×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  شنبه - ۱۷ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
بازنگری جدی در شیوه آبیاری فضاهای سبز شهری

بازنگری جدی در شیوه آبیاری فضاهای سبز شهری، به گزارش سيد محی الدین حسینی ارسنجانی خبرنگار فارس اگاه ،آبیاری فضاهای سبز شهری در کلانشهر شیراز مثل دیگر شهرهای ایران به سختی و با هزینه‌های بسیار زیاد انجام یا نگهداری می‌شوند. به ویژه در فصلهای سرد و گرم سال که امکان نگاهداشت انواع درختان و گلها و گیاهان و چمن‌ها سخت تر و نگران کننده تر از دیگر فصول سال است و هزینه‌هایی در بر دارد. با وجود کمبود آب و بروز تنش‌های آبی برخی از کارگران خدوم و زحمتکش و البته صادق و ساده شهرداری بدون در نظر گرفتن وضعیت نبود و کمبود آب شهر اقدام به آبیاری و آب پاشی بر روی چمنهای داخل بولوارها و آبیاری بعضا گتره‌‍‌ای و بی حساب و کتاب درختان پارکها و بولوارها و پیاده‌روها می‌نمایند حال آنکه در ساعات داغ و گرم روزانه هر چه درختانمان را آب دهیم امکان تبخیر آب و تشنگی بیشتر درختان بسیار زیاد است. برخی دیگر از کارگران عزیز و آموزش ندیده شهرداری و سازمان فضای سبز و بوستانهای شهری نیز آب را در بولوارها گذاشته به امور دیگر پرداخته و ساعتها بعد اگر سر وقت بیایند شیلنگهای آبی که روی بولواری گذاشته را می‌بینند که تنها یک قسمت کم از بولوارها را خیس آب کرده و مابقی آبها روانه خیابان شده و آسفالت خیابانها را با این رویه آبیاری اشتباه، خراب کرده و خطرات جانی و مالی از این اقدام که موجب خراب شدن و لیز شدن مسیر عبور و مرور مردم خصوصا دوچرخه‌سواران و موتور‌سواران می‌گردد را برای شهرداری و شهروندان به بار می آورند.

با توجه به ضرورت رعایت اصول علمی در انجام آبیاری با هدف افزایش راندمان مصرف آب در بحران کم آبی، دوره آموزشی عملی و تئوری اصول صحیح آبیاری فضای سبز کارگران و خدمه شهری امری لازم و ضروری است و سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز و سایر کلان شهرها باید با تغییر رویه های قدیمی و رجوع به اصول نوین آبیاری درختان و فضاهای سبز شهری بویژه آبیاری اصولی و درست پارکها و بولوار های سطح شهر مانع از به هدر رفتن آبهای شهر و پسابهای مفید و قابل استفاده گردند. کاهش ساعات آبیاری فضاهای سبز و انجام درست و بموقع آبیاری درختان و گلها و پارکهای درون شهری بویژه پارکهای محلات موجب نظارت بیشتر بازرسان و مدیریت بهینه مصرف آب از سوی کارگران و پرسنل صدیق و زحمتکش فضای سبز شهری میگردد. ساعات آبیاری چمن‌ها را باید به ساعات خنک تغییر داد و شبها، عصر ها و صبحها آبیاری انجام شود. البته بر این نکته مهم واقفم که حجم و مساحت فضای سبز شهر و چمنهای موجود زیاد و وقت گیر است و کارگران هم از نظر عددی محدودند و گاه ناگزیر از آبیاری تمام فضای سبز شهری در بیشتر ساعات روز هستند اما با این حال میشود طوری برنامه ریزی کرد که مثلا از آبیاری هفته ای به آبیاری ده روزه رسید تا هر‌ دو مشکل کمبود وقت برای آبیاری همه فضاهای سبز شهری و کمبود مدت زمان حضور کارگران در جریان آبدهی پارکها و درختان داخل بولوارها جبران گردد. استفاده از شیوه های همچون آبیاری قطره ای و بارانی و آب دهی فضاهای سبز شهری به صورت مکانیزه یا بواسطه آبیاری از طریق تانکر و سایر روشهای ترکیبی و قدیمی و نوین مستلزم برنامه ریزی و مدیریت علمی و فنی است که برگزاری کلاسهای آموزشی و توجیهی برای کارگران فضاهای سبز شهری در این زمینه راهگشا خواهد بود. لازم است تا شهرداری در دراز مدت گونه‌های درختی و گیاهی سازگار با شرایط آب و هوای خشک و گرم شیراز را در دستور کار خود قرار داده و جایگزینی درختان و فضاهای سبز شهری کند که  که هم نیاز آبی کمتری داشته باشند و هم فضای سبز زیبایی را ایجاد کنند. در هر حال اصلاح سیستم آبیاری فضای سبز و روشهای کاشت و داشت محصولات مرتبط با فضای سبز در نوع آبیاری و مدت زمان عمر گلها و گیاهان و درختان و سایر اقلام فضای سبز موثر است. بدون طراحی یک سیستم آبیاری مناسب، فضای سبز طراحی شده در معرض خطر قرار میگیرد ؛هر قدر فضای سبز با دقت و به شکلی کاملاً حرفه‌ای طراحی شود، اما آبیاری مناسبی برای آن در نظر گرفته نشود، پروژه فضای سبز شهری با شکست مواجه می‌شود. گزارشهایی از هدر رفت آب در فضا های سبز بعضی نقاط شهر گزارش شده، شهروندان را در این شرایط کم‌آبی نگران کرده است. آموزش کارگران آبیاری فضای سبز ضرورت دارد.

با عبور از برخی خیابانها و بولوارهای شهر وضعیت نامناسب آبیاری فضای سبز و ورود حجم زیادی از آب به داخل خیابانها هستیم؛ تقریباً کمتر نقطه‌ای از شهر را مشاهده می کنید که آب فضای سبز وارد خیابان نشده باشد و این موضوع زیبنده شهر نیست، این معضل به دلیل نقص طراحی آبیاری فضای سبز است. مدیریت نامناسب آبیاری فضای سبز علاوه بر هدر دادن حجم قابل توجهی از آب شرب و غیرشرب در شرایط کم‌آبی فعلی، موجب بروز مشکلات و ایجاد چهره‌ای نازیبا از شهر می‌شود. شیوه آبیاری فضاهای سبز شهری جدا باید بازنگری شود تا به یک فضای سبز پایدار و مدیریت آب رسانی پایدار در فضاهای سبز شهری برسیم.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true