×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۹ مرداد - ۱۴۰۳  
true
true
این علائم گرمازدگی را جدی بگیرید!

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز ‏در گفت و گویی اختصاصی با «فارس اگاه» مطرح کرد: آماده باش مراکز درمانی فارس برای پذیرش افراد دچار گرمازدگی‎ ‎در روزهای آینده، به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار فارس اگاه، بر اساس پیش‌بینی های اداره کل هواشناسی استان فارس از امروز پنج شنبه تا تا ده روز آینده دمای هوای شیراز از ۴۰ درجه کمتر نخواهد شد و در اکثر روزهای آینده دما ۴۱ درجه خواهد بود. پس شایعه خنک شدن هوا و آمدن جبهه هوای سرد از ناکجاآباد که در برخی صفحات فضای مجازی منتشر شده خیالی خام است! از طرفی  در تمام این ده روز آینده شاخص کیفیت هوای شیراز هوای بسیار ناسالم نیز اعلام شده است. شاخص کیفیت هوا معیاری برای سنجش میزان آلودگی هوا است، هر شخصی ممکن است در معرض هوای بسیار ناسالم بیمار شود. بسیار ناسالم بودن هوا دست به دست گرما می دهد و سلامت شهروندان را به مخاطره خواهد انداخت. یکی از رایج ترین بیماری ها در این آب و هوا گرمازدگی است.  گرمازدگی زمانی رخ می‌دهد که بدن توانایی خنک شدن و کنترل دمای خود را از دست می‌دهد، این وضعیت باعث ناتوانی دائمی و حتی مرگ می‌شود. در این حالت دمای بدن احتمالا در کمتر از ۱۵ دقیقه به ۴۱ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر می‌رسد. گرمازدگی علائمی مانند سرگیجه، حالت تهوع و سردرد را با خود به همراه دارد و باید سریعا درمان شود.

*هشدار معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به گرمازدگی در چند روز آینده

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیرازدر گفت و گو با «فارس اگاه» با اشاره به افزایش دما در روزهای پیش رو و احتمال گرمازدگی، راهکارها و هشدارهایی را برای مقابله با گرمازدگی ارائه کرد.

دکتر «مهرداد شریفی»  با اشاره به پیش بینی های سازمان هواشناسی مبنی بر گرم شدن هوا در روزهای آینده، گفت: تمام بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی فارس برای پذیرش افراد گرمازده و بیماران پرخطر در آماده باش قرار دارند.

او در خصوص مفهوم پزشکی از گرمازدگی نیز گفت: گرمازدگی عدم توانایی بدن در دفع گرما و افزایش دمای درون بدن به حدود چهل درجه سانتی‌گراد است که به دلیل فعالیت شدید یا گرمای هوا ایجاد می‌شود.گرمازدگی در اثر نرسیدن آب کافی به بدن در گرمای بالا، منجر به نقص در سیستم کنترل درجه حرارت بدن می شود.

دکتر شریفی در پاسخ به این سوال که مردم داشتن چه نشانه هایی را جدی بگیرند گفت: ضعف و خستگی، کشیدگی و درد عضلات، تهوع و استفراغ، سرگیجه و ضعف، سردرد و اسهال از جمله نشانه های گرمازدگی هستند و در صورت بروز گرمازدگی باید فوراً به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه شود.

این پزشک متخصص طب اورژانس با بیان اینکه با رعایت برخی نکات ساده به راحتی می توان از ابتلا گرمازدگی جلوگیری و پیشگیری کرد، گفت: اگر در محیط گرمی قرار گرفتید که احتمال گرمازدگی در آن وجود داشت به صورت منظم و زمانی که هنوز تشنه نشده‌اید آب بنوشید. همچنین در صورت امکان از وسایل محافظتی برابر نور خورشید مانند سایبان یا کلاه استفاده کنید.

این مقام مسئول در دانشگاه خاطرنشان کرد: روزهای آینده بسیار گرم اعلام شده است، از این رو افراد به ویژه کودکان زیر ۴ سال و افراد بالای ۶۵ سال و افراد پرخطر همچون بیماران قلبی، دیابتی، دارای فشار خون و بیماران خاص تا حد امکان بین ساعات ۱۱ تا ۱۶ از منزل خارج نشوند.

دکتر شریفی اضافه کرد: گرمازدگی یکی از مشکلات شایع در نوزادان و کودکان در روزهای گرم سال محسوب می شود و کودکان جزو ‌آسیب ‌پذیرترین گروه ها در برابر گرما هستند. هر چه سن کودک کمتر باشد، آسیب ‌ها بیشتر است، از این رو در صورت مشاهده هر گونه مشکل تنفسی و پایین نیامدن دمای بدن کودک، به نزدیک ترین مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید.

این پزشک متخصص طب اورژانس در ادامه با اشاره به نکات تغذیه ای که در گرمازدگی باید رعایت شود، گفت: در این ایام از نوشیدنی های بسیار شیرین دوری کنید زیرا این نوشیدنی ها در واقع موجب از دست دادن مایعات بدن می شوند. همچنین از نوشیدن مایعات بسیار سرد نیز خودداری کنید، زیرا می توانند موجب مشکلات گوارشی شوند. شهروندان از نوشیدن مایعات حاوی کافئین از قبیل قهوه، شکلات های کاکائویی، نوشابه و چای پررنگ نیز ‏نیز خودداری کرده چرا که این خوراکی ها موجب کم آب شدن بدن می شوند‎.‎

دکتر شریفی با اشاره به اینکه شهروندان در روزهای بسیار گرم چون ده ورز آینده از انجام فعالیت های شدید بدنی که موجب بروز گرما زدگی شود،خودداری کنند، ادامه داد: در روزهای گرم سال از میوه و سبزیجات در برنامه غذایی خود بیشتر استفاده کنید.مصرف میوه ها و به ویژه سبزی های تازه می تواند به تامین آب بدن کمک شایانی کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز ‏ با تاکید بر اینکه نخستین اقدام در مواجهه با گرمازدگی این است که فرد را از محیط گرم سریعا خارج کرده و به محیط خنک یا زیر سایه منتقل شود، خاطرنشان کرد: در صورت پیدا شدن نشانه های شدید گرمازدگی باید فرد به مراکز بهداشتی درمانی منتقل شود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true