×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۸ خرداد - ۱۴۰۴  
true
true
این سال نکوست، از بهارش پیداست!

با حضور معاون رئیس،جمهور انجام شد؛ از رونمایی بزرگترین تقاطع غیر همسطح شهری کشور تا پایان حفاری فاز دوم خط ۲مترو شیراز، به گزارش جلال‌الدین عرفانی خبرنگار فارس اگاه، هفته گذشته در حالی پایان یافت که در آخرین روز، در مرحله‌ای تازه از جهش عمرانی، تعدادی دیگر از کلان‌پروژه‌های شهرداری به بهره‌برداری رسید. معاون رییس‌جمهور در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های چهل و ششمین جهش عمرانی کلان‌شهر شیراز، با تقدیر از تلاش شبانه‌روزی شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز در مسیر توسعه و آبادانی شیراز گفت: با تجربه و دانش فراوانی که استاندار فارس دارد، امید است اقدامات اجرایی، زمینه‌ساز تحول در استان باشد.

سیدحمید پورمحمدی افزود: در ملاقات و جلسات برگزار شده با شهردار کلان‌شهر شیراز طی ماه‌های گذشته، براساس تجربیات و دانشی که ایشان داشتند، به کاردانی این شهردار بزرگ بیشتر پی بردم و به این موضوع دست یافتم که آینده درخشانی نصیب شیراز خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به تعاملی که شهرداری و شورای شهر شیراز با یکدیگر دارند، عامل جهش و توسعه است که اگر غیر از این مهم نبود، این توسعه محقق نمی‌شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، با اشاره به پایان حفاری فاز ۲ خط ۲ مترو، افتتاح تقاطع شهدا حرم احمدبن موسی(ع) به عنوان بزرگ‌ترین تقاطع کشور و پایان طرح ساماندهی کمربندی جنوبی که در این مراسم از آن‌ها رونمایی شد، و همچنین بازدید از زیرگذر گویم تصریح کرد: اجرا و بهره‌برداری از چنین پروژه‌هایی، جای خوشحالی دارد و با توجه به هدف‌گذاری شهرداری شیراز در افتتاح و بهره‌برداری زودتر از موعد پروژه‌ها، این سرعت عمل جای قدردانی دارد.

پورمحمدی گفت: احداث خطوط مترو، در قطب سیاحتی این کلان‌شهر، ایستگاه سعدیه، حافظیه و ایستگاه سوم در کنار باغ ارم در حال اجراست که این اقدامات می‌تواند تحول زیادی در حوزه گردشگری ایجاد کند.

وی از کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت و نیز تسهیل در ترافیک به عنوان برخی مزیت‌های توسعه حمل‌ونقل عمومی، به ویژه خطوط مترو یاد کرد و افزود: در این راستا، طی گفت‌وگویی که با شهردار شیراز داشتیم، این موضوع را اعلام کردیم که دولت هر چه در توان دارد در حوزه مترو و تأمین واگن برای مترو شیراز به کار خواهد گرفت.

پورمحمدی ادامه داد: با تلاش و همکاری که از سوی شهردار و شورای اسلامی شهر شیراز وجود دارد و مدیریت شایسته‌ای که استاندار فارس دارد، هر چه زودتر شیراز به شکوه و جلال واقعی خود در تمدن ایران زمین دست خواهد یافت.

وی اظهار داشت: این باعث افتخار است که امروز پیمانکاران ایران با سرعت عمل و کیفیت می‌توانند در شیراز چنین تقاطعی با ۵ کیلومتر پل، آن هم در نیمی از مهلت اعلام‌شده اجرا کنند و با این شایستگی که در شهردار دیدم و با این همکاری شورا، به مدیریت کلان‌شهر شیراز امیدوار شدم.

پورمحمدی در حاشیه بازدید از زیرگذر گویم هم با تقدیر از شهردار شیراز در اجرای این پروژه گفت: انسان کیف می‌کند که پیمانکاران به عنوان افسران حوزه ساخت‌وساز این‌گونه پروژه‌ها را اجرا می کنند و قدردان شما هستم. هر کس در تهران با من دیدار داشت از اجرای این تقاطع و باز شدن این گره در مسیر شیراز تقدیر می‌کرد و در واقع شهرداری شیراز نه تنها گره ورودی شمال غرب شهر بلکه یک گره ترافیکی مهم کشور را با اجرای این پروژه باز کرده است.

