×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۲ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
ایران فعلا در امان است

ایران فعلا در امان است، به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار فارس اگاه، سازمان جهانی بهداشت با توجه به شیوع بیماری آبله میمون در جمهوری دموکراتیک کنگو و گسترش ‏آن در کشورهای همسایه این کشور آفریقایی، برای دومین بار در دو سال گذشته وضعیت اضطراری ‏جهانی اعلام کرد.علائم اولیه آبله میمون شبیه به علائم آبله بوده و شامل تب، سردرد، درد عضلانی، ‏تورم غدد لنفاوی و احساس ضعف است‎.‎ پس از چند روز از شروع تب، ضایعات پوستی (تاول‌ها و جوش‌ها) به ویژه در صورت و ‏دست‌ها ظاهر می‌شوند که به تدریج به دیگر بخش‌های بدن نیز گسترش می‌یابند‎.‎ این بیماری به طور معمول بین دو تا چهار هفته طول می‌کشد. دوره پنهان آبله میمونی پس از ابتلای افراد به ویروس بین پنج تا ۲۱ روز است؛ به عبارت دیگر علائم بیماری در مبتلایان بین پنج تا ۲۱ روز پس از ورود ویروس به بدن بروز می‌کند.

کارشناس بیماری های مشترک انسان و حیوان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌وگو با «فارس اگاه» با اشاره به اینکه آیا در تماس با حیواناتی نظیر سگ و گربه خیابانی احتمال انتقال بیماری از طریق این حیوانات وجود دارد، گفت: بعضی وقت‌ها تنش‌های اجتماعی برای شیوع یک بیماری در جامعه ایجاد می‌شود که اصلاً جایگاه علمی ندارد. ما باید اول منبع آلودگی این بیماری را داشته باشیم و بعد نگرانش باشیم. هنوز هیچ منبع آلودگی سویه خطرناک آبله میمون در ایران دیده نشده است و هشدارهای سازمان جهانی بهداشت نیز در خصوص اضطرار فراگیرشدن آبله میمون درباره کشورهایی نظیر کنگو و اوگاندا در آفریقا است که هیچ ربطی به ما ندارد.

احمدرضا رضایی با اشاره به اینکه تنها موردی که ممکن است این بیماری را به ایران بکشاند جا‌به‌جایی مسافرانی است که در سفر به این کشورهای آفریقایی با ارتباط جسمی یا جنسی یا تنفسی با فرد بیمار این بیماری را مبتلا شوند و در سفر به کشور این بیماری را انتقال دهند، افزود: علاوه بر اینکه مراوده ما با این کشورهای آفریقایی نادر است، برنامه‌های پیشگیری از سویه خطرناک بیماری آبله میمون نیز توسط وزارت بهداشت ابلاغ شده است و دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با هماهنگی با اساتید مربوط برنامه های مجدد آموزشی برای همکاران پزشک و پیراپزشک در دست دارد که به زودی مورد اجرا قرار می گیرد تا هیچ موردی از این بیماری نفوذ نکند.

هیچ گزارشی مبنی بر وجود آبله میمون در حیواناتمان در سراسر کشور نداشتیم**

وی درخصوص انتقال بیماری آبله میمون از حیوان به انسان گفت: این بیماری از طریق حیوانات جونده و میمون‌ها به انسان منتقل می‌شود و پستانداران سگ‌سان و گربه‌سان نظیر سگ و گربه عامل انتقال بیماری آبله میمون نیستند. ثانیاً ما هنوز هیچ گزارشی توسط سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر وجود این بیماری در حیواناتمان در سراسر کشور نداشتیم. انتقال این بیماری از طریق حیوانات تنها در صورت انتقال قاچاق حیوانات بیمار از کشورهای آفریقایی امکان‌پذیر است که این مورد هم به بازه زمانی برای انتقال احتیاج دارد.

رضایی با تاکید بر این نکته که در دو سال گذشته سویه B2 این بیماری را دردنیا وجود داشته که مورد کنترل قرار گرفته است، گفت: نوع مسری‌تر و خطرناک‌تر بیماری آبله میمون با نام «clade Ib» که باعث نگرانی جهانی شده است اصلاً در ایران دیده نشده است. انتقال از حیوانات به انسان هم تنها منوط به آلوده بودن حیوانات است.

کارشناس بیماری‌های مشترک انسان و حیوان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه با تاکید بر اینکه اکنون تنها بیماری مشترکی که بین حیوانات سگ‌سان با انسان وجود دارد کیست هیداتید است که در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی شیراز اطلاع‌رسانی کرده است گفت: بیماری “کیست هیداتید” یک بیماری عفونی انگلی است که انسان به هنگام خوردن سبزیجات آلوده به آن مبتلا می‌شود. در اطراف شیراز و روستاهایی که کشت سبزیجات دارند، ممکن است این سبزیجات به مدفوع سگ بیمار آلوده شوند. این تخم انگل‌های کیست هیداتید بر روی سبزی باقی بماند و در مصرف خام به انسان منتقل شود. از این‌رو دقت در شستشوی سبزیجات خام بهترین روش پیشگیری از ابتلا به “کیست هیداتید” است. به این منظور باید در ابتدا سبزیجات را با آب پاک‌سازی کرده و سپس به‌وسیله شستشو با مایع ظرف شویی به مقدار استاندارد انگل‌زدایی کرد.

این کارشناس در ادامه اظهار داشت: همچنین خطر بزرگتر این است که صاحبان حیوانات خانگی، از جمله سگ و گربه، حیوان خود را بدون قلاده به گردش برده و بر روی چمن‌های پارک‌ها رها کنند که خود باعث انتقال بیماری از طریق پوشش گیاهی به تن پت خانگی رخ می‌دهد و سپس در صورت نشستن دست و خوردن غذا با دست آلوده، انگل از طریق بدن حیوان در تماس انسان به او منتقل می‌شود.

رضایی در ادامه اظهار داشت: کسی که می‌خواهد حیوان خانگی داشته باشد باید اصولی برخورد کند و حیوان را مانند عضوی از خانواده مورد مراقبت و درمان مرتب قرار دهد. صاحبان حیوانات تنها با زدن واکسن هاری سالی یک‌بار کفایت نکرده و باید برای کنترل کیست هیداتید در پت خانگی خود به دامپزشک مراجعه کنند تا جلوی انتقال این بیماری را بگیرند. همچنین اگر سگ یا گربه‌ای مبتلا به کیست هیداتید است، صاحبان این حیوانات باید بدانند که داروهایی که برای کیست به حیوان داده می‌شود تنها منجر به دفع این انگل‌ها از طریق مدفوع حیوان می‌شود. از این‌رو، اگر سگ خود را به خیابان می‌برند حتماً مدفوع او را جمع کرده و در جایی مناسب آتش بزنند. درواقع این بیماری‌ها بسیار مهم‌تر از آبله میمونی است که مردم به آن فکر می‌کنند.

وی در پایان با اشاره به اینکه به مردم اطمینان می‌دهیم که هنوز خبری از آبله میمونی در ایران نیست، افزود: هیچ موردی از آن در حیوان و انسان در کشورمان مشاهده نشده است. موارد احتمالی که امکان ورود این بیماری به کشور را دارند به دقت رصد می‌شوند و اگر موردی وجود داشته باشد، به‌موقع کنترل خواهد شد.

گفتنی است کشورهایی که موارد ابتلا به بیماری آمبله میمون از نوع‎ «clade Ib» ‎را گزارش کرده‌اند به شرح زیر ‏هستند‎:‎جمهوری دموکراتیک کنگو، کنیا، رواندا، اوگاندا، سوئد و بوروندی.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true