×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  جمعه - ۲ آذر - ۱۴۰۳  
true
true
این همه درس خواندن باید به دردی هم بخورد 

این همه درس خواندن باید به دردی هم بخورد ، به گزارش فاطمه ملوزه خبرنگار فارس اگاه، مراسم تکریم و معارفه سرپرست جدید دانشگاه ملی مهارت واحد استان فارس محمود صادق پور روز یکشنبه بیستم آبان ماه با حضور غلامرضا زمانی رئیس دانشگاه ملی مهارت و جعفر ترک زاده سرپرست پیشین این دانشگاه برگزار شد.

** ماهیت دانشگاه ما ایجاد اشتغال است

سرپرست جدید دانشگاه ملی مهارت استان فارس ضمن تقدیر از دکتر زمانی و دکتر ترک زاده گفت: دانشگاه ملی مهارت با سایر دانشگاه های وزارت علوم متفاوت است. دانشگاه ملی مهارت از سطح یک و سطح ۲ که آموزش و پژوهش است عبور کرده و با مهارت سر و کار دارد. دانشگاه ها معمولا فقط در سطح آموزش و نهایتا پژوهش کار می کنند. ولی ما علاوه بر آموزش و پژوهش دانشجویان با بحث کارآفرینی، مهارت و هر چه که به اشتغال مربوط می شود در ارتباط هستند. ماهیت دانشگاه ما ایجاد اشتغال است.

محمود صادق پور درباره وضعیت دانشگاه نسبت به منابع استان بیان کرد: دانشگاه ملی مهارت ظرفیت این را دارد که با استفاده از منابع استان فارس و ظرفیتی که در استان وجود دارد به تربیت افرادی بپردازد که نیازهای صنایع را برطرف می کنند. از یک طرف به نیاز صنایع کمک می کنیم و از طرف دیگر صنایع به ما جهت مهارت افزایی در دانشجویان همکاری می کنند. هر دانشگاه ملی مهارت با توجه به اقلیم خود می‌تواند در یک یا ۲ رشته خاص فعالیت کند و قطب یک رشته خاص شده و بنا بر آن رشته از لحاظ امکانات تجهیز شود و هر دانشجویی که از یک مرکز فارغ‌التحصیل می‌شود، بتواند پاسخگوی نیازهای صنعت باشد و مهارت لازم را داشته باشد.

صادق پور در ادامه افزود: در خصوص پتانسیل ها استان ما ۱۴ مرکز آموزشی مهارت داریم و هر شهرستانی با توجه به ظرفیت شهر خودش در رشته های خاصی فعالیت می کند. در هر مرکز با توجه به ظرفیت های آن شهر و شرایط جغرافیای هر شهر می توانیم چند رشته را ایجاد کنیم. در این صورت هر مرکزی که در رشته خاصی متخصص می شود می تواند با سایر دانشگاههای که به ما نزدیک هستند مثل دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه آزاد رقابت کند.

وی قدیمی بودن بعضی رشته ها دردانشگاه را از چالش های پیش رو خواند و گفت:  خیلی از رشته ها نیاز به بروز شدن، بازنگری و یا حتی حذف دارند. باید رشته ها را براساس نیاز امروزی صنعت در هر شهرستان بازنگری نمود. برای دروس هم باید استاندارد تعیین کنیم. لازم است استانداردهایی برای نیرویی که نیاز است در صنایع فعالیت کند تعیین کنیم و دانشجویان را مطابق آن استانداردها آموزش دهیم و تربیت کنیم. اساتید هم باید دورههای توانمندسازی را. بگذرانند. اساتید هیئت علمی باید همزمان با بروز شدن علم، علم خود را بروز کنند.

** ضرورت اهمیت مهارت افزایی در سیاستگذاری های آموزشی

ریاست دانشگاه ملی مهارت گفت: یکی از شاخصه های توسعه یافتگی در هر کشوری میزان مهارت افراد مشغول به کار در آن کشور است. این شاخصه در کشورهای توسعه یافته بسیار مورد اهمیت قرار می گیرد. در کشور ما از نیروی کار موجود فقط هفت درصد از مهارت برخوردار هستند. بنابراین افراد سیاستگذار باید آموزش مهارت را سرلوحه کار خود قرار دهند. در گذشته مهارت افزایی مهم نبود. اما از ابتدای برنامه ششم و در برنامه هفتم مسیر رفع مشکل اقتصاد و فراهم کردن اشتغال آسانتر برای فارغ التحصیلان است از مسیر مهارت افزایی در دوره دانشجویی می گذرد.

غلام رضا زمانی درباره ارتباط مشاغل با تحصیل دانشجویان بیان کرد: بسیاری از فارغ التحصیلان شغل خودشان را مرتبط با مدرک تحصیلشان نیست‌. دانشجویی که در دانشگاه تحصیل میکند باید یک سری شایستگی‌ها را کسب کند و بعد که به بازار کار مراجعه می کنند متوجه می شود که بازار کار با مهارتهای کسب شده او در دانشگاه مطابقت ندارد. دانشگاه مهارت می تواند انطباق افراد با مشاغل را افزایش دهد. ما در ۱۲۰ شهر کشور شعبه داریم. در کنار هر آموزشگاهی که مدنظر افراد است یک دانشگاه ملی مهارت هم وجود دارد که این قابلیت را ایجاد می کند تا بتوانیم به راحتی افراد بیشتری را جهت مهارت افزایی تربیت کنیم.

** دانشگاه باهنر افتخاری برای دانشگاه ملی مهارت

زمانی با اشاره به اینکه دانشگاه مهارت فارس نزدیک ترین فاصله را با منابع نفت و گاز و پتروشیمی کشور دارد و این منابع نیازهای متعددی دارند، بیان کرد: ما چاره ای جز بردن آموزش در دل صنعت نداریم. اگر این کار را نکنیم روز به روز آموزش از صنعت فاصله خواهد گرفت. دانشگاه و دولت و صنعت باید با هم همراه شوند تا مشکلات بخش صنعت و اشتغال رفع شود.

این مقام کشوری در پایان سخنان خودخاطرنشان کرد: از توان همه افراد باید استفاده کرد و نباید اسیر سیاسی کاری و حزب بازیها شد. به لحاظ کشوری هم تا جای ممکن تخصیص اختیار به دانشگاههای استان ها داده می شود.

در پایان از جعفر ترک زاده و سجاد رنجبر برای مسئولیت پیشینشان تقدیر و تشکر به عمل آمد و حکم انتصاب محمود صادق پور قرائت شد.

** تکمیل پروژههای عمرانی نیمه تمام در دو سال خدمت سرپرست سابق دانشگاه

جعفر ترک زاده سرپرست پیشین دانشگاه ملی مهارت استان فارس گفت: ۳۶۴۰ متر مربع از پروژه های عمرانی نیمه تمام مانده ای که سالها مانده بودند در شهر شیراز و شهرستان ها با استفاده از منابع محلی تکمیل و به بهره برداری رسید. تکمیل ساختمان شماره ۲ واحد دختران، اتمام چند ساختمان در دانشکده شهید رجایی و ساخت خوابگاه در فسا، بهسازی و محوطه‌سازی و افزایش ظرفیت ۵۵۰ تخت خوابگاه در آموزشکده دختران از دیگر فعالیت‌های انجام شده است. در حوزه دانشجویی نیز کمبود خوابگاه دختران داشتیم که برطرف شده است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد