیل می‌کند.

خواهشمند است جهت جلوگیری از بروز مشکلات آتی دستور فرمایید بخشنامه یادشده را به همه معاونت‌های مجموعه کشتیرانی خزر ابلاغ تا برای آموزش اجرایی آن اقدام عملی معمول کنند».

کشتیرانی خزر امتناع کرد

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه در ادامه درباره مشکلات پیش آمده به‌دلیل عدم ثبت بارنامه‌ها در سامانه بارفرابران اظهار داشت: براساس بخشنامه انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران، تمامی شرکت‌های حمل‌ونقلی به‌خصوص شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی طبق قانون موظف هستند هر باری را که وارد گمرکات ایران می‌کنند در سامانه بارفرابران (سامانه جامع تجارت) ثبت کرده و پس از دریافت کد رهگیری حمل، آن را در سامانه جامع تجارت به صاحب کالا واگذار کنند.

روشنعلی یکتاقرابایی اضافه کرد: ثبت و عملیات بارگذاری بارنامه‌ها در سامانه بارفرابران و واگذاری آن به صاحب کالا در سامانه جامع تجارت به دارنده بار کمک می‌کند تا بهتر و سریع‌تر بار خود را در گمرک پیگیری کند؛ اینکه آن بار و محموله چه زمان وارد گمرک ایران شده و چه زمان از گمرک خارج شده است. همچنین بداند چه کسی بار را آورده است و بار در حال حاضر کجاست؟

یکتاقرابایی با اشاره به اینکه چنین اتفاقی برای وی نیز روی داده و برای پیگیری این موضوع به کشتیرانی خزر مراجعه کرده است، افرود: به‌دلیل عدم ثبت بارنامه از سوی کشتیرانی خزر در سامانه بارفرابران به‌رغم پرداخت تمامی هزینه‌ها و گرفتن مفاصاحساب، گمرک اجازه ترخیص کالا را نمی‌داد. بر این اساس به کشتیرانی خزر مراجعه کردم اما آنها با وجود صراحت قانونی از ثبت بارنامه امتناع کردند تا درنهایت طی مکاتبه‌ام با معاونت توسعه بازار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ناچار به تمکین قانون و ثبت بارنامه شدند.

نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه تصریح کرد: متاسفانه این وحدت رویه در شرکت‌های حمل‌ونقلی وجود ندارد و به‌رغم الزام قانونی، آنها کار خود را انجام نمی‌دهند و تجار و بازرگانان را سردرگم کرده و هزینه‌های تمام شده تجارت را به‌دلیل ناآگاهی از قانون افزایش می‌دهند.

یکتاقرابایی با اشاره به نامه خود خطاب به مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر، یادآور شد که این مهم باید برای همه بارهای ورودی و خروجی تمامی بازرگانان و تجار انجام شود و انتظار می‌رود که کاپیتان جهانبانی در این خصوص، بر اجرای قانون و تسهیل تجارت در این کشتیرانی نظارت کند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true