×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۲ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
انحلال موسسه خیریه نرجس شیراز

این رای، ۲۰ روز مهلت اعتراض دارد، به گزارش فرخنده آشوری خبرنگار فارس اگاه، در روزهای آخر هفته گذشته مطلع شدیم که بهزیستی فارس تصمیم به انحلال موسسه خیریه نرجس گرفته است، خبری که مسئولان بهزیستی تایید آن را موکول به این هفته کردند، البته شایعاتی نیز مطرح شد که فقط هیات مدیره آن منحل خواهد شد.

بالاخره بعد از چند روز پیگیری، «حمید آزرمی»، معاون هماهنگی موسسات و مراکز غیر دولتی، مشارکت های مردمی و اشتغال و دبیر کمیسیون ماده ۲۶ بهزیستی فارس، طی پیامکی به ما اطلاع داد: «پس از بررسی و اقدامات کمیسیون ماده ۲۶ نظارت بهزیستی استان در رابطه با موسسه خیریه نرجس و با توجه به پرونده قضایی برخی از افراد هیات مدیره و کارکنان این موسسه و مشورت های حقوقی و قضایی انجام شده، این کمیسیون در تاریخ ۲۴ مرداد تشکیل جلسه و رای بر انحلال موسسه خیریه نرجس داد.»

وی اعلام کرد: بدیهی است که این رای قطعی نیست و قابل اعتراض است که در این صورت فرایند رسیدگی و اعتراض در کمیسیون عالی کشور صورت می گیرد و رای قطعی و نهایی صادر می شود.

آزرمی با بیان اینکه اینجا موسسه خیریه مردمی و عام المنفعه است و خصوصی نیست که با رفتن یک گروه فعالیت های موسسه تعطیل شود، گفت: مهلت اعتراض به این رای، ۲۰ روز است، جزییات بعد از نهایی شدن رای، به اطلاع عموم خواهد رسید. تا صدور رای قطعی، گروه فعلی به کار خود ادامه می‌دهد و مدیرعامل این خیریه همچنان ممنوع الفعالیت است.

*مروری بر اخبار و گزارش‌های روزنامه «شهر مردم» درباره خیریه نرجس شیراز

حالا با تایید این خبر، بهتر است مروری کنیم بر گزارش هایی که «روزنامه شهر مردم» در این مدت در مورد تخلفات گردانندگان این خیریه منتشر کرده است، ما در یکی از گزارش‌ها به روایت مادرانی پرداختیم که مدتی فرزند خود را به خیریه نرجس جهت نگهداری سپرده بودند، هر کدام روایت متفاوتی داشتند، از بیمار شدن فرزندشان به دلیل عدم رسیدگی مناسب تا خوراندن داروی مخدر به معلول. در آن گزارش خواندیم که این موسسه با سوءاستفاده از استیفایی که از یکی از دفاتر مراجع عظمای تقلید جهت تبدیل به احسن برخی از کمک‌ها گرفته بودند، از جمله اقلام کمکی که احتمال خراب شدن وجود داشت و یا خیلی بیشتر از نیاز خیریه کمک شده بود، اقدام به فروش تمام کمک‌ها از جمله اقلام پرمصرفی مانند پوشک های بهداشتی کرده بودند و همین هم سبب بروز زخم بستر و عفونت در معلولان تحت حمایت این خیریه شده بود.

یا در طول روند پیگیری این پرونده، توانستیم با یکی از روانشناسان سابق این خیریه صحبت کنیم که به خاطر شرایط نابسامان این خیریه؛ آنجا را ترک کرده بود و معتقد بود که این خیریه به جای رسیدگی به وظیفه اصلی و رسالت راه‌اندازی خود تبدیل به یک بنگاه معاملاتی شده بود که هر کس کمک بیشتری جذب کند، پورسانت بیشتری دریافت می کند و سلامت روان توانخواهانش هیچ اهمیتی برایشان نداشت.

همچنین روایت مادری را خواندیم که به خاطر بیماری و نیاز به یک جراحی سخت، مدتی فرزند خود را به این خیریه سپرده بود و به همین دلیل از طریق برادرش کمک‌های قابل توجهی به موسسه می کرد اما در آخر فرزند خود را در شرایط اسفباری تحویل گرفت که فاصله‌ای تا مرگ نداشت و متوجه شد که به فرزندش در این مدت قرص مخدر خورانده اند و مجبور شد فرزندش را با این شرایط به مرکز ترک اعتیاد ببرد و هنوز هم شکایتش به نتیجه نرسیده بود.

در گزارشی دیگر با موردی رو‌ به رو شدیم که عوامل این خیریه، با فریبکاری و سوءاستفاده از احساسات افراد مسن، توانسته بودند بدون اطلاع وراث و قیم قانونی آنها در یک شرایط خارج از پروسه قانونی، ملکی را به عنوان اهدایی به خیریه، منتقل کنند. در آن گزارش روایت دو نوه را خواندیم که یکی از مددکاران این خیریه با نزدیک شدن به مادربزرگ ۷۰ ساله آنها و استفاده از مهربانی و آلزایمر او توانسته بود، خانه آن پیرزن را ابتدا تحت عنوان هدیه و بعد خرید؛ آن هم به مبلغ کمتر از قیمت یک متر زمین در حاشیه شهر، به خیریه منتقل کند و با وجود اینکه طبق قانون، نقل و انتقال با شرایط مشابه باید با حضور قیم یا وکیل قانونی فرد انجام شود، اما هنوز نتوانسته بودند این معامله را فسخ کنند.

در یکی دیگر از گزارش‌ها روایت یکی از کارکنان این مرکز را خواندیم که با دیدن شرایط بد این موسسه به ظاهر لوکس و زیبا، گزارشی از تخلفات را به بهزیستی فارس تحویل داده بود که آن گزارش در اختیار مدیرعامل خیریه قرار گرفته بود و با همان گزارش دستنویس از این کارمند شکایت شده و نتیجه اش حبس ۶ ماهه و سوءپیشینه برای گزارش دهنده بود.

یا در شماره‌ای از روزنامه، اظهارات یکی از مسئولان بهزیستی را خواندیم که به جای دفاع از حقوق معلولان با حضور در دفتر «روزنامه شهر مردم» به دفاع از عملکرد مسئولان این خیریه پرداخت و بعد از انتشار مطالبش و مقابله با افکار عمومی ما را به نشر اکاذیب متهم کرد، هر چند این مسئول در پست خود که ارتباط مستقیم با معلولان دارد، باقی ماند.

اخبار و گزارش‌های نیز از روند قضایی این پرونده تا صدور حکم برکناری مدیرعامل این خیریه و معرفی فردی جدید به عنوان مدیرعامل را منتشر کردیم که البته عوامل این خیریه بیکار نماندند و از حضور مدیرعامل جدید ممانعت کردند و در تمام یک سال گذشته سعی کردند تا با ایجاد جو رسانه‌ای، فعالیت در فضای مجازی و واسطه‌گری، خود را تبرئه کنند اما موفق نشدند، امیدواریم با قطعی شدن این رای و همچنین رای دادگاه شاهد رد مال و برگرداندن کمک‌های مردمی به صاحبان اصلی، یعنی معلولان تحت حمایت این خیریه باشیم.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true