×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۱۷ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
بار سنگین لباس‌های نو!

نیم میلیون تومان قیمت کف لباس فرم دانش آموزی، به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار فارس اگاه، این روزها دیگر هر مدرسه ای لباس فرمی مخصوص به خود دارد اما اجبار برای تهیه هرساله لباس فرم با توجه به افزایش قیمت سالانه سبب شکایت خانواده‌ها از این موضوع شده است. ‏شاید خرید یک دست لباس فرم مدرسه برای والدینی که درآمد خوب و تک فرزند دانش آموز دارند، چندان دشوار نباشد اما خرید لباس فرم مدرسه آنهم با کیفیتی نه چندان مطلوب برای والدینی که دو تا سه بچه مدرسه ای دارند، چندان آسان نیست. اجبار به تعویض لباس سالم دانش آموزان قانونی من درآوردی است که در برخی مدارس شیراز چند سالی است باب شده است و درحالیکه لباس فرم سال گذشته دانش آموزان هنوز قابل استفاده است اما مدیران مدارس والدین را مجبور به تهیه لباس جدید ‏می کنند که دلیلی غیر از نگرانی برای خوش پوشی بچه ها دارد!

رئیس اداره انجمن اولیاء و مربیان مدارس فارس در گفت و گو با «فارس اگاه» در پاسخ به این سوال که باتوجه به گرانی لباس فرم دانش آموزی و ناتوانی برخی از والدین برای تهیه لباس فرم سالانه آیا قانون الزام‌آوری برای تعویض سالانه لباس فرم ‏وجود دارد گفت: تمام دغدغه ما این است که هیچ اجباری به والدین برای تهیه لباس فرم جدید وارد نشود. از این رو نه نتها قانون مدارس را وادار به تغییر سالانه لباس فرم نمی کند بلکه تهیه لباس فرم در مدارس نیز به هیچ عنوان الزامی نیست و شرایط آن صراحتا در آئین نامه اجرایی ذکر ‏شده است همچنین اگر دانش آموز لباس فرم سال گذشته اش همچنان قابل استفاده است اصلا نباید مجبور به تهیه لباس جدید شود و اگر مدیران مدرسه بچه ها را وادار به خرید سالانه لباس می کنند کارشان مغایر باقانون است.

حشمت‌ا… وفایی در پاسخ به این سوال که آیا راهکاری برای افزایش نظارت و اطمینان از ‏رعایت این قانون وجود دارد افزود: ما در کارگروه بازرسی و ارزیابی، بازرسانی را به مدارس می فرستیم و درباره ساماندهی پوشاک مدارس تحقیق می کنیم و اگر کاری مغاییر با مصوبات انجام شده باشد مدیر را به سازمان بازرسی حوزه نظارتی استانی معرفی می کنیم تا با او برخورد شود.

وفایی با تاکید بر اینکه مدارس حق تغییر سالانه رنگ و فرم لباس را هم ندارند اظهار داشت: در شیوه نامه ارسال شده برای لباس فرم ذکر شده که هیچ اجباری نباید در رنگ و فرم لباسی که دانش آموز می پوشد وجود داشته باشد و دانش آموزان حتی می توانند با لباس های بومی خود هم در مدرسه حضور یابند و مدیر نباید والدین را اجبار به استفاده از لباس فرم  متحدالشکل کند.

وی با تاکید بر اینکه ما در اداره انجمن اولیاء و مربیان مدارس ‏تنها مسیر را برای ساماندهی و هماهنگی نرخ و فرم لباس یکسان هموار می کنیم، بیان کرد: این ساماندهی هم در صورتی است که خود مدرسه با همکاری انجمن اولیا و مربیان به این نتیجه رسیده باشد که بهتر است از لباس فرم متحدالشکل استفاده شود، صورت می گیرد.

