×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۷ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
بازار گل‌ شاخه بریده فارس در انتظار صادراتی که هنوز شکوفا نشده است!

بازار گل‌ شاخه بریده فارس در انتظار صادراتی که هنوز شکوفا نشده است!به گزارش فاطمه ملوزه خبرنگار فارس اگاه، سالانه بیش از ۲۵۰ میلیون شاخه گل در فارس تولید می شود که این میزان چند برابر نیاز بازار محلی است. از طرفی ماندگاری این گل ها در شرایط مطلوب فقط در حد دو هفته است در حالیکه حجم تولید این محصول چند برابر نیاز مصرف‌کنندگان داخل استان است و به نوعی عدم توازن عرضه وتقاضا بازار گل فارس را با مشکل مواجه کرده است. در نتیجه باید برای جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان گل های شاخه بریده تولیدی،به خارج از استان صادر شوند، اما صادرات آنها با چالش‌هایی روبرو است… .

مشکلات اقتصادی و گرانی گل از سویی و نبود فرهنگ مصرف گل به شکلی که در دنیا رایج است نیز دو دلیل عمده کاهش پویایی بازار گل در فارس است. نامتناسب بودن عرضه و تقاضا و کوتاهی عمر گل های شاخه بریده واسطه ها را قادر می سازد تا گل را به قیمتی پایین تری از تولیدکنندگان خریداری کنند. تولید کننده نیز برای مقابله با ارزان فروشی ناچار است گل‌های شاخه بریده را برای مدتی در سردخانه نگه دارد که همین خود عاملی برای کاهش عمر گلی است که به دست مشتری می رسد.

با وجود تأسیس پایانه «گل و گیاه پردیس فارس» در شیراز، که با هدف عرضه مستقیم و بدون واسطه انواع گل و گیاه‌های تزیینی و آپارتمانی در اکبرآباد احداث شد، این بازار نتوانسته از پس حل مشکلات عرضه گل بر بیاید وتعادلی در خور میان تولید و عرضه ایجاد کند. این پایانه خود با مشکلات بسیاری مواجه است. پایانه پردیس به زمین ده هکتاری برای افزایش صادرات گل شاخه بریده نیازمند است، درحالیکه اکنون فقط زمین یک هکتاری در اختیار دارد.

* اگر بازاری برای گل فارس باشد، ما مشکلی برای صادرات نداریم

سرپرست معاونت تولیدات گیاهی و مدیر باغبانی سازمان جهاد كشاورزی فارس در پاسخ به سوال «فارس اگاه» درباره چالش ها و موانع صادرات گل های شاخه بریده، گفت: هر صادراتی ابتدا باید مشتری هدف داشته باشد. البته اگر مشتری باشد، ما مشکلی از بابت صادرات نداریم. همچنین از نظر اداری نیز مشکلی برای صادرات وجود ندارد. عمده مشکلات ما بحث بازاریابی است.

مجید رضا پاکاری با اشاره به اینکه برند پایانه گل و گیاه پردیس که برای رفع چالش فروش گل وگیاه ساخته شد هنوز با مشکل بازاریابی مواجه است افزود: گل های متنوع و باکیفیتی تا کنون در استان تولید شده است و از این بین، گل های مرغوب‌‎تر برای صادرات به خارج از استان در این بازارچه جمع می شود. اما برای صادرات گل به خارج از کشور ابتدا باید متقاضی وجود داشته باشد تا ما به آنجا محصول را صادر کنیم. بعد از مشخص شدن بازار هدف، چون این نوع گل عمر زیادی ندارد و نهایت عمر آن دو هفته است، نیازمند ماشین ویژه دارای سردخانه و هواپیما برای ارسال به خارج از کشور هستیم.

*گل شاخه بریده فارس در پنج استان خریدار دارد

پاکاری درادامه بیان کرد: در حال حاضر استان های خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد، بوشهر و حتی کرمانشاه و استانی چون یزد گل شاخه بریده مورد نیازشان را از همین پایانه گل و گیاه پردیس تامین می‌کنند. استان فارس تامین کننده ۵۰ درصد گل رز شاخه بریده مورد نیاز کشور نیز است. اما مهم ترین مشکل این پایانه نداشتن زمین کافی برای ایجاد توان صادراتی در استان است. در حال حاضر در یک هکتار زمین اجاره ای که از جانب اتحادیه کشاورزی در اختیار آنها قرار گرفته است کار را جلو می برند.

وی در ادامه سخنان خود گفت: برند این پایانه برای صادرات به خارج نیازمند کار بیشتر است و زیرساخت‌های مورد نیاز برای صادرات باید تامین شود.

**  فارس تامین کننده نزدیک به نیمی از گل رز کشور

مدیر عامل شرکت تعاونی گلخانه داران پردیس فارس نیز به «شهر مردم» درخصوص نوع گل‌های تولیدی استان گفت: بیش از ۴۵ درصد گل رز کشور توسط استان فارس تامین می شود. جدای از گل رز، گل گلایل و داوودی هم داریم و گل هایی از این قبیل که در خود استان تولید می شوند. ما در پایانه جدای از محصولات تولیدی استان به عرضه محصولات تولیدی کشور نیز می پردازیم. در بحث صادرات به استان های همجوار هم همین موضوع نمود پیدا می کند. چون این پایانه بزرگترین پایانه جنوب کشور است.

نورا… نظری با اشاره به اینکه پایانه گل و گیاه فقط در سه شهر تهران، اصفهان و شیراز راه اندازی شده است، افزود: غیر از استان‌های همجوار ما به کشورهای مثل ارمنستان، پاکستان و عراق ارسال بار داریم. یعنی بارگل وگیاه را برای کشورهای هم جوار هم ارسال می کنیم. وی در پاسخ به این سوال که با چه چالش‌هایی برای صادرات محصولات به خارج از کشور روبرو هستید؟ گفت: در این پایانه بزرگترین مشکل و معضلی ما خود پایانه است. اتحادیه گل و گیاه در سال ۱۴۰۱ تشکیل شد و بعد از آن پایانه برای ایجاد زنجیره ارزش احداث گردید. با وجودی که این زنجیره ارزش توسط خود تولید کننده ها احداث شده و با توجه به شعار سال متاسفانه مسئولین هیچ گونه همکاری و مساعدتی برای تقویت و گسترش این پایانه ندارند.

*پایانه گل و گیاه پردیس برای صادرات حداقل به ده هکتار زمین نیاز دارد

نظری در ادامه اظهار داشت: ما حداقل به ده هکتار زمین برای رسیدن به وضعیت صادراتی مطلوبمان نیازمند هستیم. اما ما الان کل مجموعه ای که داریم یک هکتار است که آن هم استیجاری است و مربوط به خدمات حمایتی است و به صورت مزایده ای این زمین را به ما واگذار می کند، یعنی هیچ اعتباری وجود ندارد که سال آینده این سامانه دوباره اینجا استقرار پیدا کند. این سامانه در حال حاضر زیرنظر سازمان جهاد کشاورزی استان فارس است که در این مدت این سازمان هیچ گونه مساعدتی به این پایانه نداشته است.

مدیر پایانه گل و گیاه پردیس در ادامه افزود: استان فارس به همراه استان کهکیلویه و بویراحمد ۶۰ درصد گل رز کشور را تامین می کند که در بحث صادرات قطب صادرات گل رز هم محسوب می شود. اگر مسئولین امر حمایت کنند مسلما با حمایت تولید کنندگان که همه جوره پای کار هستند در زمینه صادرات، آینده امیدوار کننده ای را شاهد خواهیم بود.

* با این نرخ ارز صادرات گل مقرون به صرفه نیست

یک گلخانه دار و تولید کننده گل رز و آنتالیا نیز درباره آینده گل و گیاه در استان فارس گفت: آینده خوبی برای تولید گل پیش بینی نمی کنم. با این وضعیت اقتصادی که وجود دارد، قیمت نهال گل بسیار گران است و از طرفی گل چون یک محصول فانتزی و لوکس است که مردم دراین گرانی تمایل چندانی به خریدش نشان نمی دهند. چون ماندگاری گل مثل شیرینی یا میوه نیست و در نتیجه درخواست مردم برای آن سال به سال کمتر می شود.

صدیقی درباره صادرات گل فارس به کشورهای دیگر گفت: فعلاً در کشور بازار مورد نیاز موجود است ولی اگر هم احیاناً راهی برای صادرات محصول به خارج از کشور باز شود، به خاطر اینکه نرخ ارز ما با دیگر کشورها تفاوت زیادی دارد، خیلی مقرون به صرفه نیست. شاید بتوان این محصول را به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر کرد. در کل چون هزینه های حمل ونقل و… خیلی بالاست  مقرون به نیست صرفه گل تولیدی استان را صادر کنیم.

گفتنی است بازار گل شاخه بریده در فارس اکنون با تولید بیش از نیاز محلی و مشکلات اقتصادی مواجه است، که این مسائل به همراه چالش‌ های صادرات و کمبود زیرساخت ‌ها، مانع رشد و توسعه این بازار شده است. تنها حمایت مسئولین و توسعه زیرساخت ‌ها می ‌تواند به بهبود وضعیت و افزایش صادرات گل در فارس کمک کند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true