شهردار شیراز: برای ساماندهی و ایمن سازی این بخش از کمربندی ۵۰۰ میلیارد تومان کنار گذاشتیم، به گزارش جلال الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه ،کمربندی که سال ها قبل، اجرا شد تا تسهیل گر رفت و آمد امن مردم شهر گل و بلبل باشد، چند سالی است که با توسعه شهر، به بلای جان شهروندان بدل شده، آنگونه که گاه از آن به عنوان دالان مرگ و یا اسامی اینگونه یاد می شود، عناوینی که با توجه به تعداد تلفات آن، پر بیراه هم نیست، محوری که گاه در صدر جاده های خطرآفرین کشور، قرارش می دهد، در این بین از چند سال قبل، در دوره های مختلف شورای شهر، نسخه های کوتاه مدت و تفاهم نامه هایی برای بهبود این وضعیت میان مدیریت شهری و دستگاه های متولی این راه پر خطر امضا شد که البته هر کدام نصف و نیمه رها شد، از تفاهم نامه ای که میان راه و شهرسازی و شورا و شهرداری وقت برای اجرای ۱۲ تقاطع امضا شد که بر طبق آن، قرار بود راه و شهرسازی نیمی و نیم دیگر از آن را شهرداری اجرا کند که شهرداری به آن عمل کرد، اما هنوز راه و شهرسازی، نتوانسته به وعده خود مبنی بر اجرای همه این تقاطع ها عمل کند تا تفاهم نامه سه جانبه میان راه و شهرسازی، شهرداری و شرکت برق برای روشنایی آن، منعقد شد که تاریکی بخش هایی از کمربندی، نشان از کم کاری برخی از این نهادها دارد، در این بین از چند سال قبل، بحث واگذاری کمربندی به شهرداری شیراز مطرح شد و هر بار شهرداری با ارایه برخی دلایل، از جمله بحث ممنوع شدن ورود کامیون، رفع پرونده معارضین پر شمار این محور و مواردی دیگر، با این کار مخالفت کرد تا اینکه در دور ششم شورای شهر و با وساطت استاندار فارس از سال قبل، شهرداری شیراز مسئوليت ساماندهی ۱۸ کیلومتر از این محور پر خطر را از پل امام حسن تا اطراف سلطان آباد، به عهده گرفت تا داستان دالان مرگ شیراز، به یک سرانجام برسد، حال پس از گذست کمتر از یک سال، در ششمین بازدید شبانه از روند اجرای پروژه های شبانه شهرداری شیراز، این بار گذر مسئولین شهر و خبرنگاران، به کمربندی شیراز افتاد تا از نزدیک فعالیت های صورت گرفته در این زمینه را رصد کنند.
شهردار شیراز، در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران، گفت: با مصوبه شورای شهر، از حوالی مرداد ماه سال گذشته، قرار شد ۱۸ کیلومتر از مسیر کمربندی از سلطانآباد تا پل امام حسن مجتبی(ع) به شهرداری شیراز واگذار شود و عملیات ایمنسازی، ساماندهی و بهسازی، پایش تصویری، تراش و ترمیم آسفالت، توسط شهرداری انجام شود که در این راستا، امروز در کمتر از یک سال از زمان آغاز اجرای پروژه، ساماندهی بیش از ۷۵ درصد آن به سرانجام رسیده است.
محمد حسن اسدی، با اشاره به سیر روند واگذاری پرونده کمربندی در بیش از دو دهه، میان دستگاه های مختلف اجرایی، تصریح کرد: هزینه عملیات اجرایی این پروژه، ۵۰۰ میلیارد تومان است که امیدواریم با اجرای آن، شاهد تسهیل در ایمن سازی بیشتر و رفت و آمد بهتر مردم شهر باشیم.
وی، اظهار داشت: یکی از پروژههای مهم ما که به صورت مستمر از سال گذشته در شهر به اجرا در آمده، طرح جهش آسفالت است که سال قبل، ۶ میلیون متر مربع و امسال، تا کنون ۷۰۰ هزار متر مربع اجرا شده و هنوز هم ادامه دارد.
اسدی، گفت:امروز مهمترین هدف ما این است که پروژه هایی را که آغاز کردیم، در موعد مقرر به ثمر برسانیم تا شهروندان از آن بهره ببرند.