***تدوین سند توسعه گردشگری فارس در دستور کار مسئولین استان

استاندار فارس هم در این مراسم گفت: شهردار با کفایت شیراز با ارتباط متقابل و منطقی که بین شهرداری و شورای شهر شیراز دارد، موجب شده است توسعه شهر شیراز با سرعت بسیار خوبی انجام گیرد.

حسینعلی امیری تصریح کرد: یکی از محورهای توسعه استان، گردشگری است و ما سند توسعه گردشگری استان را در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با همکاری دستگاه‌های مختلف استان در دست تهیه و تدوین داریم و امید است تا پایان ماه این سند تصویب شود.

وی ادامه داد: شهر شیراز در موضوع گردشگری و توسعه آن به دلیل وجود جاذبه‌های تاریخی مانند آرامگاه حافظیه و سعدیه دارد و همچنین جاذبه‌های طبیعی در این شهر و استان از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است.

استاندار فارس گفت: پروژه‌هایی که شهرداری شیراز در دست اجرا دارد، بخشی در شش ماهه گذشته افتتاح شده است و امروز یکی دیگر از این پروژه‌ها که در راستای تکمیل یک معما است به عنوان زیرساخت گردشگری در استان فارس و در شهر شیراز نیاز داریم، به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: آن موضوعی که اهمیت دارد فرمایش مقام معظم رهبری در سفر به شیراز بود که فرمودند اگر بخش گردشگری فعال شود، در سایر بخش‌ها نیازمند مقوله‌های دیگر نیستیم. لذا مهم است این سند تهیه شود و فرمایش مقام معظم رهبری اجرا و برنامه‌ها تدوین شود و کار در مسیر درست خود قرار گیرد.

امیری گفت: گردشگری یکی از محورهای توسعه استان است، اما زمان‌بر است و ما توقع نداریم بگوییم آن چه که در این سند می‌بینیم و پیش‌بینی می‌کنیم ظرف مدت تعیین‌شده نتیجه بدهد، اما موضوع حائز اهمیت آن است که بر اساس امکاناتی که داریم و در توان کشور است، در مسیر درست و کارشناسی قرار بگیرد تا آیندگان بدانند این اقدام بر اساس کار کارشناسی شده صورت گرفته و بتوانند ادامه‌دهنده این مسیر باشند.

وی تصریح کرد: ما با توجه به ویژگی‌های استان فارس و به خصوص شهر شیراز، باید با تناسب محیطی، محلی، امکانات تاریخی و فرهنگی شاهد تحول بزرگی باشیم.

وی با اشاره به اینکه شیراز پیشانی استان فارس است و هر کس به فارس سفر می‌کند داوری‌اش از شیراز شروع می‌شود، از همکاری شورا و شهرداری در زمینه توسعه شهر تقدیر کرد و گفت: امروز پس از گذشت حدود ۶ ماه که در استان فارس هستم، زمانی که آقای اسدی شهردار شیراز می‌گوید فلان پروژه در زمان مقرر اجرا می‌شود، دل من قرص می‌شود؛ چرا که می‌دانم این کار در زمان مقرر انجام خواهد شد.

*جهاد عمرانی از عمق ۴۰ متری زیر زمین تا ارتفاعات اطراف شهر 

شهردار شیراز هم در مراسم رونمایی از پروژه تقاطع چندسطحی شهدای حرم احمدبن موسی(ع) به عنوان بزرگ‌ترین پروژه چندسطحی شهری کشور گفت: این ابرپروژه در راستای تکمیل رینگ پیرامونی جنوب شرقی به شمال غربی کلان‌شهر شیراز و فراهم کردن دسترسی آسان به شهرک‌های مجاور و هسته مرکزی، به ویژه فرودگاه، احداث و به بهره‌برداری رسید.

