true
ایجاد سازمان تنظیم بازار با قید دو فوریت؛ لایحه ایجاد سازمان بازرگانی و تنظیم بازار که بهمنظور تمرکز سیاستگذاری و نظارت بر امور بازرگانی و تنظیم بازار تهیه شده، با قید دوفوریت به مجلس ارسال شد.
به گزارش فارس آگاه، لایحه ایجاد سازمان بازرگانی و تنظیم بازار در جلسه مورخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ هیأت وزیران به تصویب رسید و توسط مسعود پزشکیان رئیسجمهور، با قید دوفوریت به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.
این لایحه با هدف تمرکز سیاستگذاری، برنامهریزی، نظارت و ساماندهی امور مرتبط با حوزه بازرگانی و تنظیم بازار، به دولت اجازه میدهد سازمان بازرگانی و تنظیم بازار را زیر نظر مستقیم رئیسجمهور ایجاد کند. در این راستا، برخی وظایف و ساختارهای موجود از وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی به این سازمان منتقل خواهد شد.
متن لایحه بهشرح زیر است:
ماده واحده: به دولت اجازه داده میشود بهمنظور تمرکز سیاستگذاری، راهبری، برنامهریزی، نظارت و ساماندهی امور مرتبط با حوزه بازرگانی و تنظیم بازار، نسبت به ایجاد «سازمان بازرگانی و تنظیم بازار» که در این قانون بهاختصار «سازمان» نامیده میشود، زیر نظر مستقیم رئیسجمهور و با استفاده از امکانات، نیروی انسانی و ساختار تشکیلاتی موجود در دستگاههای اجرایی و بر اساس اساسنامهای که تا پایان فروردینماه سال ۱۴۰۲ به تصویب هیأت وزیران میرسد، اقدام نماید، این امر با رعایت موارد زیر انجام خواهد شد.
۱٫ سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و شرکت بازرگانی دولتی ایران بههمراه تمامی امکانات، تعهدات، وظایف، مأموریتها، ساختار، نیروی انسانی، اموال منقول و غیرمنقول آنها و همه وظایف و مسئولیتهای حوزه بازرسی بازار، بهترتیب از وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی منتزع و به سازمان ملحق میشوند.
۲٫ سازماندهی ساختار سازمان با استفاده از ظرفیتهای موجود ساختاری فعلی و بدون هرگونه توسعه تشکیلاتی، به تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور خواهد رسید.
۳٫ از تاریخ تصویب این قانون، تمامی وظایف و اختیارات موضوع بند «الف» ماده (۱) قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی مصوب ۱۳۹۱ به سازمان منتقل میشود.
۴٫ انشعاب و انتقال دیگر دستگاههای زیرمجموعه وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی با هدف تمرکز سیاستگذاری، راهبری، برنامهریزی، نظارت و ساماندهی، و با تأکید بر رویکرد تجمیع، ادغام و کاهش تشکیلات و ساختارهای دستگاههای اجرایی مذکور، با تصویب هیئت وزیران مجاز است.
۵٫ بهمنظور رصد و پایش بازار کالا و خدمات با رویکرد استقرار حکمرانی داده و با هدف پیشبینی نیازهای مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، سازمان مکلف است با همکاری وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و دیگر دستگاههای اجرایی متولی، نسبت به ایجاد پیشخوان (داشبورد) مدیریتی با تأکید بر ایجاد ارتباط بین سامانههای موجود در حوزه زنجیره تأمین، تولید و توزیع، با اولویت کالاهای اساسی و نهادههای اولیه، تا پایان فروردین ماه سال ۱۴۰۲ اقدام کند.
true
true
https://farsagah.ir/?p=55966
true
true