وی، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران، در خصوص علت عدم نصب تابلوهای روزشمار در پروژه ها و اعلام زمان پایان پروژههای عمرانی، اظهار داشت: ما نیز معتقدیم پروژههای اجرایی، باید تابلو روزشمار داشته باشند تا زمان پایان اجرای پروژه مشخص باشد، و در این راستا، در برنامه راهبردی عملیاتی شهرداری شیراز نیز موضوع نصب تابلوهای روزشمار، مصوب شده است و تا نیمه نخست خرداد، برای همه پروژههای اجرایی، تابلوی روزشمار نصب خواهد شد تا مردم از زمان بهرهبرداری پروژهها، مطلع شوند.
شهردار شیراز، تصریح کرد: در شرایط سخت اقتصادی، یک کار جهادی از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز، برای خدمتگزاری به مردم در حال انجام است.
وی، با اشاره به قرار گرفتن در آستانه دهه کرامت، از رونمایی از سند سومین حرم اهل بیت(ع) همزمان با ایام دهه کرامت خبر داد.
*اجرای کمربندی جدید در دستور نمایندگان مردم شیراز در مجلس
اما این بازدید، یک مهمان ویژه هم داشت و آن هم ابراهیم عزیزی، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی بود که یک روز پیش از این، با رای مجدد مردم، برای دومین دوره متوالی توانست کلید ورودی بهارستان را از مردم شیراز تحویل بگیرد، وی نیز در این بازدید، گفت: شهرداری شیراز، با راهاندازی شیفت شبانه، به نوعی مدل و نماد رفتار خوب جهادی را در سطح کشور، مطرح کرد، معتقدیم فعالیت در شیفت شب، به نوعی یک تفکر بسیار خوب است که خدمترسانی به مردم را در دستور کار قرار داده است.
عزیزی، با اشاره به واگذاری بخشی از کمربندی به شهرداری شیراز، از اجرای کمربندی جدید شیراز، به عنوان راه حل اساسی رفع مشکل کمربندی فعلی یاد کرد و افزود: طبق توافقی که با وزارت راهوشهرسازی، صورت گرفته است، مسیر جدید و اصلی شیراز، از کمربندی سهراهی قلات شروع شود و پس از گذر از حسینی الهاشمی، جاده شیراز، خان زنیان، سیاخ دارنگون، قلعه چوبی به مسیر کوار و پس از آن به پلیس راه پل فسا، بند امیر، رحمتآباد، بزرگراه شیراز-اصفهان و تنگ خیاره رسیده و به آزادراه شیراز-اصفهان منتهی می شود و با اجرای آن، محور فعلی کمربندی جنوب شیراز، دیگر نقش کمربندی را نخواهد داشت.
وی، ادامه داد: یکی از اقدامات ضروری، این بود که شهرداری به جهت ساماندهی، این مسیر تعیین شده را تحویل بگیرد، اما به دلایل مختلف، این اقدام دچار وقفه شده بود که اکنون حرکت و نگاه درست در جهت ساماندهی این محور آغاز شده است.
عزیزی، اظهار داشت: اقدام شهرداری شیراز، در راهاندازی شیفت شب و اجرای این گونه پروژهها، نگاه به آینده است، نگاهی که باید به عنوان یک فرصت حملونقلی برای مردم شیراز و رفع مشکل مردم، محقق شود و این اقدام خوب شهرداری، در یک برنامه کوتاهمدت و بلندمدت، مشکل مردم را رفع خواهد کرد.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، گفت: این حرکت خوب شهرداری شیراز، در سایه برنامه راهبردی شورای اسلامی شهر شیراز است و زمانی که شورا، تصمیمات هوشمندانه بگیرد و حامی اقدامات باشد، به طور قطع، نتیجه آن رضایتبخش خواهد بود.
عزیزی، در پاسخ به سوال خبرنگار شهر مردم، مبنی بر اینکه با توجه به ورود مجدد به مجلس، آیا این قول را به مدیریت شهری می دهد که بحث مدیریت واحد شهری را دنبال کند؟ گفت: قطعا بحث مدیریت شهری، یکی از مواردی است که آن را دنبال خواهیم کرد، اما با توجه به حساسیت آن و نوع اجرای آن، هنوز نیاز به زمان دارد و باید تمامی جوانب امر سنجیده شود تا در زمان اجرا، شهرداری ها و دستگاه های مختلف، با مشکل مواجه نشوند، اما این موضوع یکی از مواردی است که در این دوره دنبال می کنیم.