محمد حسن اسدی افزود: برای اجرای این پروژه عمرانی بالغ بر ۱۶ هکتار زمین تملک شده که کم‌نظیر است و ما چندین رکورد را اینجا شکستیم، از جمله رکورد ۳۵۰۰ متر مکعب بتن‌ریزی در یک روز، و شهرداران مناطق ۹ و ۵ ما زحمات زیادی برای تملک مسیر پروژه متحمل شدند.

وی با اشاره به اهمیت این پروژه به ویژه در کاهش تصادفات ادامه داد: بر اساس گزارش پلیس راهور در سال ۱۴۰۲ متأسفانه ۴۲ نفر در محور کمربندی جان خود را از دست دادند، اما پس از اجرای ساماندهی ۱۸ کیلومتر جنوبی توسط شهرداری در سال بعد، تلفات ما در این محور به ۸ نفر کاهش یافت و از مرگ ۳۴ نفر جلوگیری شد.

شهردار شیراز اظهار داشت: در محور کمربندی، اجرای دو تقاطع سفیر قائم در حیطه وظایف راه و شهرسازی است که حتی کلنگ‌زنی و آغاز شده، اما به دلیل برخورد با تملک متوقف شده است و دولت باید به اجرای این پروژه‌ها کمک کند. ما نیز در مدیریت شهر حاضریم در این زمینه حمایت لازم را داشته باشیم.

اسدی همچنین در مراسم پایان حفاری فاز دوم خط ۲ مترو از ایستگاه میدان امام حسین(ع) تا ایستگاه سعدی، گفت: این پروژه یکی از ۲۳۰۰ پروژه‌ای است که شهرداری در دست انجام دارد و این تعداد پروژه براساس تکلیفی است که شورای اسلامی شهر شیراز به شهرداری محول کرده، حتی یک پروژه نیمه‌تعطیل نیست و تمام پروژه‌ها از یک پیاده‌رو سازی و پارک محله‌ای تا احداث تقاطع و اجرای آسفالت و پروژه‌های عظیم مترو توسط شهرداری شیراز در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های شورای شهر و شهرداری در دوره ششم، بهره‌برداری زودتر از موعد پروژه‌هاست. تلاش ما بر این بود که دستگاه حفار مکانیزه TBM به ایستگاه کلبه سعدی برسد که این امر محقق شد و امروز عملیات حفاری به پایان رسید.

اسدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمار بالای مسافران نوروزی در شیراز، اظهار داشت: در نوروز ۱۴۰۴ بالغ بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر وارد شیراز شدند؛ این در حالی است که از بازه زمانی فروردین تا ۱۵ اردیبهشت که روز شیراز است، ۳ میلیون نفر وارد شیراز می‌شوند که از تعداد مسافران نوروزی، بیش از ۵۵۰ هزار نفر توسط شهرداری شیراز اسکان داده شدند.

شهردار شیراز تصریح کرد: آرامگاه حافظیه، سعدیه، تخت جمشید، پاسارگاد، و باغات شیراز همچون ارم، دلگشا، و عفیف‌آباد بیشترین بازدیدکننده را داشتند. لذا اهمیت این خط بر هیچ‌کس پوشیده نیست. چرا که اجرای ایستگاه کلبه سعدی و ایستگاه حافظیه فاصله چندانی با آرامگاه این دو شاعر بزرگ ندارند.

وی خواستار تدوین هر چه سریع‌تر سند توسعه گردشگری شیراز شد و ادامه داد: با توجه به اینکه شیراز قطب گردشگری، دانشگاهی، پزشکی و الکترونیکی است، اجرای چنین پروژه‌هایی بسیار کمک می‌کند که شیراز قطب گردشگری باشد و دسترسی آسان به اماکن گردشگری مصداق اجرای این پروژه باشد و امیدواریم در فصل بهار، سند توسعه گردشگری را تدوین کنیم.

اسدی گفت: شهرداری شیراز کار خود را در شورای ششم با بودجه ۶ هزار میلیارد تومانی شروع کرد، اما امروز این بودجه به ۴۲ هزار میلیارد تومان رسید و با گذشت بیش از سه سال، بودجه شهرداری ۷ برابر رشد داشته است؛ این در حالی است که امروز ۸۰ درصد بودجه شهر شیراز عمرانی است و این را قبلاً هم اعلام کردم. هر کس در هر نقطه شیراز بایستد، در فاصله کمتر از هزار متری اطراف او یک پروژه در حال اجراست؛ پروژه‌هایی از عمق ۴۰ متری زیر زمین تا ارتفاعات در حال انجام است.

شهردار شیراز اضافه کرد: امسال بزرگ‌ترین پارک آبی کشور و بزرگ‌ترین آکواریوم کشور در شیراز به بهره‌برداری می‌رسد و چندین پروژه بزرگ دیگر همچون شهربازی، تله کابین و باغ پرندگان نیز در دست اجراست. طی سه سال، بالغ بر ۶۱ هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری در شیراز منعقد شده و در کنار ردیف‌های بودجه شهرداری، برای اولین بار یک ردیف مصوب شده است تا درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری مصرف شود.

شهردار شیراز خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: یکی از دغدغه‌های حال حاضر مدیریت شهری شیراز، تأمین واگن است. امروز خط یک مترو شیراز تعداد ۱۲۰ هزار نفر را در روز جابه‌جا می‌کند، اما خط ۲ روزانه تنها با یک رام قطار به مدت ۴ ساعت فعالیت دارد؛ لذا درخواست داریم در خصوص تأمین واگن تدابیر لازم در دستور کار باشد.

رئیس شورای شهر شیراز هم در این مراسم گفت: شیراز در رکوردشکنی‌های مختلف در حوزه‌های علمی، شعر و ادب، تدین و ولایت‌مداری، و کار جهادی همواره سرافراز بوده است.

سید ابراهیم حسینی افزود: آرمان و آرزوی افرادی که قلبشان برای کلان‌شهرها می‌تپد، دو نکته دارد که یک نکته قانون درآمدهای پایدار است که این اتفاق رقم خورد و در حوزه اجرایی در بخش‌هایی که سهم دولت است، انتظار بیشتری داریم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، نکته دوم در خصوص مدیریت واحد شهری است که در حوزه برنامه و بودجه می‌تواند بار سنگین مالی را از دوش دولت بردارد و مواضع کاری‌ها را کاهش دهد. لذا درخواست داریم تا این برنامه در دستور کار باشد و در این راستا هر گونه آمادگی خود را اعلام می‌کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: اگر دولت بتواند در برنامه مدیریت شهری یک تحول ایجاد کند، اتفاقات بسیار مثبتی رقم خواهد خورد.

وی افزود: دو هفته آینده، مصادف با سالروز سفر مقام معظم رهبری به شیراز است که ایشان از شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) نام بردند و با توجه به بررسی که صورت گرفت، دریافتیم اقتضائات سومین حرم اهل بیت در این کلان‌شهر نیست. لذا باید تلاش کنیم خود را به این جایگاه برسانیم.

حسینی ادامه داد: اقدامات فراوان بسیاری صورت گرفت، اما به این نتیجه رسیدیم که کار باید مطابق با برنامه پیش برود. شهر شیراز امروز دارای یک سند جامع راهبردی به نام سومین حرم اهل بیت(ع) است و اعتقاد ما بر این است که در حوزه کلان‌شهر، این برنامه باید در جایگاه کشور باشد.

وی اظهار داشت: در این برنامه، شهرداری شیراز «برنامه بیست ساله» ‌کلان خود را تدوین کرده است و در تیرماه امسال، برش اولیه این برنامه که برای پنج سال اول این برنامه است، به تصویب می‌رسد.

حسینی گفت: یک مورد هم هست که قبلاً هم گفته‌اند و من هم این درخواست را دارم، کمک به تأمین واگن‌های مترو در شیراز است.

** بهره بردای پیش از موعد مقرر بزرگترین تقاطع غیرهمسطح شهری کشور در شیراز

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز هم در مراسم رونمایی از بزرگ‌ترین تقاطع غیرهمسطح شهری کشور گفت: طول عرشه‌های این پل بیش از ۵ هزار متر و سطح اشغال آن ۲۲ هکتار است که شامل شش پل مستقل، ۲ پل برای اتصال به بزرگراه امام خمینی(ره) به بلوار احمد ابن موسی(ع) و یک تقاطع شبدری برای اتصال به بزرگراه امام خمینی(ره) به بلوار نواب صفوی و دو پل رودخانه‌ای در انتهای بلوار نواب صفوی جنوبی است.

