×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

خبر فوری

true
    امروز  دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
بازگشت دوچرخه‌های اشتراکی ‏به شیراز

دوچرخه ها و موتورسیکلت‌های اشتراکی زمستان امسال را بهار حمل و نقل پاک می کنند، به گزارش فاطمه مقدم خبرنگار فارس اگاه، دوچرخه‌های اشتراکی برقی پس از سه و نیم سال فعالیت موفق در شیراز، اواخر خرداد ماه سال ۱۴۰۱ برای همیشه روانه پارکینگ شدند. گمانه‌زنی‌های متعدد درباره جمع‌آوری غیر منتظره این نوع حمل و نقل پاک منجر به تشکیل کارزاری از سوی مردم برای بازگشت بی‌دود به شیراز شد؛ کارزاری که با وجود جمع‌آوری نزدیک به ۱۱ هزار امضا موفق نشد دوچرخه‌های نارنجی محبوب را به شهر بازگرداند.

مدیر عامل شرکت بیدود مشکل اصلی که باعث توقف فعالیت بی‌دود در شیراز شد را در عدم پایبندی شهرداری شیراز به اجرای تعهداتش در افزایش قیمت سفرهای روزانه عنوان کرده بود. از سوی دیگر، شهرداری شیراز نیز عمل نکردن به تعهداتی که این شرکت به شهرداری داده بود، نظیر عدم استفاده از دوچرخه‌های دنده‌ای و همچنین در اختیار قرار ندادن داده‌های سفر به شهرداری را از جمله مواردی می‌دانست که شرکت پاک چرخ ایرانیان (بیدود) از عمل به آن سرباز زده بود.

هرچه بود، این اختلافات آنقدر دوام آورد که در نهایت دوچرخه‌های نارنجی از پارکینگ‌های سطح شهر جمع‌آوری و راهی انبارهای شهرداری شدند. حالا بیش از دو سال است که این نوع حمل و نقل پاک و آسان از شهر شیراز رخت بربسته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد استقبال شیرازی‌ها از این دوچرخه‌ها بی‌نظیر و حتی از پایتخت‌نشینان نیز بیشتر بوده است و نشان شهر ملی دوچرخه ایران نیز در بهمن‌ماه ۱۳۹۹ به شهر شیراز اهدا شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز اما خبرهای خوبی درباره بازگشت دوچرخه‌های اشتراکی به همراه موتورسیکلت‌های برقی اشتراکی به شیراز می‌دهد.

هادی شه‌دوست شیرازی در گفت و گو با «فارس اگاه» از بازگشت دوچرخه ها اشتراکی هوشمند خبر داد و گفت: شهرداری پس از بی تعهدی شرکت پاک چرخ ایرانیان‏(بی دود) در ایفای وظایفش و با پایان یافتن مدت قرارداد انحصاری این شرکت حالا با یک شرکت دانش بنیان شیرازی برای به کارگیری دوچرخه‌های اشتراکی به توافق رسیده است. اکنون مذاکرات نهایی با این شرکت پیش رفته است و بر سرنرخ و میزان یارانه‌ای که شهرداری باید بپردازد بناست مذاکره کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در ادامه با اشاره به اینکه در هفته جاری پاسخ مصوبه شورای شهر و فرمانداری شیراز برای استفاده از دوچرخه‌ها و موتورسیکلت‌های برقی را خواهیم گرفت، افزود: با چند شرکت دانش‌بنیان نیز در خصوص استفاده از موتورسیکلت‌های هوشمند مذاکره کرده‌ایم و با برگزاری مناقصه در بیستم شهریور می‌توانیم با بهره گرفتن از توان شرکت‌های دانش‌بنیان برنده مناقصه، جمعاً با ۳۰۰ دستگاه دوچرخه و موتورسیکلت در شهر شیراز، کار استفاده از این مد حمل و نقل را جدی‌تر از تهران پیگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه درصورت طی شدن روال قانونی کار زمان احتمالی ورود دوچرخه ها و موتورسیکلت های هوشمند برقی از اواخر آذر ماه خواهد بود گفت: امیدواریم که بتوانیم در هفته حمل و نقل(۲۶ آذر) از این دوچرخه ها و موتورسیکلت های اشتراکی در شهر شیراز رونمایی کنیم. تا بتوانیم دو نوع مود حمل و نقل پاک را به شهر شیراز اضافه کنیم.