*وزارت راه و نیرو به تعهدات خود در جهت تأمین روشنایی عمل کنند
رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز نیز گفت: کمربندی جنوبی، مشکلات بحرانی داشت و شورا و شهرداری شیراز، خارج از وظایف و تعهد خود، پذیرفتند که موضوع ایمنسازی آن را در دستور کار قرار دهند.
رضا محمدیان، افزود: این گلایه مطرح است که باید توجه دستگاههای دولتی به انجام وظایف خود بیشتر باشد، چرا که شورا و شهرداری، هزینهای که صرف این پروژه دارند، در یک پروژه دیگر جایگزین میکردند که رضایتمندی بیشتر مردم هم حاصل شود.
وی، تصریح کرد: وزارت راه و نیرو، به تعهداتی که در راستای ساخت تقاطعهای روی کمربندی و روشنایی آن دارند، عمل کنند تا اقدامات بسیار خوبی که به جهت ایمنی مسیر، توسط شهرداری شیراز انجام میشود، در ادامه محور کمربندی، مسیری ایمن برای تردد مردم فراهم شود.
محمدیان، در خصوص اجرای پروژه جهش آسفالت نیز گفت: پیشبینی شده است که آسفالت معابر اصلی، از سوی سازمان عمران و بازآفرینی و معابر فرعی، از سوی پیمانکار انجام شود تا حجم بسیار زیادی از معابر که دارای اشکال است، ساماندهی و مدیریت شود تا علاوه بر کیفیت بالای آسفالت، عمر بیشتری داشته باشد.
* ۹۰ درصد از کار به سرانجام رسیده است
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز نیز در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران، گفت: عملیات نوسازی و بهسازی کمربندی جنوب شیراز، در انتهای سال ۱۴۰۱ با تدوین صورتجلسه میان شهرداری و دستگاههای خدماترسان، صورت گرفت که بر اساس آن، مقرر شد شهرداری شیراز، عملیات بهسازی و ایمنسازی کمربندی شهر شیراز را با هدف ایجاد یک مساعدت انجام دهد.
محمد امین، افزود: پس از گذشت پنج ماه، عملیات طراحی ساماندهی و بهسازی این محور انجام شد و در مرداد سال گذشته، تاییدیه اول طرح گرفته شد و عملیات عمرانی آن به صورت رسمی آغاز شد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز، تصریح کرد: پس از گذشت ۹ ماه، نزدیک به ۷۵ درصد از عملیات ایمنسازی کمربندی جنوب، به پایان رسید، همچنین با توجه به اینکه کمربندی، فاقد شانه راه بود، ۲۸ کیلومتر شانهسازی راه، صورت گرفت و پس از آن به طول ۱۵ کیلومتر، نصب نیوجرسی در طول کمربندی انجام شد که تأثیر بسیار زیادی در کاهش تصادفات منجر به فوت و جرح در این محور داشت.
امین، گفت: در محور کمربندی جنوب شیراز، بالغ بر ۸۰ هزار متر مربع عملیات تراش و ترمیم آسفالت در این محور صورت گرفت.
وی، تصریح کرد: علاوه بر ساماندهی و ایمنی ۱۸ کیلومتر از کمربندی توسط شهرداری، تکمیل تقاطع شهید فرصتیان و مسیر راست گرد آن و تکمیل سیستم روشنایی آن، از دیگر اقدامات ما در این زمینه بوده و در تلاش هستیم با همکاری مشترک با شرکت توزیع برق شیراز، تأمین روشنایی بخشی از کمربندی را با تأمین مصالح از طریق شهرداری و اجرا از طریق شرکت توزیع برق، این کار انجام شود.
امین، افزود:گرچه تأمین روشنایی معابر، جزو وظایف شهرداریها نیست، اما در کمربندی، موضوع متفاوت است و این مسیر، یکی از محورهای استانی و حتی کشوری است که به گفته رئیس پلیس راهور، یکی از راههای پرخطر کشور محسوب می شود.
معاون عمرانی شهرداری شیراز، گفت: عملیات تراش و ترمیم کمربندی، از مرداد ماه سال قبل آغاز شده و تا کنون ۹۰ درصد از کار به سرانجام رسیده است و با این روند، طی ۱۰ روز آینده با اجرای کار در دو شیفت شب و روز، محدوده ۱۸ کیلومتری کمربندی در اختیار شهرداری شیراز، عملیات تراش و ترمیم آسفالت به پایان میرسد و محور به صورت کامل بازگشایی میشود.
*کاهش۳۰ درصدی تلفات نوروز کمربندی
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فارس نیز در این بازدید، گفت: پیش از تحویل این بخش کمربندی به شهرداری، ما شاهد تصادف های بسیار زیادی بودیم و این محور، یکی از خطرناکترین محورهای کشور بود، اما با ورود شهرداری و انجام برخی اقدامات، از جمله ترمیم آسفالت، خط کشی، انسداد ورودی فرعی ها و نصب دوربین، آمار تلفات بسیار کاهش یافت.
سرهنگ صادق سلیمی، ادامه داد: همچنین با واگذاری این محور به پلیس راهور شهرستان نیز ما شاهد کاهش تلفات زیادی بودیم، به طوری که تلفات ما در نوروز امسال، در کمربندی شیراز، ۳۰ درصد کاهش یافت.
وی، افزود: انشاالله با نصب دوربین های جدید و روشنایی کمربندی، شاهد یک کمربندی ایمن و کم خطر باشیم.
*رصد مکانیزه تخلفات کمربندی شیراز تا یک ماه آینده
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز هم در این بازدید، گفت: در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰ تابلوی انتظامی و راهنما، در مسیر نصب شده است و جنس آنها نیز به نوعی است که چون قابل بازیافت نیست، سرقت تابلوها را به صفر رسانده است.
وی، افزود: همچنین در شش نقطه، عملیات نصب دوربینهای ثبت تخلف در حال اجراست، اما یکی از مشکلاتی که در پروژه، هماکنون با آن مواجه هستیم، برقرسانی به پایههای دوربینها است که این اقدام، بر عهده شرکت توزیع برق است و در این خصوص، در حال مذاکره هستیم.
شهدوست، تصریح کرد: تلاش میکنیم ظرف یک ماه آینده، دوربینها وارد مدار شوند تا وضعیت ترافیکی این محور، بر اساس سرعت ساماندهی شود.
*آغاز اجرای جهش آسفالت از سال گذشته
علی حسین عباسی، رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری شیراز نیز با اشاره به آغاز اجرای جهش آسفالت از سال گذشته، گفت: از زمان آغاز اجرای جهش آسفالت در سطح معابر شهر شیراز، تا کنون بالغ بر ۲۴۰ هزار تن آسفالت تولید و پخش شده است که از این میزان، ۱۰۰ هزار تن تولید و پخش آسفالت توسط سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری شیراز انجام شده است، همچنین ۱۱۰ هزار تن آسفالت از سوی شهرداریهای مناطق انجام شد که اقدام به پخش در محلات کردند و ۱۷ هزار تن معاونت فنی و عمرانی، برای اجرای پروژه زیرگذر گویم و کوهسار مهدی(عج) به صورت حواله دریافت کرده است.
حال اما باید سرنوشت مابقی کمربندی شیراز و قسمت هایی که خارج از محدوده تحویل شده به شهرداری است چه میشود؟ تکلیف ساخت دو تقاطع قائم و سفیر که فقط کلنگ آنها به زمین زده شده و رها شده همچنین تقاطع فراموش شده میثم به کمربندی چه می شود؟ چه کسی به فکر تاریکی مطلق و پیچ های خطرناک و شیب تند حد فاصل پل شهید رودکی تا پل شهید فرصتیان است که محل تردد بسیاری از اهالی شمال غرب شیراز و شهر صدراست با آن همه جمعیت، البته گرچه نسخه شفابخش این محورها، همه در اجرای کمربندی جدید است، اما تجربه نشان داده، این پروژه و اجرای آن، سال ها زمان می برد و تا آن زمان، جان های زیادی از دست می رود، حال جا دارد مانند این ۱۸ کیلومتر، حداقل فکری هم برای بخش های خارج آن کرد و صد البته با وجود عبور خیل خودروها از آزادراه شیراز تا چند وقت آینده، از طریق بزرگراه حسینی الهاشمی به کمربندی، خطرات و تلفات این محور هم به ویژه در خارج از این ۱۸ کیلومتر، افزوده می شود و همین امر، بر اهمیت این موضوع می افزاید که بهتر است، علاج واقعه را قبل از وقوع کرد.