محمد امین افزود: اهداف دنبال شده در اجرای این پروژه، تسهیل ترافیک در محورها، کاهش حجم ترافیک در بزرگراه امام خمینی(ره) که در گذشته از این محور با نام محور مرگ نام برده می‌شد، دسترسی آسان به شهرک‌های جنوبی شیراز همچون شهرک‌های حجت‌آباد، سامان و مهدی‌آباد، افزایش ایمنی و کاهش مصرف سوخت بوده است.

وی تصریح کرد: یکی از چالش‌های اساسی این محور، تملکات صورت گرفته در آن بود که در شروع اجرا با تملک بیش از ۱۶ هکتار اراضی مسکونی مواجه شدیم که سهم هر دو منطقه ۵ و ۹ از این تعداد تملک مشخص و انجام شد. در این پروژه رکورد بتن‌ریزی در تقاطع‌های شهری شکسته شد و در ۲۴ ساعت بالغ بر ۳۵۰۰ متر مکعب بتن‌ریزی در پروژه انجام شد که در نوع خود بی‌نظیر است.

وی ادامه داد: از ابتدای اجرای این پروژه مقرر شده بود طی مدت ۴ سال این تقاطع غیرهمسطح احداث و در بهمن سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری برسد، اما با دستور شهردار شیراز و راه‌اندازی شیفت شب، اجرای سریع‌تر این پروژه در دستور کار قرار گرفت و در مدت ۲ سال اجرا شد.

*** اتصال خط یک به چهار مترو شیراز و برنامه ها برای راه‌اندازی ایستگاه حرم

مدیرعامل هلدینگ راه و ساختمانی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) هم گفت: یکی از حوزه‌هایی که بنا به نیاز کشور قرارگاه خاتم‌الانبیا به آن ورود کنیم، حوزه طراحی، ساخت و راه‌اندازی مترو است که امروز در بیش از ۹ کلان‌شهر کشور عملیات متعدد پروژه‌های مترو در دست اجراست.

سردار محمدرضا رحمانی افزود: در این راستا تاکنون بیش از ۳۴۰ کیلومتر عملیات احداث خطوط مترو و بیش از ۵۰ درصد خطوط به بهره‌برداری رسیده است و این خطوط در حال خدمت‌رسانی به مردم است.

وی تصریح کرد: سال گذشته اتفاقات بسیار خوبی در این حوزه رقم خورد که چندین پروژه افتتاح و به بهره‌برداری رسید و این پروژه مترو سعدی سال گذشته به پایان رسید و رکوردهای خوبی در سطح کشور ثبت کرد. می‌توان از ۱۱ کیلومتر حفاری که از سال گذشته توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا در سطح کشور در خطوط مترو صورت گرفت، قریب به ۳.۸ کیلومتر در خط ۲ مترو شیراز بود که در بین شهرهایی که عملیات این خطوط در دست اجراست، کلان‌شهر شیراز در رتبه اول قرار دارد.

سردار رحمانی ضمن قدردانی از مدیرانی که در اجرای این پروژه‌ها حمایت لازم را داشتند، ادامه داد: ما بیش از ۱۴ پروژه راه و شهرسازی در استان فارس داریم که بیش از پنج هزار و ۷۰۰ نفر در این پروژه‌ها مشغول به خدمت هستند.

وی اضافه کرد: در سال گذشته در شهر شیراز پروژه بزرگراهی مرحوم آیت‌الله محی‌الدین شیرازی و بخشی از آزادراه شیراز – بوشهر را داشتیم که به رغم بزرگ و پیچیده بودن این پروژه، با حمایت‌های بی‌دریغ شهردار شیراز به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل هلدینگ راه و ساختمانی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) تصریح کرد: امیدواریم با حمایت‌هایی که صورت می‌گیرد، بتوانیم با اتصال خط یک به چهار مترو شیراز و راه‌اندازی ایستگاه حرم، مانند مشهد که خط مترو حرم راه‌اندازی شد، در خدمت زائرین حرم شاهچراغ(ع) هم باشیم و مسیر دسترسی به حرم تسهیل شود.

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true