وی اظهار داشت: از فروردین  کارگروهی برای تعیین نرخ و جنس لباس تشکیل دادیم و پارچه‌هایی از جنس متوسط تا مرغوب نظیر فدک، کج راه، تریگال ساده برای دختران و تترون و فاستونی اعلا و شبه فاستونی و پارچه مطهری و… برای لباس فرم دانش آموزان پسر انتخاب کردیم و به اداره کل صنعت و معدن وتجارت استان به عنوان متولی قیمت‌گذاری برای تعیین نرخ لباس فرم سال تحصیلی جدید فرستادیم. آنالیز قیمت اداره صنعت و معدن بر اساس نوع پارچه به همراه اسامی تولیدکنندگان مورد تایید این اداره کل به ما داده شد و ما تولید کنندگان تایید شده را به نواحی مختلف آموزش و پرورش معرفی کردیم.

وی در خصوص کف و سقف قیمت لباس فرم مدارس ‏ بیان کرد: مصوب شده که هرکدام از تولید کنندگانی که مجوز دارند قیمت کف و سقف لباس فرم را به ما اعلام کنند و بنا بر این قیمت گذاری در شهر شیراز با توجه به مقدار پارچه و کیفیت لباس، کمترین قیمت لباس فرم دانش آموزان دختر ۴۸۰ هزار تومان و بیشترین قیمت با پارچه فاستونی اعلاء بالای ۲میلیون   تومان تعیین شده است. برای فرم پسرانه نیزقیمت از کف ۴۵۰ هزارتومان تا سقف آننیز بالای ۷۰۰ هزار تومان است. البته سقف قیمت ممکن است کمی تغییر یابد و تا چند روز آینده سقف دقیق فرم لباس دخترانه و پسرانه اعلام خواهد شد.

وی با تاکید براینکه یکی از اهداف پوشاک متحدالشکل در مدارس عدالت تربیتی است گفت: از این رو لباس فرم  همه دانش آموزان در یک مدرسه باید با پارچه ای یکسان بر اساس توان مالی والدین انتخاب شود تا دانش آموز تبعیضی در این خصوص نسبت به همشاگردی خود احساس نکند.

رئیس اداره انجمن اولیاء و مربیان مدارس فارس ‏در پایان خاطر نشان کرد: مدیران مدارس باید نرخ لباس فرم را به صورت شفاف در اختیار والدین بگذارند و هیچ تولید کننده ای حق ندارد از دانش آموزان بخواهد خارج از چهارچوب مدارس برای اندازه گیری به تولیدی و محل کسب و کار او مراجعه کند و توزیع لباس نیز باید توسط مدارس صورت گیرد . همچنین هیچ لباسی در هیچکدام از مدارس دولتی و غیر انتفاعی نباید با قیمتی خارج از قیمت ذکر شده اداره کل صنعت و معدن به دانش آموزان ارائه شود که درغیر این صورت تخلف است و در صورت شکایت اولیاء، با مدرسه‌های متخلف برخورد می‌شود.

رئیس اداره انجمن اولیاء و مربیان مدارس فارس ‏در توضیحاتی نیز به سرویس مدارس اشاره کرد و گفت: گرچه برای سال تحصیلی جدید مسئولیت حمل ونقل مدارس به طور کامل برعهده شهرداری ها گذاشته شده است اما آموزش و پرورش نیز همچنان یکی از اعضای شورای ترافیک استانداری و مجموعه حمل ونقل است وما دراداره کل انجمن اولیا و مربیان همچنان محلی برای پاسخگویی در خصوص سرویس مدارس هستیم تا دانش آموزان بتوانند در بهترین شرایط از سرویس مدارس استفاده کنند.

وفایی خاطرنشان کرد: اولیای دانش‌آموزان کلیه مقاطع تحصیلی برای ثبت‌نام خدمات حمل‌ونقل دانش‌آموزی برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ باید به سامانه سفیر مهر (safirmehr.shiraz.ir) مراجعه کنندو فرایند ثبت نام نیز کاملا به صورت سیستمی و برخط انجام خواهد شد. فرصت ثبت‌نام در این سامانه تا پایان مردادماه پیش‌بینی‌شده است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true