شه دوست با اشاره به مشکلات متعدد شهرداری با ‏شرکت «پاک چرخ ایرانیان» به برگزاری ‏جلسات متعددی در دو سال پیاپی ۱۴۰۱ و۱۴۰۲ اشاره کرد و اظهار داشت: شهرداری تلاش زیادی برای رفع مشکلات فی مابین با شرکت بیدود داشت اما با همه انعطافی که نشان دادیم این شرکت سرسختی بیشتری در عمل به خواسته‌های غیر معقول خود ابراز می کرد و شهرداری با وجود میل به بازگرداندن این مزیت حمل و نقل پاک به شیراز در نهایت به سبب پافشاری این شرکت بر خواسته‌های غیر معقول خود با در نظر گرفتن منافع شهروندان شیرازی تصمیم به لغو همکاری با شرکت مذکور گرفت.

وی بیان کرد: شرکت پاک چرخ ایرانیان نیز علی رغم برگزاری جلسات طولانی مذاکره حاضر به عمل به تعهداتش نشد و شهرداری  بالاخره پرونده را به هیات حل اختلاف ماده ۳۸ فرستاد و از آنجا که شرکت پاک چرخ ایرانیان ‏نتوانست دفاع مستدلی از خود ارائه دهد، در نهایت شرکت محکوم به پرداخت وجه به شهرداری شده است وبا توجه به تمکین نکردن از رای کمیسیون به توقیف اموال این شرکت پرداختیم و از طرفی آنها را مکلف کردیم اگر وجهی تحت عنوان خرید اشتراک از سوی شهروندان هنوز پیش شرکت مانده را به شهروندان برگردانند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به اینکه از آنجا که قرارداد شهرداری شیراز با این شرکت ۵ ساله بود و ابتدای امسال به پایان می رسید لذا شهرداری موظف بود در این مدت ۵ سال انحصار این شرکت برای اجاره دادن دوچرخه های اشتراکی را رعایت کند و به شرکتی اجازه به کارگیری دوچرخه های اشتراکی را ندهد، گفت: حالا با پایان یافتن این زمان ۵ ساله شهرداری می تواند دوباره دوچرخه های اشتراکی را به شهر شیراز بازگرداند.

شه دوست شیرازی ‏اضافه کرد: جز ایجاد جذابیت گردشگری و تفریحی در استفاده از دوچرخه‌ها و موتورسیکلت‌های هوشمند، نگاه ما به استفاده از این مودهای حمل و نقل نگاه ترافیکی است تا بتوانیم زمینه‌ایی فراهم کنیم که در نهایت مردم خودرو تک سرنشین به داخل مرکز شهر نیاورند و این اولویت اول ما برای اضافه کردن این دو نوع مود حمل و نقل در شهر شیراز است. تا شهروندان برای انجام کارهای اداری خود در طور روز و در ساعت‌های گره ترافیکی بتواند با استفاده همزمان از مترو و دوچرخه ها و موتور سیکلت های اشتراکی بدون ایجاد ترافیک به انجام کار و امور روزانه خود برسند.

*درخواست صدور مجوز خرید رام قطار از وزیر کشور در سفر اخیر به شیراز

معاون شهردار شیراز در پاسخ به این سوال که با توجه به استقبال مردم از مترو و با در نظر گرفتن شلوغی بسیار زیاد مترو در خط یک آیا شهرداری تصمیم به کم کردن سرفاصله های مترو ندارد گفت: مترو شیراز روزانه نزدیک به ۱۰۰ هزارنفر را جا به جا می کند اما کم کردن سرفاصله ها از ۱۵ دقیقه به ۱۰ دقیقه نیازمند اضافه شدن حداقل ۸ تا ۱۰ رام واگن قطار است.چون۱۲ رامی که اکنون در خط یک مترو مشغول به کار است گاه نیازمند انجام تعمیرات اساسی است وجود ۸ رام دیگر تنها راه کم کردن سرفاصله هاست.

شه دوست شیرازی در پایان از تلاش جدی شهردار شیراز و شورای شهر برای اضافه شدن چند رام واگن مترو خبرداد و خاطرنشان کرد: متاسفانه به سبب آنکه واگن مترو تولید داخلی ندارد و سازمان صمت نیز اجازه واردات را نداده است تلاش ما گرفتن مجوز واردات رام قطار برای افزودن به این دو خط مترو فعال شهر شیراز است و ما این موضوع را در اولویت خواسته‌های خود از وزیر کشور در سفر پنج شنبه او به شیراز قراردادیم

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true