×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  چهارشنبه - ۸ اسفند - ۱۴۰۳  
true
true
امور تربیتی، نهاد مبارکی که به حاشیه رفت!

امور تربیتی، نهاد مبارکی که به حاشیه رفت! سید محی الدین ارسنجانی خبرنگار فارس اگاه، نهاد امور تربیتی یادگار شهید رجایی، رئیس‌جمهور مکتبی ایران است که پس از انقلاب اسلامی در آموزش و پرورش ایجاد شد، اما پس از یک دوره نسبتاً موفق، به‌ویژه در سال‌های اولیه انقلاب و در دوران ۸ ساله دفاع مقدس، کم‌کم از رسالت اصلی خود که همانا بسط و اشاعه تربیت به معنای واقعی ایرانی و اسلامی بود، دور شد. مربیان و معاونان پرورشی پس از دو دهه از ایجاد این نهاد مقدس و مبارک به گوشه‌ای از مدارس و سیستم آموزشی و پرورشی رانده شده و در عمل اختیار از آنان گرفته شد. امروز هم به دلیل حجم بالای وظایف و مأموریت‌ها و بخشنامه‌های صادره انبوهی که مدیران و کادر مدارس را کلافه کرده، روبرو هستیم. امور تربیتی از صراط مستقیم خود خارج شده و دیگر کارایی لازم را ندارد. ضروری است تا با تغییر و تحولاتی تازه در پی بازسازی و احیای آن برآییم. مدیران و معاونانی که در سمت‌های پرورشی و کار تربیتی به فعالیت می‌پردازند، کمتر از مدیران آموزشی و یا معاونان دیگر مورد توجه‌اند. این نهاد به‌روز رسانی نشده و همچنان بر پاشنه قدیمی خود بدون تحول و تحرک مانده و درجا زده است. ادارات آموزش و پرورش از طریق امور تربیتی هنوز درصدد اجرای برنامه‌هایی هستند که با روح و سلایق و ذائقه‌های دانش‌آموزان امروز هیچ آشنایی و سنخیتی ندارد. لازم است اولا حجم بخشنامه‌های زائد و پرهزینه امور تربیتی کم شود و برخی از ابلاغ‌ها و شیوه‌نامه‌ها و بخشنامه‌های امور تربیتی حذف گردد و به جنبه‌های سند تحول بنیادین و زیرنظام‌ها و ساحت‌های ششگانه معلمی که غالباً در زمینه تربیتی و پرورشی است توجه گردد. به نظر می‌رسد تلاش‌های مسئولان امور تربیتی و معاونان پرورشی مدارس باید با بازنگری در روش‌ها و برآورد نقاط قوت و ضعف این جایگاه در سال‌های گذشته، و با اتخاذ تدابیر دقیق‌تر و با قدرت بیشتری در راستای امر مهم تربیتی کوشا شود. لازم به ذکر است که ارزیابی فعالیت‌ها نیاز به شناخت اهداف و راهبردهای اجرایی دارد؛ لذا فعالیت‌های امور تربیتی باید همراه و هم‌قدم با نظام آموزش و پرورشی باشد که بتواند نسبت به رسالت و نقش خویش و اهداف بنیادین این نهاد جامه عمل بپوشاند. قابل ذکر است که طرح امور تربیتی همه ارکان آموزش و پرورش را با محوریت معلمان، کتاب‌های درسی، نظام ارزشیابی، خانواده و دانش‌آموز دربرمی‌گیرد. هر ستاد امور تربیتی در مدارس از سه عضو تشکیل می‌شود که عبارتند از: مدیر مدرسه یا یکی از معاونانی که به مسائل تربیتی آگاهی بیشتری دارد و همچنان مربی تربیتی مدرسه (یا مربی ارشد)، و یکی از معلمان یا دبیران مؤمن و متعهد دارای حسن شهرت و سابقه اعتقادی و اخلاقی موفق در اجرای وظایف آموزشی و آشنا به مبانی و روش‌های تربیتی اسلام به انتخاب شورای معلمان مدرسه. امام (ره) نیز می‌فرمایند: «اگر چنانچه معلم یک معلمی باشد که دعوت به نور بکند، دعوت به صلاح بکند، دعوت به اسلام بکند، دعوت به اخلاق صالحه بکند، دعوت به ارزش‌های اسلامی بکند، آن ارزش‌هایی که عندالله ارزش است، اگر معلم این کار را بکند همان‌طور که انبیاء مردم را از ظلمت به نور می‌کشانند، این معلم هم این بچه‌ها را از ظلمات به نور وارد می‌کند و همین شغلی است که شغل انبیاء است.» با امید به ایجاد تغییرات بنیادین در امور تربیتی و شیوه جذب و گزینش معاونان پرورشی و مربیان تربیتی مدارس، به‌روز رسانی و تغییرات اساسی و ساختاری نهاد امور تربیتی کشور را برابر با نیازهای روز جامعه و دانش‌آموزان و حتی همکاران گرامی شاهد باشیم. این روز و این هفته را به عموم اهالی تربیت و امور تربیتی تبریک گفته و از درگاه الهی برایشان توفیقات روزافزون را خواهانم.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true